Ειδήσεις

«Άλλα λόγια ν ’αγαπιόμαστε» για το φονικό κόμβο Αγ. Πελαγίας

Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του έργου, που νομίζαμε ότι είχε εγκριθεί εδώ και καιρό! Όσο για χρονοδιαγράμματα δημοπράτησης, ούτε λόγος!

Ειδήσεις για τους πολυσυζητημένους κόμβους της Αγίας Πελαγίας, που πάντως ξενίζουν, αφού αφορούν στην έγκριση χρηματοδότησης και όχι σε χρονοδιάγραμμα δημοπράτησης, αλλά και διάχυτο προβληματισμό μαζί με καυστικές αντιδράσεις γύρω από τη γραμμή πλεύσης του υπουργείου Υποδομών για το μεγάλο έργο του ΒΟΑΚ, επιφύλασσε η χθεσινή επικαιρότητα, στον απόηχο του πολύνεκρου τροχαίου δυστυχήματος που βύθισε στο πένθος δύο οικογένειες από τη Χερσόνησο και την Τήλο.

Ας τα δούμε αναλυτικά, ξεκινώντας από τη χθεσινή είδηση επί του πιεστηρίου που βγήκε μέσα από την εκπομπή "Κρήτη Σήμερα" της "ΚΡΗΤΗ TV" με τη Νικολέτα Σφακιανάκη.

Μιλώντας στην εκπομπή, ο δήμαρχος Μαλεβιζίου Κώστας Μαμουλάκης μετέφερε προχθεσινή ενημέρωση που είχε από το γ.γ. Υποδομών, Γιώργο Δέδε, για την οριστική έγκριση της χρηματοδότησης για τους κόμβους της Αγίας Πελαγίας.

Όπως ανέφερε ο κ. Μαμουλάκης, λίγες ημέρες πριν, συγκεκριμένα στις 21 Δεκεμβρίου, υπεγράφη η απόφαση για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στην Κρήτη, με παρεμβάσεις προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ. Στη σχετική χρηματοδότηση συμπεριλαμβάνεται και το κονδύλι των 3,5 εκατ. ευρώ για τους κόμβους Αγίας Πελαγίας και Λυγαριάς, που περιμένουμε εδώ και τόσα χρόνια, και που κατά καιρούς έχουν βγάλει στους κατοίκους και τους φορείς στους... δρόμους! Ο δήμαρχος Μαλεβιζίου εξέφρασε την ικανοποίησή του για την εξέλιξη, περιμένοντας πλέον τη δημοπράτηση.

Και εδώ ακριβώς είναι που η είδηση δεν μπορεί να σκορπίσει ρίγη... ικανοποίησης! Υποτίθεται, αυτή ήταν τουλάχιστον η αίσθηση που υπήρχε σε όλους - φορείς, κοινωνία και δημοσιογραφικά στέκια - πως για το έργο των κόμβων είχε τακτοποιηθεί οριστικά το θέμα της χρηματοδότησης. Και πως το μόνο που περιμέναμε ήταν η δημοπράτηση!

Αυτό είχε μείνει ως παρακαταθήκη και από την αυγουστιάτικη επίσκεψη του κ. Δέδε εδώ. Τότε είχε προεδρεύσει σε σύσκεψη στο Μαλεβίζι. Είχε κάνει αυτοψία στο φονικό αυτό κομμάτι του ΒΟΑΚ στη Αγία Πελαγία και είχε δεσμευτεί πως απέμενε η έγκριση του τεχνικού δελτίου του έργου και πως θα δημοπρατείτο μέσα στο 2017!

Εγκρίθηκε η χρηματοδότηση που...είχε εγκριθεί

Λοιπόν, όχι μόνο δεν έγινε η δημοπράτηση, αλλά πληροφορηθήκαμε πως μόλις πριν λίγες ημέρες εγκρίθηκε η χρηματοδότηση του έργου, που νομίζαμε ότι είχε εγκριθεί εδώ και καιρό! Όσο για χρονοδιαγράμματα δημοπράτησης, ούτε λόγος!

Για την ιστορία και μόνο, για να καταδείξουμε τον τραγέλαφο και την όλη προχειρότητα, να αναφέρουμε ότι το έργο των κόμβων της Αγίας Πελαγίας είχε χρηματοδότηση το 2015! Από το 2015 είχε ενταχθεί το έργο των κόμβων της Αγίας Πελαγίας στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων με ποσό 3,5 εκατ. ευρώ. Το έργο ήταν απόλυτα ώριμο και είχε έτοιμες μελέτες. Μάλιστα η τελευταία, η μελέτη περιβαλλοντικών όρων, εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2016, ενώ είχε τεύχη δημοπράτησης έτοιμα από τον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Και ενώ υποτίθεται όλα ήταν έτοιμο για να δημοπρατηθεί το έργο με κρατικό χρήμα, από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, το υπουργείο άλλαξε ρότα αποφασίζοντας να το χρηματοδοτήσει με κοινοτικά κονδύλια και συγκεκριμένα από το Πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας του ΕΣΠΑ.

Ουσιαστικά τα τελευταία 2,5 χρόνια είχαμε ένα πηγαινέλα του τεχνικού δελτίου και μια αλληλουχία εντάξεων-απεντάξεων του έργου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, για να προχωρήσουν - και μακάρι φυσικά - επιτέλους τώρα οι κόμβοι μέσα από το Πρόγραμμα Οδικής Ασφάλειας του ΕΣΠΑ.

Οι τοπικές ευθύνες

Την ίδια ώρα έχει "ανοίξει" γενικώς η συζήτηση γύρω από το ΒΟΑΚ, με τη κοινωνία να βάζει στο κάδρο, πέρα από τη νυν αλλά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις, τη στάση, τις ευθύνες αλλά τους χειρισμούς και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης... Χειρισμούς είτε σε επίπεδο διεκδίκησης και διαμαρτυριών είτε ακόμα σε επίπεδο υλοποίησης παρεμβάσεων!

Τυπικώς βεβαίως η Περιφέρεια Κρήτης ή ο Δήμος Μαλεβιζίου δεν έχουν αρμοδιότητα για έργα επί του ΒΟΑΚ . Η αρμοδιότητα ανήκει στο υπουργείο Υποδομών κεντρικά και στον Οργανισμό Ανάπτυξης Κρήτης. Όμως δεν είναι λίγοι που αναρωτιούνται γιατί δε θα μπορούσε η Περιφέρεια να προχωρήσει σε μια μικρότερης κλίμακας παρέμβαση, απλώς για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας στο συγκεκριμένο "φονικό" κομμάτι του ΒΟΑΚ.

Δε μιλάμε για ανακατασκευή ολική του συγκεκριμένου τμήματος. Μιλάμε για μικρότερες παρεμβάσεις, π.χ. στο οδόστρωμα και στο φωτισμό, παρεμβάσεις που μπορούν να σώζουν όμως ζωές.

Η Περιφέρεια έχει κάνει αλλού τέτοιες παρεμβάσεις, όχι μόνο στο επαρχιακό οδικό δίκτυο, αλλά και σε κάποια σημεία του ΒΟΑΚ. Λοιπόν θα μπορούσε να αφήσει στην άκρη τη λογική των αρμοδιοτήτων, και να πάρει στην πλάτη της πολιτικά το θέμα, δρομολογώντας ή έστω χρηματοδοτώντας μια παρέμβαση στο συγκεκριμένο σημείο.

Βολές Αυγενάκη-Καραμανλή

Δριμεία "πυρά" με φόντο το ΒΟΑΚ εξαπέλυσαν χθες, μέσω κοινής ανακοίνωσής τους, ο γραμματέας και βουλευτής Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης και ο τομεάρχης Υποδομών του κόμματος Κώστας Καραμανλής.

«Χωρίς καμία απολύτως μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, χωρίς καθορισμένο θεσμικό πλαίσιο, χωρίς εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, με άγνοια του συνολικού αριθμού των υπό κατασκευή χιλιομέτρων, με ανολοκλήρωτες απαλλοτριώσεις, και μετά από αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και άλλες τόσες αλλαγές σχεδιασμού, η κυβέρνηση έρχεται σήμερα να υποστηρίξει πως εντός του τρέχοντος μηνός θα εκδοθεί η προκήρυξη για την εκδήλωση ενδιαφέροντος για το ΒΟΑΚ. Την ώρα που ο ΒΟΑΚ παραμένει ο πιο επικίνδυνος αυτοκινητόδρομος με δεκάδες νεκρούς κάθε χρόνο, δεν επιτρέπουμε η κυβέρνηση να αντιμετωπίζει το ΒΟΑΚ ως ένα ακόμη επικοινωνιακό πυροτέχνημα»...

Λάβρος ο δήμαρχος Σητείας

Εντωμεταξύ, έχει "ανάψει" για τα καλά η συζήτηση γύρω από το μεγάλο έργο ανακατασκευής του ΒΟΑΚ.

Ο δήμαρχος Σητείας Θοδωρής Πατεράκης εμφανίστηκε λάβρος χθες για το σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών, αναφέροντας, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωση-καταπέλτη: «Ως γνωστό, για να γίνει ένα οδικό έργο απαιτείται να ολοκληρωθούν μια σειρά διαδικασιών, με βασικά στάδια: προμελέτη, Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, οριστική μελέτη του έργου, εκτέλεση απαλλοτριώσεων. Όταν γίνουν όλα αυτά, τότε λέμε ότι έχουμε ώριμη μελέτη. Μετά ακολουθεί ο διαγωνισμός για την εκτέλεση του έργου.

Μην ξεχνάμε ότι ενδιάμεσα απαιτούνται γνωμοδοτήσεις από Δασική Υπηρεσία, Αρχαιολογία, Δημοτικά Συμβούλια και από το Περιφερειακό Συμβούλιο.

Υπάρχουν όλα αυτά στο τμήμα "Χανιά-Άγιος Νικόλαος"; Σίγουρα όχι. Άρα; Πότε θα τελειώσουν;

Αν πάρουμε σαν δεδομένο την ταχύτητα με την οποία κινούνται στην Ελλάδα αυτές οι διαδικασίες, απαιτούνται κάποια χρόνια. Το λιγότερο, κατά την άποψή μου, 4 με 5 χρόνια.

Ερχόμαστε τώρα στο νομό Λασιθίου και στο τμήμα "Άγιος Νικόλαος-Σητεία". Έχει παραδοθεί ως γνωστό το τμήμα "Άγιος Νικόλαος-Καλό Χωριό". Στο τμήμα "Καλό Χωριό-Γέφυρα Φρουζή" έχουν εκδοθεί περιβαλλοντικοί όροι, αλλά τώρα και δύο χρόνια έχουν υποβληθεί ενστάσεις από κατοίκους της περιοχής. Οι ενστάσεις έχουν απορριφθεί από τον ΟΑΚ και από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου υποδομών. Εκκρεμεί η υπογραφή του αρμόδιου υπουργού. Γιατί δεν υπογράφει (;) τώρα και ενάμιση χρόνο;».

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΧΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΒΟΑΚ, ΑΛΛΑ ΟΙ ΕΞΑΓΓΕΛΙΕΣ "ΚΕΝΟ ΓΡΑΜΜΑ''

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Σχόλια