default-image

Η μία παράταση φέρνει την άλλη για το Καστέλι

Κρήτη
Η μία παράταση φέρνει την άλλη για το Καστέλι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κι άλλο πίσω πηγαίνουν τα χρονοδιαγράμματα για το νέο αεροδρόμιο Καστελίου, αφού η μια παράταση φέρνει την... άλλη!

Μετά την πρόσφατη παράταση (για τις 31 Ιανουαρίου) που έδωσε ο προσωρινός ανάδοχος στο διαγωνισμό για την εταιρεία που θα αναλάβει χρέη ανεξάρτητου επιβλέποντος του έργου, και το υπουργείο Υποδομών έδωσε νέα παράταση για τις 19 Φεβρουαρίου, ως προς την οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων της σύμβασης παραχώρησης για τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι.

Ουσιαστικά, εδώ οι επιμέρους διαδικασίες λειτουργούν ως συγκοινωνούντα δοχεία, με αποτέλεσμα η μία παράταση να οδηγεί πρακτικά στην άλλη...

Όπως έχουμε γράψει, ένα σημαντικό επιμέρους θέμα, αυτό της εκδίκασης των τιμών των αποζημιώσεων, πήρε, κατόπιν σχετικού αιτήματος των εμπλεκόμενων ιδιοκτητών της περιοχής του Καστελίου, αναβολή για τις 8 Ιανουαρίου.

Η δε καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών, στο πλαίσιο του διεθνούς διαγωνισμού για την εταιρεία που θα αναλάβει καθήκοντα ανεξάρτητου επιβλέποντος μηχανικού του έργου, έχει μετατεθεί για τις 31 Ιανουαρίου.

Εδώ, στο επιμέρους μέτωπο της επιλογής του ανεξάρτητου μηχανικού, υπάρχει μια αξιοσημείωτη, είναι η αλήθεια, καθυστέρηση, αφού κανονικά, βάσει αρχικών χρονοδιαγραμμάτων, θα έπρεπε ο ανάδοχος να είχε προκύψει στα τέλη Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου.

Η καθυστέρηση στην επιλογή του μηχανικού έχει πάει κάπως πίσω τα διαδικαστικά βήματα, όπως η κήρυξη του οριστικού αναδόχου και η αποστολή της σύμβασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο.

Όμως η καθυστέρηση αυτή στο θέμα του επιβλέποντος του έργου, εφόσον βεβαίως δεν οδηγηθούμε σε νέο μπαράζ παρατάσεων, δεν προξενεί ιδιαίτερη ανησυχία.

Άλλωστε, από τη στιγμή που και το θέμα των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις έχει πάει λίγο πιο πίσω, δεν υπάρχει βιάση για να υπογραφτεί τόσο άμεσα η σύμβαση, με την όποια εταιρεία θα αναλάβει χρέη ανεξάρτητου μηχανικού του έργου.

Η τρίτη παράταση, που έγινε επισήμως γνωστή χθες, αφορά στην οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων της σύμβασης παραχώρησης για τη μελέτη, την κατασκευή, τη χρηματοδότηση, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την εκμετάλλευση του νέου διεθνούς αεροδρομίου Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι.

Η νέα καταληκτική προθεσμία, που ορίστηκε από τον υπουργό Υποδομών-Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, είναι για τις 19 Φεβρουαρίου 2018.

Βεβαίως, οι εξελίξεις έχουν μετατοπίσει και τα αρχικά χρονοδιαγράμματα, με το νέο στόχο ως προς την ουσιαστική έναρξη των εργασιών κατασκευής του νέου αεροδρομίου Καστελίου να οριοθετείται πλέον για τα μέσα του ερχόμενου καλοκαιριού.

Τα επόμενα βήματα

Θυμίζουμε ότι το επόμενο βήμα, μετά την επιλογή αναδόχου επιβλέποντος του έργου και την επικύρωση της τροποποίησης της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, με βάση την τεχνική προσφορά του αναδόχου, είναι η κήρυξη της ελληνο-ινδικής κοινοπραξίας "Ariadne Airport Group" ως οριστικού πια αναδόχου.

Θα ακολουθήσουν ο προσυμβατικός έλεγχος και η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για τη σύμβαση, η οποία αναμένεται να υπογραφεί μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και αναδόχου, στα μέσα της άνοιξης του 2018.

Η σύμβαση κατόπιν θα επικυρωθεί από το ελληνικό Κοινοβούλιο, όπως προβλέπεται σε τέτοιες περιπτώσεις έργων, ανοίγοντας και με τη βούλα το δρόμο για να βάλει μπρος τις εργασίες κατασκευής η ανάδοχος κοινοπραξία.

Βεβαίως, όπως έχουμε γράψει, ο ανάδοχος ενδέχεται να εγκατασταθεί στο εργοτάξιο νωρίτερα. Ωστόσο, η ουσιαστική έναρξη των εργασιών προσδιορίζεται πλέον, με βάση τις εκτιμήσεις, για το δίμηνο Ιουνίου-Ιουλίου.

Ο ανάδοχος: Τι περιλαμβάνει το έργο

Τη σύμβαση παραχώρησης του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι θα υπογράψει η κοινοπραξία "Ariadne Airport Group", στην οποία συμμετέχουν η ΤΕΡΝΑ και η ινδική GMR Airports Limited (με 10%).

Η συγκεκριμένη κοινοπραξία κατέθεσε και τη μοναδική προσφορά για το έργο, η οποία ανέρχεται σε 480.000.000 ευρώ, δηλαδή πολύ χαμηλότερα από τα 850.000.000 ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός του υπουργείου Υποδομών.

Με βάση το σχεδιασμό της κοινοπραξίας, το χρηματοοικονομικό μοντέλο του έργου δεν περιλαμβάνει δανεισμό από Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) ή άλλους φορείς. Έτσι, το Δημόσιο μπορεί να έχει αυξημένο ποσοστό στην εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, θα κατέχει το 46% της εταιρείας παραχώρησης.

Το νέο διεθνές αεροδρόμιο Καστελίου θα περιλαμβάνει ένα διάδρομο κατηγορίας Ε, μήκους 3.200 μέτρων, ένα τροχόδρομο παράλληλο με το διάδρομο κατηγορίας Ε, πλάτους 23 μέτρων, με πρόβλεψη για μελλοντική κατασκευή και δεύτερου τροχόδρομου, τρεις κατ' ελάχιστο συνδετήριους τροχόδρομους υψηλής ταχύτητας και δύο κατ' ελάχιστον συνδετήριους τροχόδρομους μεταξύ του αεροδρομίου και του στρατιωτικού αεροδρομίου.

Ο νέος αερολιμένας, επίσης, θα περιλαμβάνει, με βάση την προσφορά του προσωρινού αναδόχου, βιοκλιματικό κεντρικό κτήριο αεροσταθμού επιφάνειας 71.818 τ.μ. (έναντι 60.000 τ.μ., που ήταν η ελάχιστη επιτρεπτή επιφάνεια κατά τη διακήρυξη).

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News