Ελλάδα

Που ανεβαίνουν και που πέφτουν οι βάσεις

Μια πρώτη εικόνα ως προς την κατεύθυνση που θα έχουν οι φετινές βάσεις δίνουν οι φροντιστηριούχοι.

Πτώση ή άνοδος των βάσεων στις σχολές τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Είναι ένα ερώτημα που κάνει συχνά την εμφάνισή του στις συνειδήσεις των μαθητών, των γονέων και των ίδιων των καθηγητών... ειδικά τώρα που βρισκόμαστε στα τέλη Μαΐου και ο χρόνος πριν τη διεξαγωγή των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων είναι ελάχιστος. Η εφημερίδα “Νέα Κρήτη” επικοινώνησε με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου, Μανόλη Καζαντζάκη, ο οποίος μας έδωσε μια πρώτη εικόνα ως προς την κατεύθυνση που θα έχουν οι φετινές βάσεις.


Ο κ. Καζαντζάκης εμφανίστηκε αισιόδοξος πως φέτος οι βάσεις θα σημειώσουν μια μικρή πτώση. «Έχουμε ένα δεδομένο. Είναι 100 τμήματα περισσότερα στα Πανεπιστήμια περίπου και 900 τμήματα περισσότερα στα ΤΕΙ, στην πραγματικότητα. Οι πραγματικές αξίες οδηγούν σε πτώση των βάσεων με δύο δεδομένα: πρώτον, ότι τα θέματα θα είναι περίπου στον ίδιο βαθμό δυσκολίας με πέρυσι και, δεύτερον, ότι τα παιδιά θα κάνουν περίπου τις ίδιες επιλογές. Με βάση αυτά τα δεδομένα, έχουμε μια πρώτη εικόνα για μια μικρή πτώση των βάσεων. Από εκεί και πέρα, εξαρτάται από τους δύο προηγούμενους παράγοντες για να ξέρουμε τι θα γίνει στην πραγματικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά.


Ο κ. Καζαντζάκης αναφέρθηκε και στα παιδαγωγικά τμήματα. Σε αντίθεση με την περυσινή χρονιά, όπου υπήρχε ξεχωριστό πεδίο (άρα και συγκεκριμένα μαθήματα προς εξέταση) για τον συγκεκριμένο κλάδο επιστημών, φέτος δε θα ισχύσει κάτι τέτοιο. Επίσης, σύμφωνα με τον κ. Καζαντζάκη, ίσως υπάρξει μια αύξηση της βάσης των συγκεκριμένων σχολών.

Που ανεβαίνουν οι βάσεις


«Τα παιδαγωγικά τμήματα μπαίνουν σαν κοινά τμήματα σε όλα τα πεδία. Αυτό προφανώς σημαίνει ότι τα παιδιά που δεν τολμούσαν, λόγω της μικρής επαγγελματικής αποκατάστασης που υπόσχονται αυτά τα τμήματα, να τα δηλώνουν, τώρα θα τα δηλώνουν με μεγαλύτερη ευκολία. Εξάλλου, θα “μπουν” αυτές οι σχολές στο τρίτο πεδίο των Ιατρικών Επιστημών, για το οποίο έχουμε παρατηρήσει τα τελευταία χρόνια ότι όποια σχολή “μπήκε” ανέβηκε η βάση της από 1.000 έως 3.000 μόρια. Με αυτό το δεδομένο, τα παιδαγωγικά τμήματα θα ανέβουν αρκετά», δήλωσε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων.
Ωστόσο, ο ίδιος επισήμανε πως «τα παιδιά των προηγούμενων ετών που θα δώσουν με το 10%, δηλαδή δε θα δώσουν εξετάσεις αλλά θα μπουν άνευ εξετάσεων - δηλαδή τα παιδιά της περυσινής και της προπέρσινης περιόδου - θα δηλώσουν κανονικά πέντε πεδία. Θα δηλώσουν κανονικά το Παιδαγωγικό σε ξεχωριστό πεδίο όπως πριν, και όχι όπως φέτος».
Ο κ. Καζαντζάκης μίλησε και για τα επιστημονικά πεδία. Στο πρώτο επιστημονικό πεδίο, ο ίδιος θεωρεί πως δε θα αλλάξει ο ανταγωνισμός των μαθητών για την κατάληψη μιας θέσης σε παραδοσιακά υψηλόβαθμες σχολές, όπως είναι αυτές της Ψυχολογίας ή της Νομικής. Μάλιστα, ο ίδιος το απέδωσε στην παραδοσιακή αντίληψη της ελληνικής οικογένειας για τις συγκεκριμένες σχολές.


«Δεν πρόκειται να μειωθεί ο ανταγωνισμός για την κατάληψη μιας θέσης στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Θα συνεχιστεί με αμείωτο ενδιαφέρον. Είναι σχολές που ενδεχομένως δείχνουν ότι ίσως στο απώτερό τους μέλλον θα παρουσιάσουν επαγγελματικό πρόβλημα, παρ’ όλα αυτά η ελληνική οικογένεια δεν μπορεί να ξεφύγει από το “πάθος” να περάσουν τα παιδιά τους στη Νομική και στην Ψυχολογία. Επομένως, θεωρώ ότι οι υψηλές βάσεις θα παραμείνουν στις σχολές της Νομικής και της Ψυχολογίας», είπε χαρακτηριστικά.


Ανάλογη κατάσταση θα επικρατήσει και στο τρίτο επιστημονικό πεδίο, όπου συναντάμε τις Σχολές Επιστημών Υγείας. «Δε νομίζω να έχουμε σημαντικές διαφοροποιήσεις», δήλωσε ο κ. Καζαντζάκης και συνέχισε λέγοντας πως «οι σχολές θα μείνουν σε υψηλό επίπεδο. Απλά, εκεί πέρα κάποιες ενδεχόμενες αυξήσεις σε επιμέρους θέματα ίσως να σταθεροποιήσουν μια μικρή μείωση των βάσεων».


Όσον αφορά στο δεύτερο πεδίο και τις Θετικές Επιστήμες, είπε ότι «σε τμήματα των Πολυτεχνείων παρατηρούμε σημαντικές αυξήσεις, δηλαδή αρκετές περισσότερες θέσεις απ’ ό,τι τα προηγούμενα χρόνια. Το ίδιο ισχύει στις σχολές Μαθηματικών και Φυσικής Επιστήμης. Επομένως, ίσως έχουμε μια μικρή πτώση των βάσεων με τα δεδομένα που έχουμε σήμερα, δηλαδή ίδια περίπου θέματα και ίδιες προτιμήσεις των υποψηφίων».


Όσον αφορά στο τέταρτο πεδίο, ο κ. Καζαντζάκης μίλησε για μια ενδεχόμενη πτώση. Βέβαια, το τέταρτο πεδίο περιλαμβάνει μαθήματα τα οποία είναι λίγο πιο εύκολα, γι’ αυτό το λόγο οι μαθητές δείχνουν μια ιδιαίτερη προτίμηση σε αυτό. Η πτώση στο συγκεκριμένο πεδίο είναι το πιο πιθανό σενάριο, αλλά δεν είναι απόλυτο. Θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις δηλώσεις των παιδιών.


Φέτος, ωστόσο, συνενώνονται τα δύο ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, δημιουργώντας ένα Πανεπιστήμιο, το οποίο έχει αμφισβητηθεί από πολλούς ως προς το προϊόν της γνώσης που θα προσφέρει. Ως προς αυτό, ο κ. Καζαντζάκης αναφέρει πως τίθεται ένα ζήτημα ως προς την αξιοπιστία του συγκεκριμένου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος.


«Υπάρχει ένα τεράστιο θέμα. Δεν είναι πραγματική συγχώνευση. Δεν είναι η ίδια συγχώνευση με το αντίστοιχο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα των Ιωαννίνων, όπου η συγχώνευση γίνεται επί της ουσίας, και όπου τα παιδιά αποκτούν δίπλωμα πενταετούς φοίτησης και παίρνουν πτυχίο Γ και μπορούν να γραφτούν στο Επιμελητήριο. Δε συμβαίνει το ίδιο με το αντίστοιχο Ίδρυμα των Αθηνών. Υπάρχουν τεράστια θέματα. Αυξάνονται κατά ένα χρόνο οι σπουδές. Κάνεις σπουδές Πανεπιστημίου, αλλά παίρνεις πτυχίο ΤΕΙ. Το πτυχίο αυτό δεν μπορεί να εξισωθεί με το πτυχίο του Πολυτεχνείου. Θεωρώ ότι είναι κάτι το βιαστικό και θα δημιουργήσει θέματα. Πολλά παιδιά θα διστάσουν να το δηλώσουν. Τα παιδιά βέβαια από την Αθήνα, που λόγω της οικονομικής κρίσης δε θα μπορούν να απομακρυνθούν από την περιοχή τους, θα το δηλώσουν. Θα δηλωθεί, αλλά θεωρώ ότι είναι ελαφρώς ψευδές», αναφέρει ο κ. Καζαντζάκης.

«Πιο αντικειμενικά τα κριτήρια»

Τέλος, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης Νομού Ηρακλείου, Μανόλης Καζαντζάκης, αναφέρθηκε και στο καθεστώς των μετεγγραφών που μέχρι πρότινος βασιζόταν σε εισοδηματικά κριτήρια, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το καθεστώς των μετεγγραφών βελτιώθηκε αρκετά. Υπήρχαν κάποια αντικειμενικά κριτήρια μέσα. Έπαψαν να υπάρχουν κάποια πράγματα που οδηγούσαν σε άλλες σκέψεις, όμως τα πράγματα και πάλι δεν ήταν τόσο αντικειμενικά. Τώρα είναι πιο ξεκάθαρα τα πράγματα. Ένα παιδί που θα μπει και θα δηλώσει τα στοιχεία του θα διαπιστώσει σύντομα εάν μπορεί να πάρει μετεγγραφή ή όχι. Φέτος έγινε μια βελτίωση. Τα παιδιά που έχουν αδέρφια, τα οποία σπουδάζουν σε άλλες περιοχές, έχουν μια επιπλέον μοριοδότηση. Προσωπικά, θεωρώ πως στο θέμα των μετεγγραφών τα πράγματα κυλούν πολύ ομαλά. Η προσπάθεια που έχει γίνει είναι ιδιαιτέρως καλή και αντικειμενική. Τα παιδιά που συγκεντρώνουν αυτά τα στοιχεία πρέπει να γνωρίζουν ότι μετά το Σεπτέμβριο χρειάζεται πολλή προσοχή στις ημερομηνίες ώστε να καταθέσουν τα χαρτιά τους εντός των προθεσμιών και πιστεύω πως οι μετεγγραφές που πρέπει και μπορούν να γίνουν είναι εφικτές... Εξαιρουμένης της Θεσσαλονίκης, όπου ο κόσμος είναι πάρα πολύς».

Σχόλια