default-image

Ξεκίνησε νέος "πόλεμος" στο γάλα

Οικονομία
Ξεκίνησε νέος "πόλεμος" στο γάλα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας νέος εμπορικός πόλεμος βρίσκεται προ των πυλών. Η απόφαση της "Δέλτα" να αξιοποιήσει τη δυνατότητα που δίνει ο νόμος για την παραγωγή "γάλακτος ημέρας" και να τοποθετήσει το νέο προϊόν στα ψυγεία των φούρνων πριν από μια εβδομάδα σήμανε την έναρξή του με πρωταγωνιστές και πάλι τις γαλακτοβιομηχανίες.

Μάλιστα, στον "πόλεμο" αυτό το πρώτο αντίπαλο "στρατόπεδο" προέρχεται από εταιρεία η οποία δεν δραστηριοποιείται στην κατηγορία του παστεριωμένου γάλακτος, αυτού που τις τελευταίες δεκαετίες μάθαμε ως "φρέσκο", αλλά στη κατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης ή υψηλής θερμικής επεξεργασίας όπως ορίζει πλέον η νομοθεσία.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», η FrieslandCampina Hellas, θυγατρική του ολλανδικού ομίλου στην Ελλάδα, προσέφυγε στο Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας εναντίον της Δέλτα ζητώντας να ελεγχθεί τόσο η επικοινωνία (διαφημίσεις) τελευταίας για το νέο προϊόν "Φρέσκο γάλα της ημέρας" όσο και η συκευασία αυτού. Η προσφυγή έχει προγραμματιστεί να εξετασθεί την ερχόμενη Τετάρτη, 22 Οκτωβρίου.

Στην προσφυγή της, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η ολλανδική εταιρεία υποστηρίζει στην ουσία ότι η Δέλτα δεν μπορεί να χρησιμοποιεί το χαρακτηρισμό "γάλα ημέρας", διότι αυτό διατίθεται με ημερομηνία λήξης τριών ημερών και όχι δύο. Ο νόμος 4254/2014 ορίζει ότι παστεριωμένο γάλα μπορεί να φέρει την ένδειξη γάλα ημέρας όταν συσκευάζεται σε τελική συσκευασία (για τον τελικό καταναλωτή δηλαδή) εντός 24 ωρών από την άμελξη και η διάρκεια συντήρησής του δεν υπερβαίνει τις δύο ημέρες από την ημερομηνία παστερίωσης.

Η "Δέλτα" στις ανακοινώσεις της και στις διαφημίσεις της υποστηρίζει ότι το γάλα της παστεριώνεται και συσκευάζεται μέσα σε λίγες μόνο ώρες από την άμελξη - σε διάστημα δηλαδή πολύ μικρότερο των 24 ωρών - κι επομένως μπορεί να διατίθεται ως «γάλα ημέρας» με ημερομηνία λήξης τριών ημερών.

Η διοίκηση της FrieslandCampina Hellas αρνήθηκε να σχολιάσει την υπόθεση πριν την έκδοση της απόφασης, με το σκεπτικό ότι δε θέλει να προκαταλάβει την αρμόδια επιτροπή.

Παράγοντες της αγοράς, πάντως, ερμηνεύουν την ενέργεια της FrieslandCampina Hellas ως προσπάθεια της εταιρείας να ανακόψει την απώλεια μεριδίου που υφίσταται η ίδια και συνολικά η κατηγορία του γάλακτος υψηλής θερμικής επεξεργασίας. Οι ίδιοι παράγοντες υποστηρίζουν ότι το μερίδιο αγοράς της από 26,5% που ήταν το 2012, υποχώρησε σε 23,6%, ενώ σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία Αυγούστου βρίσκεται πλέον στο 21,2%.

Κάμψη συνολικά της κατηγορίας του γάλακτος υψηλής θερμικής επεξεργασίας μετά από μια περίοδο σημαντικής ανόδου κατά τα πρώτα χρόνια της κρίσης δείχνουν και τα στοιχεία της IRI. Από τις αρχές του χρόνου έως τις 27 Σεπτεμβρίου 2014 ο όγκος πωλήσεων γάλακτος υψηλής θερμικής επεξεργασίας στα σούπερ-μάρκετ σε όλη την Ελλάδα ανήλθε σε 78,34 εκατ. λίτρα έναντι 84,56 εκατ. λίτρων το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι, καταγράφοντας μείωση της τάξης του 7,4%. Είναι η πρώτη χρονιά που καταγράφεται πτωτική πορεία των πωλήσεων στην κατηγορία, καθώς το 2011 συνολικά ο όγκος πωλήσεων ανήλθε σε 118,15 εκατ. λίτρα αυξήθηκε σε 120,80 εκατ. λίτρα το 2012 για να φτάσει τα 125,93 εκατ. λίτρα το 2013. Αντιστοίχως η αξία των πωλήσεων υποχώρησε το εννεάμηνο του 2014 κατά 5,9% σε σύγκριση με το εννεάμηνο του 2013.

Παστεριωμένο γάλα

Αντίστροφη πορεία ακολουθεί το παστεριωμένο γάλα. Ενώ ο όγκος πωλήσεων ακολούθησε πτωτική πορεία το διάστημα 2011-2013, φτάνοντας το 2013 στα 126,58 εκατ. λίτρα από 133,61 εκατ. λίτρα το 2011, φέτος ανακάμπτει. Το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2014 ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι ενώ η αξία πωλήσεων ενισχύθηκε κατά 1,7%.

Ο νέος "όλεμος" στο γάλα, λοιπόν, μόλις ξεκίνησε. Και δεν αποκλείεται να ενταθεί το επόμενο διάστημα, καθώς και άλλες εγχώριες γαλακτοβιομηχανίες, όπως η "Δωδώνη", η "Κρι Κρι" και η "Όλυμπος", εξετάζουν το ενδεχόμενο να εισέλθουν στην κατηγορία του "γάλακτος ημέρας" προκειμένου να καλύπτουν τις ανάγκες των τοπικών αγορών.

Οι πωλήσεις γάλακτος

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News