Ειδήσεις

"Λίφτινγκ" στην Εθνική: Αυτοκινητόδρομος ως τη Χερσόνησο

Και "με τη βούλα" των αριθμών πλέον τεκμηριώνεται η ανάγκη για ανακατασκευή του ΒΟΑΚ σε ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο! Ωστόσο, παρά τις μεγάλες ανάγκες, τα έργα που προγραμματίζονται είναι τμηματικά, με το Λασίθι για άλλη μια φορά να μένει εκτός νυμφώνος! Συγκεκριμένα, σχεδιάζεται η ανακατασκευή του δρόμου από τα Χανιά ως τη Χερσόνησο, με την εθνική οδό ως σύγχρονος αυτοκινητόδρομος να τελειώνει... εκεί!

Κι αυτό γιατί η εθνική οδός που διέρχεται από το νομό Λασιθίου θεωρείται χαμηλού κυκλοφοριακού φόρτου και τα διατιθέμενα κονδύλια είναι περιορισμένα... Έτσι μπαίνει στις καλένδες και δίνεται προτεραιότητα σε άλλα τμήματα που θα σχετίζονται και με το δίκτυο που θα αναπτυχθεί ταυτόχρονα με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι! Πάντως, η Κρήτη έχει ανάγκη απ' άκρη σ' άκρη από ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο, δηλαδή τετράιχνο, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας συν μία βοηθητική ανά κατεύθυνση και με διαχωριστικό στηθαίο ασφαλείας τύπου New Jersey...

Δείτε τη μέση ημερήσια κυκλοφορία οχημάτων σε τμήματα του ΒΟΑΚ μέσα από ένα γραφικό εδώ:

Ή ΕΔΩ

Κριτήριο

Η κίνηση στο ΒΟΑΚ είναι πλέον καθοριστικής σημασίας για το "λίφτινγκ" του εθνικού δικτύου. Με βάση λοιπόν τις κυκλοφοριακές μετρήσεις που διενήργησε πρόσφατα ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης και τις οποίες αποκαλύπτει σήμερα η "Νέα Κρήτη", αιτιολογείται ως πρώτης προτεραιότητας η υλοποίηση του μεγάλου αναπτυξιακού έργου για το κομμάτι Χανιά-Χερσόνησος, ενώ το κομμάτι από Μάλια (προσφάτως ανακατασκευάστηκε ως τον Τάρμαρο) μέχρι Σητεία ιεραρχείται ως δευτερεύον, αφού οι κυκλοφοριακές ανάγκες είναι μικρότερες. Πάντως, ο σχετικός διαγωνισμός που προετοιμάζεται από το υπουργείο Υποδομών και τον ΟΑΚ Α.Ε. αφορά την ανακατασκευή από Χανιά ως Χερσόνησο.

Αυτή όμως είναι η μία, ευχάριστη όψη του νομίσματος. Υπάρχει δυστυχώς και η δυσάρεστη. Η μέση ημερήσια κυκλοφορία στα τμήματα της εθνικής οδού στο νομό Λασιθίου εμφανίζεται πολύ χαμηλότερη. Αυτό "στοιχίζει" ήδη και δεν αποκλείεται να "στοιχίσει" και... μελλοντικά στην αναβάθμιση του Βόρειου Οδικού Άξονα στο αδικημένο γενικώς, από άποψη υποδομών, Λασίθι.

Τα κυκλοφοριακά δεδομένα, το τι κίνηση οχημάτων δηλαδή εμφανίζει ο Βόρειος Άξονας ανά τμήμα, αποτελούν, όπως φαίνεται, βασικό "μπούσουλα" αφενός για το σχεδιασμό υπουργείου και ΟΑΚ και αφετέρου για τις... διαθέσεις ιδιωτών υποψήφιων παραχωρησιούχων ή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.

Σε αυτή τη λογική ακριβώς έχουμε οδηγηθεί ήδη σε έναν "τεμαχισμό" του ΒΟΑΚ. Στην παρούσα φάση, εκτός προτεραιοτήτων, και εκτός κάδρου του μεγάλου έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, περνά όλος ο νομός Λασιθίου...

Για το μεγάλο έργο αναβάθμισης του φονικού, αιματοβαμμένου ΒΟΑΚ έχουν ειπωθεί τόσα πολλά. Έχει χυθεί ανεξάντλητο μελάνι... Από κοινωνικής σκοπιάς, και μόνο να αναλογιστεί κανείς τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων που έχουν σημειωθεί, ουδείς αμφέβαλλε ποτέ για την ανάγκη "μεταμόρφωσης" του αναχρονιστικού Βόρειου Οδικού Άξονα σε έναν σύγχρονο, ασφαλή αυτοκινητόδρομο. Όμως, κακά τα ψέματα, το υπουργείο, οι υποψήφιοι ιδιώτες επενδυτές και η ΕΤΕπ δίνουν βάρος σε άλλα στοιχεία, όπως το πόσο "εμπορικός" από πλευράς... κίνησης είναι ο ΒΟΑΚ.

Ένα πρώτο ισχυρό στοιχείο τεκμηρίωσης (δυστυχώς μόνο για το τμήμα Χανίων-Χερσονήσου) για την αναβάθμιση του Βόρειου Άξονα έρχεται ευτυχώς από τις μετρήσεις της κυκλοφορίας. Εδώ έχουμε "φρέσκα" δεδομένα, μιας και μετά από πολλά χρόνια έγιναν κυκλοφοριακές μετρήσεις σε διάφορα σημεία του ΒΟΑΚ. Οι μετρήσεις δεν έχουν εγκριθεί ακόμα διοικητικά. Η "Ν.Κ." εξασφάλισε και δημοσιεύει σήμερα τα αποτελέσματά τους, τα οποία είναι άκρως αποκαλυπτικά.

Τα κυκλοφοριακά στοιχεία

Τη μεγαλύτερη κίνηση στο ΒΟΑΚ, πράγμα μάλλον αναμενόμενο, εμφανίζει το τμήμα Γουρνών-Χερσονήσου. Καθημερινά το συγκεκριμένο κομμάτι διασχίζουν 25.112 οχήματα, ενώ η εκτίμηση κυκλοφοριακού φόρτου για το 2045 ανεβάζει την κίνηση στα 28.881 οχήματα καθημερινώς.

Τη 2η μεγαλύτερη κίνηση στο ΒΟΑΚ εμφανίζει το κομμάτι από Σούδα μέχρι Βρύσες: 15.284 οχήματα κινούνται καθημερινά στο συγκεκριμένο τμήμα, ενώ το 2045 η μέση ημερήσια διέλευση θα είναι 19.402 οχήματα.

Ακολουθεί το τμήμα Αμαρίου-Εσταυρωμένου, με 12.337 οχήματα σε καθημερινή βάση (η εκτίμηση για το 2045 προβλέπει ημερήσια διέλευση 14.470 οχημάτων).

Το τμήμα Βρυσών-Πετρέ-Ατσιπόπουλου διασχίζουν καθημερινά σήμερα 10.616 οχήματα (με μέση διέλευση 15.758 οχημάτων για το 2045).

Τη μικρότερη κίνηση εμφανίζει το τμήμα Σισών-Φόδελε, με μέση ημερήσια κυκλοφορία 8.639 οχήματα.

Τα δύο συμπεράσματα

Ποια είναι τα βασικά συμπεράσματα από τα αποτελέσματα των κυκλοφοριακών μετρήσεων; Πρώτο και κυριότερο πως το λεγόμενο "πυρηνικό" κομμάτι του ΒΟΑΚ, από Χανιά ως Χερσόνησο, δικαιολογεί βάσει κυκλοφοριακής κίνησης την ύπαρξη ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου.

«Πράγματι το βασικό συμπέρασμα είναι πως όλο το κομμάτι αυτό δικαιολογεί, τεκμηριώνει την ανακατασκευή του. Βάσει διεθνών προδιαγραφών, η δημιουργία τετράιχνου αυτοκινητόδρομου με διαχωριστικό στηθαίο δικαιολογείται όταν υπάρχουν καθημερινές διελεύσεις από 8.000 οχήματα και πάνω. Σε όλα το μήκος αυτό, από Χανιά ως Χερσόνησο, η καθημερινή κυκλοφορία είναι αρκετά ή πολύ πάνω από το όριο αυτό των 8.000 οχημάτων. Το δεύτερο συμπέρασμα, αν δει κανείς ότι η μεγαλύτερη κίνηση καταγράφεται κοντά στα μεγάλα αστικά κέντρα, είναι ότι ο ΒΟΑΚ εξυπηρετεί και περιαστικές ανάγκες μετακινήσεων», επισήμανε στη "Ν.Κ." ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΚ Α.Ε. Φώτης Καζάσης.

ΕΝΤΟΝΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ

Χαμηλές διελεύσεις στο νομό Λασιθίου

Αν και δεν υπήρχε συμβατική υποχρέωση, ο ΟΑΚ έστησε τρεις ακόμα σταθμούς και έκανε μετρήσεις και στα υπόλοιπα κομμάτια της εθνικής οδού (πλην δηλαδή του μελετούμενου τμήματος Χανίων-Χερσονήσου). Εδώ τα δεδομένα δημιουργούν έντονο προβληματισμό για το νομό Λασιθίου. Στο τμήμα 'Ίστρου-Παχιάς Άμμου η μέση ημερήσια κυκλοφορία είναι 5.763 οχήματα. Στο τμήμα Καβουσίου-Λάστρου η μέση κίνηση ημερησίως είναι 1.742 οχήματα.

Αντιθέτως, υψηλές είναι οι διελεύσεις που κατέγραψε ο σταθμός στη γέφυρα Ταυρωνίτη Χανίων (11. 740 οχήματα). Η εύλογη απορία βεβαίως είναι γιατί οι κυκλοφοριακές μετρήσεις έγιναν χειμωνιάτικα και όχι μέσα στο καλοκαίρι, που υπάρχει και ο λεγόμενος "τουριστικός κυκλοφοριακός φόρτος". Όπως ανέφερε ο κ. Καζάσης, θα εκπονηθεί προσεχώς πλήρης κυκλοφοριακή μελέτη, με μετρήσεις καλοκαιρινές, η οποία και θα ενσωματωθεί μέσα στην περίφημη μελέτη στρατηγικού σχεδιασμού που θα υποδείξει το ακριβές προφίλ του έργου.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr ΣΤΟ Google News

Τα δημοφιλέστερα του 24ώρου

Σχόλια