«Ριζοσπαστικές λύσεις, προχωρώντας με προσεκτικά βήματα», ήταν το σύνθημα του Κώστα Γαβρόγλου με το οποίο ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων θα προσπαθήσει να αναβαθμίσει το Λύκειο, την Ανώτατη Εκπαίδευση αλλά και τα τμήματα των ιερατικών σπουδών.
Τα ερωτήματα που τίθενται ευθέως είναι: Πόσο ριζοσπαστικές είναι οι λύσεις εκείνες που προωθεί ο υπουργός και σε ποιο βαθμό τα βήματα είναι προσεκτικά ώστε το αποτέλεσμα της παιδευτικής διαδικασίας να είναι όντως καλό; Αυτά τα ερωτήματα θα απαντηθούν όταν και εφόσον γίνουν οι αλλαγές στο χώρο της εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, αλλάζουν οι δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, καθιερώνεται το εθνικό απολυτήριο, καθώς επίσης και η ελεύθερη πρόσβαση των αποφοίτων Λυκείου σε μικρό αριθμό σχολών ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης.
Σύμφωνα με την “Καθημερινή”, το υπουργείο αναμένεται να προτείνει ουσιαστικά την επαναφορά του μακροβιότερου εξεταστικού συστήματος, αυτό των Δεσμών.
Όπως επισημαίνει η εφημερίδα, με βάση τον σχεδιασμό στο νέο εκπαιδευτικό σύστημα προβλέπονται τα εξής:
- Στη Γ' Λυκείου θα αυξηθούν οι διδακτικές ώρες στα μαθήματα, στα οποία θα εξετάζονται οι μαθητές για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ.
- Προκρίνεται η εξάωρη διδασκαλία ανά εβδομάδα, ωστόσο, για να υπάρξει ισορροπία με τα υπόλοιπα μαθήματα γενικής παιδείας και ειδικοτήτων, εξετάζεται και το σενάριο της οκτάωρης διδασκαλίας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων.
- Το αναλυτικό πρόγραμμα της Γ' Λυκείου θα συμπληρώνεται από Θρησκευτικά, Γυμναστική, ένα μάθημα εργασιών για την ενίσχυση της μαθητικής συνεργασίας, ενώ αρκετοί εκπαιδευτικοί είναι εκείνοι που ζητούν επαναφορά της Ιστορίας.
- Οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εξετάζονται υποχρεωτικά σε τέσσερα μαθήματα, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να εξεταστούν και σε ένα επιπλέον μάθημα, προκειμένου να διεκδικήσουν μία θέση στις σχολές και ενός δεύτερου επιστημονικού πεδίου.
- Τα εξεταζόμενα μαθήματα θα παραμείνουν όπως και στο ισχύον σύστημα, ανάλογα με την κατεύθυνση των υποψηφίων, ήτοι Αρχαία Ελληνικά, Φυσική, Χημεία, Μαθηματικά κ.λπ.
- Επιπλέον, το σύστημα των εξετάσεων δεν αναμένεται να αλλάξει, κάτι που διευκολύνει το υπουργείο να προτείνει αλλαγές που θα εφαρμοστούν από τους μαθητές που θα φοιτήσουν στη Β' Λυκείου τον φετινό Σεπτέμβριο και όχι από εκείνους που θα φοιτήσουν στην Α' Λυκείου, όπως συνέβαινε μέχρι πρότινος, οπότε μαθητές και γονείς να μπορέσουν να είναι ενήμεροι για τις αλλαγές.
Παράλληλα, κρίσιμης σημασίας παράμετρος θεωρείται ο τρόπος με τον οποίο θα αποκτούν οι μαθητές της Γ' Λυκείου το εθνικό απολυτήριο.
Σε αυτό θα υπολογίζονται οι επιδόσεις στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα - ή πέντε αναλόγως με την επιλογή του μαθητή - και σε πολύ μικρότερο ποσοστό από τις επιδόσεις στα ενδοσχολικά μαθήματα.
Τέλος, όσον αφορά την εισαγωγή των αποφοίτων Λυκείου μόνο με το απολυτήριο σε ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης, οι μαθητές θα πρέπει να έχουν περάσει το “φίλτρο” των εξετάσεων στα τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα.
Γαβρόγλου: «Εντός 15 ημερών η ανακοίνωση του νέου συστήματος»
Ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, είχε αναφέρει ότι το νέο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια θα δημοσιοποιηθεί μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο, καθώς αυτές τις ημέρες εξετάζονται κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες.
Παράλληλα, επανέλαβε ότι βασικό στοιχείο του νομοσχεδίου που θα περιλαμβάνει το νέο σύστημα εισαγωγής θα είναι η αναβάθμιση του Λυκείου και ανέφερε ότι ήδη από φέτος θα υπάρξει ελάφρυνση στον «εξεταστικό φόρτο» των μαθητών της Α' και της Β' Λυκείου για τις προαγωγικές εξετάσεις, ώστε αυτές «να είναι πιο ουσιαστικές».
Εξήγησε, δε, ότι το βασικό για την κυβέρνηση είναι όχι η εισαγωγή, αλλά το να «επανέλθει η Γ’ Λυκείου».
Ανέφερε επίσης ότι αναμένονται και τα αποτελέσματα των διαβουλεύσεων ανάμεσα σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ για τις συνέργειες και τον νέο τύπο Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων. Μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί οι συζητήσεις στο Ιόνιο και τα Ιωάννινα, ενώ παράλληλα έχει δημοσιοποιηθεί το σχέδιο για τη Στερεά Ελλάδα.
Μέχρι Μάρτιο-Απρίλιο: Καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας
Στη συνέντευξη του κ. Γαβρόγλου, όπως δημοσιεύτηκε στην “Καθημερινή”, ο υπουργός Παιδείας μίλησε για την καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας, που είναι ένα ζήτημα το οποίο διαχειρίζεται η Πολιτεία. Μάλιστα μέχρι το Μάρτιο-Απρίλιο θα έχουμε και τα πρώτα αποτελέσματα της καταγραφής.
«Το σημαντικό είναι ότι προχωρεί με πολύ καλούς ρυθμούς η καταγραφή της εκκλησιαστικής περιουσίας. Είναι ένα πράγμα το οποίο είχαμε συμφωνήσει πριν εννέα μήνες - σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών έχουν ολοκληρωθεί όλες οι διαδικασίες για την παροχή της τεχνικής βοήθειας - και σε πρώτη φάση προχωράμε στην καταγραφή της περιουσίας 21 μητροπόλεων. Ζήτησε και η Εκκλησία της Κρήτης να είναι στο πρόγραμμα και το δεχτήκαμε με χαρά. Η λογική είναι να ολοκληρωθεί όσο γίνεται πιο γρήγορα η διαδικασία καταγραφής, και μετά θα δούμε τα προβλήματα που θα προκύψουν. Υπάρχουν αμφισβητούμενες ιδιοκτησίες, προτάσεις για κοινή αξιοποίηση... θα τα δούμε όταν έρθει η ώρα», ανέφερε χαρακτηριστικά.