Ειδήσεις

Κλείνει ξανά η εθνική οδός στο ύψος Γουρνών-Χερσονήσου

Μέσω της παλιάς εθνικής από τις 20 Νοεμβρίου και για 4 μήνες η κυκλοφορία

Για το τελευταίο κλείσιμο του υπό κατασκευή οδικού τμήματος Γουρνών-Χερσονήσου (και την τελευταία ταλαιπωρία των διερχόμενων οδηγών), ώστε να τοποθετηθεί το ειδικών προδιαγραφών διαχωριστικό στηθαίο που για πρώτη φορά θα δούμε στη μέση αυτοκινητόδρομου στη χώρα μας (!), ετοιμάζεται πλέον ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης...

Στις 20 Νοεμβρίου, και για ένα διάστημα 4 μηνών, η κυκλοφορία από Χερσόνησο μέχρι Γούρνες θα διεξάγεται μέσω της παλιάς εθνικής οδού, ώστε να μπει στο νέο οδικό τμήμα του ΒΟΑΚ το διαχωριστικό στηθαίο. Διαχωριστικό που δε θα είναι όπως το γνωστό στηθαίο τύπου New Jersey. Πρόκειται για ένα εύκαμπτο διαχωριστικό ή Σύστημα Αναχαίτισης Οχημάτων (ΣΑΟ), όπως είναι η τεχνική ονομασία του, που παρουσιάζει «συγχωρητική συμπεριφορά»... Έχει δηλαδή τη δυνατότητα να μετακινείται σε ένα συγκεκριμένο πλάτος, παρουσιάζοντας μεγάλη ευκαμψία, και να... μαζεύεται πρακτικά σαν "σφουγγάρι" σε περίπτωση πρόσκρουσης κάποιου οχήματος!

Χαρακτηριστικό της πανελλαδικής καινοτομίας που θα δούμε για πρώτη φορά εδώ στην Κρήτη και στο συγκεκριμένο οδικό τμήμα Γουρνών-Χερσονήσου είναι το ότι το διαχωριστικό δε φτιάχνεται επιτόπου στο δρόμο. Κατασκευάζεται τις ημέρες αυτές σε άλλο χώρο και θα ξεκινήσει να τοποθετείται στις 20 Νοεμβρίου στο δρόμο που θα κλείσει για το λόγο αυτό, αλλά και για εργασίες στις γέφυρες προς τη μεριά του Αποσελέμη, για ένα διάστημα 4 μηνών...

Όπως ανέφερε στη "Νέα Κρήτη" ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε. Γιώργος Αγαπάκης, «τη στιγμή αυτή, εκτός εργοταξίου τού υπό κατασκευή δρόμου, σε άλλο εργοταξιακό χώρο στη περιοχή της Φοινικιάς, βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία κατασκευής του διαχωριστικού στηθαίου ασφαλείας νέων προδιαγραφών.

Το διαχωριστικό θα ξεκινήσει να τοποθετείται στη μέση του δρόμου Γουρνών-Χερσονήσου στις 20 Νοεμβρίου. Τότε θα γίνει εκτροπή της κυκλοφορίας από τον κόμβο Καστελίου μέχρι και τον κόμβο Γουρνών προς την παλιά εθνική οδό, που θα διαρκέσει περίπου τέσσερις μήνες. Είναι ουσιαστικά το τελευταίο κλείσιμο του δρόμου. Μέσα στην άνοιξη, όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες αυτές, ο δρόμος θα ανοίξει και θα παραδοθεί στην κυκλοφορία, κανονικά με διπλό κλάδο σε ένα μεγάλο τμήμα του. Η εκτροπή δε θα γίνει μονάχα για τις εργασίες τοποθέτησης του διαχωριστικού, αλλά και για εργασίες στις γέφυρες προς τη μεριά του Αποσελέμη. Ειδικότερα, στην πρώτη γέφυρα του Αποσελέμη θα μπουν τα δοκάρια, 18 μεγάλοι δοκοί, για τη στήριξη του καταστρώματος της γέφυρας»...

Ποια είναι όμως η μεγάλη διαφορά με το ειδικό αυτό διαχωριστικό που θα φιγουράρει στο νέο οδικό τμήμα Γουρνών-Χερσονήσου; Εδώ, όπως εξήγησε ο κ. Αγαπάκης, πρόκειται για μια πανελλαδική πρωτοπορία.

«Μιλάμε για ένα διαφορετικού τύπου στηθαίο σε σχέση με τα όσα έχουμε δει ως τώρα. Μέχρι τώρα στην Κρήτη, και σε όλη τη χώρα, είχαμε τα σταθερά, άκαμπτα διαχωριστικά τύπου New Jersey. Για πρώτη φορά λοιπόν στην Ελλάδα, θα μπει στη μέση ενός δρόμου ως διαχωριστικό ένα εύκαμπτο στηθαίο. Πρόκειται για τα λεγόμενα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων που προβλέπονται βάσει νεότερων ευρωπαϊκών προδιαγραφών. Ακριβώς επειδή μιλάμε για πιο πρόσφατες προδιαγραφές και ευρωπαϊκές οδηγίες, δεν προβλέπονταν στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της ηπειρωτικής χώρας που είχαν δημοπρατηθεί με παλιότερες προδιαγραφές πριν από 12-13 χρόνια», ανέφερε ο κ. Αγαπάκης και πρόσθεσε: «Τα συστήματα αναχαίτισης οχημάτων είναι μια εξελιγμένη μορφή διαχωριστικών. Η φιλοσοφία τους έγκειται στην ευκαμψία και άρα στη μεγάλη ικανότητα απορρόφησης της πρόσκρουσης. Δεν είναι σταθερά, αλλά έχουν μια ικανότητα μετακίνησης σε ένα πλάτος περί τα 1,20 μέτρα εκατέρωθεν, δεξιά δηλαδή και αριστερά τους. Για να το εξηγήσουμε δηλαδή πρακτικά, αν πέσει πάνω ένα όχημα, το διαχωριστικό αυτό έχει τη δυνατότητα να μαζεύεται, απορροφώντας καλύτερα, με μεγαλύτερη ασφάλεια για τους επιβαίνοντας του οχήματος, την πρόσκρουση». Ακριβώς μάλιστα επειδή πρέπει να έχουν ένα πλάτος μετακίνησης, γίνεται και ένας άλλο νεωτερισμός στο τμήμα "Γούρνες-Χερσόνησος", όπως λέει ο κ. Αγαπάκης. Η διαχωριστική νησίδα, με το πράσινο και τις φυτεύσεις που προβλέπεται σε ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι του δρόμου, δε θα έχει άμεση επαφή με το διαχωριστικό. Θα είναι δίπλα, ώστε ακριβώς να εξασφαλίζεται η ευκαμψία του στηθαίου.

«Είναι νέες τεχνολογίες αυτές. Γι' αυτό και υπήρξε μια σχετική καθυστέρηση στην προμήθεια του ειδικού διαχωριστικού νέας γενιάς, διότι χρειάστηκε μεγάλη έρευνα για να το βρούμε εδώ στην Ελλάδα. Χρειάστηκε να ψάξουμε πολύ. Είπαμε, είναι κάτι καινούριο, έχει δοκιμαστεί σε κρας-τεστ και φυσικά θα πρέπει να δούμε τη συμπεριφορά του και στην πράξη», κατέληξε ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε.

Τα ΣΑΟ

Με τα ΣΑΟ (Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων) επιδιώκεται κατά το δυνατόν η συγκράτηση των οχημάτων που παρεκκλίνουν από την πορεία τους και η ομαλή επαναφορά τους στο οδόστρωμα, ώστε να περιορίζονται κατά το δυνατόν οι συνέπειες των τροχαίων ατυχημάτων, η εξασφάλιση στους επιβαίνοντες ανεκτής καταπόνησης κατά την πρόσκρουση, λόγω της απότομης επιβράδυνσης του οχήματος, και ο περιορισμός των υλικών ζημιών που προκαλούνται κατά την πρόσκρουση τόσο για το όχημα όσο και για το σύστημα αναχαίτισης, να μη θραύονται ή να μην αποσπώνται βασικά στοιχεία του συστήματος αναχαίτισης ώστε να εισέρχονται τμήματά του στο όχημα. Τα Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων πρέπει βασικά να πληρούν τις απαιτήσεις των μερών του ευρωπαϊκού προτύπου ΕΛΟΤ ΕΝ 1317 "Οδικά συστήματα αναχαίτισης". Η ικανοποίηση των απαιτήσεων αποδεικνύεται με τα αντίστοιχα αποτελέσματα δοκιμών από πιστοποιημένα εργαστήρια, σύμφωνα με τις οδηγίες κατασκευής τους.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

Σχόλια