default-image

Με πολλές επιφυλάξεις το "ναι" για τη Μαρίνα στο Παγκρήτιο

Κρήτη
Με πολλές επιφυλάξεις το "ναι" για τη Μαρίνα στο Παγκρήτιο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το "πράσινο φως" κατά πλειοψηφία (ψήφισε "παρών" η παράταξη των "Ενεργών Πολιτών" και κατά η "Λαϊκή Συσπείρωση") για τη δρομολόγηση της δημιουργίας μεγάλης μαρίνας μπροστά από το Παγκρήτιο Στάδιο άναψε χθες το Δημοτικό Συμβούλιο Ηρακλείου, ανοίγοντας το δρόμο για ένα εγχείρημα του οποίου, πάντως, ο δρόμος μόνο εύκολος δεν... είναι!

Η δημιουργία μαρίνας στο Παγκρήτιο ως ιδέα σίγουρα συγκεντρώνει ευρεία αποδοχή. Αυτό, άλλωστε, αποτυπώθηκε καθαρά μέσα από τις τοποθετήσεις τόσο των φορέων που εκφράστηκαν στη χθεσινή συνεδρίαση, όσο και μέσα από τις τοποθετήσεις των παρατάξεων της αντιπολίτευσης (πλην της "Λαϊκής Συσπείρωσης").

Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίσει, κάνοντας το... "ταμείο" από τη χθεσινή μαραθώνια συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, πως παρά το κλίμα ευρείας συναίνεσης, υπάρχουν αρκετά πρακτικά "αγκάθια".

Ένα βασικό "αγκάθι" είναι τα μεγάλα τεχνικά μεγέθη της επένδυσης, η οποία περιλαμβάνει μεγάλη μαρίνα χωρητικότητας 1.000 σκαφών, συμπεριλαμβανομένων και μέγα-γιοτ, ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη, μεγάλες κτηριακές εγκαταστάσεις, που θα φιλοξενούν υποδομές, εμπορικά κέντρα, πολιτιστικούς χώρους, θέατρα, ενυδρείο, ακόμα και ξενοδοχειακή μονάδα (!), αλλά και πλήθος ναυταθλητικών εγκαταστάσεων, όπως κωπηλατοδρόμια στην εκβολή του Γιόφυρου...

Δεύτερο βασικό "αγκάθι" αποτελεί το τεράστιο κόστος (κόστος που σίγουρα θα υπερβεί τα 100 εκατ. ευρώ και μπορεί να ξεπεράσει ακόμα και τα 200 εκατ. ευρώ), που σε αυτή τη φάση, με μοναδική παρακαταθήκη μια επικαιροποιημένη προμελέτη του 2003 και δίχως οικονομοτεχνική ή άλλη μελέτη, είναι άγνωστο αν γίνεται να καλυφθεί, αλλά και αν θα είναι καν βιώσιμο!

Τρίτο "αγκάθι" είναι το κατά πόσον συναινεί το κράτος διά του αρμόδιου υπουργείου Τουρισμού! Υπουργείου, σημειωτέον, που εμφανίζεται προσκολλημένο στη χωροθέτηση του όρμου δέρματα!

Το τέταρτο βασικό "αγκάθι" αφορά στο κατά πόσο η συγκεκριμένη επένδυση συνάδει, "δένει" με τον υφιστάμενο χάρτη παρόμοιων εγκαταστάσεων στα βόρεια παράλια της Κρήτης, αλλά και με το σχεδιασμό που έχουν στα "σκαριά" άλλοι φορείς.

Χαρακτηριστική ήταν, άλλωστε, η σαφής διαφοροποίηση του προέδρου του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου Απόλλωνα Φιλιππή. Ο ίδιος δεν τάχθηκε ρητά κατά της επένδυσης, εξέφρασε ωστόσο εμφανώς τη διαφωνία και τις έντονες επιφυλάξεις-ενστάσεις του, στεκόμενος στο ότι ο ΟΛΗ φιλοδοξεί να φτιάξει δική του μαρίνα, χωρητικότητας 500 σκαφών, μέσα στο λιμάνι.

Ανάλογες σοβαρές επιφυλάξεις εξέφρασε ο λιμενάρχης Ηρακλείου Ευθύμιος Δουβής, ενώ προβληματισμό σε σχέση με το αν έχει διερευνηθεί η εναρμόνιση της μαρίνας στο Παγκρήτιο Στάδιο με άλλες υπάρχουσες ή σχεδιαζόμενες υποδομές εξέφρασαν και εκ μέρους της αντιπολίτευσης οι Γιάννης Κουράκης και Ηλίας Λυγερός.

Σε αυτόν τον καμβά, τα χθεσινά τεκταινόμενα, που πάντως προξένησαν μια δυσφορία στην αντιπολίτευση για το λόγο ότι η συζήτηση εξελίχθηκε σε... "παρέλαση" φορέων, οι οποίοι σημειωτέον είχαν ενημερωθεί κατά μονάς για το θέμα πριν το Δημοτικό Συμβούλιο (!), μπορεί να αποδειχτούν στην πορεία ότι λένε πολλά, αλλά ενδεχομένως και απολύτως... τίποτε!

Αυτό τόνισαν, μάλιστα, με νόημα και οι κ.κ. Κουράκης και Λυγερός, που εξαπέλυσαν αιχμές κατά της δημοτικής Αρχής για προχειρότητες, επικοινωνιακές εξαγγελίες- "πυροτεχνήματα", αλλά και πολιτική "ασέβεια" προς την αντιπολίτευση!

Γ. Κουράκης

«Εμείς θα ψηφίσουμε "ναι", το ξεκαθαρίζω εξαρχής. Δεν μπορώ όμως να αφήσω έτσι κάποια πράγματα παράλογα. Το φέρατε τώρα έτσι ξαφνικά το θέμα, κάναμε μια βόλτα και το παρουσιάσαμε στους φορείς, και αυτό ήταν; Τριάντα χρόνια πέρασαν και δεν έγινε τίποτε για τη μαρίνα στο Δερματά, μια χωροθέτηση με την οποία φυσικά εμείς και πολλοί άλλοι διαφωνούμε. Και τόσο εύκολα θα νομίζετε για ένα τέτοιο φαραωνικό έργο, όπως είναι η μαρίνα στο Παγκρήτιο;», ανέφερε ο Γιάννης Κουράκης και σημείωσε: «Έπρεπε να μας πείτε ποιες είναι οι ενέργειες, οι συνεννοήσεις που έχετε κάνει. Πού είναι η μελέτη σκοπιμότητας; Τα περιβαλλοντικά;

Ποια η α' φάση, η β'; Ποια Προεδρικά Διατάγματα πρέπει να εκδοθούν; Πώς να τοποθετηθούμε, δηλαδή, όλοι εμείς πιο υπεύθυνα; Ωραία, λέμε και εμείς "ναι", αλλά μετά; Ποιον θα συναντήσετε; Ποιον κρατικό παράγοντα; Ο ΟΛΗ σχεδιάζει μπροστά στο κτήριο "Ψυγείο" μια μικρή μαρίνα! Συνδέεται το ένα με το άλλο; Τα έχετε κατά νου αυτά; Το φαίνεσθαι μόνο κοιτάμε;»...

Ηλ. Λυγερός

«Άλλα πράγματα θα περίμενε κανείς σήμερα και δεν τα βλέπει. Έχουμε σήμερα μονάχα μια γενική περιγραφή του έργου. Η θέση της μαρίνας προσδιορίστηκε με την εις άτοπον απαγωγή. Το αεροδρόμιο Ηρακλείου θα φύγει. Σε κάποια χρόνια έστω. Ανάγκη για εμάς είναι η αξιοποίηση του "Ν. Καζαντζάκης". Θα είναι τουριστική η αξιοποίηση. Μήπως, λοιπόν, θα μπορούσε να έχει και μια μαρίνα μπροστά; Μια σκέψη λέμε.

Προτείνει ο Δήμος μια μαρίνα 1.000 θέσεων. Αυτή είναι όντως η σωστή δυναμικότητα;

Πεντακόσιες θέσεις σκαφών θα γίνουν στο λιμάνι με το μάστερ πλαν του ΟΛΗ και άλλες 300 στη μαρίνα στα Μάλια, αφού μαθαίνουμε ότι θα μπει σε ένα καλό δρόμο, επιτέλους. Ανταγωνιστικά λοιπόν το πάμε ή συμπληρωματικά-συνεργατικά;», επισήμανε ο Ηλίας Λυγερός, για να τονίσει: «Σήμερα πήρα περισσότερο μια εικόνα εξαγγελιών, παρά σοβαρής, προγραμματικής παρέμβασης. Ζητάτε να τοποθετηθούμε θετικά ή αρνητικά. Κανείς δεν μπορεί να είναι αρνητικός στην ιδέα. Υπάρχουν όμως πολλά παράλληλα θέματα. Αυτό που πρέπει να αποφασίσουμε σήμερα είναι να αναθέσουμε τη σύνταξη μιας μελέτης σκοπιμότητας»...

Μ. Κασαπάκης

«Στα σοβαρά λέμε τώρα ότι ο Δήμος θα φτιάξει ένα έργο 200-250 εκατ. ευρώ; Μήπως είναι στη σφαίρα της φαντασίας όλα αυτά και κοροϊδευόμαστε; Γιατί μας παρουσιάζετε τόσα άσχετα στοιχεία και δε μας λέτε τόσες δημοτικές μαρίνες υπάρχουν, να τι βγάζουν οι Δήμοι. Αυτά είναι τα στοιχεία που μας αφορούν!», σημείωσε, μεταξύ άλλων, ο Μιχάλης Κασαπάκης από τη "Λαϊκή Συσπείρωση".

Η παρουσίαση

Η προμελέτη, που παρουσίασε ανοίγοντας τη χθεσινή συζήτηση ο μελετητής λιμενολόγος Δημήτρης Ρομπογιαννάκης και αποτελεί επικαιροποιημένη εκδοχή παλιάς προμελέτης του 2003, που είχε εκπονήσει ο αείμνηστος πατέρας του, προβλέπει τη δημιουργία μιας μαρίνας στην περιοχή του Παγκρήτιου Σταδίου, η οποία θα είναι δυναμικότητας 1.000 σκαφών, με 1.500 θέσεις επισκεπτών. Η μαρίνα θα καλύπτει μια επιφάνεια 390.000 τ.μ., κατασκευασμένη στο μεγαλύτερο μέρος της εντός της θαλάσσιας ζώνης, με χερσαίους χώρους που θα προσεγγίζουν τα 192.500 τ.μ. και λιμενολεκάνη 196.500 τ.μ.

Ο κ. Ρομπογιαννάκης χαρακτήρισε τη λύση του Παγκρητίου ως μονόδρομο από πλευράς χωροθέτησης της μαρίνας και μίλησε για μια επωφελή επένδυση που θα προσφέρει και 1.000 θέσεις εργασίας...

Οι φορείς

Ο αντιπεριφερειάρχης Νίκος Ξυλούρης εξέφρασε την πλήρη στήριξη της Περιφέρειας. Ομοίως, εκ μέρους του Δήμου Μαλεβιζίου, ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Αντωνογιαννάκης.

Κάποιοι εκπρόσωποι φορέων, όπως πρόεδροι συλλόγων σκαφών, φουσκωτών κ.τ.λ., τάχθηκαν θερμά υπέρ της μαρίνας, λέγοντας πως όχι μόνο είναι υπεραναγκαία, αλλά έχει αργήσει πολύ.

Με μεγάλη θέρμη υπέρ του εγχειρήματος τάχθηκαν και οι εκπρόσωποι του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου και της ΟΕΒΕΝΗ, ενώ οι εκπρόσωποι των τοπικών Επιμελητηρίων εκφράστηκαν θετικά, δηλώνοντας όμως ότι περιμένουν να δουν τις λεπτομέρειες του έργου...

Θετικά εκφράστηκαν επίσης δύο διευθυντές του ΙΤΕ, οι κ.κ. Πλεξουσάκης και Καμπάνης.

Επί της αρχής "ναι" είπαν ο πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου Αρχιτεκτόνων κ. Ορφανουδάκης και ο πρόεδρος του τοπικού Συλλόγου Μηχανολόγων κ. Καραλάκης.

Θετικός με επιφυλάξεις εμφανίστηκε εκ μέρους της Εφορίας Ενάλιων Αρχαιοτήτων ο κ. Θεοτόκης, ο οποίος έβαλε ως προϋποθέσεις να γίνουν υποθαλάσσιες έρευνες, αλλά και να υπάρχει διαρκής, στενή αρχαιολογική επίβλεψη στο έργο.

Θετικά εκφράστηκε, τέλος, το μέλος του Δ.Σ. του ΟΑΚ Α.Ε. Φανή Κουτσουμπού, που έβαλε όμως και το ερώτημα τού κατά πόσον συμφωνεί με το σχέδιο το υπουργείο Τουρισμού.

Ρεπορτάζ: Μπαμπης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News