Ειδήσεις

Διόδια: Πως επηρεάζει το αλαλούμ στην Εγνατία... την Κρήτη;

Το “έλα να δεις” επικρατεί στην Εγνατία με την απαλλαγή μόνιμων κατοίκων από τα διόδια. Γιατί το μοντέλο διοδίων προβληματίζει την Κρήτη;

Με τη συζήτηση να έχει "ανάψει" εδώ και πολλούς μήνες γύρω από το ενδεχόμενο διοδίων στο ΒΟΑΚ (όταν με το καλό βεβαίως φτιαχτεί) και με τις αντιφατικές τοποθετήσεις, αναφορές και απαντήσεις να έχουν προκαλέσει... σύγχυση στον κρητικό λαό, έχει ενδιαφέρον να δούμε τι γίνεται αλλού στη χώρα όπου έχουν κατασκευαστεί αυτοκινητόδρομοι.

Από τη στιγμή που δεν έχουμε καθαρό σχεδιασμό σε σχέση με τα διόδια, το τι έχει συμβεί σε άλλες περιοχές αποτελεί μια χρήσιμη "πυξίδα" για να ξέρουμε τι τουλάχιστον μας περιμένει αλλά και τι θα πρέπει να διορθωθεί όταν φτάσει η ώρα της Κρήτης για τα διόδια...

Από ό,τι φαίνεται, από το αρχικό πλάνο των... καθόλου διοδίων, η κυβέρνηση φαίνεται να προσανατολίζεται σε ένα πλάνο διοδίων μισής μορφής! Μια φόρμουλα διοδίων, δηλαδή, που θα επιβαρύνει με κάποιον τρόπο τους επισκέπτες του νησιού και όχι τους μόνιμους κατοίκους, διότι στην τελευταία περίπτωση θα είχαμε γενικό ξεσηκωμό.

Ευχής έργον ίσως θα ήταν να καθιερωθεί ένα σύστημα διοδίων μόνο για τουρίστες. Είναι μια ιδέα που έχουν πετάξει και κυβερνητικά στελέχη, αλλά μοιάζει πολύ δύσκολη στην υλοποίηση. Ο λόγος είναι ότι μια τέτοια διάκριση μεταξύ ντόπιου πληθυσμού και τουριστών αντίκειται στην ευρωπαϊκή νομοθεσία και θα εγείρει άλλα ζητήματα για τη χώρα μας. Το ξεκαθάρισε άλλωστε πριν λίγο καιρό, με την ιδιότητα και του νομικού, ο αντιπεριφερειάρχης Ηρακλείου Ευριπίδης Κουκιαδάκης, ο οποίος είχε κάνει λόγο για άστοχες κυβερνητικές δηλώσεις, υπογραμμίζοντας πως στο θέμα των διοδίων μπορεί να γίνει εμμέσως μόνο διάκριση, με κριτήριο μονάχα τη χρήση του δρόμου, αλλά όχι άμεση διάκριση μεταξύ ντόπιων και αλλοδαπών τουριστών, γιατί θα επρόκειτο για φυλετική διάκριση, που αντιβαίνει στην ευρωπαϊκή νομοθεσία!

>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ: ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ ΓΙΑ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

Στον καμβά αυτό λοιπόν, αν όντως πάμε στη λύση των διοδίων στην Κρήτη, δεν μπορούμε να μιλάμε για εκ προοιμίου αποκλεισμό των Κρητικών από τα διόδια, αλλά για απαλλαγή κατόπιν από τις πληρωμές.

Το "έλα να δεις" στην Εγνατία

Ένα λοιπόν χαρακτηριστικό παράδειγμα, το οποίο παρουσιάζουμε σήμερα στην εφημερίδα "Νέα Κρήτη" για να έχουμε από τώρα μια γεύση του τι μπορεί να μας περιμένει εδώ στο νησί, αποτελεί η Εγνατία οδός. Εκεί λοιπόν έχουν παρθεί, προσφάτως μάλιστα, κυβερνητικές πρωτοβουλίες για την απαλλαγή μόνιμων κατοίκων από την πληρωμή διοδίων. Αυτό είναι η ευχάριστη όψη του μηνύματος. Η δυσάρεστη, που δημιουργεί έντονο προβληματισμό για τα μελλούμενα και εδώ στην Κρήτη, είναι ότι έχει γίνει το "έλα να δεις" σε σχέση με την απαλλαγή μόνιμων κατοίκων από τα διόδια της Εγνατίας...

Τις τελευταίες ημέρες λοιπόν, με έναυσμα την απόφαση του υπουργού Υποδομών να ανάψει το "πράσινο φως" στην επιλεκτική απαλλαγή καταβολής διοδίων για μόνιμους κατοίκους συγκεκριμένων περιοχών σε Ήπειρο και Θράκη, επικρατεί ένα απόλυτο αλαλούμ, με διαφορετικές πλευρές, απόψεις και αντιπαραθέσεις... Το υπουργείο Υποδομών εξέδωσε ΚΥΑ, στο άρθρο 5 της οποίας ορίζεται ότι απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής διοδίων τα Ι.Χ. οχήματα που ανήκουν σε αναπήρους, ανέργους, αλλά και τα επιβατικά ή και επαγγελματικά οχήματα που ανήκουν σε κατοίκους ή επιχειρήσεις όμορης του δικτύου περιοχής. Η συγκεκριμένη ΚΥΑ αφορά τις χρεώσεις στους σταθμούς διοδίων της Παμβώτιδας, των Ευζώνων, της Μέστης και της Ιεροπηγής, που από αύριο Πέμπτη 14 Δεκεμβρίου τίθενται σε λειτουργία, αλλά και τρεις ακόμη σταθμούς, στους οποίους, επίσης, αλλάζουν οι χρεώσεις επειδή μειώνονται οι αποστάσεις, και συγκεκριμένα στους μετωπικούς σταθμούς σε Τύρια, Μαλακάσι και Ίασμο.

"Στα κάγκελα" οι αιρετοί

Η ΚΥΑ, σύμφωνα με δημοσιεύματα, πυροδότησε την ενόχληση και αντίδραση του ΤΑΙΠΕΔ, που είναι ο ιδιοκτήτης της Εγνατίας! Ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Άρης Ξενόφος φέρεται να δήλωσε άκρως αιφνιδιασμένος και ενοχλημένος από την πρωτοβουλία του υπουργού Υποδομών-Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη, προαναγγέλλοντας ηχηρές εξελίξεις. Σφοδρές αντιδράσεις, την ίδια ώρα, προκάλεσε η ΚΥΑ σε μεγάλη μερίδα αιρετών και φορέων, που έσπευσαν να διαμαρτυρηθούν με τον ένα ή άλλο τρόπο για την επιλεκτική αυτή απαλλαγή διοδίων για ορισμένες μονάχα περιοχές...

Στο νομό Ιωαννίνων, π.χ., αιρετοί έχουν βγει "στα... κάγκελα" για το ότι θα έχουν ελεύθερη διέλευση από δύο σταθμούς διοδίων (Μαλακασίου και Δροσοχωρίου) οι μόνιμοι κάτοικοι του δήμου Μετσόβου και θα πληρώνουν όλοι οι υπόλοιποι κάτοικοι! Για το θέμα διαμαρτυρήθηκε και ο περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέκος Καχριμάνης, ενώ δριμεία "πυρά" εξαπέλυσε κατά του υπουργείου Υποδομών ο πρώην αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης, αναφέροντας καυστικά: «Με ποια κριτήρια επελέγησαν μόνον οι κάτοικοι της Π.Ε. Θεσπρωτίας και του δήμου Μετσόβου στην Ήπειρο, οι οποίοι υποτίθεται ότι δε θα πληρώνουν διόδια; Γιατί θα πρέπει να καταβάλει διόδια ο Γιαννιώτης και ο κάτοικος των Δωδωνοχωρίων που κατευθύνονται στην Ηγουμενίτσα, και όχι ο Θεσπρωτός που ταξιδεύει προς Ιωάννινα;».

Όλα τα παραπάνω, που συνθέτουν μια εικόνα αλαλούμ ως προς τα διόδια, τα παραθέτουμε ώστε να έχουμε μια πρόγευση ως Κρήτη τι μπορεί να δούμε και εδώ στην περίπτωσή μας αν όντως θεσπιστεί κάτι ανάλογο. Αν πάμε και εδώ σε τέτοιες φόρμουλες επιλεκτικής απαλλαγής διοδίων για επιμέρους οικισμούς και επιμέρους σταθμούς διοδίων, είναι προφανές τι μπορεί να συμβεί. Αρκεί να σκεφτεί κανείς ένα μόνο ενδεικτικό σενάριο (υποθετικά μιλώντας), για απαλλαγή διοδίων για τους δηλωμένους μόνιμους κατοίκους Γουρνών-Γουβών από ένα σταθμό διοδίων στο ΒΟΑΚ στο ύψος των Γουβών. Δε θα ξεσηκώσουν τον κόσμο οι κάτοικοι π.χ. του Καρτερού, του Ανισαρά και πάει λέγοντας; Οπότε, καλό θα ήταν να μελετηθούν άλλες περιπτώσεις όπως η Εγνατία που προηγούνται κατά πολύ, ώστε για την Κρήτη να εφαρμοστεί το καλύτερο δυνατό σύστημα.

Βεβαίως, "πανάκεια" στις όποιες αδικίες υποτίθεται ότι θα αποτελέσει το σύστημα με τα περίφημα "ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια" σε όλους τους αυτοκινητόδρομους με διαλειτουργικότητα, και σημαντική έκπτωση προς τους τακτικούς χρήστες... Το πρόβλημα είναι ότι τα ηλεκτρονικά αναλογικά διόδια τα ακούμε εδώ και χρόνια αλλά δεν τα βλέπουμε...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Σχόλια