Ελλάδα

Οι αλλαγές στα Θρησκευτικά φέρνουν αντιδράσεις

Το μάθημα των Θρησκευτικών είναι ένα ζήτημα που έχει απασχολήσει τα τελευταία χρόνια την επικαιρότητα. Είναι ένα θέμα συζήτησης με θεολογικές, κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις.

Οι διαδηλώσεις ιερέων, πολιτών και θεολόγων, που φώναζαν «όχι στα νέα Θρησκευτικά» το περασμένο σαββατοκύριακο, καταδεικνύουν τη σημασία του θέματος. Η “Νέα Κρήτη” μίλησε με δύο ανθρώπους με πολυετή πείρα στην εκπαίδευση και στην εκπροσώπηση εκπαιδευτικών, ώστε να μας αναδείξουν την άποψή τους και εάν είναι υπέρ ή κατά της κατάργησης του μαθήματος των Θρησκευτικών.

«Το μόνο σίγουρο και δεδομένο, και νομίζω πως και η εκπαιδευτική κοινότητα και η επιστημονική το παραδέχεται, είναι πως το μάθημα των Θρησκευτικών, όπως διδάσκεται σήμερα στο δημόσιο σχολείο, ούτε ελκύει τους μαθητές, ούτε αντιπροσωπεύει τη σύγχρονη πραγματικότητα. Πρέπει να αλλάξει η μορφή του μαθήματος όπως διδάσκεται. Η επιστημονική κοινότητα, η οποία υπάρχει γύρω από τη Θεολογία, θα κρίνει τα νέα δεδομένα έτσι όπως πρέπει να διδάσκεται το μάθημα. Η λογική το επιτάσσει. Τα Θρησκευτικά είναι ένα μάθημα που είναι αρκετά χρόνια πίσω όσον αφορά στα νέα δεδομένα στη σύγχρονη κοινωνία. Ειδικά για τους μαθητές μας, που απαρτίζονται από διάφορα έθνη και θρησκείες. Θα πρέπει να υπάρξει ένα μάθημα που να αντιπροσωπεύει όλους τους μαθητές που βρίσκονται και λαμβάνουν ελληνική παιδεία», είπε στη “Νέα Κρήτη” ο Ζαχαρίας Ρηγάκης, πρόεδρος της ΕΛΜΕ.

Όσον αφορά στη σύνδεση Ελληνισμού και Ορθοδοξίας, ο κ. Ρηγάκης ανέφερε: «Η σύνδεση Ελληνισμού και Ορθοδοξίας μπορεί να φανεί μέσα από τις εκκλησιαστικές δομές και όχι μέσα από την εκπαίδευση. Άλλο η εκπαίδευση και η γνώση που λαμβάνει ένας μαθητής σ’ ένα δημόσιο σχολείο, και άλλο αυτό που πρεσβεύει η Ορθοδοξία. Δε σχετίζεται το ένα με το άλλο. Οι εποχές έχουν εξελιχθεί. Το μάθημα πρέπει να εξελιχθεί και να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα. Και δεν ισχύει μόνο για το μάθημα των Θρησκευτικών, αλλά και για τ’ άλλα μαθήματα».

Ο κ. Ρηγάκης διερωτήθηκε: «Δε ζούμε σ’ έναν ελεύθερο κόσμο; Δε ζούμε σ’ ελεύθερη χώρα; Δεν έχουμε το δικαίωμα της επιλογής; Δεν πρέπει να έχουμε μια σφαιρική μόρφωση για το τι πρέπει να επιλέξουμε;», ενώ συνέχισε ασκώντας κριτική στον τρόπο αντίληψης της Εκκλησίας: «Τη μορφή του μαθήματος δεν πρέπει να την ορίζει η Εκκλησία. Θα την ορίζουν οι επιστήμονες, οι ειδικοί, οι οποίοι υπάρχουν γύρω από αυτό το μάθημα. Προσωπικά, και μιλάω για μένα, είμαι υπέρ της άποψης ότι επιτέλους κάποια στιγμή το μάθημα, το οποίο είναι απαξιωμένο σε μεγάλο βαθμό, πρέπει ν’ αλλάξει μορφή. Το ποια θα είναι αυτή η μορφή ώστε να γίνει ελκυστικό και χρήσιμο στους μαθητές, θα το ψάξουν και θα το ορίσουν οι αρμόδιοι άνθρωποι που ανήκουν στον επιστημονικό φορέα που επηρεάζει και άπτεται του συγκεκριμένου μαθήματος».

Ο ίδιος χαρακτήρισε τα συλλαλητήρια της Αθήνας μεσαιωνικού χαρακτήρα και είπε ότι παραπέμπουν σε άλλες εποχές και πως δεν έχουν λόγο ύπαρξης στην ελληνική κοινωνία.
Ο κ. Ρηγάκης έκλεισε λέγοντας πως «το μάθημα πρέπει ν’ αλλάξει μορφή. Η επιστημονική κοινότητα που αφορά τη Θεολογία πρέπει να κρίνει ποια θα είναι αυτή η νέα μορφή, και νομίζω ότι όλοι πρέπει να την ακολουθήσουν. Βάσει λοιπόν της κατεύθυνσης αυτής, η κίνηση που γίνεται για ν’ αλλάξει το μάθημα είναι σωστή. Είναι στο πλαίσιο της λογικής να μπούμε σ’ ένα διάλογο ή μια συζήτηση για τη μορφή που πρέπει να πάρουν τα Θρησκευτικά στο ελληνικό δημόσιο σχολείο».

Από την πλευρά του, ο κ. Ιωάννης Λίλης, πρόεδρος του Παγκρήτιου Συνδέσμου Θεολόγων και Δογματικής, και καθηγητής Συμβολικής Θεολογίας στην Ανωτάτη Πατριαρχική Εκκλησιαστική Ακαδημία, με έδρα το Ηράκλειο, ανέφερε στη “Νέα Κρήτη” ότι «η εκπαιδευτική ηγεσία οφείλει να δει σε βάθος χρόνια προβλήματα του μαθήματος, που σίγουρα υπάρχουν. Το πρόβλημα όμως αυτή τη στιγμή είναι πως η αλλαγή του μαθήματος εντάσσεται στο ευρύτερο εκπαιδευτικό σύστημα (ώρες διδασκαλίας, βαθμολογία, αξιολόγηση μαθητών) και η κυβέρνηση δεν έχει ξεκαθαρίσει πώς θα προβεί στην αξιολόγηση του μαθήματος».

Αναφερόμενος στους λόγους για τους οποίους το συγκεκριμένο μάθημα πρέπει να διδάσκεται, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Το μάθημα των Θρησκευτικών και λόγω του Συντάγματος, που μιλάει για την επικρατούσα θρησκεία και παράδοση, και το άρθρο 16 που μιλάει για το θρησκευτικό προσανατολισμό των παιδιών, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να μάθουν ένα σημαντικό κομμάτι του Βυζαντίου, που είναι μέρος της ιστορίας μας. Νομίζω πως είναι αδιανόητο να μην υπάρχει αναφορά για τη θρησκευτική μας παράδοση στο σύγχρονο σχολείο, όσο κι ανά αυτό εξελιχθεί. Τα παιδιά πρέπει να ακούν την παράδοσή μας».

Ο ίδιος, μιλώντας για τα συλλαλητήρια στην Αθήνα, ανέφερε: «Εάν είναι κάτι το ειρηνικό, χωρίς να δημιουργεί προβλήματα, είναι σωστό. Η κάθε άποψη πρέπει να λέγεται. Είναι μια ευκαιρία να πληροφορηθεί ο κόσμος και τι λέγουν όλες οι απόψεις. Ο κόσμος θα το κρίνει».

Κατάργηση μαθήματος: Σημάδι οπισθοδρομικότητας»

«Νομίζω ότι η θρησκειολογία πρέπει να υπάρχει, αλλά σε μεγάλες τάξεις, όπως στη Β’ ή στη Γ’ λυκείου. Οι άλλες τάξεις και ειδικά το δημοτικό πρέπει να έχουν καθαρά τη δική μας παράδοση. Το πρόβλημα που υπάρχει σήμερα είναι ότι δεν υπάρχουν πολλά κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας μας ή της Λειτουργικής μας Παραδόσεως, ώστε να πληροφορηθούν τα παιδιά τι λέγουν τα κείμενα της Εκκλησίας. Τα παιδιά, αν γνωρίσουν τα κείμενα των παραδόσεων, θα τ’ αγαπήσουν, όπως και την εκκλησία. Γιατί η άμεση επαφή με το κείμενο δεν έχει καμία μορφή, ούτε κατηχητισμού ούτε προπαγάνδας ούτε προσανατολισμού. Εμείς κρίνουμε το κείμενο και το δεχόμαστε με ελευθερία», μας είπε ο κ. Λίλης.

Τέλος, μίλησε για το ενδεχόμενο απομάκρυνσης των Θρησκευτικών από το ωρολόγιο πρόγραμμα, λέγοντας ότι «είναι σημάδι οπισθοδρομικότητας, γιατί θα χάσουμε ένα βασικό χαρακτηριστικό μας ως έθνος, που είναι η Ορθοδοξία. Οι Ευρωπαίοι περιμένουν κάτι ιδιαίτερο από εμάς σήμερα. Το ιδιαίτερο της παράδοσής μας είναι σίγουρα η Ορθοδοξία και εμείς πρέπει να βρούμε ένα ζωντανό τρόπο να τους το πούμε. Εάν αφαιρέσουμε τα Θρησκευτικά ως ένα κομμάτι του ποιοι είμαστε, πιστεύω πως θα μας φέρει πολλά προβλήματα και κάποια στιγμή θα το μετανιώσουμε. Πρέπει πάντα να αναδεικνύουμε ποιοι είμαστε».

Σχόλια