Ειδήσεις

Help-Line: Πάνω από 500 παιδιά εξαρτημένα από το internet

Σοκάρουν τα στατιστικά στοιχεία για την περίοδο Ιανουαρίου - Δεκεμβρίου 2017 από τη Γραμμή Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ, αφού μία στις τρεις κλήσεις αφορούσε ζητήματα υπερβολικής ενασχόλησης παιδιών με το διαδίκτυο, ενώ στη δεύτερη θέση βρίσκονται περιστατικά που σχετίζονται με διαδικτυακό εκφοβισμό.

Στατιστικά στοιχεία 2017 της Γραμμής Βοήθειας του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ:

Μία στις τρεις κλήσεις που δέχτηκε η γραμμή Βοήθειας Help-Line 210-6007686 του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2017 αφορούσε περιστατικά υπερβολικής ενασχόλησης παιδιών με το διαδίκτυο ή με διαδικτυακά παιχνίδια γεγονός που έρχεται να υπογραμμίσει για άλλη μια φορά την ανάγκη ευαισθητοποίησης και αφύπνισης ανήλικων και ενήλικων χρηστών.

Πιο συγκεκριμένα από τις 1.640 κλήσεις που δέχτηκε η γραμμή κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, το 33% αφορούσε σε θέματα εξάρτησης, το 20% σε περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού ενώ στην τρίτη θέση, με ποσοστό 13%, αναδείχθηκε η  κατηγορία που αφορά στα προβλήματα που σχετίζονται με παραβίαση της ιδιωτικότητας στο διαδίκτυο.

Η πλειοψηφία των κλήσεων (62%) προήλθε από ενήλικες, κυρίως γονείς που επικοινώνησαν ως επί τω πλείστο ζητώντας οδηγίες και συμβουλές για κάποιο θέμα που αντιμετώπιζε το ανήλικο παιδί τους σε σχέση με το διαδίκτυο, ενώ οι επαγγελματίες και οι ανήλικοι που απευθύνθηκαν στη γραμμή ακολουθούν με παρόμοιο ποσοστό που ανέρχεται στο 19%.

Οι περισσότεροι (76%) επέλεξαν να επικοινωνήσουν με τη γραμμή τηλεφωνικά στον αριθμό 210-6007686, ένα ποσοστό της τάξης του 24% επέλεξε να επικοινωνήσει ηλεκτρονικά μέσω email στη διεύθυνση Info@help-line.gr ενώ μόλις δυο άτομα επικοινώνησαν μέσω της chat  συμβουλευτικής που παρέχεται τον τελευταίο χρόνο.

Το προσωπικό της Γραμμής Βοηθείας παρείχε ψυχολογική υποστήριξη και συμβουλευτική σε συνολικά  1286 αιτήματα. Επιπλέον, 267 περιπτώσεις παραπέμφθηκαν στη γραμμή καταγγελιών Safeline.gr και στη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, ή σε άλλους αρμόδιους φορείς αντίστοιχα με τη φύση της αναφοράς (π.χ. καταναλωτικές οργανώσεις κ.λπ.)

Στατιστικά στοιχεία 2017

4326 καταγγελίες για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη δραστηριότητα στο διαδίκτυο έλαβε κατά τη διάρκεια του 2017 η SafeLine, αριθμός που κινείται στα ίδια περίπου επίπεδα με πέρυσι. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι οι καταγγελίες για οικονομικές απάτες αυξήθηκαν κατά περίπου 11 ποσοστιαίες μονάδες φτάνοντας το 48% του συνόλου των καταγγελιών ενώ μικρή αύξηση παρουσιάζει και ο αριθμός των καταγγελιών για εικόνες ή βίντεο παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης που έφτασε το 23% του συνόλου.

Οι καταγγελίες που έλαβε η SafeLine για διαδικτυακές οικονομικές απάτες αφορούσαν κυρίως διαδικτυακές αγορές όπου τις περισσότερες φορές οι καταγγέλλοντες δεν παρέλαβαν ποτέ το προϊόν παραγγελίας τους ή το προϊόν που παρέλαβαν δεν ανταποκρινόταν στον προϊόν που είχαν επιλέξει. Πολλά περιστατικά επίσης αφορούσαν στο ότι δεν τηρούνταν οι όροι επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων. Άλλες καταγγελίες αφορούσαν περιστατικά όπου, κατόπιν πληρωμής, αναγραφόταν στην ιστοσελίδα ότι το tracking number της παραγγελίας είναι προσωρινώς μη διαθέσιμο. Οι καταγγέλλοντες συμπερασματικά -καθώς οι πλειοψηφία των καταγγελιών στη SafeLine υποβάλλονται ανώνυμα- είναι ενήλικες οι οποίοι είτε ζητούν τρόπο να αποζημιωθούν είτε να πάρουν πίσω τα χρήματά τους είτε ζητούν να αφαιρεθούν απ' το διαδίκτυο οι εν λόγω ιστοσελίδες/διαφημίσεις προκειμένου  να μην υπάρξουν περισσότερα μελλοντικά θύματα.

Στο φάσμα της οικονομικής απάτης κατά το 2017 η SafeLine  έλαβε μεγάλο αριθμό καταγγελιών που σχετίζονταν με παράνομο διαδικτυακό στοίχημα και  καταγγελίες για απατηλές αλλά  δελεαστικές διαφημίσεις προϊόντων σε πολύ χαμηλές τιμές που εντοπίστηκαν κυρίως στο κοινωνικό δίκτυο  Facebook.  

Σημαντική μείωση προκύπτει στις καταγγελίες που αφορούσαν θέματα προσωπικών δεδομένων, καθώς από το 19% του συνόλου που καταλάμβαναν την περασμένη χρονιά, το 2017 έπεσαν στο 11% του συνόλου των βάσιμων καταγγελιών. Διαμοιρασμός προσωπικών πληροφοριών με τη μορφή δημοσίευσης ή αναδημοσίευσης προσωπικών στοιχείων χωρίς άδεια του ατόμου, αποτέλεσαν τη βασική μορφή παραβίασης προσωπικών δεδομένων.

Αναφορικά με καταγγελίες σχετιζόμενες με απειλή, παρατηρείται ένα χαμηλό ποσοστό και συγκεκριμένα 7% του συνόλου. Εν συνεχεία, μόλις το 3% αφορούσε ρατσιστικό ή ξενοφοβικό περιεχόμενο.

Τέλος, ραγδαία μείωση παρατηρήθηκε το 2017 στο ποσοστό επιβεβαιωμένων καταγγελιών που αφορούσαν ανεπιθύμητη αποστολή ηλεκτρονικών μηνυμάτων με απώτερο σκοπό την οικονομική απάτη (Spam-phishing). Το εν λόγω ποσοστό έπεσε μόλις στο 2% του συνόλου των καταγγελιών, ενώ πέρυσι κατείχε το 6% του συνόλου. Οι υπόλοιπες κατηγορίες καταγγελιών παρέμειναν στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2016.

Tips για ασφάλεια στις συναλλαγές μέσω διαδικτύου:

•      Πριν την καταχώριση της παραγγελίας σας και την ολοκλήρωση της συναλλαγής, αφιερώστε λίγο χρόνο προκειμένου να βρείτε κριτικές άλλων χρηστών του διαδικτύου για το εν λόγω ηλεκτρονικό κατάστημα.

•      Να είστε αρκετά επιφυλακτικοί με προσφορές που λαμβάνετε στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία.

•      Να διαβάζετε καλά όρους και προϋποθέσεις χρήσης ιστοσελίδων καθώς επίσης και την πολιτική επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων.

•      Πριν πραγματοποιήσετε τη συναλλαγή, βεβαιωθείτε ότι τα διαδικτυακά καταστήματα διαθέτουν στοιχεία επικοινωνίας.

•      Να ελέγχετε αν οι σελίδες των διαδικτυακών καταστημάτων στις οποίες πρόκειται να εισάγετε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας είναι ασφαλείς. Ασφαλείς σελίδες για ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι αυτές των οποίων η ηλεκτρονική διεύθυνση αρχίζει με "https" και όχι με "http".

Πως θα υποβάλλεται καταγγελία στη SafeLine:

Μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στην Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών SafeLine για το παράνομο περιεχόμενο στο Διαδίκτυο μέσω της ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα.

Μπορείτε επίσης να αποστείλετε την καταγγελία σας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στο report@safeline.gr.

Σχόλια