default-image

Έρχεται λεωφορειογραμμή στη Γιαμαλάκη;Δείτε τις νέες στάσεις

Κρήτη
Έρχεται λεωφορειογραμμή στη Γιαμαλάκη;Δείτε τις νέες στάσεις

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τις ενστάσεις, επιφυλάξεις, παρατηρήσεις, ενδεχομένως και αντιπροτάσεις τους σε σχέση με το σχεδιασμό της Λότζιας για τη δημιουργία λεωφορειογραμμής επί της οδού Γιαμαλάκη και τη λειτουργία δύο νέων λεωφορειακών (με μεσαίου μεγέθους λεωφορεία) για την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης καλούνται να καταθέσουν τις ημέρες αυτές οι ενδιαφερόμενοι πολίτες και φορείς...

Το σχετικό πρακτικό με τις κυκλοφοριακές αλλαγές βγήκε σε 5νθήμερη δημόσια διαβούλευση από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, εν μέσω πάντως ήδη προβληματισμού και αντιδράσεων.

Το θέμα κεντρίζει άρδην το ενδιαφέρον, αφού το νέο κυκλοφοριακό τοπίο προβληματίζει μια μεγάλη μερίδα κατοίκων και επαγγελματιών της ευρύτερης περιοχής και κυρίως επί της Γιαμαλάκη, την ώρα που δημοτικές παρατάξεις, όπως οι "Ενεργοί Πολίτες", εκφράζουν σοβαρές ενστάσεις, ενώ φορείς όπως το ΤΕΕ/ΤΑΚ εκτιμούν πως η λειτουργία λεωφορειογραμμής στη Γιαμαλάκη είναι καταδικασμένη σε αποτυχία...

Λόγω των ενστάσεων, των επιφυλάξεων και του διάχυτου προβληματισμού, ο σχεδιασμός του Δήμου, με βάση την απόφαση που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, προβλέπει πιλοτική λειτουργία της λεωφορειογραμμής επί της Γιαμαλάκη.

Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι προτείνεται η διαχωριστική νησίδα που θα τοποθετηθεί στη Γιαμαλάκη, ώστε να διαχωριστεί το ρεύμα καθόδου, που θα χρησιμοποιείται μονάχα από λεωφορεία, από το ρεύμα ανόδου, που θα χρησιμοποιείται από τα Ι.Χ., να φτιαχτεί από τα ελαφρύτερα δυνατά υλικά, ώστε να μπορεί να απομακρυνθεί με ευκολία εφόσον κριθεί δυσλειτουργικός ο σχεδιασμός!

Ας τα δούμε αναλυτικά. Ως γνωστόν, από το Δήμο έχει εγκριθεί η λειτουργία δύο νέων λεωφορειακών γραμμών για την εξυπηρέτηση των μετακινήσεων στο κέντρο της πόλης του Ηρακλείου.

Για να ολοκληρωθεί η λειτουργία των δύο νέων γραμμών εκκρεμούν η έγκριση των στάσεων, η δημιουργία νησίδας κατά μήκος της οδού Γιαμαλάκη και τα μέτρα ρύθμισης της κυκλοφορίας για τη λειτουργία της λεωφορειολωρίδας επί της Γιαμαλάκη. Αυτό ακριβώς είναι και το περιεχόμενο της σχετικής απόφασης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής που τίθεται σε 5νθήμερη δημόσια διαβούλευση.

Πώς έχουν ακριβώς οι δύο νέες γραμμές και οι νέες στάσεις που προβλέπονται να δημιουργηθούν;

* Γραμμή 1 (κόκκινη γραμμή): Σύμφωνα με την απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, η πλήρης διαδρομή αυτής της γραμμής είναι: Αφετηρία (εντός του λιμένα Ηρακλείου), Εθνικής Αντιστάσεως, Ικάρου, πλ. Ελευθερίας ("Αστόρια"), Δικαιοσύνης, 1821, πλ. Κορνάρου, Έβανς, Πλαστήρα (Πολιτιστικό Κέντρο), Χανιώπορτα, Καλοκαιρινού, Γιαμαλάκη, Μητσοτάκη, Νεάρχου (Νεώρια, ΟΛΗ) και επιστροφή στην αφετηρία.

Οι νέες στάσεις σ' αυτή τη γραμμή είναι:

5η στάση: Πλαστήρα 12 (Πύλη Ιησού), νέα στάση.

6η στάση: Πλαστήρα 48 (Πολιτιστικό Κέντρο), νέα στάση.

10η στάση: Στ. Γιαμαλάκη & Καζαντζάκη, νέα στάση.

11η στάση: Στ. Γιαμαλάκη 50 (Σοφ. Βενιζέλου), νέα στάση.

12η στάση: Πλ. Κουντουριώτη (ενετικό λιμάνι), νέα στάση.

13η στάση: Νεάρχου 10 (υπεραστικό ΚΤΕΛ), νέα στάση.

* Γραμμή 2 (μπλε γραμμή): Η πλήρης διαδρομή αυτής της γραμμής είναι: Αφετηρία (πέριξ του Παγκρήτιου Σταδίου), Σοφ. Βενιζέλου, (Τάλως, "Μητέρα"), Αρχ. Μακαρίου, Καλοκαιρινού, Αγ. Μηνά, Κυρίλλου Λουκάρεως, πλ. Κορνάρου, Αβέρωφ, πλ. Ελευθερίας ("Αστόρια"), Δικαιοσύνης, Καλοκαιρινού, Γιαμαλάκη, Σοφ. Βενιζέλου (Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, "Μητέρα", "Τάλως"), επιστροφή στην αφετηρία.

Οι νέες στάσεις σ' αυτή τη γραμμή είναι:

1η στάση: Σοφοκλή Βενιζέλου (S/Μ "Χαλκιαδάκης"), νέα στάση.

2η στάση: Σοφοκλή Βενιζέλου 168 ("Τάλως"), νέα στάση.

3η στάση: Σοφοκλή Βενιζέλου 95 ("Μητέρα"), νέα στάση.

4η στάση: Αρχ. Μακαρίου 13 (Τράπεζα Πειραιώς), νέα στάση.

12η στάση: Στ. Γιαμαλάκη & Καζαντζάκη, νέα στάση.

13η στάση: Στ. Γιαμαλάκη 50 (Σοφ. Βενιζέλου), νέα στάση.

14η στάση: Σοφ. Βενιζέλου 34 (Μουσείο Φυσ. Ιστορίας), νέα στάση.

15η στάση: Σοφ. Βενιζέλου 87 ("Μητέρα"), νέα στάση.

16η στάση: Σοφ. Βενιζέλου 168 ("Τάλως"), νέα στάση.

17η στάση: Σοφοκλή Βενιζέλου (S/M "Χαλκιαδάκης"), νέα στάση.

Τι θα γίνει στη Γιαμαλάκη

Με βάση τον προωθούμενο σχεδιασμό, η Γιαμαλάκη από μονόδρομος που είναι σήμερα θα μετατραπεί σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης, η μία εκ των οποίων όμως θα κυκλοφορείται αποκλειστικά από λεωφορεία.

Όπως επισημαίνεται στην εισήγηση, «για την ομαλή λειτουργία των εγκεκριμένων νέων λεωφορειακών γραμμών, είναι απαραίτητη η ροή της κυκλοφορίας των λεωφορείων στην οδό Γιαμαλάκη να γίνεται αντίθετα από την κίνηση των οχημάτων, με φορά από Νότο προς Βορρά.

Για την ασφαλή και απρόσκοπτη κυκλοφοριακή ροή, επεκτείνεται η υπάρχουσα στο βόρειο άκρο νησίδα της οδού προς το υπόλοιπο νότιο τμήμα της.

Η διατομή της νησίδας παραμένει 50 εκ., όπως και η υπάρχουσα, και διασφαλίζεται ελάχιστο πλάτος λωρίδας ανά κατεύθυνση 3,20 μέτρα.

Το ελάχιστο πλάτος αυτό ισχύει μόνο στο τμήμα της οδού που βρίσκονται ρυμοτομούμενα κτήρια, ενώ γενικά το πλάτος των λωρίδων είναι περίπου 3,50 μ. Στη λωρίδα που διαμορφώνεται θα επιτρέπεται να διέρχονται μόνο λεωφορεία, ταξί, ασθενοφόρα και οχήματα έκτακτης ανάγκης.

Απαγορεύονται η στάση και η στάθμευση εκατέρωθεν της οδού».

Ο σχεδιασμός έχει πάρει καταρχάς το "πράσινο φως" από το μελετητή της κυκλοφοριακής μελέτης της παλιάς πόλης Δημήτρη Ρέντζο.

Σύμφωνα με τον κ. Ρέντζο:

- Οι δύο νέες προωθούμενες διαδρομές κρίνονται κατάλληλες, ιδίως αν ληφθεί υπόψη το μέγεθος των λεωφορείων που θα χρησιμοποιηθούν.

- Η κίνηση των λεωφορείων σε αντίθετη φορά (contra flow) προς την άλλη κυκλοφορία της οδού Γιαμαλάκη θεωρείται αποδεκτή, διότι δεν αντιβαίνει στις ίδιες αρχές που εφαρμόστηκαν και εγκρίθηκαν σε προηγούμενες υποβολές για την οδό Καλοκαιρινού, που όμως δεν έχουν μέχρι σήμερα υλοποιηθεί.

Διαφωνία ΤΕΕ/ΤΑΚ

Μπορεί ο συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Ρέντζος να είναι θετικός, άλλοι φορείς ωστόσο εκφράζουν σοβαρές αντιρρήσεις και επιφυλάξεις. Το ΤΕΕ/ΤΑΚ, για του λόγου το αληθές, έχει επισημάνει, μεταξύ άλλων, δύο μειονεκτήματα:

α) Οι νέες γραμμές δεν έχουν τη λειτουργία των mini bus με την έννοια που το σκέφτεται το ΤΕΕ/ΤΑΚ, γιατί δεν υπάρχει η έννοια του ενιαίου εισιτηρίου. Θα λειτουργήσει μόνο γι' αυτούς που θα παρκάρουν και θα γυρίζουν στην αφετηρία, γιατί υπάρχουν λίγα λεωφορεία και θα είναι μεγάλη η χρονική απόσταση των λεωφορείων.

β) Η νέα γραμμή δε θα λειτουργήσει ως λεωφορειόδρομος στη Γιαμαλάκη, παρά μόνο ίσως τις ώρες αιχμής, γιατί θα μπαίνουν μηχανάκια και αυτοκίνητα, επειδή δεν υπάρχει οδηγική παιδεία και ούτε επαρκής αστυνόμευση.

Το ΤΕΕ/ΤΑΚ θεωρεί ότι οι συγκεκριμένες γραμμές στη Γιαμαλάκη θα αποτύχουν. Παρά τις επιφυλάξεις, όμως, συμφωνεί με την πιλοτική εφαρμογή της εισήγησης να ελεγχθούν τα αποτελέσματα της πιλοτικής εφαρμογής από κάποιον επιστήμονα, στα πλαίσια του ΣΒΑΚ, και όχι από τη δημοτική Αρχή.

Φόβοι για κομφούζιο: Επιφυλάξεις από κατοίκους και επαγγελματίες

Ενστάσεις, επιφυλάξεις και ανησυχία καταγράφονται, επίσης, στις τάξεις των κατοίκων και των επαγγελματιών επί και γύρω από τη Γιαμαλάκη.

Αρκετοί θεωρούν δύσκολο εγχείρημα, ένας δρόμος που δεν είναι πολύ πλατύς από μονόδρομος να γίνει διπλής κατεύθυνσης, με παρουσία μάλιστα λεωφορείων.

Θεωρούν ότι θα υπάρχουν περιπέτειες για τα λεωφορεία λόγω των σταθμευμένων Ι.Χ. και δικύκλων, και πως θα υπάρχει κυκλοφοριακό κομφούζιο.

Αρκετοί επαγγελματίες από την πλευρά τους ανησυχούν και για την κίνηση στα καταστήματα, λόγω του ότι θεωρητικά θα απαγορευτεί πλήρως η στάθμευση επί της Γιαμαλάκη! Αντιδράσεις και διαφωνίες έχει εκφράσει και η δημοτική παράταξη "Ηράκλειο - Ενεργοί Πολίτες".

Ο Ιωάννης Νεονάκης, εκπρόσωπος της παράταξης Λυγερού στην Επιτροπή, τόνισε ότι συμφωνεί με την πρόταση της κυκλοφοριακής μελέτης που δεν προβλέπει τη διέλευση του λεωφορείου από τη Γιαμαλάκη.

Η μελέτη της παλιάς πόλης προτείνει την έξοδο των οχημάτων από το κέντρο και συμφωνεί με την πρόταση αυτή και προτείνει να αρχίσει να εφαρμόζεται η λογική που επικρατεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις, που οι δημότες κινούνται πολύ με τα πόδια. Δε συμφωνεί με την πιλοτική εφαρμογή, αλλά συμφωνεί με τις θέσεις του ΤΕΕ/ΤΑΚ.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News