Ειδήσεις

112: Ο άγνωστος αριθμός που σώζει ζωές

Η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως Ημέρα Εορτασμού του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης “112”.

Η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως Ημέρα Εορτασμού του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης "112".

Υπενθυμίζεται κάθε χρόνο για να γίνει γνωστή η σπουδαιότητα αυτού του κοινού αριθμού στους Ευρωπαίους πολίτες, που δείχνουν να αγνοούν την ύπαρξή του.

Αυτό αποδείχτηκε και στο ρεπορτάζ που κάναμε στην πόλη του Ηρακλείου, καθώς αρκετοί πολίτες δε γνώριζαν ότι μια απλή κλήση στο "112" μπορεί να βγάλει τον καθένα από τη δύσκολη θέση στην οποία ανά πάσα ώρα και στιγμή μπορεί να βρεθεί.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, πρόκειται για αριθμό που χρησιμοποιείται σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε., μέσω του οποίου οι πολίτες και οι επισκέπτες που αντιμετωπίζουν κάποια έκτακτη κατάσταση συνδέονται με τις κατά περίπτωση αρμόδιες Αρχές άμεσης απόκρισης (π.χ. Αστυνομία, Πυροσβεστική), με σκοπό να εξυπηρετηθούν και να αντιμετωπίσουν μια δύσκολη κατάσταση.

Η χρησιμότητα του "112"

Η υπηρεσία προσφέρεται δωρεάν σε 24ωρη βάση. Η κλήση μπορεί να γίνεται από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, ακόμα και χωρίς κάρτα SIM, καθώς δε και στην περίπτωση που ο καλών δεν έχει κάλυψη ή βρίσκεται εκτός δικτύου (εθνική περιαγωγή). Συν τοις άλλοις, η υπηρεσία παρέχει τη δυνατότητα εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης του καλούντος.

Στη χώρα μας, αρμόδιος φορέας για το "112" είναι η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας, υπό την οποία λειτουργεί η Υπηρεσία Κλήσεων Έκτακτης Ανάγκης 112 (ΥΚΕΑ 112).

Στην Ελλάδα, το "112" λειτουργεί παράλληλα με τους υπόλοιπους αριθμούς έκτακτης ανάγκης (π.χ. 100, 166, 199), ενώ ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες το έχουν υιοθετήσει ως αποκλειστικό εθνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης.

Ο αριθμός για επείγουσες ανάγκες 112 λειτουργεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση από το 1991. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, η συντριπτική πλειονότητα των Ευρωπαίων πολιτών επικροτεί τη λειτουργία ενός τέτοιου τηλεφωνικού αριθμού. Ωστόσο, τρεις στους τέσσερις Ευρωπαίους εξακολουθούν να αγνοούν τον αριθμό 112 και να μην τον χρησιμοποιούν.

Ο ευρωπαϊκός αριθμός κλήσης έκτακτης ανάγκης 112 καθιερώθηκε στην Ελλάδα το 1999, παράλληλα µε τους εθνικούς αριθμούς έκτακτης ανάγκης, για να εξασφαλιστεί η πρόσβαση στις υποστηρικτικές υπηρεσίες σε όλα τα κράτη-µέλη της Ε.Ε. Το "112" δεν αντικαθιστά τους εθνικούς τηλεφωνικούς αριθμούς επειγουσών καταστάσεων.

Εξυπηρετεί όλους τους πολίτες της χώρας μας, καθώς και τους πολίτες που την επισκέπτονται, και παρέχει πρόσβαση στις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (ασθενοφόρα, πυροσβεστικό σώμα, αστυνομική Αρχή) µέσω σταθερών και κινητών τηλεφώνων, χωρίς χρέωση, για άμεση επικοινωνία όλο το 24ωρο.

Όμως, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της ενιαίας αγοράς "Νοικοκυριό E-επικοινωνιών και τηλεπικοινωνιών", σχεδόν το 49% των Ελλήνων γνωρίζει ότι μπορεί να χρησιμοποιεί το "112" οπουδήποτε στην Ε.Ε.

Με ποιον τρόπο λειτουργεί;

Σε κάθε χώρα της ΕΕ το "112" λειτουργεί µε βάση τα εθνικά δεδομένα. Σε ορισμένες χώρες (π.χ. Βουλγαρία, Ρουμανία), το "112" είναι ο μοναδικός αριθμός επειγόντων που καλύπτει και τις τρεις υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης (ασθενοφόρα, Πυροσβεστική, Αστυνομία).

Σε άλλες χώρες, π.χ. Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία, το"112" λειτουργεί παράλληλα µε το μοναδικό εθνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης, προς τον οποίο και διαβιβάζονται αυτόματα όλες οι κλήσεις.

Πότε καλούμε στο"112";

Περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης

Το "112" μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, που απαιτούνται να παρέμβουν υπηρεσίες πρώτων βοηθειών, Πυροσβεστικής ή Αστυνομίας. Τέτοιες σοβαρές καταστάσεις μπορεί είναι:

• Τροχαίο ατύχημα.

• Ξαφνική αδιαθεσία.

• Εργατικό ατύχημα.

• Πυρκαγιά.

• Εκρήξεις.

• Σεισμός.

• Ένοπλη ληστεία.

• Τρομοκρατικά συμβάντα.

• Αυτοκτονία/θάνατος.

Τι πρέπει να αναφέρουμε όταν καλέσουμε;

Πραγματοποιώντας κλήση στο "112", θα πρέπει να δώσουμε τα εξής στοιχεία:

• Όνομα.

• Αριθμό τηλεφώνου που καλούμε.

• Διεύθυνση (ακριβή θέση, για ευκολότερη πρόσβαση της βοήθειας).

• Περιγραφή του περιστατικού για το οποίο καλούμε.

Κλείνουμε πάντα τελευταίοι το τηλέφωνο, ρωτώντας αν θέλουν κάτι άλλο από εμάς. Το προσωπικό του τηλεφωνικού κέντρου μπορεί να χρειάζεται κάποια άλλη πληροφορία ή ίσως χρειαστεί περισσότερα στοιχεία από αυτά που δώσατε. Το προσωπικό που απαντά στο"112" είναι κατάλληλα εκπαιδευμένο να απαντά σε µία από τις κύριες ευρωπαϊκές γλώσσες. Προσφέρει βοήθεια σε κάθε κλήση ή τη διαβιβάζει στην αρμόδια υπηρεσία έκτακτης ανάγκης. Η ψυχραιμία είναι ο σημαντικότερος παράγοντας για την αποτελεσματική διαχείριση ενός σοβαρού έκτακτου περιστατικού. Επίσης, σημασία έχουν οι γνώσεις για την αντιμετώπισή του.

Ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιαννάκη

Σχόλια