30 χρόνια ΙΤΕ: Η έρευνα από την Κρήτη στην κορυφή του κόσμου

Κρήτη
30 χρόνια ΙΤΕ: Η έρευνα από την Κρήτη στην κορυφή του κόσμου

Πριν από 30 χρόνια το Ερευνητικό Κέντρο Κρήτης, το οποίο είχε ξεκινήσει τη λειτουργία του το 1983 με τρία μόλις Ινστιτούτα, μετατρεπόταν σε αυτό που γνωρίζουμε σήμερα ως Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, το γνωστό στα πέρατα πια της οικουμένης ως ΙΤΕ.

Ένα Ίδρυμαπου έχει βάλει την υπογραφή του σε ορισμένες από τις πιο σημαντικές στιγμές της επιστήμης σε παγκόσμια κλίμακα, που έχει μετατραπεί σε μια κυψέλη δημιουργικότητας και καινοτομίας, που έρχεται όλο και πιο κοντά στην κοινωνία, που αγκαλιάζει τους νέους ανθρώπους, που σχεδιάζει το μέλλον, που ανοίγει ξανά το δρόμο της επιστροφής στην Ελλάδα σε επιστήμονες που έχουν ξενιτευτεί και που συνεχίζει να "ξεκλειδώνει" ολοένα και μεγαλύτερα μυστικά από το διάστημα ως τη Γη και από τη μικροσκοπική ύλη ως τις απαρχές της ίδιας της Ιστορίας.

Τα 30 χρόνια του ΙΤΕ σηματοδοτούν μια νέα εποχή με ολοένα και καινούριους τομείς έρευνας, με όλο και πιο υψηλούς στόχους και με συνεχώς μεγαλύτερη καταξίωση στις πιο σημαντικές τεχνολογικές "περιοχές" αιχμής.

Η λίστα με τις βραβεύσεις, τα αριστεία, η επιβράβευση με χρηματοδοτικά προγράμματα και κυρίως η αναγνώριση από την κοινωνία και την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα είναι ατέλειωτη. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δημοσιεύσεις σε κορυφαία διεθνούς κύρους επιστημονικά περιοδικά στο διάστημα 2010-2014 έφτασαν τις 2.294, ενώ ο αριθμός των αναφορών στην ερευνητική δουλειά των Ινστιτούτων του ΙΤΕ το ίδιο διάστημα άγγιξε τις 20.029.

Εξίσου εντυπωσιακό είναι ότι με βάση τα οικονομικά στοιχεία της περιόδου 1983-2016 με κρατική επένδυση 46,13% (τακτικός προϋπολογισμός 18,10%, δημόσιες επενδύσεις και συγχρηματοδοτήσεις έργων 21,74% και εθνικά ανταγωνιστικά προγράμματα-ΕΣΠΑ, 6,29%) το ΙΤΕ κατάφερε να προσελκύσει έσοδα από εξωτερική χρηματοδότηση της τάξης του 53,87%, χωρίς να συνυπολογιστεί η αξία των υποδομών, του ερευνητικού έργου και του ανθρώπινου κεφαλαίου πάνω στο οποίο έχει επενδύσει τα μέγιστα το ΙΤΕ.

Στα εργαστήρια και τις δομές του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας απασχολούνται (με βάση τα στοιχεία ως τις 31/12/2016) 1.149 μέλη, 75 ερευνητές, 135 συνεργαζόμενα μέλη ΔΕΠ, 547 εξειδικευμένοι επιστήμονες, τεχνικό διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, 346 μέλη τακτικού προσωπικού, ενώ έχουν δοθεί 392 υποτροφίες το χρόνο (συμπεριλαμβανομένων των μεταδιδακτορικών).

Όμως η πιο καθοριστικής σημασίας επένδυση του ΙΤΕ είναι εκείνη που αφορά στο μέλλον με την προσπάθεια επιστροφής Ελλήνων επιστημόνων από το εξωτερικό ξανά στη χώρα, μαζί με την εξωστρέφειά του, που αποτελεί το νέο μεγάλο στοίχημα αναπτύσσοντας στρατηγικές συνεργασίας με τα άλλα Ιδρύματα του νησιού μας και τη διασύνδεση με την κοινωνία, φέρνοντας την έρευνα κοντά στον απλό κόσμο και αποδεικνύοντας τη σημασία που έχει για την καθημερινότητα και το μέλλον του.

Το ΙΤΕ έχει ήδη κατακτήσει μια θέση στην καρδιά των Κρητικών και κυρίως των νέων ανθρώπων, αποτελώντας το υγιές πρότυπο για το μέλλον, ένα μελίσσι απ' όπου θα προκύψουν οι επιστήμονες τού αύριο, και έχει καταξιωθεί διεθνώς προσελκύοντας κονδύλια όχι μόνο από την Ευρώπη αλλά ακόμα και τις Ηνωμένες Πολιτείες, από ερευνητικά προγράμματα, με το σχετικό ποσοστό να φτάνει το εντυπωσιακό 36,7% του προϋπολογισμού του Ιδρύματος στο διάβα αυτών των τριών δεκαετιών.

Η στήριξή του στην τοπική κοινωνία αποτελεί μια άλλη σημαντική παράμετρο με ανοίγματα που έχουν οδηγήσει σε έσοδα από παραγωγικές δραστηριότητες της τάξης του 14,17% και εταιρείες τεχνοβλαστούς με συνεχή ανάπτυξη, ενώ ο ρόλος του ΙΤΕ σε σημαντικούς τομείς της ζωής, και κυρίως την υγεία, είναι επίσης κορυφαίος. Αξίζει να θυμηθούμε ενδεικτικά τη δωρεά που θα κάνει το Ίδρυμα ενός μηχανήματος που χωρίς υπερβολή θα σώσει ζωές και θα ανακουφίσει χιλιάδες ασθενείς, το ΡΕΤ/CT.

Σήμερα πλέον το ΙΤΕ έχει έξι ερευνητικά Ινστιτούτα με παρουσία σε τέσσερις πόλεις (Ηράκλειο, Ρέθυμνο, Πάτρα, Ιωάννινα) και πιο συγκεκριμένα τα Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ (ΙΗΔΛ), Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχολογίας (ΙΜΒΒ), Πληροφορικής (Ι.Π.), Επιστημών Χημικής Μηχανικής (ΙΕΧΜΗ), Υπολογιστικών Μαθηματικών (ΙΥΜ) και Μεσογειακών Σπουδών (ΙΜΣ). Επίσης μονάδες του ΙΤΕ δραστηριοποιούνται σε έξι πόλεις και πιο συγκεκριμένα οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (ΠΕΚ) σε Ηράκλειο και Αθήνα, το Επιστημονικό & Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης στο Ηράκλειο, το Δίκτυο ΠΡΑΞΗ σε Αθήνα, Ηράκλειο, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Βόλο και το Αστεροσκοπείο του Σκίνακα στον Ψηλορείτη.

ΤΟ ΙΤΕ ΣΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ

* 1.200 θέσεις εργασίας μέσω των δραστηριοτήτων του.

* 30.000 διανυκτερεύσεις το χρόνο στο Ηράκλειο με την προώθηση του συνεδριακού τουρισμού.

* ~2,5 εκατομμύρια ευρώ/έτος σε περίπου 400 προμηθευτές - άμεση ενίσχυση της αγοράς της Κρήτης.

* 1.651 πανεπιστημιακά μαθήματα χρησιμοποιούν διδακτικά συγγράμματα των ΠΕΚ.

* 20.000 επιτυχόντες φοιτητές στην πλατφόρμα ανοιχτών διαδικτυακών μαθημάτων "eMathesis" από τις ΠΕΚ.

* 197 ανταγωνιστικά έργα συνολικού προϋπολογισμού άνω των 78,6 εκατ. ευρώ (στοιχεία Δεκεμβρίου 2016).

* 100+ διπλώματα ευρεσιτεχνίας, εκ των οποίων τα 54 είναι σε ισχύ.

* 800 μαθητές επισκέπτονται τις εγκαταστάσεις του ΙΤΕ ετησίως.

* 2.500 επισκέπτες στην Πανευρωπαϊκή Βραδιά Ερευνητή

Η προσφορά του ΙΤΕ: Από την Κρήτη για την Κρήτη

«Είμαστε τυχεροί που εδώ στο νησί έχουμε ένα από τα καλύτερα ερευνητικά Ιδρύματα της Ευρώπης, το καλύτερο στην Ελλάδα, όπου γίνεται υψηλής ποιότητας έρευνα», δηλώνει ο πρόεδρος του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας, καθηγητής Νεκτάριος Ταβερναράκης. «Επενδύουμε στη σύνδεση της επιστήμης με την κοινωνία και κυρίως με τους νέους, τους οποίους θέλουμε να εμπνεύσουμε να είναι οι επόμενοι επιστήμονες, οι επόμενοι ερευνητές, με εκδηλώσεις όπως η πρόσφατη Πανευρωπαϊκή Βραδιά Ερευνητή, όπου το ΙΤΕ κατακλύστηκε από Κρητικούς και κυρίως νέους». Το ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι η έρευνα αιχμής γίνεται στην Κρήτη, με το νησί να βρίσκεται στο επίκεντρο των δράσεων του Ιδρύματος, αλλά και της πολύπλευρης και πολυσήμαντης προσφοράς του προς την κοινωνία και τους Κρητικούς.

«Νομίζω ότι η έρευνα είναι πραγματικά μια πόρτα για το μέλλον, είναι η επένδυση για το μέλλον, είναι αυτό που μας οδηγεί στο μέλλον», σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Νεκτάριος Ταβερναράκης. «Όλα αυτά τα οποία απολαμβάνουμε στην καθημερινή μας ζωή από τα κινητά και τις συσκευές της καθημερινότητάς μας, ως τις εξελίξεις στην υγεία και τις νέες θεραπείες, έχουν προκύψει μέσα από έρευνα και επιστημονική ενασχόληση. Οπότε η έρευνα που γίνεται σήμερα είναι αυτή που οδηγεί στο αύριο και αποτελεί την απάντηση στην κρίση».

Όσον αφορά στο στρατηγικό στόχο που έχει θέσει το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας, αυτός είναι «να συνδεθεί η επιστήμη και η έρευνα με την κοινωνία. Θέλουμε η κοινωνία να αντιληφθεί ότι υπάρχει πραγματικό όφελος από την έρευνα και την ανάπτυξη. Έτσι νομίζω ότι προετοιμάζουμε τις εξελίξεις για την επόμενη μέρα. Δηλαδή μπορούμε να έχουμε ουσιαστική ανάπτυξη, ακόμα περισσότερη επιστήμη, η οποία θα βοηθήσει τελικά να βγούμε από την κρίση», τονίζει ο πρόεδρος του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας. Ο ίδιος συμπυκνώνει το όραμα του ΙΤΕ, με αφορμή και την επέτειο συμπλήρωσης 30 χρόνων του Ιδρύματος, ως «τη δημιουργία και διατήρηση ενός περιβάλλοντος που ευνοεί τη Μάθηση, την Έρευνα και την Καινοτομία ως πυλώνες περιφερειακής, εθνικής και ευρωπαϊκής κοινωνικοοικονομικής ανάπτυξης».

Οι πρωτιές που το έφεραν στην κορυφή

Το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας στα 30 αυτά χρόνια ζωής έχει καταφέρει να βρεθεί στην κορυφή της παγκόσμιας έρευνας με μια σειρά από πρωτιές, ορισμένες από τις οποίες είναι:

? Κατατάσσεται 1ο μεταξύ των Ερευνητικών Κέντρων της Ελλάδας, σε όλες τις συγκριτικές αξιολογήσεις που διενεργήθηκαν από διεθνείς επιτροπές τα τελευταία 15 έτη.

? Κατατάσσεται 1ο, από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μεταξύ όλων των ελληνικών Ερευνητικών Ιδρυμάτων και Πανεπιστημίων.

? Μαζί με το Πανεπιστήμιο Κρήτης κατατάχθηκαν πρώτα στο Nature INDEX, μεταξύ των 10 καλύτερων ερευνητικών φορέων της Ελλάδας.

? Ερευνητικές εγκαταστάσεις τεχνολογίας αιχμής και υψηλής στάθμης εξειδίκευση (Ευρωπαϊκή Ερευνητική Μονάδα Λέιζερ, Πολυμερών, Πολιτιστικής Κληρονομιάς & Μονάδες Γονιδιωματικής).

? Διεθνή βραβεία από διεθνείς επιστημονικές ενώσεις και άλλες διεθνείς διακρίσεις. Οι ερευνητές του ΙΤΕ έχουν λάβει 23 ERC Grants, 82 βραβεία Αριστείας Marie Curie και πολλές άλλες διεθνείς διακρίσεις.

? 1η έδρα Επιγενετικής με χρηματοδότηση από το Ερευνητικό Ταμείο της ΑΧΑ.

? 1η Μονάδα Ανάλυσης Αρχαίου DNA, μοναδική στην Ελλάδα και από τις ελάχιστες στην Ευρώπη.

? Δημιουργία Κέντρου Γονιδιωματικής Ανάλυσης με εφαρμογές στην Εξατομικευμένη Ιατρική, την Αγροδιατροφή και τον Πολιτισμό, καθώς και τη δημιουργία εξελιγμένης Μονάδας Βιοϊατρικής Απεικόνισης, σε συνεργασία με την Ιατρική Σχολή και το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ηρακλείου, η οποία περιλαμβάνει, για πρώτη φορά στην Κρήτη, και εξοπλισμό ΡΕΤ/CT.

? Δημιουργία του μοναδικού για τα ελληνικά δεδομένα εκδοτικού οίκου πανεπιστημιακών συγγραμμάτων, των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης, με συνολικό αριθμό εκδοθέντων τίτλων μέχρι σήμερα άνω των 530, περίπου 25 νέες εκδόσεις ανά έτος, περίπου 1.800.000 πωληθέντα αντίτυπα (100.000/έτος) και 22 βραβεία/διακρίσεις.

? Δημιουργία του Επιστημονικού και Τεχνολογικού Πάρκου Κρήτης που στηρίζει start ups επιχειρήσεις και υποστηρίζει φοιτητές και ερευνητές για τη δημιουργία νέων επιχειρήσεων.

? Δημιουργία του Δικτύου Διάχυσης Τεχνολογίας "Δίκτυο ΠΡΑΞΗ", που αποτελεί τον κορυφαίο οργανισμό παροχής υπηρεσιών μεταφοράς τεχνολογίας προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις και ερευνητικά εργαστήρια της Ελλάδας.

? Δημιουργία του κορυφαίου για την Ελλάδα και την Ευρώπη Αστεροσκοπείου του Σκίνακα.

Από το Ερευνητικό Κέντρο στο ΙΤΕ

Το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο άρτια οργανωμένα ερευνητικά κέντρα της χώρας, το οποίο λειτουργεί υπό την εποπτεία της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας (ΓΓΕΤ) του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Η δράση του επικεντρώνεται σε νέες ερευνητικές κατευθύνσεις, βασισμένες στη συνεργασία μεταξύ των Ινστιτούτων και άλλων ερευνητικών και ακαδημαϊκών φορέων, σε τομείς όπως Γεωπληροφορική, Βιοπληροφορική, Διάχυτη Νοημοσύνη, Καταγραφή και Συντήρηση της Πολιτισμικής Κληρονομιάς, Νανοτεχνολογία, Φωτονική, Προηγμένα Υλικά, Μικρο/Νανο-ηλεκτρονική, Ενέργεια, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη, Θαλάσσια Επιστήμη και Τεχνολογία (Θαλάσσια Ακουστική, Επίδραση Κλιματικής Αλλαγής, Φυσικές Καταστροφές), Φαρμακευτική Βιοτεχνολογία στην υπηρεσία της Υγείας (π.χ. χρησιμοποίηση των ενδημικών φυτών στη Βιοϊατρική και τη βιομηχανία τροφίμων), Βιοκαύσιμα (τα φυτά ως πηγή ενέργειας), Νευροεπιστήμες και Εκπαιδευτική Έρευνα (μελέτη των επιπτώσεων της τεχνολογίας στη μάθηση), αποτίμηση του ρόλου της καινοτομίας στη νεοελληνική κοινωνία και ιστορία.

Η ιστορία του ΙΤΕ ξεκινά το 1983, όταν αρχίζει τη λειτουργία του το Ερευνητικό Κέντρο Κρήτης (ΕΚΕΚ) στο Ηράκλειο, με τρία Ινστιτούτα: Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ (ΙΗΔΛ), Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) και Πληροφορικής (ΙΠ). Το 1984 ιδρύονται οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης (ΠΕΚ) με την αρωγή της Παγκρητικής Ένωσης Αμερικής, ξεκινώντας τη δική τους λαμπρή πορεία. Το 1985 ιδρύονται δύο ακόμη Ινστιτούτα, εκείνο των Υπολογιστικών Μαθηματικών (ΙΥΜ) στο Ηράκλειο, και το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών (ΙΜΣ) στο Ρέθυμνο.

Το 1986 δημιουργείται το Αστεροσκοπείο του Σκίνακα, στο πλαίσιο επιστημονικής συνεργασίας του ΙΤΕ, του Πανεπιστημίου Κρήτης και του Ινστιτούτου Max Planck Εξωγήινης Φυσικής της Γερμανίας, ενώ το 1987 ενσωματώνεται στο ΙΤΕ το Ινστιτούτο Επιστημών Χημικής Μηχανικής (ΙΕΧΜΗ), με έδρα την Πάτρα, το οποίο είχε ιδρυθεί το 1985. Το ΙΤΕ αποκτά τη σημερινή του μορφή το 1987, οπότε συγκροτείται επίσημα το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας. Το 1991 ιδρύεται το Δίκτυο ΠΡΑΞΗ (PRAXI Network), ένας οργανισμός μεταφοράς τεχνολογίας, σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ) και με το σύνδεσμο Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος (ΣΒΒΕ). Το 1993 ιδρύεται το Επιστημονικό και Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης (ΕΤΕΠ-Κ) και το 2002 ενσωματώνεται το Ινστιτούτο Βιοϊατρικών Ερευνών (ΙΒΕ) (Ιωάννινα) στο Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας.

Με αφορμή την επέτειο συμπλήρωσης 30 χρόνων, οι διευθυντές των Ινστιτούτων του ΙΤΕ κατέθεσαν το όραμά τους για το μέλλον στη "Νέα Κρήτη", παρουσιάζοντας το γενικό πλαίσιο της σημαντικής ερευνητικής δουλειάς που λαμβάνει χώρα στο Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας.

......................................................................................................

ΟΙ ΔΙΕΥΘΥΝΤΕΣ ΤΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ ΤΟΥ ΙΤΕ

ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ

«Υψηλής στάθμης έρευνα»

Δημήτρης Πλεξουσάκης, Διευθυντής Ινστιτούτου Πληροφορικής ΙΤΕ

«Το Ινστιτούτο Πληροφορικής διεξάγει υψηλής στάθμης βασική και εφαρμοσμένη έρευνα σε όλο το φάσμα των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών. Σύμφωνα με τις αξιολογήσεις, είναι το κορυφαίο μεταξύ των ομοειδών Ινστιτούτων στη χώρα και με πολύ σημαντική διεθνή απήχηση. Μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα η στοχευμένη εφαρμοσμένη έρευνα σε τομείς οι οποίοι έχουν μεγάλη σημασία λόγω των κοινωνικών τους προεκτάσεων. Ενδεικτικά αναφέρω εφαρμογές των ερευνητικών περιοχών της Βιοϊατρικής Τεχνολογίας, της Ρομποτικής και της Ανάλυσης Δεδομένων στο χώρο της υγείας, καθώς και εφαρμογές των ερευνητικών περιοχών της υπολογιστικής όρασης, της αναπαράστασης γνώσης και της αλληλεπίδρασης ανθρώπου υπολογιστή για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Άλλες εφαρμογές των ερευνητικών μας αποτελεσμάτων αφορούν στον πολιτισμό, την αγροδιατροφή, το περιβάλλον, την ασφάλεια και την ιδιωτικότητα και την εκπαίδευση, καθώς επίσης συμβάλλουν και στην επίλυση ερευνητικών προβλημάτων άλλων επιστημών».

ΙΗΔΛ

«Ινστιτούτο αριστείας»

Σπύρος Χ. Αναστασιάδης, διευθυντής Ινστιτούτου Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ (ΙΗΔΛ)

«Το Ινστιτούτο Ηλεκτρονικής Δομής και Λέιζερ (ΙΗΔΛ) έχει καθιερωθεί διεθνώς για τις ερευνητικές του δραστηριότητες σε τρεις κύριες κατευθύνσεις: Επιστήμη Λέιζερ και Φωτονικής, Επιστήμη και Τεχνολογία Υλικών και Διατάξεων, και Αστροφυσική και Αστρονομία. Το Φεβρουάριο 2014, κατατάχθηκε πρώτο μεταξύ όλων των Ερευνητικών Ινστιτούτων της χώρας από Διεθνή Επιτροπή Αξιολόγησης, όταν βαθμολογήθηκε με το μέγιστο δυνατό βαθμό σε καθένα από τα 25 κριτήρια αξιολόγησης. Βασικό χαρακτηριστικό του ΙΗΔΛ είναι η συμμετοχή στο πρόγραμμα των Ευρωπαϊκών Ερευνητικών Υποδομών, συμμετέχοντας στις LASERLAB Europe (από το 1990), IPERION CH (Πολιτιστική Κληρονομιά), EUSMI (χαλαρή συμπυκνωμένη ύλη), NFFA (νανοεπιστήμες), ELI (ισχυρά λέιζερ) και Ε-RIHS (Πολιτιστική Κληρονομιά). Η έρευνα στο ΙΗΔΛ αποκρίνεται στις προκλήσεις σε τέσσερες από τις έξι Βασικές Τεχνολογίες Γενικής Εφαρμογής (Key Enabling Technologies) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (Νανοτεχνολογίες, Μικρο/Νανοηλεκτρονική, Προηγμένα Υλικά, Φωτονική), ενώ βρίσκεται στη διεπιστημονική πλευρά των άλλων δύο (Βιοτεχνολογία, Προηγμένη Μεταποίηση). Η δομή του ΙΗΔΛ επιτρέπει τη διεπιστημονική προσέγγιση στην έρευνα με συνέργειες μεταξύ Φυσικής, Χημείας, Επιστήμης Υλικών και Βιολογίας».

ΙΜΒΒ

«Το όραμα γίνεται πράξη»

Ιωάννης Ταλιανίδης, διευθυντής Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας

«Το Ινστιτούτο Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) ιδρύθηκε το 1984 με όραμα τη δημιουργία ενός ερευνητικού περιβάλλοντος για τη διεξαγωγή ανταγωνιστικής έρευνας στο χώρο της Βιολογίας, της Βιοϊατρικής και της Βιοτεχνολογίας. Μετά από 30 χρόνια, αυτό το όραμα γίνεται πραγματικότητα. Το ΙΜΒΒ είναι πλέον ένα από τα διεθνώς αναγνωρισμένα Ινστιτούτα, όπου παράγεται καθημερινά νέα γνώση απαραίτητη για την ανάπτυξη νέων θεραπειών και διάφορων βιοτεχνολογικών εφαρμογών. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος του Ινστιτούτου στη σύγχρονη εποχή, όπου οι διεπιστημονικές προσεγγίσεις διαδραματίζουν πρωταρχικό ρόλο στις προσπάθειες βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών».

ΙΕΧΜΗ

«Έρευνα σε περιοχές αιχμής»

Βασίλης Μπουργανός, διευθυντής Ερευνών Ινστιτούτου Επιστημών Χημικής Μηχανικής/Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ/ΙΕΧΜΗ)

«Το Ινστιτούτο Επιστημών Χημικής Μηχανικής (ΙΕΧΜΗ) είναι ένα από τα ιδρυτικά Ινστιτούτα του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ΙΤΕ) και έχει έδρα την Πάτρα. Το ΙΕΧΜΗ καλλιεργεί τη διεξαγωγή βασικής και τεχνολογικής έρευνας σε περιοχές αιχμής, με ιδιαίτερη στόχευση σε συγκεκριμένες ανάγκες και προβλήματα της βιομηχανίας, καθώς και σε κοινωνικές προκλήσεις. Οι δραστηριότητες του Ινστιτούτου αναπτύσσονται σε τρεις κύριους άξονες: (α) Νανοτεχνολογία /Προηγμένα Υλικά, (β) Ενέργεια/Περιβάλλον και (γ) Βιοεπιστήμες/Βιοτεχνολογία. Το ΙΤΕ/ΙΕΧΜΗ έχει να επιδείξει σειρά διεθνών επιστημονικών διακρίσεων στους άξονες αυτούς, ενώ έχει συμβάλει καθοριστικά και στην ίδρυση εταιρειών-τεχνοβλαστών, ιδιαίτερα στους τομείς της ενέργειας και των νανοσωλήνων άνθρακα».

ΙΜΣ

«Πρωτοπορία στον πολιτισμό»

Τζελίνα Χαρλαύτη, διευθύντρια Ινστιτούτου Μεσογειακών Σπουδών

«Το Ινστιτούτο Μεσογειακών Σπουδών ασχολείται με την ιστορία και τον πολιτισμό. Σε μια εποχή όπου πληγώνονται η δημοκρατία, η ειρήνη, η διανόηση και η ισότητα των ανθρώπων, το Ινστιτούτο μας υπηρετεί τη διατήρηση της μνήμης, την προβολή των επιτευγμάτων του ανθρώπου σε μια περιοχή όπου υπήρξε το λίκνο του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Το Ινστιτούτο μας πρωτοπορεί στην προώθηση της έρευνας για την ιστορία και τον πολιτισμό της Ανατολικής Μεσογείου και της Μαύρης Θάλασσας από τα προϊστορικά χρόνια μέχρι σήμερα. Σκοπός μας είναι η επικοινωνία, η συνομιλία, η διεπιστημονική συνεργασία με τους επιστήμονες σε τοπικό, περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο, καθώς και η προβολή της εξαιρετικής πολιτισμικής κληρονομιάς της Κρήτης. Οι ερευνητές και συνεργάτες του Ινστιτούτου ερευνούν αρχαιολογικούς χώρους, ψηφιοποιούν ελληνικά, οθωμανικά, ρωσικά, ιταλικά, γαλλικά, αγγλικά και άλλα αρχεία για την κοινωνία, την οικονομία, την πολιτική, την τέχνη, την αρχαιολογία και το περιβάλλον. Επικοινωνούν, διαχέουν τη γνώση, και συνεργάζονται με επιστήμονες σε άλλα ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια σε όλο τον κόσμο, μέχρι την Ιαπωνία και την Αυστραλία, μέχρι τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Χιλή».

ΙΥΜ-ΙΤΕ

«Κορυφή στα Μαθηματικά»

Χαράλαμπος Μακριδάκης, διευθυντής Ινστιτούτου Υπολογιστικών Μαθηματικών

«Το Ινστιτούτο Υπολογιστικών Μαθηματικών (ΙΥΜ/ΙΤΕ) είναι το μόνο ερευνητικό Ινστιτούτο σχετικό με τα Μαθηματικά στην Ελλάδα. Στρατηγικός του στόχος είναι να συγκαταλέγεται στα κορυφαία ευρωπαϊκά ερευνητικά ινστιτούτα Εφαρμοσμένων και Υπολογιστικών Μαθηματικών. Σήμερα τα Εφαρμοσμένα Μαθηματικά είναι επιστήμη αιχμής, η οποία καλείται να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διερεύνηση ολοένα και πιο πολύπλοκων ερωτημάτων που ανακύπτουν στις Επιστήμες και την Τεχνολογία. Οι μαθηματικές μέθοδοι συμβάλλουν θεμελιωδώς στην αξιόπιστη αποτύπωση, στον εντοπισμό δομών, στην πρόβλεψη και τη λήψη αποφάσεων. Στόχος μας είναι το ΙΥΜ να έχει ουσιαστική συμβολή στην επίλυση σημαντικών διεπιστημονικών προκλήσεων. Σ' αυτήν την κατεύθυνση θα συνεργαστούμε με τα άλλα ινστιτούτα του ΙΤΕ, αλλά και με σημαντικά κέντρα του εξωτερικού. Επιπλέον στοχεύουμε στην ανάπτυξη ερευνητικών δραστηριοτήτων αριστείας διεθνούς επιπέδου γύρω από τα Μαθηματικά. Στην προσπάθεια αυτή το ΙΥΜ θα αξιοποιήσει το ταλέντο των νέων επιστημόνων, αλλά και συνεργασίες με αναγνωρισμένους ερευνητές στην Ελλάδα και το εξωτερικό».

Το Τεχνολογικό Επιστημονικό Πάρκο

Τα Επιστημονικά Τεχνολογικά Πάρκα αποτελούν ενδιάμεσους φορείς που υποκινούν και διαχειρίζονται τη ροή της γνώσης και της τεχνολογίας μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών Ινστιτούτων, επιχειρήσεων και της αγοράς. Διευκολύνουν τη δημιουργία και ανάπτυξη καινοτόμων επιχειρήσεων μέσα από τη διαδικασία της δημιουργίας τεχνοβλαστών και θερμοκοιτίδων επιχειρήσεων, παρέχοντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες.

Το Επιστημονικό Τεχνολογικό Πάρκο Κρήτης, με την 20ετή εμπειρία που διαθέτει, στοχεύει να αποτελέσει έναν καταλύτη ανάπτυξης στην Κρήτη, δημιουργώντας έναν τρίτο πόλο ανάπτυξης, πέρα από τον πρωτογενή τομέα και τον τουρισμό. Παρέχει υπηρεσίες υποστήριξης κατάρτισης στην επιχειρηματικότητα, δημιουργίας νέων επιχειρήσεων ιδιαίτερα σε νέους αποφοίτους, και υποστηρίζει τους ερευνητές στην κατοχύρωση και αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της έρευνας.

Το Δίκτυο ΠΡΑΞΗ

Το Δίκτυο ΠΡΑΞΗ ξεκίνησε από την ανάγκη σύνδεσης της έρευνας με την παραγωγή και εξελίχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους οργανισμούς υποστήριξης της καινοτομίας και της μεταφοράς τεχνολογίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Έκτοτε, διαθέτοντας 25ετή εμπειρία και τεχνογνωσία, απασχολώντας περισσότερα από 30 στελέχη υψηλής ακαδημαϊκής κατάρτισης, με παρουσία σε 5 πόλεις της Ελλάδας και ισχυρά διεθνή δίκτυα συνεργατών, λειτουργεί ως σημείο αναφοράς της ερευνητικής κοινότητας σε θέματα μεταφοράς τεχνολογίας και αξιοποίησης ερευνητικών αποτελεσμάτων, παρέχοντας υψηλής προστιθέμενης αξίας υπηρεσίες σε ιδρυματικό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο. Επιπλέον, υποστηρίζει καθημερινά την ελληνική βιομηχανία και επιχειρηματικότητα έντασης γνώσης με υπηρεσίες ενημέρωσης, δικτύωσης και συμβουλευτικής σε θέματα χρηματοδοτήσεων, προστασίας διανοητικής ιδιοκτησίας, επιχειρηματικής ευφυΐας, και ανάπτυξης νέων προϊόντων/αγορών.

Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις

Οι Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης ασχολούνται με τον τομέα του πολιτισμού που έχει πληγεί περισσότερο τα χρόνια της κρίσης: με το βιβλίο. Θα εξακολουθήσουν να εκδίδουν καλά συγγράμματα για τον επιστήμονα και το φοιτητή των Θετικών Επιστημών, να στηρίζουν εκδοτικά την επιστημονική έρευνα σε θέματα ελληνικού πολιτισμού, να εμπλουτίζουν την ελληνόγλωσση βιβλιογραφία στις ανθρωπιστικές και κοινωνικές επιστήμες, και να απευθύνονται στο ευρύτερο κοινό με βιβλία εκλαϊκευμένης επιστήμης και κοινωνικού προβληματισμού, σε θέματα όπως η διδασκαλία της εξελικτικής θεωρίας στα σχολεία, το παρόν και το μέλλον της μετανάστευσης, η ανισότητα, η ανεργία, η σχέση επιστήμης και πολιτισμού, καθώς και να αξιοποιούν τις νέες τεχνολογίες στον τομέα της διαδικτυακής εκπαίδευσης με τα δωρεάν μαθήματα του Mathesis.

Ρεπορτάζ: Σταύρος Μουντουφάρης