default-image

Αυτοί είναι οι έξι παράγοντες που θα κρίνουν τις φετινές βάσεις

Ελλάδα
Αυτοί είναι οι έξι παράγοντες που θα κρίνουν τις φετινές βάσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η φετινή εξεταστική διαδικασία των πανελλαδικών ξεκίνησε με νέα και ανατρεπτικά δεδομένα. Αλλαγές επιστημονικών πεδίων, νέα τμήματα, κατάργηση του πεδίου των Επιστημών Αγωγής και ίδρυση νέου Πανεπιστημίου συνθέτουν το νέο χάρτη εισαγωγής στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια.

Σε κάθε περίπτωση ωστόσο, “πρωταγωνιστές” της διαδικασίας θα είναι το νέο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (που προέκυψε από τη συνένωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά), αλλά και η κατάργηση του επιστημονικού πεδίου των Παιδαγωγικών Τμημάτων, που μοιράστηκαν στα υπόλοιπα πεδία.

Συνολικά 103.000 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών συμμετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις διεκδικώντας τις 74.692 θέσεις εισακτέων που προσφέρει το υπουργείο Παιδείας στα τμήματα ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας. Ποιοι είναι όμως οι σπουδαιότεροι παράγοντες που θα κατεβάσουν ή θα ανεβάσουν τις βάσεις;

Ο Μανόλης Καζαντζάκης, φυσικός και πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου, σχολιάζει τους παράγοντες εκείνους που ενδεχομένως θα επηρεάσουν τις βάσεις.

1ος παράγοντας: Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων και οι συντελεστές βαρύτητας κάθε μαθήματος. Όπως είναι γνωστό, τα εξεταζόμενα μαθήματα σε κάθε επιστημονικό πεδίο είναι τέσσερα, εκτός και αν κάποιοι επιλέξουν και 5ο μάθημα, για να “ανοίξουν” και κάποιο άλλο πεδίο.

Ο σπουδαιότερος παράγοντας που προκαλεί τις αυξομειώσεις κάθε χρόνο στις βάσεις εισαγωγής για πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι το πόσο εύκολα ή δύσκολα θα είναι τα θέματα που θα δοθούν.

2ος παράγοντας: Ο αριθμός των υποψηφίων και ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων. Ο συνολικός αριθμός των υποψηφίων που θα εισαχθούν φέτος ανέρχεται σε 74.692, ενώ πέρυσι ήταν 70.726, δηλαδή έχουμε 4.000 περίπου περισσότερους εισακτέους.

Σύμφωνα με τον κ. Καζαντζάκη, ο αριθμός 4.000 δεν είναι πραγματικός, αλλά η αύξηση βρίσκεται κοντά στα 2.200 άτομα. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο ίδιος, «ο αριθμός 4.000 δεν είναι πραγματικό νούμερο. Μειώνονται κατά 1.700 περίπου οι θέσεις λόγω της μείωσης των τμημάτων στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, το οποίο αντικαθιστά το ΤΕΙ.

Η πραγματική αύξηση είναι γύρω στα 2.200 άτομα, εκ των οποίων είναι περίπου 950 στα ΤΕΙ και οι υπόλοιποι στα Πανεπιστήμια. Σίγουρα η αύξηση των θέσεων οδηγεί αρχικά σε μια αίσθηση μείωσης των βάσεων, αλλά πρέπει να το σκεφτόμαστε με το εξής δεδομένο:

Έχουμε περισσότερους εισακτέους εάν τα παιδιά δηλώσουν ακριβώς τα ίδια πράγματα με πέρυσι και έχουμε περίπου το ίδιο επίπεδο θεμάτων. Με αυτή τη λογική, η αύξηση των εισακτέων οδηγεί σε μείωση των βάσεων».

3ος παράγοντας: Η ίδρυση του νέου Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Πολλοί αναμένεται να είναι οι υποψήφιοι που πρόκειται να δηλώσουν την προτίμησή τους στο νεοσύστατο Πανεπιστήμιο που απορρόφησε τα τμήματα των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.

4ος παράγοντας: Οι προτιμήσεις των υποψηφίων. Η σειρά προτίμησης για κάποια σχολή επηρεάζει σημαντικά την πορεία των βάσεων. Οι συνθήκες, όμως, που υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια, και ειδικότερα τα χρόνια της οικονομικής κρίσης, υπάρχουν ακόμη, και επομένως δεν περιμένουμε να επηρεάσουν, στο ποσοστό που τους αναλογεί, τις φετινές βάσεις.

Ο κ. Καζαντζάκης κλήθηκε να απαντήσει στο ερώτημα από ποιους παράγοντες θα επηρεαστούν οι προτιμήσεις των υποψηφίων. Ο ίδιος μας απάντησε χαρακτηριστικά πως «οι επιλογές καθορίζονται αυτή τη στιγμή από δυο-τρεις παράγοντες. Ο ένας παράγοντας είναι το τι θέλει το παιδί να σπουδάσει, ο δεύτερος είναι ο γεωγραφικός και ο τρίτος είναι οικονομικός. Πλέον, τα παιδιά δεν μπορούν να επιλέγουν ό,τι θέλουν ή ό,τι φιλοδοξούν, γιατί υπάρχει το κομμάτι της οικονομικής κρίσης, καθώς πολλά παιδιά αδυνατούν να φοιτήσουν εκτός της περιοχής τους. Εδώ, στο Ηράκλειο, καθώς είμαστε επαρχιακή πόλη, οι βάσεις είναι αρκετά χαμηλές. Όμως, στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης, αυτό το ζήτημα είναι πάρα πολύ σημαντικό και γι’ αυτό έχουμε ενημέρωση από συναδέλφους από τις παραπάνω πόλεις που μας λένε ότι υπάρχουν παιδιά που σκέφτονται είτε να μη δώσουν είτε να μη δηλώσουν εκτός Αθήνας».

5ος παράγοντας: Κατάργηση του περυσινού πεδίου Επιστημών Εκπαίδευσης. Φέτος τα επιστημονικά πεδία μειώθηκαν από πέντε σε τέσσερα και έτσι είναι δυνατή η πρόσβαση στα Παιδαγωγικά Τμήματα από όλα τα πεδία. Ο αριθμός των υποψηφίων που θα τα επιλέξουν θα αυξηθεί πολύ και θα έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική εκτόξευση των βάσεων, ειδικά για τις παιδαγωγικές σχολές, προς τα πάνω.

6ος παράγοντας: Υποψήφιοι Επαγγελματικών Λυκείων. Το ποσοστό των υποψηφίων που θα εισαχθεί φέτος στα πανεπιστήμια αυξήθηκε από 1% σε 5%, ενώ για το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής το ποσοστό ανεβαίνει στο 10% των θέσεων. Η ρύθμιση αυτή ισχύει μόνο για φέτος και αυτό για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο που παρουσιάζεται από την κατάργηση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά.

Μανόλης Καζαντζάκης: Ο ρόλος των Παιδαγωγικών ως κοινό τμήμα για όλα τα πεδία

Την αύξηση των βάσεων στα τμήματα Επιστημών Εκπαίδευσης επισημαίνει και ο κ. Καζαντζάκης, ο οποίος μέσα από την εφημερίδα “Νέα Κρήτη” αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Πρέπει να δούμε τη διαφοροποίηση αυτή συγκριτικά με πέρυσι από δύο διαφορετικές πλευρές. Μπαίνει καταρχήν σε όλα τα πεδία ως κοινό τμήμα των σχολών το Παιδαγωγικό Τμήμα. Αυτό οδηγεί σίγουρα σε μια αύξηση των βάσεων των σχολών αυτών, και μάλιστα ίσως να αυξηθούν αρκετά οι βάσεις, αύξηση που μπορεί να ξεπεράσει και τα 1.000 μόρια. Αυτό οφείλεται στα μαθήματα. Τα μαθήματα που χρειάζονταν τα παιδιά για να περάσουν σε αυτές τις σχολές ήταν τα Μαθηματικά Γενικής Παιδείας για τα παιδιά της Θεωρητικής και η Ιστορία για τα παιδιά της Θετικής, μαθήματα που οι μαθητές σημείωναν χαμηλές επιδόσεις. Τώρα που φεύγουν τα μαθήματα αυτά, προφανώς θα αυξηθούν οι βάσεις στα τμήματα αυτά».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News