Ελλάδα

99 στους 100 μαθητές πηγαίνουν φροντιστήριο

Στο εντυπωσιακό συμπέρασμα, που θέλει οι 99 στους 100 μαθητές της Γ’ Λυκείου να παρακολουθούν είτε φροντιστήριο είτε ιδιαίτερο μάθημα είτε και τα δύο, καταλήγει η έκθεση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) με τίτλο “Εκπαίδευση για ένα λαμπρό μέλλον στην Ελλάδα”.

Οι ελλείψεις που παρουσιάζονται στο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας μας, τόσο σε ό,τι αφορά την έλλειψη μόνιμων εκπαιδευτικών όσο όμως και τα προβλήματα που παρουσιάζονται στον εξοπλισμό και στις κτηριακές υποδομές, φαίνεται να είναι οι βασικοί λόγοι που στρέφουν ολοένα και περισσότερο τα σημερινά παιδιά στην αναζήτηση φροντιστηρίου που θα καλύψει τα όποια εκπαιδευτικά κενά σημειώνονται στα σχολεία.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι και στο Ηράκλειο, όπως διαπιστώθηκε μέσα από το ρεπορτάζ μας, τόσο οι γονείς όσο και τα παιδιά αισθάνονται πιο μεγάλη σιγουριά όταν πηγαίνουν παράλληλα σε κάποιο φροντιστήριο για την επίτευξη, όπως λένε, του στόχου «να χτίσουν γερές βάσεις και να πετύχουν μετέπειτα συμμετέχοντας στις πανελλαδικές την είσοδό τους στη σχολή της αρεσκείας τους», μη παραλείποντας να επισημάνουν πως «ο χρόνος διδασκαλίας στις σχολικές αίθουσες δεν επαρκεί» για να καλύψει τις ανάγκες τους σε γνώση, αλλά και να λύσει τις όποιες απορίες τους, ειδικά στις περιπτώσεις που σχετίζεται με την υποστήριξη μαθητών που δεν έχουν τόσο υψηλές επιδόσεις με μαθήματα μετά το τέλος του σχολικού ωραρίου.

 

Τι λένε οι ίδιοι οι μαθητές;

«Από μόνο του το σχολείο δε φτάνει για να λύσει τις απορίες ενός μαθητή και να καλύψει τα κενά του», λέει η μαθήτρια Ελπίδα Ρασούλη.

«Σχεδόν όλοι οι συμμαθητές μου πηγαίνουν φροντιστήριο. Δε γίνεται διαφορετικά. Ο χρόνος στο σχολείο δε μας φτάνει», αναφέρει η Μαρία Φιλιππάκη.

«Ειδικά για έναν μαθητή με ελλείψεις και χαμηλή επίδοση στα μαθήματα, η υποστήριξη μέσω φροντιστηρίου είναι αναγκαία», είπε η Σωτηρία Φθενάκη.

«Στα σχολεία υπάρχουν σοβαρές ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και σε εξοπλισμό, που χωρίς φροντιστήριο δε γίνεται δουλειά», ανέφερε η Μάνια Μαυρομανωλάκη.

 

Τα προβλήματα του εκπαιδευτικού συστήματος

«Η Ελλάδα διαθέτει ένα αφοσιωμένο σώμα εκπαιδευτικών, με μέτριες επιδόσεις», εκτιμά ο ΟΟΣΑ, που αναφέρεται σε μέτρα που αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό, και γίνεται λόγος για «αξιολόγηση» με αναφορές σε «μη τιμωρητικό» χαρακτήρα.

Τόσο ο ΟΟΣΑ, όσο όμως οι μαθητές και οι γονείς τους επισημαίνουν με έμφαση ως πρόβλημα το ότι «οι σχολικές μονάδες έχουν διάσπαρτες και διάχυτες αρμοδιότητες και χρηματοδοτήσεις, και περιορισμένη αυτονομία, καθώς πολλές αποφάσεις και εντολές υπαγορεύονται απ' έξω». Η διεθνής εμπειρία, ωστόσο, δείχνει πως το αυτόνομο σχολείο είναι το διαφοροποιημένο ανάλογα με την τσέπη των γονιών σχολείο, που θα αναζητά πόρους και θα έχει διαφοροποιημένο πρόγραμμα, εντείνοντας τις ταξικές διαφοροποιήσεις.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, «για την ευημερία κάθε σχολείου ξεχωριστά, η διακυβέρνηση και χρηματοδότηση πρέπει να συνδέονται», ενώ ιδιαίτερο βάρος δίνεται στο ρόλο του διευθυντή. Επισημαίνεται πως «οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να προσανατολιστούν προς την κατεύθυνση της αύξησης της αυτονομίας των σχολείων και των διευθυντών τους, της δημιουργίας ενός στέρεου πλαισίου λογοδοσίας και μιας κουλτούρας που θα βασίζεται στην αξιολόγηση».

 

Τι πρέπει να γίνει στα σχολεία

Το πλήρες “πάγωμα” των μόνιμων προσλήψεων είναι καταστροφικό για την εκπαίδευση, ενώ την ίδια ώρα, όπως τονίζεται και στην έκθεση του ΟΟΣΑ, ένα αρνητικό στοιχείο για την εκπαίδευση συνιστά και ο θεσμός των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, για τον οποίο χρειάζεται εξορθολογισμός. Παράλληλα, όπως σημειώνεται, το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων πρέπει να αναμορφωθεί πλήρως. Προτείνονται συνεχείς αποτιμήσεις διαφορετικών επιπέδων κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς μέσα στο σχολείο.

Ο ΟΟΣΑ ζητά, επίσης, την ενίσχυση των θέσεων των διευθυντών στις σχολικές μονάδες, επιμένοντας στη μεγαλύτερη αυτονομία των σχολείων σε όλα τα επίπεδα, με τον υπουργό Παιδείας να σημειώνει ότι για την πολιτική ηγεσία η αυτονομία ορίζεται ως μια σειρά αποφάσεων που λαμβάνει ο σύλλογος διδασκόντων.

Ο διεθνής οργανισμός ζήτησε ακόμη να υπάρξουν μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών και να ενισχυθεί η χρηματοδότηση για την εκπαίδευση, καθώς ο προϋπολογισμός για την παιδεία την τελευταία δεκαετία μειώθηκε κατά 36%, ενώ ειδικά για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ζητά αλλαγή ή ακόμα και κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων, προτείνοντας ένα σύστημα στο οποίο οι μαθητές θα εξετάζονται παραπάνω από μία φορές κατά τη διάρκεια των σχολικών τους ετών και όχι μόνο σε μια εξέταση.

Σημειώνεται ότι οι επόμενες δύο χώρες στη σχετική λίστα είναι η Κορέα, με το 90% των μαθητών να καταφεύγουν στα φροντιστήρια, και η Κίνα με 85%. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι, σύμφωνα με την έκθεση, η μαθητική διαρροή στην Ελλάδα εντοπίζεται στο 6,2%, χαμηλότερη από το μέσο όρο των 28 χωρών-μελών, που είναι 10,7%.

Σημαντικό πάντως είναι να δούμε τι λένε γονείς και μαθητές, μέσα από τις δηλώσεις τους που ακολουθούν στο ρεπορτάζ, αναφορικά με το λόγο που τους κάνει να στρέφονται στα φροντιστήρια.

Σχόλια