Ειδήσεις

Πού θα ξοδέψουν το Χριστουγέννιατικό μπόνους οι Κρητικοί

Η εποχή που ο 13ος μισθός ήταν για δώρα, ρούχα και ταξίδια αποτελεί - δυστυχώς - μακρινό παρελθόν.

Η εποχή που ο 13ος μισθός ήταν για δώρα, ρούχα και ταξίδια αποτελεί - δυστυχώς - μακρινό παρελθόν.

Σήμερα, εν έτει 2017, όσοι λαμβάνουν δώρο Χριστουγέννων το προορίζουν για την κάλυψη τρεχουσών ή έκτακτων αναγκών, που άθελά τους προέκυψαν, όπως είναι ο ΕΝΦΙΑ και ένα σωρό άλλοι φόροι που μας επιβλήθηκαν.

Έτσι, ό,τι περισσέψει, και αν περισσέψει, από το φετινό δώρο Χριστουγέννων των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα, που θα το πάρουν, καθότι στο Δημόσιο έχει κοπεί προ πολλού, τελικά θα βοηθήσει να αγοραστούν τα απολύτως απαραίτητα για το γιορτινό τραπέζι.

Τα περισσότερα νοικοκυριά, άλλωστε, προγραμματίζουν, πέρα από την κάλυψη των πάγιων αναγκών τους, με το δώρο Χριστουγέννων να κλείσουν "τρύπες" και εκκρεμότητες από τον υπόλοιπο χρόνο. Η πραγματικότητα αυτή αποδεικνύεται και από τις απαντήσεις των καταναλωτών στο ρεπορτάζ μας για το πώς θα καταναλώσουν το δώρο που θα πάρουν - όσοι τυχεροί τελικά το λάβουν.

Και ενώ μέχρι πρότινος τα δώρα σε αγαπημένους αποτελούσαν την πρώτη επιλογή διάθεσης του χριστουγεννιάτικου δώρου, φέτος μόνο 15% των Ελλήνων καταναλωτών δηλώνουν ότι θα το ξοδέψουν σε δώρα, ποσοστό μειωμένο κατά 50% σε σύγκριση με τα προ κρίσης χρόνια, ενώ σχεδόν ένας στους τρεις (30%) δηλώνει ότι δεν υπάρχει επιπλέον εισόδημα, ποσοστό που έχει σχεδόν τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2009, προ κρίσης δηλαδή.

Την ίδια ώρα, απαισιόδοξη παραμένει η άποψη των Ελλήνων καταναλωτών αναφορικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας, με την αγοραστική δύναμη για τα Χριστούγεννα του 2017 να αναμένεται κατά 7 ευρώ μειωμένη σε σχέση με το 2016, με τους περισσότερους να καταφεύγουν σε συμβολικά δώρα.

Πώς και πότε θα ψωνίσει ο καταναλωτής

Για εκείνους πάντως που περιμένουν το δώρο ώστε να προχωρήσουν σε αγορές, έστω και περιορισμένες, φέτος τα Χριστούγεννα, με δεδομένο και τις ονομαστικές εορτές αλλά και τα δώρα που ανταλλάσσονται μεταξύ των συγγενικών και φιλικών προσώπων τις ημέρες των εορτών, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια της οικονομικής κρίσης, πρώτη επιλογή δώρων αποτελούν τα είδη ένδυσης/υπόδησης, σε ποσοστό όμως συγκριτικά χαμηλότερο απ' ό,τι άλλοτε.

Ωστόσο, στα ψώνια του κόσμου για τις γιορτές πρωταγωνιστούν και φέτος τα παιχνίδια για τα παιδιά (19%), ενώ ιδιαιτέρως αυξημένο παρουσιάζεται το ποσοστό εκείνων που θα επιλέξουν τα δώρα χαμηλού κόστους (μικροπράγματα).

Στις πρώτες επιλογές βεβαίως βρίσκονται και τα είδη τροφίμων. Η πλειοψηφία των καταναλωτών ξεκινά τις χριστουγεννιάτικες αγορές το πρώτο δεκαπενθήμερο του Δεκεμβρίου και συνεχίζουν πιο έντονα την περίοδο μεταξύ της 16ης και της 24ης Δεκεμβρίου.

Οι καταναλωτές της "τελευταίας στιγμής", αυτοί δηλαδή που πραγματοποιούν τις αγορές τους μεταξύ της 25ης και της 31ης Δεκεμβρίου, αγγίζουν το 11%, σύμφωνα με έρευνα.

Τέλος, το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που δήλωσε ότι δε θα αγοράσει καθόλου δώρα υπολογίζεται σε 15%, ενώ στην Ευρώπη σε 9%. Σχετικά με τις προτιμήσεις στη μέθοδο πληρωμής, η πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγει τις χρεωστικές κάρτες τόσο στα καταστήματα όσο και ηλεκτρονικά, ενώ ακολουθούν τα μετρητά (στα φυσικά καταστήματα) και οι πιστωτικές κάρτες ως προτιμώμενες μέθοδοι πληρωμής.

Τέλος, οι Έλληνες καταναλωτές χρησιμοποιούν, προς το παρόν, σε πολύ μικρό βαθμό το ψηφιακό πορτοφόλι. Σημειώνεται πως το δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί το αργότερα μέχρι την 21η Δεκεμβρίου κάθε έτους.

Το εορταστικό πρόγραμμα των καταστήματων

Έχει ήδη ξεκινήσει το εορταστικό ωράριο στα εμπορικά καταστήματα, τα οποία θα παραμείνουν ανοιχτά και τις τρεις τελευταίες Κυριακές του μήνα.

Το εορταστικό ωράριο για την περίοδο των Χριστουγέννων θα είναι και συνεχές, ενώ τις τρεις επόμενες Κυριακές 17, 24 και 31 Δεκεμβρίου τα καταστήματα στο Ηράκλειο θα παραμείνουν ανοικτά από τις 11 το πρωί έως τις 7 το απόγευμα.

Την Τρίτη 2 Ιανουαρίου, ο Εμπορικός Σύλλογος προτείνει, όπως παραδοσιακά και εθιμικά γίνεται, τα καταστήματα λιανικού εμπορίου να παραμείνουν κλειστά.

Ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιαννάκη

Σχόλια