default-image

Τι αποφάσισαν για το οδικό έργο «Γούρνες-Χερσόνησος»;

Κρήτη
Τι αποφάσισαν για το οδικό έργο «Γούρνες-Χερσόνησος»;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Με μια μικρή ταλαιπωρία, αφού αναγκάστηκε να αλλάξει πτήση επιστροφής στο Ηράκλειο, αλλά εμφανώς ανακουφισμένος, επέστρεψε χθες από την Αθήνα και τη συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του ΟΑΚ Α.Ε. Γιώργος Αγαπάκης.

Διόλου άδικα, αφού φαίνεται πως στον ΟΑΚ γλιτώνουν τελικά τα... "εμφράγματα" για την τύχη του μεγάλου οδικού έργου, χωρίς βεβαίως να λείπουν οι περιπέτειες και οι καθυστερήσεις...

Το ΚΑΣ, με βάση τουλάχιστον την προφορική άτυπη ενημέρωση που έγινε στη λήξη της χθεσινής συνεδρίασης προς την πλευρά του ΟΑΚ, φαίνεται πως αντιλήφθηκε τον κίνδυνο να τιναχτεί στον "αέρα" το σημαντικό οδικό έργο "Γούρνες-Χερσόνησος". Σε αυτή την κατεύθυνση απομακρύνεται το καταστροφικό για το έργο σενάριο επαναχάραξης του δρόμου στην περιοχή του Αποσελέμη. Ένα σενάριο, όπως εξήγησε σε δραματικούς τόνους στα μέλη του Αρχαιολογικού Συμβουλίου ο κ. Αγαπάκης, που θα σήμαινε ουσιαστικά ακύρωση του 40% του έργου, δηλαδή 4 από τα 9,1 χλμ.!

Ανακούφιση στο Δήμο Χερσονήσου λέει ο Δήμαρχος Γιάννης Μαστοράκης που μίλησε στο ράδιο 9,84, υπενθυμίζοντας το κόστος, το χρόνο και την ταλαιπωρία που έχουν υποστεί μέχρι σήμερα οι πολίτες.

Ο σχεδιασμός λοιπόν ως έχει καταρτιστεί σε ό,τι αφορά τη χάραξη του δρόμου, την επίμαχη κοιλαδογέφυρα στο ύψος του Αποσελέμη και τη θεμελίωσή της δεν αλλάζει... Δεν μπαίνει μπλόκο στο οδικό έργο. Θα υπάρξει, ωστόσο, μια ολιγόμηνη καθυστέρηση στις επιχώσεις που γίνονται για τη θεμελίωση της κοιλαδογέφυρας, αφού μέσω μνημονίου μεταξύ του ΟΑΚ και της Εφορίας Σπηλαιολογίας-Παλαιοανθρωπολογίας Νοτίου Ελλάδας θα πραγματοποιηθούν ανασκαφικές έρευνες.

Ας τα δούμε αναλυτικά... Αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να τιναχτεί στον "αέρα" το έργο "Γούρνες-Χερσόνησος, εκπρόσωποι του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, και συγκεκριμένα ο διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων Γιώργος Αγαπάκης και η κ. Κουτσουμπού, από το Δ.Σ. του Οργανισμού, μετέβησαν χθες στην Αθήνα, προκειμένου να παραστούν στην κρίσιμη συνεδρίαση του ΚΑΣ.

Το ΚΑΣ συνεδρίασε για να εξετάσει τι μέλλει γενέσθαι σε σχέση με το αίτημα που υπέβαλε η Εφορία Σπηλαιολογίας και Παλαιοανθρωπολογίας Νοτίου Ελλάδος για την ανάγκη προστασίας σπηλαιώσεων που βρίσκονται στη χάραξη της οδού που διασχίζει τον Αποσελέμη.

Οι σπηλαιώσεις που βρίσκονται στο βάθος της κοιλάδας του Αποσελέμη έχουν καλυφθεί με πέτρινα τοιχώματα που κατασκεύασαν τις προηγούμενες δεκαετίες κτηνοτρόφοι για να φιλοξενήσουν τα κοπάδια τους. Η τοπική Εφορία Αρχαιοτήτων είχε αποφανθεί στο παρελθόν ότι δεν τίθεται θέμα διάσωσής τους.

Ωστόσο εσχάτως είχαμε παρέμβαση από την Εφορία Σπηλαιολογίας, η οποία έθεσε επί της ουσίας "βέτο" στην κατασκευή της νέας κοιλαδογέφυρας του Αποσελέμη, ζητώντας να διασωθούν σπηλαιώσεις, τις οποίες χαρακτηρίζει αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.

Η πλευρά της Εφορίας Σπηλαιολογίας έθεσε ανοιχτά ζήτημα επαναχάραξης του δρόμου στο συγκεκριμένο κομμάτι στο ύψος του Αποσελέμη, ώστε να μην επιχωθούν οι επίμαχες σηπαλιώσεις, όπως προβλέπεται από το σημερινό σχεδιασμό - σημειωτέον, εγκεκριμένο σχεδιασμό, αφού το οδικό έργο "Γούρνες-Χερσόνησος" έχει περιβαλλοντικούς όρους από το 2010 και τη σύμφωνη γνώμη τότε των αρχαιολογικών υπηρεσιών!

Στις τάξεις του ΟΑΚ υπήρχε το τελευταίο διάστημα αναβρασμός, συναγερμός και αγωνία! Στον Οργανισμό δε συζητούν καν το σενάριο επαναχάραξης... Οι εκπρόσωποι του ΟΑΚ ανέβηκαν λοιπόν χθες στην Αθήνα και στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, έτοιμοι για σκληρή μάχη και αποφασισμένοι να εξαντλήσουν κάθε περιθώριο πειθούς των μελών.

Οι προσπάθειες φαίνεται ότι έπιασαν τόπο. Το ΚΑΣ βεβαίως ακολουθεί συγκεκριμένες διαδικασίες, και δε μιλάμε αυτή τη στιγμή για κάποια επίσημη απόφαση. Όμως, μιλώντας στους εκπροσώπους του ΟΑΚ μετά τη συνεδρίαση, μέλη του Συμβουλίου έδωσαν το στίγμα για το πού θα κινηθεί η απόφαση. Και το στίγμα έφερε ανακούφιση, αφού αποτρέπονται τα χειρότερα για την τύχη ολοκλήρωσης του έργου...

«Καταστροφικό το ενδεχόμενο επαναχάραξης»

«Ανεβήκαμε με την ψυχή στην Κούλουρη πραγματικά στη συνεδρίαση, διότι υπήρχε ο εφιάλτης του σεναρίου της επαναχάραξης του δρόμου. Ευτυχώς το σενάριο φαίνεται ότι απομακρύνθηκε. Τα μέλη του ΚΑΣ μάς έκαναν πολλές ερωτήσεις τεχνικής φύσεως. Τους εξηγήσαμε ότι αν πάμε σε επαναχάραξη ή αλλαγή τεχνικών, όπως ζητά η πλευρά της Εφορίας Σπηλαιολογίας, ξεχνάμε την ολοκλήρωση του έργου.

Είναι αδύνατο να γίνει κάτι τέτοιο και από πλευράς κόστους και από πλευράς χρόνου, διότι επαναχάραξη σημαίνει νέες μελέτες, νέες εγκρίσεις και νέες ενστάσεις. Είπαμε πολύ απλά στα μέλη του Συμβουλίου πως σε μια τέτοια καταστροφική περίπτωση θα αποχαιρετούσαμε για τις καλένδες 4 από τα 9,1 χλμ. του δρόμου! Παραθέσαμε με στοιχεία και έγγραφα ότι το έργο, η χάραξη και ο σχεδιασμός εκεί στην περιοχή του Αποσελέμη με τις επιχώσεις διαθέτει εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους από το 2010. Παραθέσαμε τα έγγραφα από πλευράς των αρχαιολογικών υπηρεσιών, που έχουν γνωματεύσει ότι δεν υπάρχουν ευρήματα αρχαιολογικού ενδιαφέροντος», ανέφερε στη "Νέα Κρήτη" ο κ. Αγαπάκης και επισήμανε: «Με βάση λοιπόν προφορική ενημέρωση που είχαμε, το ΚΑΣ αντιλήφθηκε την κρισιμότητα και τις συνέπειες μιας απόφασης επαναχάραξης και αναμένεται να κινηθεί σε άλλη λογική.

Δεν πάμε σε επαναχάραξη, δεν μπαίνει λοιπόν μπλόκο στην υλοποίηση του έργου. Απλώς θα υπάρξει μια 4μηνη καθυστέρηση, ώστε να γίνουν ανασκαφικές έρευνες εκεί στις σπηλαιώσεις από την Εφορία Σπηλαιολογίας. Μάλιστα, για το λόγο αυτό θα υπογραφεί μνημόνιο μεταξύ της Εφορίας και του ΟΑΚ, και οι έρευνες θα χρηματοδοτηθούν από τον προϋπολογισμό του οδικού έργου. Στο διάστημα αυτό των τεσσάρων μηνών δε θα γίνουν εργασίες επιχώσεων, ζητήσαμε όμως να μας επιτραπεί να γίνει ένα επιμέρους τεχνικό έργο για τα όμβρια ύδατα, που είναι σημαντικό...».

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News