default-image

Σύρραξη για τις πολιτικές offshore

Ελλάδα
Σύρραξη για τις πολιτικές offshore

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σκληρή πολιτική αντιπαράθεση με το σύνολο της αντιπολίτευσης να βάλλει κατά της κυβέρνησης προκαλεί η ρύθμιση του πρόσφατου πολυνομοσχεδίου, και συγκεκριμένα του άρθρου 178, που επιτρέπει στο πολιτικό προσωπικό της χώρας να έχει στην κατοχή του εξωχώριες εταιρείες.

Νέα Δημοκρατία, ΠΑΣΟΚ, Ποτάμι αντέδρασαν με έντονο τρόπο κατηγορώντας την κυβέρνηση για προσπάθεια συγκάλυψης συγκεκριμένων πολιτικών προσώπων και ζητώντας την άμεση ανάκληση της διάταξης.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Δικαιοσύνης, σε μακροσκελή ανακοίνωσή του προς απάντηση των δημοσιευμάτων (εφημ. Θέμα) ισχυρίζεται ότι «προσπαθεί να διορθώσει και να καλύψει τα κενά και τα «παραθυράκια» που δημιουργήθηκαν με την κακή νομοθέτηση των τελευταίων δεκαετιών».

Η διάταξη που ψηφίστηκε την περασμένη Κυριακή προβλέπει πως υπουργοί, βουλευτές και άλλοι αξιωματούχοι μπορούν πλέον να μετέχουν σε εξωχώριες εταιρίες αρκεί η έδρα τους να είναι σε «φορολογικά συνεργάσιμες» χώρες ενώ προβλέπεται ότι οι νέες ρυθμίσεις έχουν και αναδρομική ισχύ.

ΚΚΕ: Ανοίγει δρόμο για αποποινικοποίηση πιθανών παλιών υποθέσεων

«Το ΚΚΕ απ' την πρώτη στιγμή είχε καταδικάσει και καταψηφίσει στη βουλή τη συγκεκριμένη διάταξη του πολυνομοσχεδίου, που όχι μόνο επιτρέπει τη συμμετοχή βουλευτών και στελεχών της κυβέρνησης σε offshore εταιρίες, αλλά ανοίγει και το δρόμο για αποποινικοποίηση πιθανών παλιών υποθέσεων» αναφέρει σχόλιο του κόμματος για το άρθρο του πολυνομοσχεδίου σχετικά με τις offshore καταλήγοντας «ένα ακόμη στοιχείο της ταξικής πολιτικής υπέρ του κεφαλαίου, που συνεχίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ, εκτός αν θεωρεί ότι στις offshore εταιρίες βρίσκονται οι αποταμιεύσεις των φτωχών λαϊκών στρωμάτων».

Γ. Παπανδρέου: Σκάνδαλο η ρύθμιση για τη συμμετοχή πολιτικών σε offshore

Για σκάνδαλο και ρύθμιση που πλήττει το κύρος της δημόσιας ζωής κάνει λόγο σε ανακοίνωσή του το ΚΙΔΗΣΟ του Γιώργου Παπανδρέου με αφορμή τη νομοθετική ρύθμιση που επιτρέπει σε πολιτικά πρόσωπα να συμμετέχουν σε εξωχώριες εταιρείες. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά σε αυτήν:

«Με το νόμο 3849/2010 της κυβέρνησης Παπανδρέου απαγορεύτηκε για πρώτη φορά η συμμετοχή πολιτικών προσώπων καθ' οιονδήποτε τρόπο, είτε άμεσα είτε με παρένθετα πρόσωπα, σε εξωχώριες (offshore) εταιρείες.

Τώρα, με το άρθρο 178 του νόμου για τον "δημοσιονομικό κόφτη", που δεν δημοσιεύθηκε ακόμη στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, η κυβέρνηση τροποποιεί τη νομοθετική ρύθμιση της κυβέρνησης Παπανδρέου και επιτρέπει πλέον σε πολιτικά πρόσωπα να συμμετέχουν σε εξωχώριες εταιρείες, όπως και σε άλλες εταιρείες, που έχουν έδρα οποιοδήποτε κράτος συνεργάσιμο φορολογικά.

Με άλλα λόγια, αν ένας φορολογικός παράδεισος χαρακτηρισθεί "συνεργάσιμο φορολογικά κράτος", με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, οποιοσδήποτε Έλληνας πολιτικός θα μπορούσε να βρεθεί στη χώρα αυτή με offshore εταιρεία!

Πρόκειται για σκάνδαλο, για ρύθμιση που πλήττει το κύρος της δημόσιας ζωής!

Ποιους θέλουν να καλύψουν;

Το Κίνημα Δημοκρατών Σοσιαλιστών ζητά την άμεση νομοθετική κατάργηση της συγκεκριμένης τροποποίησης».

Υπ. Δικαιοσύνης: «Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο ενίσχυσε την αδιαφάνεια»

Για «απαράδεκτη ανακοίνωση της Ν.Δ, εναρμονιζόμενη πλήρως με υβριστικά, χυδαία και λασπώδη δημοσιεύματα» κάνει λόγο στην ανακοίνωσή της η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς, υπογραμμίζοντας ότι δεν έχουν αναδρομική ισχύ οι διατάξεις που πρόσφατα ψηφίστηκαν με τις οποίες επέρχονται αλλαγές στο πόθεν έσχες. Σε ότι αφορά την πρόταση της αξιωματικής αντιπολίτευσης για γενική απαγόρευση συμμετοχή πολιτικών και βουλευτών σε μη ελληνικές εταιρείες, η Γενική Γραμματεία Καταπολέμησης της Διαφθοράς τονίζει ότι είναι έτοιμη να συζητήσει και να δεχθεί κάθε μέτρο που θα ενισχύσει τη διαφάνεια και θα συμβάλλει στην πάταξη της διαφθοράς. Με την ανακοίνωση της η Γενική Γραμματεία υπεραμύνεται των κυβερνητικών ρυθμίσεων σχετικά με τις αλλαγές στη νομοθεσία για το πόθεν έσχες που συμβάλλουν, όπως αναφέρεται, σε ενίσχυση του νομοθετικού πλαισίου που ίσχυε μέχρι σήμερα.

Ως προς το επίδικο ζήτημα, το Υπουργείο αναφέρει αναλυτικά:

1) Ο όρος «offshore» εταιρείες είχε ατυχώς αποδοθεί σε «εξωχώριες» εταιρείες στο νόμο 3213/2003 («περί πόθεν έσχες»). Ο όρος αυτός είναι εντελώς αόριστος και νομικά έωλος. Ο ΚΦΕ που τον χρησιμοποιούσε καταργήθηκε το 2013. Σημειώνεται ότι ακόμη και η έκθεση της επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής για το αρ. 6 του Ν. 3849/2010 (επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ) με το οποίο προστέθηκε το αρ. 8 στον Ν. 3213/2003 αναφέρει ότι πρέπει να αποσαφηνιστούν οι όροι: «εξωχώρια εταιρεία» και «παρένθετο πρόσωπο», καθώς χωρίς ειδικότερους προσδιορισμούς αντίκεινται στην αρχή της νομιμότητας.

2) Το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο αν και περιλάμβανε  δρακόντεια και πανηγυρική διατύπωση, στην πράξη ήταν ανεφάρμοστο και αναποτελεσματικό. Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί εν τέλει ακολουθούσαν τους ορισμούς που προβλέπονταν στις διεθνείς συμβάσεις και  οι κατηγορούμενοι ως παραβάτες απαλλάσσονταν ως επί το πλείστον γιατί επικαλούνταν ότι οι κατηγορίες βασίζονταν σε αόριστες νομικά έννοιες. Η πρόσφατη νομοθέτηση έρχεται να καλύψει αυτή την πολύ σοβαρή αστοχία, ώστε να υπάρξει πλήρης διαφάνεια στο τι κατέχει κάθε υπόχρεος και να διενεργείται ενδελεχής έλεγχος για την προέλευσή του. Σε περίπτωση δε παράβασης οι κυρώσεις είναι ιδιαιτέρως αυστηρές.

3) Η Ελλάδα, όπως είναι γνωστό, είναι υποχρεωμένη να εναρμονίζει τη νομοθεσία της σύμφωνα με τις συστάσεις διεθνών οργανισμών στους οποίους είναι μέλος. Για το συγκεκριμένο ζήτημα η GRECO (Ομάδα Κρατών για την Καταπολέμηση της Διαφθοράς που λειτουργεί στο Συμβούλιο της Ευρώπης) στον 4ο κύκλο αξιολόγησης της χώρας μας, ζήτησε να αναθεωρηθεί το συγκεκριμένο άρθρο για τις εξωχώριες εταιρείες, καθώς προκύπτουν σημαντικές αντιφάσεις που καθιστούν το πλαίσιο ασαφές, επισφαλές  και αντιπαραγωγικό. Να σημειωθεί ότι η Νέα Δημοκρατία έχει υπερψηφίσει πολλάκις διατάξεις που υποχρεώνουν την Ελλάδα να συμμορφώνεται στις συστάσεις της GRECO (π.χ. αρ. 3 παρ. Γ, υποπαρ. 5.3 Ν. 4336/2015).

4) Η νομοθεσία περί πόθεν έσχες πρέπει να έχει συνοχή και συνέπεια με τη φορολογική νομοθεσία, ώστε να υπάρχει δομημένο καθεστώς ελέγχου και κυρώσεων. Δεν είδαμε κανένα πρωτοσέλιδο όταν ο όρος εξωχώριες εταιρείες καταργήθηκε ήδη από το 2010 και εν τέλει το 2013 με το αρ. 65 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.

5) Η έννοια των μη φορολογικά συνεργάσιμων κρατών είναι μια διεθνώς απολύτως αποδεκτή και πλήρως ορισμένη νομικά έννοια. Κάθε χρόνο εκδίδεται από τον ΟΟΣΑ κατάλογος με όσα κράτη διατηρούν αδιαφανές φορολογικό περιβάλλον, ήτοι δεν ανταλλάσσουν πληροφορίες με φορολογικές αρχές άλλων κρατών. Στο τέλος κάθε έτους ο Υπουργός Οικονομικών εκδίδει μια Υπ. Απόφαση που επικυρώνει τον κατάλογο αυτόν με βάση τις σχετικές διεθνείς συμβάσεις.

6) Από καμία διάταξη στο νέο νομοθετικό πλαίσιο δεν προκύπτει αναδρομική ισχύς, όπως ψευδώς αναφέρεται στα δημοσιεύματα. Αντιθέτως, διασφαλίζεται πλήρως η ποινική ευθύνη υπόχρεων προσώπων που υπέβαλαν ανακριβή ή ψευδή δήλωση ή δεν υπέβαλαν καθόλου, αν και ήταν υπόχρεοι. Συγκεκριμένα εάν ένας υπόχρεος σήμερα δηλώσει ότι είναι ιδιοκτήτης εταιρείας στα νησιά Κέυμαν, που από το 2016 έπαψαν να είναι μη συνεργάσιμο φορολογικά κράτος, τότε η δήλωσή του θα ερευνηθεί και θα ερωτηθεί από πότε κατέχει μετοχές ή συμμετέχει σε αυτή την εταιρεία. Εάν διαπιστωθεί ότι η συμμετοχή του είναι παλαιότερη τότε διώκεται ποινικά για ανακριβή δήλωση. Με βάση εξάλλου το νόμο, εάν η διαφορά υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ τότε η πράξη έχει κακουργηματικό χαρακτήρα.

«Συνοψίζοντας με το νέο νομοθετικό πλαίσιο διασφαλίζεται πλήρως η διαφάνεια, ο έλεγχος, η δημοσιοποίηση και η ελαχιστοποίηση πολιτικών παρεμβάσεων και διευκρινίζεται πέραν κάθε αμφιβολίας το περιεχόμενο των δηλώσεων που πλέον εμπεριέχει το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων των υπόχρεων, κάτι που δεν συνέβαινε μέχρι τώρα με τις γνωστές συνέπειες για την αξιοπιστία του πολιτικού συστήματος» καταλήγει η ανακοίνωση.

Πηγή: kathimerini.gr - ΑΠΕ - ΜΠΕ

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News