default-image

Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο ή αλλιώς: η διά βίου μάθηση στα καλύτερά της!

Ελλάδα
Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο ή αλλιώς: η διά βίου μάθηση στα καλύτερά της!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την Κρήτη σε όλη την Ελλάδα!  Η έμπνευση και το ξεκίνημα πριν 12 χρόνια στην Κρήτη. Όταν ο Όμηρος συνέγραφε την Ιλιάδα και την Οδύσσεια σίγουρα δεν μπορούσε να φανταστεί ότι έθετε τα θεμέλια της δια βίου μάθησης.

Η Αθηναϊκή πολιτεία των κλασικών χρόνων,ήταν μια κοινωνία της μάθησης, όπου η δια βίου εκπαίδευση πραγματοποιούνταν στην Αγορά, στην Εκκλησία του Δήμου, στον Άρειο Πάγο, στα Θέατρα και στις Σχολές που ίδρυσαν και δίδαξαν όλοι οι μεγάλοι φιλόσοφοι της εποχής.

Το Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο σήμερα  υπηρετεί, το ιδεώδες της διά βίου μάθησης, όπως το οραματίστηκαν κι έκαναν πράξη οι θεμελιωτές της κατά την αρχαιότητα. Μπορώ με σιγουριά σχεδόν να πω, ότι αποτελεί την καλύτερη και πιο πετυχημένη πρακτική της διά βίου μάθησης σήμερα, στην χώρα μας.

Συνδέει  με ιδανικό τρόπο, την επιστημονική κοινότητα με την κοινωνία προσφέροντας  στους πολίτες έγκυρη επιστημονική γνώση σε εκλαϊκευμένη γλώσσα, αναδεικνύοντας  έτσι την αξία και χρησιμότητά της  και στην καθημερινή ζωή.

Η έννοια της διά βίου μάθησης, μη θεσμοθετημένης, άτυπης ή μη τυπικής, στηριζόμενη είτε σε ατομικές πρωτοβουλίες είτε σε συλλογικά εγχειρήματα, από την αρχαιότητα έως τις μέρες μας αφορούσε και αφορά αξιόλογο πλήθος αποδεκτών.

Γνώρισε και γνωρίζει μεγάλη απήχηση, είχε και αποκτά πάλι, σημαντικό κύρος και αναγνώριση και λειτούργησε και λειτουργεί ξανά και σήμερα ως κινητήρια δύναμη και εφαλτήριο για περαιτέρω πνευματικές, πολιτικές και κοινωνικές αναζητήσεις, εξελίξεις και κατακτήσεις.

Στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο ο θεσμός των Α.Λ.Π. είναι ευρύτατα διαδεδομένος εδώ και αιώνες, και ιδιαίτερα στις Σκανδιναβικές χώρες που φημίζονται για τι υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης. Αν όχι εκατομμύρια, χιλιάδες είναι πολίτες που παρακολουθούν αντίστοιχα μαθήματα στις αίθουσες των εκατοντάδων Α.Λ.Π.

Στην χώρα μας κατά καιρούς και από διάφορους φορείς, ιδιωτικούς και δημόσιους όπως π.χ., ο Δήμος Υμηττού και επί Δημαρχίας του αείμνηστου Ανδρέα Λεντάκη την 10ετία του '70, είχε επιχειρηθεί να καθιερωθεί αυτός ο τόσο χρήσιμος για την κοινωνία θεσμός, χωρίς ωστόσο αυτό να γίνει εφικτό.

Η δική μου προσπάθεια ξεκίνησε στα Χανιά το 2005, πριν 12 χρόνια δηλαδή, κι ήταν αποτέλεσμα της προσωπικής ενασχόλησης μου, τότε στο πλαίσιο του Δήμου Χανίων,  με τις διοργανώσεις μεμονωμένων και περιστασιακών κατά καιρούς διαλέξεων, με περιεχόμενο παρόμοιο των σημερινών που πραγματοποιούνται στο Α.Λ.Π.

Η αλήθεια είναι ό,τι ούτε κι εγώ περίμενα να έχει αυτή την επιτυχία που ακολούθησε και διαρκεί για 12 χρόνια και με συνεχή άνοδο, γεγονός πρωτοφανές αλλά όχι ανεξήγητο για μας που το υπηρετούμε.

Γιατί το κάνουμε αυτό με πολλή αγάπη, πάθος, με συνέπεια  και σεβασμό προς τους σπουδαστές μας και τους εισηγητές μας,  στοιχεία που προφανώς συνετέλεσαν στην παραπάνω μεγάλη και πανελλαδική του επιτυχία.

Και το λέω αυτό όχι από προσωπικό εγωϊσμό, αλλά γιατί είναι μια πραγματικότητα καθώς πολλοί ήταν οι φορείς δημόσιοι και ιδιωτικοί που επεδίωξαν να μας μιμηθούν, και πάντα προς χαρά μας βέβαια, αλλά απέτυχαν, προφανώς γιατί εξέλειπαν τα προαναφερόμενα στοιχεία που είναι απαραίτητα για κάθε επιτυχία γενικότερα.

Το Ανοιχτό Λαϊκό Πανεπιστήμιο, συνεχίζει δυναμικά την πορεία που έχει ξεκινήσει εδώ και 12 χρόνια, ιδρύοντας συνεχώς νέα τμήματα σε όλη την Ελλάδα και προσεχώς και στην Κύπρο.

Τα επόμενα χρόνια όλο και μεγαλύτερη θα είναι η ανάγκη όλων να οδηγούνται στο δρόμο της γνώσης ευρύτερα και ειδικότερα στην εσωτερικότητα και την προσωπική ανάπτυξη.Την κάλυψη αυτής της ανάγκης θα καλύψει σε μεγάλο βαθμό το Α.Λ.Π.

Το Α.Λ.Π. σε μετρήσιμα μεγέθη.

Οι αίθουσες  του Α.Λ.Π., σε όλα τα τμήμα του, και  από ιδρύσεως του, μέχρι και σήμερα, κατακλύζονται από  πλήθος πολιτών, οι οποίοι παρακολουθούν μαθήματα τα οποία  συμβάλλουν στην βελτίωση της ζωής τους στην καθημερινότητα της.

Είναι χιλιάδες οι πολίτες που μας εμπιστεύονται, αρκεί να υπολογίσει κανείς ότι σε κάθε τμήμα πραγματοποιούνται 2-3 κύκλοι μαθημάτων κατ΄έτος, με κάθε κύκλο να παρακολουθούν, ανάλογα και με την χωρητικότητα των αιθουσών μας, από 200 έως 300 άτομα κάθε εβδομάδα.Τα αιτήματα για εγγραφή ξεπερνούν πάντα κατά πολύ τις προβλεπόμενες προς κάλυψη θέσεις, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα πολλοί αιτούντες να μένουν εκτός, γεγονός που τους κάνει στις επόμενες εγγραφές να τρέχουν αν εγγραφούν από τους πρώτους.

Το σήμερα βρίσκει το Α.Λ.Π. με 15 τμήματα, 3 εξ αυτών στην Κρήτη, ( σύντομα 1 ακόμη στον Άγιο Νικόλαο),2 στην Θεσσαλονίκη και τα υπόλοιπα στην Αττική.

Τα αιτήματα για την δημιουργία νέων τμημάτων μας έρχονται βροχηδόν από όλη την χώρα είτε από Δήμους είτε από διάφορους φορείς και κινήσεις πολιτών,  κι εμείς βέβαια ανταποκρινόμαστε με προσεκτικά βήματα, αργά και σταθερά.

Η προσπάθεια μας γιγαντώνεται μέρα με την μέρα κι είμαστε τυχεροί που έχουμε την στήριξη πανελλαδικά της Κ.Ε.Δ.Ε,(Κεντρική ένωση δήμων Ελλάδας), και τοπικά την Περιφέρεια Κρήτης και προσωπικά του Περιφερειάρχη μας κ. Σταύρου Αρναουτάκη,την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας,και προσωπικά του Περιφερειάρχη Απόστολου Τζιτζικώστα, και τους κατά τόπους Δήμους κι άλλους φορείς, οι οποίοι είναι πολλοί για να τους αναφέρω όλους εδώ.

Αξίζει σημείωσης ότι το Α.Λ.Π. είναι αυτοχρηματοδοτούμενο, από επιλογή, στηριζόμενο εξ΄ολοκλήρου στις συνδρομές των σπουδαστών του.

Το Α.Λ.Π. και η σχέση του με τους σπουδαστές του.

Το Α.Λ.Π είναι ξεκάθαρο στην σχέση του με τους σπουδαστές του… Η γνώση που παρέχει, ενώ είναι υψηλού επιπέδου, και κατά κύριο λόγο πανεπιστημιακού, έχει στόχο αποκλειστικά και μόνο την προσωπική ανάπτυξη.

Δεν κάνει λοιπόν σεμινάρια ούτε επαγγελματική εκπαίδευση.

Αυτά τα κάνουν τα πολύ καλά Πανεπιστήμια μας, και εξαιρετικοί φορείς επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Οι βεβαιώσεις οι οποίες χορηγούνται από το Α.Λ.Π. σε όσους παρακολουθούν με συνέπεια τα μαθήματα του κύκλου μαθημάτων που επιλέγουν, προσφέρονται ως επιβράβευση της προσπάθειάς τους ενώ εμπλουτίζουν και το βιογραφικό τους.   

 Η διά βίου μάθηση που υπηρετεί το Α.Λ.Π. είναι μια διαδικασία που έχει να κάνει με τη ζωή, περιστρέφεται γύρω από μη-επαγγελματικά θέματα και για την ακρίβεια αρχίζει εκεί που σταματά η επαγγελματική εκπαίδευση.

Σκοπός της είναι να θέσει νόημα στο σύνολο της ζωής.

Το σύνολο της ζωής είναι μάθηση, και ως εκ τούτου, η εκπαίδευση δεν μπορεί να έχει τέλος κι επίσης δεν πρέπει να θεωρείται ως πολυτέλεια για λίγα  εξαιρετικά άτομα αλλά ούτε σαν κάτι που αφορά μόνο ένα σύντομο χρονικό διάστημα της ζωής αλλά ως μόνιμη ατομική αναγκαιότητα και αναπόσπαστο στοιχείο της καθημερινότητας του ατόμου δια βίου.

Οι σπουδαστές για το Α.Λ.Π.

Η γνώση σήμερα είναι εξαιρετικά πολύτιμη και η κύρια πηγή της αξίας στον κόσμο μας καθώς αυξάνει τις ικανότητες μας και επεκτείνει το  μυαλό μας.

Η μάθηση μπορεί να μας δώσει ιδέες και δυνατότητες και  να επωφεληθούμε  κάνοντας σημαντικές αλλαγές προς το καλύτερο στη ζωή μας.

Πολλοί σπουδαστές σημειώνουν μεταξύ άλλων, στις σχετικές αξιολογήσεις που τους δίνουμε στο τέλος κάθε κύκλου, το πόσο άλλαξε η ζωή τους σε διάφορους τομείς, ανάλογα και με τα ζητούμενα του καθενός.

Είναι πολύ συγκινητικό να συναντάς επίσης σπουδαστές στον δρόμο οι οποίοι κι εκείνοι με πολύ συγκίνηση να σου λένε πως η συμμετοχή τους σε κάποιο κύκλο μαθημάτων επηρέασε θετικά την ζωή τους.

Βέβαια κι αυτοί ήταν έτοιμη γι αυτές τις αλλαγές κι ήρθε και κούμπωσε πάνω μια διάλεξη…μια κουβέντα…που τους έκανε εκείνο το κλικ που χρειαζότανε για να πάνε ένα βήμα παραπέρα.

Αυτή είναι η μέγιστη των ανταμοιβών μας, γιατί μας δείχνει ότι οι στόχοι μας ως Α.Λ.Π. δικαιώνονται. Ότι δηλαδή αυτές οι μικρές αλλαγές στους  ανθρώπους θα φέρουν τις μεγάλες αλλαγές στην κοινωνία και κατ΄επέκταση στην χώρα μας.

Εμείς ως Α.Λ.Π. αυτό επιδιώκουμε, αυτό κάνουμε και προσπαθούμε να το κάνουμε όσο πιο καλά γίνεται, φέρνοντας γνώση στην κοινωνία από ανθρώπους που είναι ξεχωριστοί και είναι ό,τι καλύτερο διαθέτει αυτή την στιγμή η χώρα μας σε ανθρώπινο κεφάλαιο.

Από τις αίθουσες μας έχουν περάσει έως σήμερα πλέον των 500 εισηγητών και τους είμαστε θερμά ευγνώμονες για την στήριξη τους. Οι ίδιοι όντας πετυχημένοι αλλά συνάμα σεμνοί, θεωρούν υποχρέωση τους να επιστρέψουν στην κοινωνία μέρος της υπεραξίας που εκείνη τους έχει δώσει ή και εξακολουθεί να τους δίνει και το κάνουν με πολλή χαρά.

Συστήνω στους αναγνώστες που δεν μας γνωρίζουν να επισκεφτούν την ανανεωμένη ιστοσελίδα μας, https://alpedu.eu/,να μάθουν περισσότερα για το έργο του Α.Λ.Π., να δουν τα νέα προγράμματα του, ένα από τα οποία σίγουρα είναι  φτιαγμένο γι αυτούς, να εγγραφούν, και να βιώσουν μια μοναδική εμπειρία μάθησης.

Παράλληλες δράσεις του Α.Λ.Π.

Εκτός από τα προγράμματα του το Α.Λ.Π. πραγματοποιεί και μεμονωμένες δράσεις μόνο του αλλά και σε συνεργασία με διάφορους φορείς.

Πραγματοποιεί διαλέξεις ανοιχτές προς όλο τον κόσμο και όχι μόνο για τους σπουδαστές μας,  με VIP προσκελημένους, όπως ήταν π.χ. οι διαλέξεις από τον  μεγάλο Έλληνα φιλόσοφο Κώστα Αξελό, την Βυζαντινολόγο Ελένη Γλύκατζη Αρβελέρ, τον μεγάλο Φυσικό Δημήτρη Νανόπουλο, τον Δημήτρη Τριχόπουλο  κ.α.

Συνδιοργανώνει επίσης παρουσιάσεις βιβλίων και διάφορες ημερίδες, σχετικά συνέδρια κ.λ.π. Και  βέβαια, προ  κρίσης αυτό, έχουμε οργώσει όλη την Ελλάδα με εκδρομές, κι έχουμε επισκεφτεί τις Βρυξέλλες 4 φορές. Ελπίζουμε σύντομα να μπορούμε να επαναλάβουμε τις εκδρομές αυτές που τόσο έχουν λείψει από όλους μας.

 Το όραμα του Α.Λ.Π.

Ονειρευόμαστε: Ένα Α.Λ.Π. σε κάθε πόλη και κάθε πολίτης να έχει παρακολουθήσει έστω και ένα κύκλο μαθημάτων του , προσθέτοντας έτσι το δικό του λιθαράκι , μέσα από την ατομική αλλαγή, στην αλλαγή και το κτίσιμο μιας νέας καλύτερης κοινωνίας στην οποία θα ζούμε όλοι μας την καλύτερη ζωή που αξίζουμε!!!

Ελένη Βουγιούκαλου,

Πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής του Α.Λ.Π.

https://alpedu.eu/

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News