Ειδήσεις

Και ξαφνικά... οι δέσμες επιστρέφουν στο Λύκειο

Η τελική πρόταση του υπουργείου επαναφέρει το μακροβιότερο και πλέον δοκιμασμένο εξεταστικό σύστημα μεταπολιτευτικά: τις δέσμες

Το υπουργείο Παιδείας υπαναχωρεί από την αρχική του σχετική εξαγγελία, υπό την πίεση των αντιδράσεων, ακόμη και εσωκομματικών - που τόνιζαν σκωπτικά ότι «ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου καταργεί τις πανελλαδικές καθιερώνοντας διπλές εξετάσεις» - αφήνοντας στην άκρη το σχέδιο για διπλές εξετάσεις στη Γ' Λυκείου για την απόκτηση απολυτηρίου.

Ουσιαστικά, η τελική πρόταση του υπουργείου επαναφέρει το μακροβιότερο και πλέον δοκιμασμένο εξεταστικό σύστημα μεταπολιτευτικά: τις δέσμες που καθιερώθηκαν επί ΠΑΣΟΚ το 1983 και εφαρμόστηκαν έως και το 1999.

Πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου είναι το νέο σύστημα να αρχίσει να εφαρμόζεται από τους μαθητές της Γ' Λυκείου το 2020-2021. Όπως δημοσιεύει η "Καθημερινή" επικαλούμενη υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου, η τελική πρόταση για το νέο εξεταστικό σύστημα θα παρουσιαστεί μέσα στον Ιανουάριο, και από αυτή απουσιάζει η εξεταστική του Ιανουαρίου.

Συγκεκριμένα, η αρχική πρόταση που παρουσιάστηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου, και πριν από τη ΔΕΘ, ανέφερε ότι για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα πραγματοποιούνται «κεντρικά οργανωμένες εξεταστικές διαδικασίες» (έτσι τις ονομάζει το υπουργείο), δύο φορές το χρόνο: τέλος Ιανουαρίου (διαγωνίσματα τετραμήνου στην έως τότε ύλη) και τον Ιούνιο (σε όλη την ύλη).

Οι βαθμοί στα διαγωνίσματα Ιανουαρίου θα "συμμετέχουν" στο βαθμό πρόσβασης με ένα ποσοστό μόνον αν βελτιώνουν το βαθμό του Ιουνίου.

Ωστόσο, εξαιτίας των αντιδράσεων που υπήρξαν και εστίασαν στο άγχος που προκαλούν ακόμη και οι προαιρετικές εξετάσεις σε μαθητές και γονείς, καθώς και στο επιπλέον κόστος που απαιτείται για την προετοιμασία των μαθητών, το υπουργείο, διά του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), εγκαταλείπει το σχέδιο για τις εξετάσεις τον Ιανουάριο, καταλήγοντας σε ένα σύστημα που προσομοιάζει με εκείνο των δεσμών.

Σε αυτό οι υποψήφιοι διάλεγαν μία από τις 4 δέσμες, οι οποίες οδηγούσαν σε συγκεκριμένες ομάδες σχολών. Οι υποψήφιοι εξετάζονταν σε 4 μαθήματα.

Σε 4 μαθήματα

Με την αναθεωρημένη πρόταση του υπουργείου Παιδείας και του ΙΕΠ, πλέον οι μαθητές της Γ' Λυκείου θα εξετάζονται σε τέσσερα μαθήματα σε κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις, μόνο στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Πλην της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, μάθημα κοινό για όλους τους υποψηφίους, τα υπόλοιπα τρία είναι μαθήματα εμβάθυνσης που θα επιλέγει κάθε μαθητής, ανάλογα με τις σχολές στις οποίες θα επιθυμεί να εισαχθεί.

Στη Γ' Λυκείου τα εξεταζόμενα για τα ΑΕΙ μαθήματα θα είναι εξάωρα, ενώ το αναλυτικό πρόγραμμα θα συμπληρώνεται από τα Θρησκευτικά, τη Γυμναστική και ένα μάθημα εργασιών στο πλαίσιο της μαθητικής κοινότητας, ώστε να ενισχύεται η συνεργατικότητα των μαθητών.

«Οι εξετάσεις στα 4 μαθήματα θα είναι κεντρικά οργανωμένες ώστε να διασφαλίζεται το αδιάβλητο, ωστόσο προσπαθούμε να αμβλύνουμε το άγχος των υποψηφίων», ανέφερε, μιλώντας στην "Καθημερινή", το ίδιο υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Παιδείας.

ΓΙΑ ΤΑ ΑΕΙ: Πώς θα προκύπτει ο βαθμός πρόσβασης

Ο βαθμός πρόσβασης για τα ΑΕΙ θα προκύπτει από τις κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις του Ιουνίου και από το βαθμό του απολυτηρίου.

Ωστόσο, καθώς υπάρχουν ενστάσεις ότι, μέσω του απολυτηρίου, θα αυξηθεί η πίεση των γονιών προς τους εκπαιδευτικούς για υψηλότερους βαθμούς, οι ιθύνοντες αναζητούν τη "χρυσή τομή" ως προς τη βαρύτητα που θα έχουν οι ενδοσχολικοί βαθμοί στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης.

Ως προς το πώς ένας μαθητής Γ' Λυκείου θα αποκτά το απολυτήριο, η τελική πρόταση δεν έχει σημαντικές αλλαγές από την αρχική που παρουσίασε το ΙΕΠ.

Οι βαθμοί των τετραμήνων θα λαμβάνουν υπόψη τη συμμετοχή στην τάξη, καθώς και α) το διαγώνισμα 1ου τετραμήνου το οποίο διεξάγεται σε όλα τα σχολεία συγκεκριμένη μέρα για κάθε μάθημα, με θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας μέρας επιτροπές εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες και με αυτόματη διόρθωση των απαντήσεων (ηλεκτρονικό σύστημα) και β) εκτενή εργασία για κάθε μάθημα εντός του σχολείου, η οποία θα κατατίθεται σε ειδική πλατφόρμα όπου θα ελέγχεται για την περίπτωση αντιγραφής και που θα βαθμολογείται ανώνυμα από αξιολογητές ειδικού μητρώου.

Παράλληλα, θα προχωρήσει η αναδιάταξη της Β' και της Γ' Λυκείου, σχέδιο στο οποίο ο Κ. Γαβρόγλου δίνει ιδιαίτερο βάρος, κάνοντας ωστόσο το πολιτικό λάθος, όπως παραδέχονται πολλοί εντός ΣΥΡΙΖΑ, να τη συνδέσει με τη μεταρρύθμιση στο εξεταστικό.

Αυτό είχε ως συνέπεια τα θετικά της νέας δομής στη Β' και τη Γ' Λυκείου να επισκιαστούν από την κριτική για τις παλινωδίες της κυβέρνησης και την αδυναμία της να καταργήσει τις πανελλαδικές εξετάσεις. Άλλωστε, και με την τελική πρόταση του υπουργείου Παιδείας, οι πανελλαδικές εξετάσεις απλώς θα... αλλάξουν όνομα.

Σχόλια