default-image

Πόσο ξοδεύουν οι Κρητικοί για βενζίνη και πετρέλαιο

Κρήτη
Πόσο ξοδεύουν οι Κρητικοί για βενζίνη και πετρέλαιο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

"Φαρμάκι" για την τσέπη των Ελλήνων και των Κρητικών αποτελεί η κυβερνητική εμμονή για συνεχείς αυξήσεις στη φορολόγηση των καυσίμων! Την ίδια ώρα που οι κυβερνώντες διαβεβαιώνουν ότι μάχονται για την ανάπτυξη, εμμένουν - κόντρα στη λογική και κόντρα στις εκκλήσεις των πρατηριούχων για αλλαγή πολιτικής που θα φέρει μεγαλύτερη κατανάλωση και άρα περισσότερα έσοδα στα ίδια τα κρατικά ταμεία - στην ίδια ρότα. Η φορολογία στα καύσιμα αυξάνει...

 Οι τιμές λιανικής πώλησης, λόγω του συνδυασμού της αύξησης της φορολογίας με την αύξηση της διεθνούς τιμής του αργού πετρελαίου, παίρνουν για τα καλά την ανιούσα. Και έτσι καύσιμα, είτε πρόκειται για τη βενζίνη, είτε για το πετρέλαιο θέρμανσης, "καίνε" πραγματικά τους καταναλωτές το 2017.

Πόσο μας "καίνε"; Για να μεταφράσουμε τη διαφορά κόστους σε πιο... πρακτική βάση, η ετήσια επιβάρυνση από τον περσινό Ιανουάριο του 2016 στο φετινό Ιανουάριο για μια 4μελή κρητική ή ελληνική οικογένεια, με μέσες λογικές καταναλώσεις, αγγίζει σχεδόν τα 250 ευρώ για τη βενζίνη και άλλα τόσα για το πετρέλαιο θέρμανσης! Μιλάμε δηλαδή για μια επιβάρυνση κοντά στο ποσό των 500 ευρώ στον προϋπολογισμό ενός μέσου νοικοκυριού μέσα σε διάστημα ενός... χρόνου!

Το παρήγορο ευτυχώς, μέσα στο δυσάρεστο αυτό σκηνικό "πόνου" για την τσέπη μας, είναι πως οι τιμές των καυσίμων τόσο στην Κρήτη όσο και πανελλαδικά είχαν κατέβει την προηγούμενη 3ετία, συνεπεία της τεράστιας πτώσης των διεθνών τιμών πετρελαίου. Και έτσι, ακόμη και τώρα, με τη νέα άνοδο απέχουμε ευτυχώς αρκετά ακόμα από τα σοκαριστικά επίπεδα των τιμών της αμόλυβδης (στα 1,8 ή 1,9 ευρώ/λίτρο) που βλέπαμε παλιότερα, δηλαδή το 2013 και το 2012...

Η ακτινογραφία στην Κρήτη

Με βάση τα επίσημα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων, στις 8 Ιανουαρίου 2016 η αμόλυβδη βενζίνη στο νομό Ηρακλείου είχε μέση τιμή τα 1,436 ευρώ/λίτρο. Ένα χρόνο μετά, και αφού έχουν μεσολαβήσει, πέρα από τις αλλαγές των διεθνών τιμών και οι νέες αυξήσεις στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, η μέση τιμή στο νομό Ηρακλείου έχει ανέβει στα 1,604 ευρώ/λίτρο.

Ας δούμε πώς μεταφράζεται η διαφορά αυτή με βάση πρακτικά παραδείγματα. Ας πάρουμε λοιπόν το ενδεικτικό παράδειγμα ενός νοικοκυριού που χρησιμοποιεί σε σταθερή βάση ένα Ι.Χ. αυτοκίνητο και κάνει λογικές καταναλώσεις. Δηλαδή καταναλώνει 10 λίτρα βενζίνης ανά 100 χλμ., ενώ το χρόνο το κοντέρ του αμαξιού "γράφει" αποστάσεις της τάξης των 15.000 χιλιομέτρων.

Για το συγκεκριμένο νοικοκυριό λοιπόν του νομού Ηρακλείου, το κόστος της βενζίνης πριν από ένα χρόνο ανερχόταν στα 2.154 ευρώ. Φέτος, με τη νέα αυξημένη μέση τιμή ανέρχεται στα 2.406 ευρώ. Μέσα σε ένα χρόνο, δηλαδή, το συγκεκριμένο νοικοκυριό έχει επιβαρυνθεί ένα ποσό ύψους 252 ευρώ.

Ας υποθέσουμε ότι το ίδιο νοικοκυριό εδώ στο νομό Ηρακλείου κατάφερε και πέρυσι και φέτος να βάλει πετρέλαιο θέρμανσης. Ας πάρουμε ως ενδεικτικό παράδειγμα ότι προμηθεύτηκε 1.000 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης, που είναι μια λογική μέση κατανάλωση για τις ανάγκες π.χ. μιας 4μελούς οικογένειας.

Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών, η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης τον Ιανουάριο του 2016 ανερχόταν στα 0,758 ευρώ το λίτρο. Το κόστος θέρμανσης για τα 1.000 λίτρα ήταν 758 ευρώ. Φέτος, τώρα στις αρχές Ιανουαρίου, η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης στο νομό Ηρακλείου έχει ανέβει στα 1,001 ευρώ. Το αντίστοιχο κόστος λοιπόν προμήθειας 1.000 λίτρων για να γεμίσει ο λέβητας είναι 1.001 ευρώ. Μιλάμε δηλαδή για μια επιβάρυνση 243 ευρώ σε σχέση με πέρυσι.

Αθροιστικά λοιπόν το νοικοκυριό, η 4μελής οικογένεια από το νομό Ηρακλείου που έχουμε πάρει ως ενδεικτικό παράδειγμα, για τις ανάγκες μετακίνησής της με το Ι.Χ. και για τη θέρμανση στο σπίτι έχει επιβαρυνθεί στην τσέπη, σε ορίζοντα ενός χρόνου, με 252 συν 243 ευρώ, δηλαδή με 495 ευρώ.

Αν τώρα η ίδια οικογένεια χρησιμοποιεί αρκετά και ένα 2ο Ι.Χ., πράγμα που δεν είναι ασυνήθιστο, τότε μιλάμε για μια επιβάρυνση που συνολικά ξεπερνά τα 700 ευρώ.

Ν. Λασιθίου

Στο νομό Λασιθίου, η μέση τιμή της αμόλυβδης πριν από ένα χρόνο ήταν στα 1,477 ευρώ/λίτρο και άρα μια κατανάλωση 1.500 λίτρων βενζίνης, που έχουμε πάρει ως μέτρο ενδεικτικό για το πρακτικό μας παράδειγμα, κόστιζε 2.215 ευρώ. Σήμερα η μέση τιμή της αμόλυβδης στον ανατολικότερο νομό του νησιού διαμορφώνεται στα 1,621 ευρώ/λίτρο και το αντίστοιχο κόστος στα 2.431 ευρώ. Το νοικοκυριό δηλαδή για το ένα Ι.Χ. έχει επιβαρυνθεί σε σχέση με πέρυσι ένα ποσό 216 ευρώ.

Άλλα τόσα ευρώ είναι και η επιβάρυνση για τη θέρμανση. Η μέση τιμή του πετρελαίου θέρμανσης από τα 0,804 ευρώ τον Ιανουάριο του 2016 έχει ανέβει τώρα στα 1,028 ευρώ. Τα 1.000 λίτρα δηλαδή πετρελαίου από 804 ευρώ έχουν φτάσει να κοστίζουν 1.028 ευρώ, με τη διαφορά στην τσέπη να φτάνει στα 224 ευρώ.

Για βενζίνη και θέρμανση δηλαδή αθροιστικά, μια 4μελής οικογένεια στο νομό Λασιθίου καλείται φέτος να πληρώσει 440 ευρώ παραπάνω από πέρυσι.

Ν. Ρεθύμνου

Στο νομό Ρεθύμνου, η αντίστοιχη επιβάρυνση για μια 4μελή οικογένεια του παραδείγματός μας ανέρχεται στα 253 ευρώ για την αμόλυβδη βενζίνη και στα 241 ευρώ για τον ένα τόνο πετρελαίου θέρμανσης.

Και αυτό γιατί στο νομό Ρεθύμνου η μέση τιμή της αμόλυβδης κυμαίνεται σήμερα στα 1,605 ευρώ το λίτρο (έναντι 1,436 ευρώ τον Ιανουάριο του 2016), ενώ η μέση τιμή πετρελαίου θέρμανσης έχει φτάσει στα 1,035 ευρώ το λίτρο (έναντι 0,794 ευρώ τον Ιανουάριο του 2016).

Ν. Χανίων

Στο νομό Χανίων, η μέση τιμή της αμόλυβδης πριν από ένα χρόνο ήταν στα 1,426 ευρώ. Φέτος έχει ανέβει στα 1,589 ευρώ. Μια οικογένεια, με ένα Ι.Χ. που έκανε 15.000 χιλιόμετρα και με κατανάλωση 10 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, πλήρωσε πέρυσι 2.139 ευρώ. Φέτος, με βάση τις σημερινές τιμές, θα πληρώσει 2.383 ευρώ, δηλαδή 244 ευρώ επιπλέον.

Αντιστοίχως, σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης, η μέση τιμή στα Χανιά τον Ιανουάριο του 2016 ήταν στα 0,764 ευρώ. Φέτος διαμορφώνεται στα 1,017 ευρώ το λίτρο. Η διαφορά δηλαδή για το πετρέλαιο θέρμανσης αγγίζει στο νομό Χανίων τα 253 ευρώ. Αθροιστικά λοιπόν η επιβάρυνση για αμόλυβδη και πετρέλαιο θέρμανσης ανέρχεται στα 497 ευρώ.

Οι αυξήσεις τιμών και οι αυξήσεις στην τσέπη του καταναλωτή σε επίπεδο Κρήτης δε διαφέρουν από την πανελλαδική εικόνα.

Στα ίδια περίπου επίπεδα, συγκεκριμένα στα 506 ευρώ, κυμαίνεται η αθροιστική επιβάρυνση για το μέσο νοικοκυριό που έχουμε πάρει ως παράδειγμα εργασίας συνολικά στη χώρα.

ΑΝΑΤΙΜΗΣΕΙΣ

Το... "μάρμαρο" της φορολογίας

Τις πταίει όμως και μέσα σε διάστημα ενός χρόνου έχουμε φτάσει στο σημείο να επιβαρυνόμαστε στην τσέπη για μετακίνηση και θέρμανσης ένα ποσό γύρω ή κοντά στα 500 ευρώ επιπλέον;

Μπορεί οι καταναλωτές να παθαίνουν τη δική τους... ψυχρολουσία στην αντλία, όμως η ρίζα του κακού δε βρίσκεται στο τελικό στάδιο, δηλαδή στα πρατήρια υγρών καυσίμων. Αντιθέτως, οι ανατιμήσεις στα καύσιμα αποδίδονται, κατά κοινή εκτίμηση, σε δύο λόγους: Από τη μια στη διεθνή κούρσα ανόδου, που έχει ξεκινήσει από τις 18 Νοεμβρίου η διεθνής τιμή του αργού πετρελαίου, και από την άλλη στη νέα αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης καυσίμων, που τέθηκε σε ισχύ με την έναρξη του 2017.

Λυκούργος Σαμόλης:«Χρειάζεται αλλαγή πολιτικής»

Ουσιαστικά λοιπόν, ως καταναλωτές και εδώ στην Κρήτη πληρώνουμε κατά βάση το... "μάρμαρο" της στρεβλής κυβερνητικής λογικής, της συνεχούς αύξησης της φορολογίας, αφού ως προς τον έτερο παράγοντα, δηλαδή τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, η υπόθεση δεν είναι στο χέρι μας εδώ στην Ελλάδα.

Εδώ ακριβώς, όπως εξήγησε στη "Ν.Κ." ο πρόεδρος των πρατηριούχων υγρών καυσίμων του νομού Ηρακλείου Λυκούργος Σαμόλης, τίθεται το κρίσιμο ζήτημα γιατί δεν εισακούονται οι εκκλήσεις του κλάδου των βενζινοπωλών για αλλαγή πολιτικής, για λιγότερους φόρους, για μικρότερη τιμή στα καύσιμα, που θα οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης και σε μεγαλύτερα έσοδα για το κράτος!

«Πράγματι, οι τιμές των καυσίμων έχουν αυξηθεί πανελλαδικά, όπως και εδώ στην Κρήτη. Βεβαίως, δεν υπάρχει καμία σύγκριση με το σκηνικό που υπήρχε πριν λίγα χρόνια, όταν το βαρέλι στο αργό είχε φτάσει διεθνώς στα ύψη και οι τιμές της βενζίνης εδώ στην Κρήτη πλησίαζαν τότε στα 2 ευρώ το λίτρο!

Όμως, αν υπήρχε κοινή λογική, δε θα είχαμε ούτε τις νέες αυτές αυξήσεις στις τιμές. Η κοινή λογική είναι αυτό που πραγματικά έχουμε κουραστεί να λέμε προς τους ιθύνοντες. Πως, όσο αυξάνει κανείς, ως κράτος, τη φορολογία και ανεβάζει τις τιμές σε ένα προϊόν, τόσο ζημιωμένο βγαίνει το ίδιο το κράτος, καθώς χάνει έσοδα λόγω της μείωσης κατανάλωσης που προκύπτει.

Για ποιο λοιπόν λόγο η κυβέρνηση επιμένει να φορτώνει το προϊόν αυτό, τα καύσιμα, με φόρους και ξανά φόρους, πραγματικά δεν μπορούμε να το κατανοήσουμε!

Πρέπει να υπάρχει και ένα αισθητήριο κοινωνικό. Να αντιλαμβάνονται οι κυβερνώντες την κατάσταση. Οι τιμές στη βενζίνη, στο πετρέλαιο είναι γενικά σταθερά υψηλές στη χώρα μας. Όμως είχαν κατέβει αισθητά τα προηγούμενα χρόνια, ακολουθώντας τη μείωση των διεθνών τιμών. Δεν υπήρχε λοιπόν κανένας λόγος για τις νέες αυξήσεις τις φορολογικές που τέθηκαν σε ισχύ και που ανεβάζουν ξανά τις τιμές», ανέφερε στη "Ν.Κ." ο κ. Σαμόλης...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News