default-image

Τα "μυστικά" των πανελλαδικών εξετάσεων

Κρήτη
Τα "μυστικά" των πανελλαδικών εξετάσεων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τη Δευτέρα 18 Μαΐου ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις και ήδη ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τους χιλιάδες υποψήφιους της Κρήτης. Η διαδικασία της προετοιμασίας των εξετάσεων κορυφώνεται, οι δοκιμαστικές εκπομπές των θεμάτων συνεχίζονται και τα μαθήματα στα σχολεία οδεύουν προς τη λήξη τους.

Τις τελευταίες ημέρες πολλοί υποψήφιοι δεν εμφανίζονται και τόσο συχνά στο σχολείο τους. Όσοι έχουν "κρατήσει" απουσίες, μένουν στο σπίτι τους για να... διαβάσουν! Το γεγονός θα μπορούσε να προκαλέσει προβληματισμό, σε μια εποχή όπου το δημόσιο σχολείο δεν είχε τόσο αποδομηθεί...

Πώς μπορεί ο υποψήφιος να εξασφαλίσει επιπλέον μόρια

Μπόνους μεταξύ 18 και 21 μορίων μπορεί να κερδίσει ένας υποψήφιος των πανελλαδικών εξετάσεων με ευπαρουσίαστα γραπτά, που προδιαθέτουν θετικά τους βαθμολογητές. Φυσικά το πρωτεύον πάντα θα είναι οι ορθές απαντήσεις στα θέματα των εξετάσεων, ωστόσο δεν παύει παράγοντες όπως η ορθογραφία, η καλλιγραφία και η εμφάνιση του γραπτού εν γένει να δίνουν μπόνους μορίων στους υποψήφιους...

Όπως αναφέρουν μιλώντας στη "Νέα Κρήτη" έμπειροι βαθμολογητές του Ηρακλείου, έχει παρατηρηθεί πως τα προσεγμένα γραπτά μπορούν να... φιλοδωρηθούν μέχρι και με επιπλέον τρία μόρια, έναντι άλλων με μουτζούρες και... ορνιθοσκαλίσματα. Αν, λοιπόν, ένας υποψήφιος με προσεγμένα γραπτά πάρει αυτό το "μπόνους" από όλους τους βαθμολογητές, μπορεί να λάβει ακόμη και από 18 μέχρι 21 μόρια επιπλέον, ανάλογα με το εάν διαγωνίζεται σε έξι ή επτά πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα!

Ίσως το μπόνους σε κάποιους να ακούγεται μικρό, στην πραγματικότητα όμως όχι μόνο δεν είναι, αλλά μπορεί και εξαιτίας του να εισαχθεί ή να μείνει απ' έξω απ' τη σχολή της πρώτης του επιλογής ένας υποψήφιος. Ειδικά αν πρόκειται για υψηλής δημοφιλίας σχολή, όπου γίνεται μάχη πανελλαδικά, π.χ., για τα 80 ή τα 100 παιδιά που θα εισαχθούν συνολικά.

Κάθε βαθμολογητής θα προτιμούσε να διορθώνει ένα προσεγμένο γραπτό, με καθαρά γράμματα και σωστή χρήση των παραγράφων και των σημείων στίξης. Αν ο υποψήφιος "διευκολύνει" με αυτόν τον τρόπο το έργο του, είναι μαθηματικά βέβαιο πως θα ανταμειφθεί έστω και με ένα μοριάκι...

Αντίθετα, ένα με δύο μόρια είναι πιθανό να "χάσουν" υποψήφιοι με γραπτά που δείχνουν εξαιρετικά πρόχειρα, με μουτζούρες, δυσανάγνωστη γραφή και ορθογραφικά λάθη.

Μεγαλύτερη σημασία στην εμφάνιση του γραπτού φαίνεται να δίνουν οι γυναίκες βαθμολογήτριες. Σύμφωνα με τις απόψεις που συλλέξαμε, οι γυναίκες βαθμολογήτριες επιμένουν λίγο περισσότερο στην εμφάνιση του γραπτού. Βαθμολογήτρια Μαθηματικών ανέφερε πως της αρέσει να βλέπει ακόμη και απλές μαθηματικές πράξεις να έχουν αναλυθεί βήμα προς βήμα. «Μου αρέσει να παρακολουθώ την ανάλυση του σκεπτικού του υποψηφίου με λεπτομέρεια, ακόμη κι αν αυτό σημαίνει πως μεταξύ των μαθηματικών πράξεων παρεμβάλλονται και ορισμένες προτάσεις. Εάν δω ξαφνικά ένα νούμερο, ακόμη κι αν είναι σωστό, μπορεί να σκεφτώ ότι ψιθυρίστηκε από κάποιον άλλο υποψήφιο», δήλωσε.

Η σαφήνεια στις απαντήσεις είναι ένα άλλο ζητούμενο των βαθμολογητών. Από τα λεγόμενά τους προκύπτει ότι ισχύει η ρήση περί ποσότητας και ποιότητας. Τα γραπτά που είναι μικρότερα σε έκταση, αλλά έχουν ουσία, φαίνεται πως κερδίζουν πόντους, έναντι γραπτών πλούσιων σε έκταση, αλλά φτωχών σε επιχειρηματολογία και ποιότητα.

Στρατηγική μελέτης μέσω… φόνου! - Μακάβρια αλλά αποτελεσματική

Καλός υποψήφιος είναι ο κατάλληλα προετοιμασμένος υποψήφιος. Και κατάλληλα προετοιμασμένος υποψήφιος είναι αυτός που ακολουθεί μια αποτελεσματική στρατηγική μελέτης. Μια τέτοια είναι αυτή που παρουσιάζει σήμερα η "Νέα Κρήτη". Η στρατηγική μελέτης μέσω... φόνου! Ακούγεται μακάβρια, αλλά είναι χρηστική. Και καταλήγει να μας κάνει να συγκρατήσουμε αυτά που φωτίζουν τη σκέψη μας!

Mood (Διάθεση): Προσπάθησε να έχεις μια θετική διάθεση πριν αρχίσεις το διάβασμα. Διάλεξε την κατάλληλη, την πιο αποδοτική - για σένα - ώρα.

Unterstand (Κατανόησε): Κράτα σημειώσεις σε κάθε σημείο που δεν καταλαβαίνεις και συγκεντρώσου σε αυτό για να το κατανοήσεις.

Recall (Ανακάλεσε): Αφού τελειώσεις το διάβασμα των συγκεκριμένων παραγράφων, σταμάτα και σκέψου ή, ακόμα καλύτερα, βάλε σε ένα σύντομο κείμενο ό,τι διάβασες και κατάλαβες με δικές σου λέξεις.

Digest (Χώνεψε): Μετά πήγαινε πίσω στα σημεία που δεν έχεις κατανοήσει και ξανασκέψου το νόημά τους.

Expand (Επέκτεινε): Τώρα, αναλογίσου τρεις ερωτήσεις που αφορούν στο υλικό της μελέτης σου: 1. Εάν μπορούσα, τι θα ρώταγα το συγγραφέα ή τι είδους κριτική θα μπορούσα να κάνω; 2. Πώς μπορώ να εφαρμόσω αυτά που διάβασα σε οτιδήποτε μ' ενδιαφέρει; 3. Πώς μπορώ να κάνω αυτή την πληροφορία ενδιαφέρουσα και κατανοητή στους συμμαθητές μου;

Review (Κρίνε): Κάνε μια επανάληψη του υλικού που μόλις διάβασες και επικεντρώσου σε ό,τι κατανόησες. Ανίχνευσε τις γνώσεις του παρελθόντος και εμπλούτισέ τις με τις πρόσφατες. Ξεχώρισε ό,τι σε βοηθά να κατανοήσεις το παρόν: ό,τι φωτίζει τη σκέψη σου!

Τελευταίες ημέρες… Διάβασμα, διάλειμμα, ηρεμία

Και καθώς η αντίστροφη μέτρηση μέχρι τη διεξαγωγή των πανελλαδικών έχει αρχίσει, είναι σημαντικό το διάβασμα να γίνεται με ηρεμία και διαλείμματα, ώστε να αυξηθεί σημαντικά η αποδοτικότητα του υποψηφίου. Οι ειδικοί θεωρούν απαραίτητο να κάνει ο μαθητής ένα διάλειμμα κάθε 2 με 2,5 ώρες διαβάσματος. Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος αυτού συστήνεται ανεπιφύλακτα ένας μικρός περίπατος των 15 λεπτών. Με δεδομένο ότι στο Ηράκλειο δεν υπάρχουν πάρκα και γενικότερα πολλές χαλαρωτικές διαδρομές, ας είναι και ένα "πέταγμα" μέχρι το φούρνο για ψωμί. Κρίνεται ως πολύ σημαντικό το να κινείται ο υποψήφιος κατά τη διάρκεια του διαλείμματος. Η τακτική αυτή μεγιστοποιεί την ποιότητα της μελέτης που θα ακολουθήσει. Αντίθετα, θεωρείται ως δώρον άδωρον το διάλειμμα που θα αφιερωθεί σε δραστηριότητες όπως η παρακολούθηση τηλεόρασης ή η επίλυση οποιουδήποτε είδους διαφορών με άλλα μέλη της οικογένειας.

Ηρεμία

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι είναι πολύ σημαντικός και ο ρόλος των γονέων. Την περίοδο των εξετάσεων θα πρέπει να φροντίζουν να υπάρχει ηρεμία και αρμονία στο οικογενειακό περιβάλλον. Εντάσεις, μαλώματα και λογομαχίες είναι κάτι που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την απόδοση του υποψηφίου. Επίσης σημαντικό είναι να δημιουργηθεί μια κατάσταση τέτοια ώστε από τη μία να μη νιώθει ο υποψήφιος ότι έχει αλλάξει η ζωή όλης της οικογένειας για χάρη του, αλλά και από την άλλη να υπάρχουν οι προϋποθέσεις που θα τον βοηθούν στο διάβασμά του.

Για παράδειγμα, μια οικογένεια που συνηθίζει να έχει "ανοιχτό" σπίτι, να καλεί συχνά παρέες και να έχει κοινωνικότητα δεν πρέπει με τίποτα να το αλλάξει αυτό. Θα μπορούσε όμως να καλεί φίλους μόνο τα σαββατοκύριακα ή να κάνει αντί να δέχεται επισκέψεις για ένα διάστημα. Ακόμη είναι λάθος να λαμβάνει άδεια η μητέρα προκειμένου να "υπηρετεί" καλύτερα τον υποψήφιο λίγο πριν τις εξετάσεις.

Μία τέτοια αλλαγή συνήθως φορτίζει τον υποψήφιο με άγχος, τον βγάζει από το ρυθμό που είχε συνηθίσει και γενικότερα περισσότερο βλάπτει παρά ωφελεί. Εξάλλου, οι μαμάδες μπορούν φανούν πολύ πιο χρήσιμες αργότερα, όταν πια ο υποψήφιος έχει περάσει σε καμιά μακρινή πόλη και πρέπει να φτιαχτεί από το μηδέν ένα ολόκληρο νοικοκυριό. Θα ήταν καλύτερο, λοιπόν, να φυλάξουν την άδειά τους για τότε...

Ψυχολογία

Ταυτόχρονα, οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν και με άλλο τρόπο. Η ψυχολογία είναι το Α και το Ω στη μεγάλη προσπάθεια που κάνουν οι υποψήφιοι και από την οποία ως ένα βαθμό εξαρτάται το μέλλον τους. Το να υπερτονίζει ο γονέας την κρισιμότητα των εξετάσεων και το να φορτώνει επιπλέον βάρος στις πλάτες του παιδιού του δε βοηθά. Εξίσου λανθασμένο και αναποτελεσματικό είναι το να φορτώνονται συνειδητά ή ασυνείδητα οι υποψήφιοι με τυχόν ανεκπλήρωτα όνειρα των γονέων.

Είναι σημαντικό το να στηρίζουν τα παιδιά τους και να τα ενθαρρύνουν. Να μην τα συγκρίνουν με άλλα και να τα κάνουν να νιώθουν πως ακόμα και αν "αποτύχουν" θα εξακολουθήσουν να έχουν την αγάπη και την αποδοχή των γονιών.

Ύπνος

Ο υποψήφιος όχι μόνο λίγο πριν τις εξετάσεις, αλλά και γενικότερα καθ' όλη τη διάρκεια της προετοιμασίας του θα πρέπει να κοιμάται αρκετά. Ο 8ωρος βραδινός ύπνος είναι απαραίτητος. Αντίθετα ο μεσημεριανός ύπνος, εφόσον τον έχει ανάγκη ο υποψήφιος, δε θα πρέπει να υπερβαίνει τη μία ώρα, αν και το καλύτερο είναι να περιορίζεται στο μισάωρο. Ο βραδινός ύπνος βοηθάει στην καλύτερη συγκέντρωση των υποψηφίων, στην ευκολία της ανάσυρσης γνώσεων, ακόμα και αν έχουν αποκτηθεί πολύ καιρό πριν και στην καλύτερη εμπέδωση των νέων γνώσεων... Οι μεσημεριανές σιέστες μάλλον πως δυσκολεύουν την επανέναρξη του διαβάσματος. Επιπλέον, είναι αποδεδειγμένο ότι όσο πιο πολύ κοιμάται τόσο πιο πολύ νυστάζει κανείς...

Οργάνωση

Την παραμονή κάθε εξέτασης ο υποψήφιος πρέπει να έχει πάνω στο γραφείο του όλα όσα χρειάζεται για τη μεγάλη μέρα. Το να προσπαθεί να τα συγκεντρώσει την τελευταία στιγμή προσδίδει άγχος, το οποίο ποτέ δε βοηθάει.

Επίσης, την ημέρα των εξετάσεων ο υποψήφιος πρέπει να ξυπνήσει εγκαίρως, να πάρει πρωινό και να πάει με το πάσο του στο εξεταστικό κέντρο. Η βιασύνη και ο εκνευρισμός είναι πάντα κακοί σύμβουλοι και επιπλέον βλάπτουν τη συγκέντρωση. Διά ροπάλου απαγορεύεται η "τελευταία" ματιά στο βιβλίο. Κάτι τέτοιο περισσότερο μπερδεύει τον υποψήφιο παρά που ωφελεί.

Τη Δευτέρα 18 Μαΐου το "βάπτισμα του πυρός"

Οι υποψήφιοι της μεγάλης κατηγορίας των γενικών λυκείων (και της ομάδας β' των ΕΠΑ.Λ.) θα πάρουν το "βάπτισμα του πυρός" στις 18 Μαΐου, κλασικά με Έκθεση και το μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα γενικής παιδείας. Θα ακολουθήσει η εξέταση του δεύτερου μαθήματος γενικής παιδείας την Τετάρτη 20 Μαΐου. Οι υποψήφιοι θα διαγωνιστούν σε Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής ή Ιστορία, ανάλογα με το μάθημα που έχουν δηλώσει.

Την Παρασκευή 22 Μαΐου θα αρχίσει η εξέταση σε μαθήματα κατεύθυνσης. Οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης θα εξεταστούν στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, οι υποψήφιοι της θετικής στη Βιολογία και οι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης στις Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων.

Οι εξετάσεις θα συνεχιστούν τη Δευτέρα 25 Μαΐου, με τους υποψήφιους της θεωρητικής κατεύθυνσης να εξετάζονται στα Αρχαία, ενώ της θετικής και της τεχνολογικής στα Μαθηματικά.

Την Τετάρτη 27 Μαΐου το πρόγραμμα των εξετάσεων προβλέπει Λατινικά για τους υποψήφιους της θεωρητικής κατεύθυνσης, Χημεία για τους υποψήφιους της θετικής, ενώ για τους υποψήφιους της τεχνολογικής κατεύθυνσης προβλέπεται εξέταση σε Ηλεκτρολογία ή Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, ανάλογα με τον κύκλο σπουδών που παρακολούθησαν στο λύκειο.

Την Παρασκευή 29 Μαΐου, οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης θα διαγωνιστούν στην Ιστορία, ενώ της θετικής και της τεχνολογικής στη Φυσική. Οι εξετάσεις θα ολοκληρωθούν την Τρίτη 2 Ιουνίου, οπότε και οι υποψήφιοι θα διαγωνιστούν στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, μάθημα το οποίο είναι επιλογής όλων των κατευθύνσεων.

Η έναρξη της εξέτασης για όλα τα μαθήματα έχει οριστεί στις 8:30 το πρωί, όμως όλοι οι υποψήφιοι θα πρέπει να βρίσκονται στις αίθουσες μισή ώρα νωρίτερα. Από την ώρα που θα δοθούν τα θέματα οι υποψήφιοι θα έχουν στη διάθεσή τους τρεις ώρες για να τα αναπτύξουν.

ΕΠΑ.Λ.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις των υποψηφίων των ΕΠΑ.Λ. θα αρχίσουν την Τρίτη 19 Μαΐου με εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα (Έκθεση). Δύο ημέρες αργότερα θα διαγωνιστούν στα Μαθηματικά. Από την Τετάρτη 3 έως και την Τρίτη 9 Ιουνίου θα γίνει η εξέταση σε μαθήματα ειδικότητας. Όπως είναι γνωστό, οι υποψήφιοι των ΕΠΑ.Λ. εξετάζονται πανελλαδικά σε δύο μαθήματα γενικής παιδείας και άλλα δύο ειδικότητας, αντί τα 7 πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Με τη διαφορά ότι διεκδικούν εισαγωγή όχι σε πανεπιστήμια, αλλά μόνο σε ΤΕΙ.

Επαναληπτικές εξετάσεις

Στις επαναληπτικές πανελλαδικές εξετάσεις προσέρχονται μόνο όσοι υποψήφιοι ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων, αποδεδειγμένα λόγω ασθένειας ή σοβαρού κωλύματος που συνιστά ανωτέρα βία, δεν έλαβαν μέρος ή διέκοψαν την εξέτασή τους στις κανονικές πανελλαδικές και αφού θα έχουν προσκομίσει τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Οι επαναληπτικές πανελλαδικές θα διεξαχθούν από την Τρίτη 9 ως την Τρίτη 16 Ιουνίου, σε Εξεταστικά Κέντρα που θα οριστούν μόνο σε Αττική και Θεσσαλονίκη.

Ειδικά μαθήματα

Οι εξετάσεις των ειδικών μαθημάτων θα ξεκινήσουν στις 17 Ιουνίου, ενώ η υγειονομική εξέταση και πρακτική δοκιμασία των υποψηφίων για εισαγωγή στα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) θα διεξαχθεί από τη Δευτέρα 15 Ιουνίου μέχρι και την Παρασκευή 26 Ιουνίου 2015.

Το πρόγραμμα της εξέτασης των ειδικών μαθημάτων έχει ως εξής: Τετάρτη 17 Ιουνίου και ώρα 10 το πρωί Αγγλικά, Πέμπτη 18 Ιουνίου και ώρα 8:30 το πρωί Ελεύθερο Σχέδιο, Παρασκευή 19 Ιουνίου και ώρα 8:30 το πρωί Γραμμικό Σχέδιο, Σάββατο 20 Ιουνίου Γαλλικά στις 8:30 το πρωί και Ισπανικά στις 4 το απόγευμα, Δευτέρα 22 Ιουνίου και ώρα 8:30 το πρωί Αρμονία, Τρίτη 23 Ιουνίου και ώρα 8:30 το πρωί Έλεγχος Μουσικών Ακουστικών Ικανοτήτων, Τετάρτη 24 Ιουνίου Γερμανικά στις 8:30 το πρωί και Ιταλικά στις 4 το απόγευμα.

Μηχανογραφικά: Υποβολή από τα μέσα Ιουνίου έως τις αρχές Ιουλίου

Τα μαθήματα στα λύκεια λήγουν την Τετάρτη 13 Μαΐου. Οι απολυτήριες εξετάσεις για τους μαθητές της τελευταίας τάξης του λυκείου θα ξεκινήσουν την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015, ενώ οι απολυτήριες και πτυχιακές εξετάσεις των ΕΠΑ.Λ. σε επίπεδο σχολικής μονάδας θα ξεκινήσουν την Τετάρτη 10 Ιουνίου 2015.

Ήδη τις προηγούμενες ημέρες, οι υποψήφιοι για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ. άρχισαν να παραλαμβάνουν τα δελτία εξεταζομένου, με τα οποία θα προσέρχονται στα εξεταστικά κέντρα κατά τις ημέρες των εξετάσεων. Στο δελτίο εξεταζομένου θα αναγράφεται και το συγκεκριμένο εξεταστικό κέντρο, στο οποίο θα πρέπει οι υποψήφιοι να προσέρχονται για την εξέταση στα πανελλαδικά μαθήματα ή σε τυχόν ειδικά μαθήματα.

Στα μέσα Ιουνίου, όλοι οι υποψήφιοι για τις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ., στο Λύκειο στο οποίο υπέβαλαν την αίτηση-δήλωση του Φεβρουαρίου θα προσέλθουν για να αποκτήσουν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password), για να τον χρησιμοποιήσουν κατά την ηλεκτρονική υποβολή του μηχανογραφικού τους δελτίου. Οι υποψήφιοι για το 10% των θέσεων (χωρίς νέα εξέταση) θα μπορούν να αποκτούν προσωπικό κωδικό ασφαλείας (password) σε όποιο Λύκειο τους εξυπηρετεί.

Η υποβολή των μηχανογραφικών δελτίων θα γίνει - όπως και τα προηγούμενα χρόνια - ηλεκτρονικά, μέσω διαδικτύου, από τα μέσα Ιουνίου ως τις αρχές Ιουλίου. Το έντυπο μηχανογραφικό δελτίο θα έχει ήδη ανακοινωθεί από τον Απρίλιο.

Όσοι από τους μαθητές της τελευταίας τάξης εμπίπτουν στην ειδική κατηγορία των υποψηφίων-πασχόντων από σοβαρές παθήσεις (για εισαγωγή στο 5% των θέσεων εισακτέων) έχουν ήδη πιστοποιηθεί από συγκεκριμένα νοσοκομεία για την πάθησή τους. Οι υποψήφιοι (οι μαθητές και οι αντίστοιχοι απόφοιτοι) θα υποβάλουν ειδικό μηχανογραφικό δελτίο στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Ελένη Σταυρουλάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News