default-image

Κώστας Αρζόγλου: Δεν είναι εκτός της ζωής τα άκρα

Πολιτισμός
Κώστας Αρζόγλου: Δεν είναι εκτός της ζωής τα άκρα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς να απαγάγετε έναν τραπεζίτη»... Ένα δυνατό δράμα για τα δεινά της κρίσης και των μνημονίων ξετυλίγεται αύριο στη σκηνή του κινηματοθεάτρου "Αστόρια", στο Ηράκλειο.

Ο Κώστας Αρζόγλου σκηνοθετεί και ερμηνεύει το ρόλο του αδίστακτου μεγαλοτραπεζίτη Ολιβέιρα, τον οποίο απαγάγουν δύο απελπισμένοι δανειολήπτες που έχουν χάσει όλα τους τα υπάρχοντα εξαιτίας της αυστηρότητας του πορτογαλικού μνημονίου.

Το έργο του σύγχρονου Πορτογάλου θεατρικού συγγραφέα Armando Nascimento Rosa ξεφεύγει από τα όρια της Πορτογαλίας και βρίσκει απήχηση στην "πληγωμένη" από τα μνημόνια Ελλάδα. Λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα, ο Κώστας Αρζόγλου μιλά στη "Νέα Κρήτη" για την παράσταση, το επίκαιρο νόημά της και την ανάγκη τού να επικοινωνήσει το έργο με το κοινό όλης της χώρας.

* Κύριε Αρζόγλου, θα ανεβάσετε στη σκηνή του "Αστόρια" την παράσταση "Πώς να απαγάγετε έναν τραπεζίτη"... Μιλήστε μας λίγο για την υπόθεση του έργου. Τι θα δει επί σκηνής το θεατρόφιλο κοινό του Ηρακλείου;

«Το έργο χτίζεται γύρω από μια απαγωγή. Μια απαγωγή πίσω από την οποία δεν κρύβονται σκοτεινά κυκλώματα ή άνθρωποι του υποκόσμου, αλλά δύο άνθρωποι απελπισμένοι. Δύο άνθρωποι που, εξαιτίας της κρίσης που διέρχεται η Πορτογαλία - όπως και η Ελλάδα - νιώθουν, και είναι, παραγκωνισμένοι. Αισθάνονται πως δεν τους υπολογίζει κανείς. Επειδή δεν έχουν άλλο τρόπο να βρουν τα χρήματα που χρειάζονται για τα παιδιά τους, αποφασίζουν να απαγάγουν έναν μεγαλοτραπεζίτη. Και εκεί η μια αποκάλυψη διαδέχεται την άλλη...».

* Πόσο επίκαιρο είναι το έργο και πόσο μπορούν να ταυτιστούν οι Έλληνες με όσα περιγράφει;

«Το συγκεκριμένο θεατρικό είναι δραματικά επίκαιρο και φέρνει στο μυαλό όλων την ελληνική κρίση. Το κοινό θα κάνει τους συνειρμούς του, ενδεχομένως θα αναγνωρίσει και πρόσωπα. Αλλά αυτό εξαρτάται από τα βιώματα που έχει ο καθένας μας και τη φαντασία του. Αυτό που γίνεται ουσιαστικά επί σκηνής είναι ότι ξεδιπλώνεται ένα ολόκληρο οικονομικό σύστημα. Ξεδιπλώνεται το τραπεζικό σύστημα και το πώς παίζει με τις ανάγκες του κόσμου. Η μια αποκάλυψη διαδέχεται την άλλη, σε τέτοιο βαθμό που ούτε οι ίδιοι οι απαγωγείς μπορούν να φανταστούν το "βάθος" του οικονομικού συστήματος. Είναι σαν να ξεφλουδίζει κανείς ένα κρεμμύδι. Κάτω από τη μια φλούδα υπάρχει κι άλλη, κι άλλη κι άλλη... δίχως να υπάρχει τελειωμός».

* Τι σας λέει ο κόσμος που παρακολουθεί την παράσταση;

«Συμβαίνει συχνά, μετά το τέλος της παράστασης, άνθρωποι να έρχονται και να μας λένε τις δικές τους περιπτώσεις, τα δικά τους δράματα. "Α, ξέρετε, κι εγώ είχα πάρει δάνειο και κινδύνεψα να χάσω το σπίτι μου, κ.λπ.". Είναι μια παράσταση που "ακουμπά" τους Έλληνες. Μια παράσταση που εμείς οι δημιουργοί θέλουμε πώς και πώς να επικοινωνήσουμε στο κοινό, καθώς μιλά και αφορά όλους μας».

* Γιατί επιλέξατε αυτό το έργο;

«Είναι πολλοί οι λόγοι. Αυτό που βρήκα πολύ ενδιαφέρον και με συγκίνησε είναι ότι οι απαγωγείς ζητούν ως λύτρα τα χρήματα που χρειάζονται. Δεν επιδιώκουν να πλουτίσουν και να πάρουν όσα περισσότερα χρήματα μπορούν, αλλά μόνο όσα τους χρειάζονται για το καλό των παιδιών τους».

* Όπως λέτε κι εσείς, οι δύο πρωταγωνιστές της παράστασης αποφασίζουν να απαγάγουν τον τραπεζίτη για τις ανάγκες των παιδιών τους. Θεωρείτε πως η απελπισία μάς οδηγεί σε ακραίες αποφάσεις και ενέργειες;

«Τα άκρα τα φαντάζεται ο ίδιος ο άνθρωπος, δεν είναι εκτός της ζωής. Ο έρωτας, για παράδειγμα, είναι ακραίος. Στη συγκεκριμένη περίπτωση αυτό που γίνεται είναι ότι ξεπερνιούνται τα όρια. Οι δύο απαγωγείς με την πράξη τους ξεπερνούν τα όρια».

* Εκτός από πρωταγωνιστής, είστε και σκηνοθέτης της παράστασης. Πόσο δύσκολο είναι να σκηνοθετείτε τον εαυτό σας;

«Δυσκολεύτηκα πάρα πολύ. Πόσω μάλλον εξαιτίας του ότι η παράσταση περιοδεύει ανά την Ελλάδα, και πρέπει να παίζουμε σε διαφορετικό χώρο. Κάθε σκηνή έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες και στο θέατρο ο χώρος, τα φώτα και η ακουστική έχουν μεγάλη σημασία. Επειδή λοιπόν ταξιδεύουμε συχνά - την περασμένη εβδομάδα ήμασταν στην Κεφαλονιά, τώρα ερχόμαστε στην Κρήτη - είμαι συνέχεια στα "καρφιά"».

* Το έργο μιλάει για την κρίση και το πώς αυτή έχει εισβάλει στη ζωή μας. Πόσο έχει επηρεάσει το θέατρο; Θεωρείτε πως η οικονομική δυσχέρεια έχει υποχρεώσει παραγωγές να κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητά τους;

«Αυτό που παρατηρούμε τα τελευταία χρόνια είναι ότι όχι μόνο δεν έχει μειωθεί ο αριθμός των παραγωγών, αλλά αντιθέτως έχουν αυξηθεί. Υπάρχουν πολλές προτάσεις και δη εναλλακτικές για να παρακολουθήσει το κοινό. Κάποιες μάλιστα από αυτές ξεχωρίζουν. Δεν ξέρω αν γίνονται "εκπτώσεις", όπως λέτε. Αυτό που ξέρω είναι ότι δεν πρέπει κανείς να κάνει εκπτώσεις για να αρέσει στο κοινό. Είναι ένα θέατρο που ποτέ δεν υπηρέτησα και που πολλές φορές το αρνήθηκα. Οι καριέρες καμιά φορά χτίζονται όχι με αυτά που έχει καταφέρει κανείς στη ζωή του, αλλά με αυτά που δεν έχει κάνει. Αυτά που έχει αρνηθεί με κάθε κόστος. Εγώ υπερηφανεύομαι ότι μερικά πράγματα έχω αρνηθεί να τα κάνω, παρά το οικονομικό δέλεαρ... Είναι κάτι που δεν το μπορώ, δε μου πάει».

* Είναι η τηλεόραση στα επόμενα σχέδιά σας;

«Δε φταίω εγώ, ούτε οι ηθοποιοί. Δεν είναι επιλογή μας. Φταίνε οι πολύ λίγες παραγωγές που γίνονται στην τηλεόραση και όλος αυτός ο αναβρασμός με τα κανάλια, σε ποιον ανήκουν κ.λπ. Είναι μια αγορά που βρίσκεται σε αναταραχή».

Η υπόθεση με μια ματιά

Η παράσταση θα ανέβει σήμερα και αύριο, στις 9 το βράδυ, στο κινηματοθέατρο "Aστόρια", στο πλαίσιο του 3ου Φεστιβάλ Πολιτισμού Ηρακλείου. Γραμμένο στο ζενίθ της πορτογαλικής κρίσης, το "Πώς ν' απαγάγετε έναν τραπεζίτη" του σημαντικότερου σύγχρονου Πορτογάλου θεατρικού συγγραφέα Armando Nascimento Rosa περιγράφει με σπάνια ακρίβεια την εμπειρία των τελευταίων χρόνων για εκατομμύρια ανθρώπους κατά μήκος και πλάτος της "πολιτισμένης" Δύσης.

Η υπόθεση με μια ματιά: Δύο απελπισμένοι δανειολήπτες, που έχουν χάσει όλα τους τα υπάρχοντα χάρη στην αυστηρότητα του πορτογαλικού μνημονίου, οργανώνουν και εκτελούν την απαγωγή του μεγαλοτραπεζίτη Ολιβέιρα και της δικηγόρου του. Σκοπός τους είναι να αποσπάσουν λύτρα, ώστε ο ένας να μπορέσει να χρηματοδοτήσει τη θεραπεία του άρρωστου παιδιού του και ο άλλος να πληρώσει τα έξοδα για τις σπουδές του δικού του. Η εξέλιξη της δράσης αποκαλύπτει το σκοτεινό ρόλο του τραπεζικού συστήματος και των στελεχών του, που λειτουργεί ως αόρατη "κυβέρνηση" στις χώρες του Νότου που τελούν υπό επιτροπεία.

Πρωταγωνιστούν, εκτός του Κώστα Αρζόγλου, η Στέλλα Παπαδημητρίου στον ιδιαίτερο ρόλο της δικηγόρου του τραπεζίτη, του οποίου γνωρίζει όλα τα μυστικά, ενώ τους δύο απαγωγείς ερμηνεύουν ο Χρήστος Ευθυμίου και ο Χάρης Μαυρουδής. Τη μετάφραση του κειμένου από τα Πορτογαλικά έχει κάνει η Κατερίνα Χαλκίδου.

Τιμές εισιτηρίων: 13 ευρώ γενική είσοδος και 10 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό και ανέργων). Σημείο προπώλησης: Ταμείο κινηματοθεάτρου "Αστόρια".

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News