Ελλάδα

Προσοχή στις τηλεφωνικές απάτες: Τα μάτια και τα αφτιά σας... «14»

Συμβουλές της Αστυνομίας για να μην πέσετε θύμα επιτηδείων σε τηλεφωνικές απάτες

Έναν χρήσιμο οδηγό για τους πολίτες, ώστε να πάψουν να πέφτουν θύματα σε τηλεφωνικές απάτες, οι οποίες σε πανελλαδικό επίπεδο βρίσκονται σε έξαρση, εξέδωσε η Ελληνική Αστυνομία. Δείτε με ποιον τρόπο προσπαθούν οι επιτήδειοι να σας αποσπάσουν χρήματα, και τι πρέπει να γνωρίζετε...

Ιδιαίτερα συνηθισμένες είναι πλέον οι τηλεφωνικές απάτες, με το πρόσχημα της νοσηλείας ενός συγγενικού προσώπου ή ακόμη και της πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος. Υπάρχουν, όμως, και καταγεγραμμένες περιπτώσεις κατά τις οποίες οι επιτήδειοι χρησιμοποιούν το πρόσχημα της προφύλαξης των τραπεζικών καταθέσεων.

Σε όλες τις περιπτώσεις οι δράστες είναι προετοιμασμένοι, και προσαρμόζουν το “σενάριο” ανάλογα με τις απαντήσεις που δίνουν τα θύματα, με αποτέλεσμα τις περισσότερες φορές να καταφέρνουν να τους πείσουν να τους δώσουν ποσά που ξεπερνούν τα 100-150 ευρώ, αλλά σε μερικές περιπτώσεις αγγίζουν και τα 1.000 ευρώ. Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις και προσπαθούν να κάνουν έναν συμβιβασμό για υποτιθέμενο τρακάρισμα χωρίς να εμπλέξουν τις ασφαλιστικές εταιρείες, ή για να βοηθήσουν συγγενικό πρόσωπο που δήθεν νοσηλεύεται σε κάποιο νοσοκομείο μετά από ατύχημα.

Με πρόσχημα τροχαίο

Παρακάτω, λοιπόν, η Ελληνική Αστυνομία ιεραρχεί τις περιπτώσεις, με πρώτη στη σειρά την απάτη η οποία γίνεται με πρόσχημα την πρόκληση ενός τροχαίου ατυχήματος.

«Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις σε πολίτες (κυρίως πρωινές και απογευματινές ώρες), προσποιούμενοι άλλοτε τους νοσοκομειακούς γιατρούς και άλλοτε τους δικηγόρους ή αστυνομικούς, υποστηρίζοντας ψευδώς ότι στενό συγγενικό τους πρόσωπο (συνήθως τέκνο τους) έχει προκαλέσει με υπαιτιότητά του τροχαίο ατύχημα, με συνέπεια τον θανάσιμο ή βαρύτατο τραυματισμό συνήθως ανήλικου παιδιού.

Προκειμένου να αποφευχθεί η φυλάκιση του συγγενικού τους προσώπου και να απεμπλακεί από τις επικείμενες ποινικές συνέπειες, απαιτούν την καταβολή σημαντικών χρηματικών ποσών, το ύψος των οποίων ποικίλλει, προσαρμοζόμενα σε κάθε υπόθεση ανάλογα με τη δεκτικότητα και την ευπιστία των θυμάτων. Για να γίνουν πιο πειστικοί, έτεροι συνεργάτες παρεμβάλλονται στην τηλεφωνική επικοινωνία, αναλόγως του φύλου του συγγενικού τους προσώπου, προσποιούμενοι αυτό, εκλιπαρώντας για βοήθεια και ασκώντας αφόρητη ψυχολογική πίεση στα θύματα.

Στη συνέχεια, και εφόσον τα θύματα έχουν πειστεί, είτε εμφανίζονται στην οικία τους για την παραλαβή των χρημάτων, είτε δίνουν ραντεβού σε προκαθορισμένο από τους δράστες τόπο και χρόνο, πλησίον της οικίας. Επισημαίνεται ότι στα τροχαία ατυχήματα ακολουθούνται πάντα από τις αστυνομικές Αρχές οι νόμιμες και προβλεπόμενες ενέργειες, υπό την καθοδήγηση των κατά τόπους εισαγγελικών Αρχών και σε καμία περίπτωση δεν υφίσταται παρέκκλιση από αυτές, με την καταβολή χρηματικών ποσών».

Νοσηλεία συγγενούς

Και ακολουθεί η απάτη με τη μέθοδο νοσηλείας συγγενικού προσώπου: «Οι δράστες πραγματοποιούν αιφνιδιαστικές τηλεφωνικές κλήσεις στα υποψήφια θύματα και, εκμεταλλευόμενοι την αναστάτωση που προκαλείται, τους αναγγέλλουν ότι ένας στενός συγγενής τους εισήχθη εσπευσμένα σε κάποιο νοσοκομείο, λόγω τροχαίου ατυχήματος ή κάποιου άλλου έκτακτου λόγου, και απαιτούν χρήματα για να γίνει άμεσα κάποια ιατρική πράξη, συνήθως χειρουργική επέμβαση.

Επιπλέον, ζητούν από τα υποψήφια θύματα να μεταβούν αμέσως σε συγκεκριμένο σημείο, όπου τους “αναμένει” άνθρωπος του νοσοκομείου, π.χ. ένας νοσηλευτής ή υπάλληλος του ΕΚΑΒ, για να παραλάβει τα χρήματα και να τα παραδώσει το ταχύτερο δυνατό στους γιατρούς. Τα θύματα χρησιμοποιούν συνήθως την ίδια τηλεφωνική συσκευή στην οποία δέχτηκαν την κλήση για να καλέσουν στο κινητό τηλέφωνο το συγγενικό τους πρόσωπο, που “δήθεν” νοσηλεύεται σε κρίσιμη κατάσταση.

Μέσα στη σύγχυσή τους δεν αντιλαμβάνονται ότι η “γραμμή” είναι ακόμη ανοιχτή με τους δράστες, οι οποίοι δεν τερμάτισαν την προηγούμενη κλήση. Οι δράστες προσποιούνται ότι απαντούν στην κλήση των θυμάτων και “επιβεβαιώνουν” την άσχημη είδηση, παριστάνοντας για παράδειγμα κάποιον τραυματιοφορέα που κρατάει το κινητό του νοσηλευομένου».

Εξαπατούν μέχρι... και παπάδες

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει η τρίτη στη σειρά περίπτωση απάτης: «Οι δράστες επιλέγουν τα υποψήφια θύματά τους (ιερωμένους, κληρικούς, μοναχούς) και συνήθως, μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας μαζί τους, τους ενημερώνουν ότι εκκρεμεί η εκταμίευση βοηθήματος από το ΙΚΑ προς το χώρο θρησκευτικής λατρείας που εκπροσωπούν (εκκλησία, Ιερά Μονή κ.λπ.). Σε άλλες περιπτώσεις οι δράστες επικοινωνούν με συνταξιούχους ιερωμένους και τους ενημερώνουν ότι έχουν δρομολογηθεί όλες οι απαιτούμενες ενέργειες προς εκταμίευση του εφάπαξ που εκκρεμεί στο όνομά τους. Προκειμένου να επιτευχθεί η εκταμίευση των προαναφερόμενων χρηματικών ποσών, τους καλούν να καταβάλουν σε λογαριασμό που τους υποδεικνύεται κάποιο χρηματικό ποσό, ούτως ώστε να ξεκινήσουν οι διαδικασίες εκταμίευσής τους. Τα θύματα πείθονται και καταβάλλουν το υποδειχθέν ποσό, αναμένοντας την καταβολή του επιδόματος. Στο σημείο αυτό οι δράστες εξαφανίζονται και κόβουν κάθε επικοινωνία με τα θύματά τους».

Και πάμε στις απάτες με το πρόσχημα προφύλαξης τραπεζικών καταθέσεων: «Οι δράστες επικοινωνούν κυρίως τηλεφωνικά με τα θύματα και, προσποιούμενοι είτε τους διευθυντές πιστωτικών ιδρυμάτων είτε ότι έχουν “διασυνδέσεις”, τα πείθουν ότι μπορούν να προφυλάξουν τις καταθέσεις στην τράπεζα από επικείμενο “κούρεμα”. Προς τούτο, τους ζητούν να καταθέσουν τα χρήματά τους σε συγκεκριμένο λογαριασμό, προκειμένου εν συνεχεία να προβούν σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες προς προστασία αυτών. Έκτοτε εξαφανίζονται».

Με πρόσχημα τη λαβή σε μηχανήματα

Έχουμε όμως, σύμφωνα με την Ελληνική Αστυνομία, και απάτες με το πρόσχημα βλάβης σε μηχανήματα προπληρωμένων καρτών...

«Οι δράστες έρχονται σε τηλεφωνική επικοινωνία με ιδιοκτήτες-υπαλλήλους μικρών καταστημάτων (π.χ. μίνι-μάρκετ, περίπτερα κ.λπ.) και τους ενημερώνουν ότι είναι τεχνικοί υπάλληλοι της εταιρείας που τους παρέχει το μηχάνημα έκδοσης προπληρωμένων καρτών και ότι το μηχάνημά τους εμφανίζει κάποιο τεχνικό πρόβλημα. Εν συνεχεία επικαλούνται ότι, για να επιλυθεί το εν λόγω πρόβλημα, πρέπει να εκτυπώσουν ορισμένο αριθμό προπληρωμένων καρτών (συνήθως 3-4 κάρτες αξίας 100 ευρώ) και να τους δώσουν τον αριθμό ΡΙΝ. Τα υποψήφια θύματα πείθονται και δίνουν τους αριθμούς ΡΙΝ, ενώ η κλήση τερματίζεται με τους δράστες να τους ενημερώνουν ότι εντός ολίγης ώρας το πρόβλημα θα αποκατασταθεί. Έκτοτε, παύουν κάθε επικοινωνία με τα θύματα».

Και συνεχίζει η Αστυνομία αναφέροντας: «Μια παραπλήσια μέθοδος αφορά την αυτοπρόσωπη παρουσία των δραστών στα ως άνω καταστήματα, οι οποίοι ζητούν την έκδοση προπληρωμένης κάρτας, ενώ παράλληλα προβαίνουν και στην αγορά άλλων προϊόντων, ευτελούς αξίας. Εν συνεχεία, δηλώνουν ότι τελικά δεν επιθυμούν την αγορά της προπληρωμένης κάρτας και αποχωρούν, έχοντας αποκτήσει με δόλιο τρόπο (π.χ. φωτογράφιση μέσω κινητού τηλεφώνου) τον αριθμό ΡΙΝ της ήδη εκτυπωθείσας κάρτας. Οι ιδιοκτήτες-υπάλληλοι των καταστημάτων αντιλαμβάνονται τη σε βάρος τους απάτη σε χρόνο που ο δράστης έχει προλάβει να απομακρυνθεί».

Σχόλια