Ειδήσεις

Πως τα ψέματα μετατρέπονται σε… αλήθειες στα social media;

Μπορεί σήμερα να ζούμε στην «εποχή της πληροφορίας», απολαμβάνοντας όλα τα θετικά της, όμως οι κίνδυνοι της αναπαραγωγής ψεύτικων ειδήσεων, έχουν πολλαπλασιαστεί.

Η εφεύρεση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, στις αρχές του 21ου αιώνα, φαίνεται να αλλάζει ριζικά το τοπίο της επικοινωνίας και της ενημέρωσης, ενώ δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι η «εποχή της πληροφορίας» έχει μετεξελιχθεί σε «εποχή της προσοχής».

Σύμφωνα με τους New York Times, εξαιτίας των τεράστιων δυνατοτηiτων που προσφέρουν τα νέα μέσα, οι χρηiστες αναπαράγουν πολύ εύκολα και γρηiγορα μία είδηση η? μία πληροφορία ο ένας από τον άλλον, έχοντας παράλληλα τη δυνατότητα να προσθέτουν η? να αφαιρούν κάτι, με αποτέλεσμα πολλές φορές αυτό που προκύπτει να είναι κάτι τελείως απρόσμενο και αλλοιωμένο, αντικαθιστώντας μέχρι και το πραγματικό γεγονός.

Με δεδομένο ότι ένας χρηiστης (άτομο, υπηρεσία, οργανισμός κτλ) μπορεί να δημιουργηiσει πολλές ιστοσελίδες και λογαριασμούς στα μέσα κοινωνικηiς δικτύωσης και ότι η αναπαραγωγη? και η διάδοση πληροφοριών, ειδηiσεων και απόψεων εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από το πόσο εντυπωσιακές και προκλητικές είναι, δεν είναι καθόλου δύσκολο μία ψευδηiς είδηση να τύχει μεγάλης διάδοσης και κυρίως, επειδηi, προβάλλεται ως τεκμηριωμένη και όχι ως μυθοπλαστικη? να γίνει τελικά πιστευτηi.

Στην ουσία, όμως, ο λόγος που ορισμένοι άνθρωποι είναι ιδιαίτερα εύπιστοι σε μία ψευδη? είδηση ηi πληροφορία είναι διαφορετικός.

Ο λόγος, σύμφωνα πάντα με τους New York Times, βρίσκεται πίσω από τα ίδια τα πιστεύω-αντιληiψεις-ιδεολογίες που μπορεί να έχει κάποιος άνθρωπος. Είναι γεγονός, ότι, όταν μία είδηση συμπίπτει με τις αντιληiψεις και την κοσμοθεωρία κάποιου ατόμου, τότε δε χρειάζεται περαιτέρω αποδείξεις. Την πιστεύει.

Στην πραγματικότητα, είναι η επιθυμία του χρήστη να είναι αληθινή η είδηση. Οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται να ερευνήσουν περισσότερο την εγκυρότητά της γιατί πολύ απλά «τους κάνει».

Πηγή: protothema.gr

Σχόλια