default-image

Πανελλαδικές: Το θέμα της Γλώσσας και οι απαντήσεις

Ελλάδα
Πανελλαδικές: Το θέμα της Γλώσσας και οι απαντήσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι των πανελλαδικών.

Διαβάστε εδώ το σχολιασμό που κάνει για το θέμα το Φροντιστήριο "Θεμέλιο".

Τις απαντήσεις για το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας, που ετοίμασε για το neakriti.gr το Φροντιστήριο "Θεμέλιο", μπορείτε να τις διαβάσετε εδώ.

Το θέμα έχει τίτλο "Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης" και όπως αναφέρεται στη σελίδα του υπουργείου Παιδείας έχει ως εξής:

«Οι χώροι θέασης και ακρόασης που δημιούργησε η ελληνική αρχαιότητα αποτελούν για πολλούς λόγους μιαν από τις πιο σημαντικές ομάδες μνημείων της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.

Πρώτα απ' όλα, γιατί οι χώροι αυτοί, ως τόποι μαζικής συγκέντρωσης, για θρησκευτικούς, πολιτικούς ή ψυχαγωγικούς σκοπούς, εκφράζουν στην αρχιτεκτονική με τον προφανέστερο τρόπο τη δημοκρατική αντίληψη για τη ζωή και την έντονη αίσθηση κοινότητας που χαρακτήρισε τον αρχαίο βίο. Τα σχετικά αρχιτεκτονικά σχήματα εκείνης της δημιουργίας (θέατρα, βουλευτήρια κ.λπ.) εξακολουθούν μέχρι σήμερα να εξυπηρετούν ανάλογες δραστηριότητες.

Ένας δεύτερος λόγος για την ιδιαίτερη σημασία αυτών των χώρων είναι ότι το θέαμα και ο λόγος που αναπτυσσόταν μέσα σ' αυτούς, ιδιαίτερα το ψυχαγωγικό θέαμα, με την πραγματική έννοια της ψυχαγωγίας, της αγωγής της ανθρώπινης ψυχής, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα κοινωνικά πολιτισμικά αγαθά. Από τη γέννηση του δράματος στους χώρους λατρείας της αρχαίας Ελλάδας μέχρι και σήμερα ο λόγος και η δράση που εκτυλίσσεται μέσα σε θεατρικούς χώρους παράγουν πολιτισμό.

Και ένας τρίτος λόγος είναι ότι στο χώρο της Μεσογείου, και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, σώζονται σε μεγάλο αριθμό οι χώροι στους οποίους ασκήθηκε από την εποχή της διαμόρφωσής της η θεατρική δημιουργία. Οι χώροι αυτοί, περισσότερο από όσο όλα τα άλλα κατάλοιπα του παρελθόντος, ασκούν στη σύγχρονη κοινωνία αλλά και τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, μιαν ιδιαίτερη πρόκληση επαφής του παρόντος με το παρελθόν, επειδή προσφέρονται κατεξοχήν για χρησιμοποίησή τους με την ίδια λειτουργία για την οποία σχεδιάστηκαν. Αυτή η επαφή του παρόντος με το παρελθόν, όχι μόνο των ειδικών αλλά και του ευρύτερου κοινού, είναι μια βασική επιδίωξη της σύγχρονης αρχαιολογίας, η οποία βλέπει τη δικαίωσή της στη βίωση από την κοινωνία του ιστορικού περιεχομένου και του μηνύματος ζωής των μνημείων.

Αλλά και από την άλλη πλευρά, η βίωση των μνημείων και η ένταξή τους στη ζωή εξελίσσεται από τάση σε απαίτηση της σύγχρονης κοινωνίας.

Η επιδίωξη της συνάντησης της σύγχρονης δημιουργικότητας και των διαμορφωμένων από το δημιουργικό παρελθόν σχημάτων θεατρικών χώρων, που εξυπηρετεί την παραπάνω απαίτηση, θέτει, βέβαια, προβλήματα, αφού τα αρχαία θέατρα και οι άλλοι χώροι θέασης, όπως τα ωδεία, τα στάδια κ.λπ., είναι πλέον μνημεία, όλα με μικρότερες ή μεγαλύτερες φθορές και καταπονήσεις. Τα περισσότερα μάλιστα σώζονται αποσπασματικά, μέχρι σημείου αδυναμίας αναβίωσης και εξυπηρέτησης της κατά προορισμόν λειτουργίας τους.

Τα προβλήματα αυτά δεν πρέπει, βέβαια, με κανέναν τρόπο να οδηγούν σε αρνητική τοποθέτηση για τη σύγχρονη χρήση των κατάλληλων για τη δραστηριότητα αυτή μνημείων. Η επαφή του κοινού με τα μνημεία, και ιδιαίτερα στην περίπτωση αυτή η βίωση από το ευρύ κοινό σύγχρονων προβληματισμών και καλλιτεχνικών εκφράσεων μέσα από το ιστορικό περιβάλλον, είναι ο καλύτερος και αποτελεσματικότερος τρόπος προσέγγισης και οικείωσης της πολιτισμικής μας κληρονομιάς.

Αλλά είναι, παράλληλα, και ο δραστικότερος τρόπος δημιουργίας στην ευρύτερη κοινωνία συνείδησης εκτίμησης και προστασίας των μνημείων μας.

Η καταγραφή όλων των μνημείων αυτών - των πολύ ή λιγότερο γνωστών, των εντοπισμένων αλλά μη ερευνημένων, αλλά και εκείνων των οποίων γνωρίζουμε ακόμη την ύπαρξη μόνο από αρχαίες μαρτυρίες - με όλα τα δεδομένα τους, δηλαδή την ιστορία τους, τα χαρακτηριστικά τους, την κατάστασή τους και τις δυνατότητες χρήσης ή απλής ανάδειξής τους, θα προσφέρει ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στη συστηματικότερη διαχείριση αυτού του πλούτου.

Η όσμωση αρχαιολόγων, ανθρώπων του θεάτρου, παραγόντων της τοπικής αυτοδιοίκησης και άλλων διανοητών είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει ένα πολύ καλό κλίμα για μια κοινή προσπάθεια ισορροπημένης και συνετής προσέγγισης του είδους αυτού των μνημείων.

Η καλλιέργεια, εξάλλου, με διάφορες εκδηλώσεις στο ευρύτερο κοινό της τάσης αυτής απέναντι στα μνημεία θα αποτελέσει ουσιαστική θετική συμβολή, αφενός, στην ολοκληρωμένη προστασία τους (ενεργητική προστασία και από το ευρύ κοινό) και, αφετέρου, στη δημιουργική βίωση των αρχαίων χώρων θέασης.

Β. Λαμπρινουδάκης, "Εμείς και οι αρχαίοι χώροι θέασης και ακρόασης", στο συλλογικό τόμο "Διάζωμα" κίνηση πολιτών για την ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων, εκδόσεις "Διάζωμα" 2009 (Διασκευή).

A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε

(100-120 λέξεις).

Μονάδες 25

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε, σύμφωνα με το κείμενο, τις παρακάτω διαπιστώσεις, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη:

α. Ο συγγραφέας συσχετίζει τους αρχαίους θεατρικούς χώρους με τη δημοκρατία.

β. Ο συγγραφέας θεωρεί το αρχαίο θέατρο διασκέδαση και όχι πραγματική ψυχαγωγία.

γ. Κατά το συγγραφέα, δε θα πρέπει σήμερα να γίνονται θεατρικές παραστάσεις στα αρχαία θέατρα.

δ. Ο συγγραφέας δε θα συμφωνούσε με τη διοργάνωση σύγχρονων μαθητικών αγώνων ρητορικής σε ένα αρχαίο βουλευτήριο.

ε. Κατά το συγγραφέα, η χρήση των αρχαίων θεάτρων σε σύγχρονες εκδηλώσεις μπορεί να συμβάλει στην προστασία και ανάδειξή τους .

Μονάδες 10

Β2. α) Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της έβδομης παραγράφου του κειμένου (Η καταγραφή… αυτού του πλούτου) και να δικαιολογήσετε την απάντησή σας.

Μονάδες 4

β) Να αντικαταστήσετε τις διαρθρωτικές λέξεις-εκφράσεις με άλλες (λέξεις- εκφράσεις) που να διατηρούν τη συνοχή του κειμένου:

Πρώτα απ' όλα (στη δεύτερη παράγραφο), παράλληλα (στην έκτη παράγραφο), εξάλλου (στην ένατη παράγραφο).

Μονάδες 6

Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:

εκτυλίσσεται, κατάλοιπα, επιδίωξη, προσέγγισης, ολοκληρωμένη.

Μονάδες 5

β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου:

αναπτυσσόταν, δράση, ερευνημένων, γνωρίζουμε, ανάδειξης.

Μονάδες 5

Β4. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση της διπλής παύλας στην παρακάτω περίπτωση: - των πολύ… αρχαίες μαρτυρίες - (στην έβδομη παράγραφο).

Μονάδες 2

β) Ποιο ρηματικό πρόσωπο κυριαρχεί στο κείμενο; Να δικαιολογήσετε την επιλογή του συγγραφέα.

Μονάδες 3

Γ1. Σε ομιλία που θα εκφωνήσετε σε ημερίδα του Δήμου σας με θέμα "Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς", να εκθέσετε τις απόψεις σας (500-600 λέξεις) σχετικά με:

α) τους λόγους για τους οποίους πρέπει το ευρύ κοινό να πλησιάσει και να γνωρίσει τους χώρους και τα μνημεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς και

β) τις δραστηριότητες με τις οποίες οι πολίτες και ειδικότερα οι νέοι θα εξοικειωθούν με αυτά.

Μονάδες 40».

Ανάρτηση θεμάτων

Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας, τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων θα αναρτώνται στην ιστοσελίδα www.minedu.gov.gr αλλά και στην ιστοσελίδα του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου www.sch.gr.

Οι βαθμοί των υποχρεωτικών μαθημάτων θα ανακοινωθούν το τρίτο δεκαήμερο του Ιουνίου και στη συνέχεια οι υποψήφιοι θα κληθούν να συμπληρώσουν το μηχανογραφικό τους δελτίο. Σημειώνεται ότι μετά τις 15 Ιουνίου θα προσέλθουν στα Λύκειά τους για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), ώστε να υποβάλουν ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό τους δελτίο. Οι βάσεις αναμένεται να ανακοινωθούν μετά τις 20 Αυγούστου.

«Καλή επιτυχία»

«Καλή επιτυχία» εύχεται το υπουργείο Παιδείας και υπενθυμίζει ότι οι πανελλαδικές είναι ένας ειρηνικός αγώνας, κι όχι μια μάχη.

«Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι από τις πρώτες μεγάλες δοκιμασίες που καλείστε να δώσετε στον αγώνα σας για μια καλύτερη ζωή. Τις ημέρες που έρχονται είναι σημαντικό να έχετε ψυχραιμία, αισιοδοξία και πίστη στον εαυτό σας ώστε να φτάσετε στο στόχο σας», είναι το μήνυμα του περιφερειακού διευθυντή Εκπαίδευσης Γιώργου Τερζάκη στους μαθητές.

Φέτος οι 101.508υποψήφιοι θα διεκδικήσουν 68.345 θέσεις σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ όλης της χώρας. Ο αριθμός των εισακτέων φέτος μειώθηκε κατά 1.960.

Για τους υποψηφίους των ΕΠΑ.Λ. της Ομάδας Α' οι εξετάσεις θα ξεκινήσουν αύριο Τρίτη 19 Μαΐου. Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα πραγματοποιηθούν στο διάστημα 17 έως και 24 Ιουνίου.

Η Εξέταση και η Πρακτική Δοκιμασία των υποψηφίων για εισαγωγή στα Τ.Ε.Φ.Α.Α. θα διεξαχθεί από 15 Ιουνίου ως και 26 Ιουνίου.

Οι επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις των ΓΕΛ θα αρχίσουν την Τρίτη 9 Ιουνίου.

Ψυχραιμία, αισιοδοξία, πίστη το μήνυμα Γ. Τερζάκη στους μαθητές

«Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι από τις πρώτες μεγάλες δοκιμασίες που καλείστε να δώσετε στον αγώνα σας για μια καλύτερη ζωή. Τις ημέρες που έρχονται είναι σημαντικό να έχετε ψυχραιμία, αισιοδοξία και πίστη στον εαυτό σας ώστε να φτάσετε στο στόχο σας», αναφέρει στο μήνυμά του προς τους υποψηφίους ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Γιώργος Τερζάκης.

Το μήνυμά του έχει ως εξής:

«Αγαπημένοι μας μαθητές,

Με την ευκαιρία της έναρξης των πανελληνίων εξετάσεων θα ήθελα να ευχηθώ σε όλους και όλες, καλή δύναμη και καλή επιτυχία μέσα από την καρδιά μου.

Οι πανελλήνιες εξετάσεις είναι από τις πρώτες μεγάλες δοκιμασίες που καλείστε να δώσετε στον αγώνα σας για μια καλύτερη ζωή. Τις ημέρες που έρχονται είναι σημαντικό να έχετε ψυχραιμία, αισιοδοξία και πίστη στον εαυτό σας ώστε να φτάσετε στο στόχο σας.

Να θυμάστε ότι σε αυτό τον αγώνα δεν είστε μόνοι σας. Είναι κοντά σας οι γονείς, οι φίλοι, οι συγγενείς και βέβαια οι καθηγητές σας που σας βοήθησαν να προετοιμαστείτε και που πιστεύουν βαθιά σε σας και στις ικανότητές σας.

Να ξέρετε ότι με συνεχή προσπάθεια, επικεντρωμένοι στο στόχο που με τόσο κόπο έχετε χτίσει σε όλη τη διάρκεια της σχολικής ζωής σας, θα τα καταφέρετε.

Μπορείτε πραγματικά να δώσετε τον καλύτερο εαυτό σας και να φτάσετε ψηλά. Όμως κι αν αυτό δε συμβεί, οι ματαιώσεις και οι δυσκολίες είναι μέσα στη ζωή και λειτουργούν ως ευκαιρίες για την ωρίμανση και τη βελτίωσή μας.

Σκεφτείτε πως είναι μόνο εξετάσεις. Τίποτε λιγότερο τίποτε περισσότερο. Το μέλλον σάς ανήκει και θα βρείτε το δρόμο σας έτσι ή αλλιώς. Μην απογοητεύεστε, μην το βάζετε κάτω, απλά προσπαθήστε για το καλύτερο με το κεφάλι ψηλά και τη ψυχή δυναμωμένη.

Είστε πραγματικοί μαχητές και το έχετε αποδείξει σε όλη τη διάρκεια της σχολικής σας ζωής.

Να μην ξεχνάτε ότι στεκόμαστε κοντά σας με αγάπη, γιατί είστε ό,τι ωραιότερο έχουμε. Είστε η ακριβή μας ελπίδα, είστε το μέλλον της πολύπαθης πατρίδας και της κοινωνίας μας. Είμαι βέβαιος ότι με την απαραίτητη ψυχραιμία, σύνεση και αυτοπεποίθηση, θα πετύχετε τους στόχους σας. 

Σας εύχομαι ολόθερμα, καλή επιτυχία.

Ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης,

Γεώργιος Τερζάκης».

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News