default-image

Το τραμ που δεν ήρθε ποτέ...

Κρήτη
Το τραμ που δεν ήρθε ποτέ...

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πώς θα σας φαινόταν εάν σας έλεγε κάποιος σήμερα ότι πριν από - όχι και τόσα πολλά - χρόνια είχε εκπονηθεί μελέτη για τη δημιουργία δικτύου τραμ στο Ηράκλειο;

 Το σενάριο μπορεί να φαντάζει βγαλμένο από ταινία... επιστημονικής φαντασίας, ωστόσο ισχύει: Πριν από περίπου 16 χρόνια, η - τότε - δημοτική Αρχή, με επικεφαλής τον Κώστα Ασλάνη, δρομολογούσε την εγκατάσταση και λειτουργία εκτεταμένου δικτύου "Ελαφρού μέσου σταθερής τροχιάς", σε μια προσπάθεια αποτελεσματικής αντιμετώπισης των χρόνιων κυκλοφοριακών προβλημάτων της μεγαλύτερης πόλης της Κρήτης.

Η τότε δημοτική Αρχή είχε θέσει ως στόχο τη δημιουργία δύο γραμμών τραμ, εκμεταλλευόμενη την ένταξη του Ηρακλείου στη λίστα των επαρχιακών πόλεων που θα συνέδραμαν την Αθήνα στη φιλοξενία των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.

 Δεν είναι τυχαίο ότι σε μια πρόχειρη διαδικτυακή έρευνα που κάναμε εντοπίσαμε δημοσίευμα καθημερινής εφημερίδας πανελλήνιας εμβέλειας, με υπότιτλο "Το Ηράκλειο αναμένεται να είναι η πρώτη επαρχιακή πόλη που θα αποκτήσει τραμ... νωρίτερα ακόμη και από την Αθήνα". Το σχέδιο αυτό παρέμεινε - όπως όλοι γνωρίζουμε σήμερα - ευσεβής πόθος, ωστόσο θεωρούμε ότι παρουσιάζει ενδιαφέρον να ανατρέξουμε στα όσα είχαν έρθει εκείνη την περίοδο στο φως της δημοσιότητας.

Δύο γραμμές

Στην παρουσίαση της μελέτης, που είχε εκπονηθεί από γερμανοελβετική κοινοπραξία, είχε γίνει λοιπόν γνωστό ότι το τραμ του Ηρακλείου θα αποτελείτο από δύο γραμμές συνολικού μήκους 14,2 χιλιομέτρων, με κόστος 45 δισεκατομμύρια δραχμές. Η γραμμή "1", μήκους 8,6 χιλιομέτρων, θα ξεκινούσε από το αεροδρόμιο του Ηρακλείου και θα κατέληγε στο Παγκρήτιο Στάδιο, το οποίο, σημειωτέον, τότε δεν είχε κατασκευαστεί ακόμη. Στο ενδιάμεσο, το τραμ θα διερχόταν από το λιμάνι και το κέντρο της πόλης. Ο σχεδιασμός της διαδρομής "Αεροδρόμιο-Παγκρήτιο" περιλάμβανε 17 στάσεις, ενώ θα γινόταν χρήση 8 συρμών, που θα εξυπηρετούσαν σε καθημερινή βάση περίπου 15.800 επιβάτες. Ο χρόνος της διαδρομής είχε εκτιμηθεί στα 20 λεπτά.

Η λεγόμενη "γραμμή 2" είχε μήκος 5,6 χιλιόμετρα: Θα είχε αφετηρία το κέντρο του Ηρακλείου και τερματισμό στον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού. Η γραμμή 2 περιελάμβανε συνολικά 10 στάσεις, ενώ οι έξι συρμοί της εν λόγω γραμμής θα εξυπηρετούσαν καθημερινά περίπου 13.800 επιβάτες. Σημειώνεται ότι ο εκτιμώμενος χρόνος διαδρομής της "γραμμής 1" ήταν 20 λεπτά, ενώ ο αντίστοιχος χρόνος για τη "γραμμή 2" ήταν 13 λεπτά.

Εξάλλου, ο σχεδιασμός προέβλεπε την έναρξη των εργασιών μέσα στο 2001, ενώ το τραμ Ηρακλείου θα ολοκληρωνόταν έως το 2004. Σύμφωνα με τα δημοσιεύματα εκείνης της περιόδου, το 25% των δαπανών θα προερχόταν από το Γ' Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, ενώ το υπόλοιπο ποσό θα το διέθεταν ιδιώτες. Το συνολικό εκτιμώμενο κόστος ανερχόταν στα 45 δισεκατομμύρια ευρώ.

Φωνή βοώντος εν τη ερήμω

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η επιστολή που είχε αποστείλει ο τότε δήμαρχος Κώστας Ασλάνης στους υπουργούς ΠΕΧΩΔΕ και Συγκοινωνιών, Κώστα Λαλιώτη και Χρήστο Βερελή, αντίστοιχα, με αφορμή την ανακοίνωση που είχε γίνει στην πρωτεύουσα αναφορικά με το τραμ των Αθηνών. Σύμφωνα με την εν λόγω ανακοίνωση, το τραμ της πρωτεύουσας θα ξεκινούσε να λειτουργεί μέσα στο 2003.

«Με ικανοποίηση πληροφορήθηκα το συγκεκριμένο σχεδιασμό για τη δρομολόγηση του τραμ στην Αθήνα. Σας συγχαίρω για την υιοθέτηση τέτοιων σύγχρονων λύσεων στα μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα. Παράλληλα, με την ευκαιρία αυτή αισθάνομαι την ευθύνη να σας υπενθυμίσω τον ανάλογο σχεδιασμό της δημοτικής Αρχής του Ηρακλείου για τη δρομολόγηση τραμ στην πόλη, σχεδιασμός που προηγείται κατά τουλάχιστον ένα χρόνο του αντίστοιχου της Αθήνας, με συγκεκριμένη τεχνικοοικονομική μελέτη εφικτότητας. Όπως και με άλλες ευκαιρίες σάς έχω τονίσει, αναμένομε τη δική σας επίσπευση στην υλοποίηση του έργου πνοής για το Ηράκλειο, με την υπόμνηση ότι υπάρχει δημόσια δέσμευση του πρωθυπουργού για την ένταξη του Ηρακλείου στα συγχρηματοδοτούμενα», έλεγε τότε ο κ. Ασλάνης...

Τι λέει σήμερα η Λότζια

«Το τραμ δεν έχει πέσει στο τραπέζι»

Αναφορικά με τη θέση του Δήμου Ηρακλείου για τη λειτουργία τραμ στην πόλη μας εν έτει 2017, η "Νέα Κρήτη" επικοινώνησε με τον αντιδήμαρχο Τεχνικών Έργων, Αυτεπιστασίας και Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Γιάννη Αναστασάκη, ο οποίος επισήμανε ότι η εν λόγω λύση δεν έχει «πέσει στο τραπέζι».

«Εμείς δεν έχουμε ανοίξει τέτοιο ζήτημα», μας είπε με νόημα, συμπληρώνοντας ότι ο Δήμος Ηρακλείου «επεξεργάζεται την εκπόνηση στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης αστικής κινητικότητας συμβατού με τη σύγχρονη προσέγγιση της διαχείρισης των κυκλοφοριακών προβλημάτων, με ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά. Θα δίνεται, δηλαδή, προτεραιότητα σε πεζούς, ποδήλατα, ΑμεΑ και επισκέπτες της πόλης, με ταυτόχρονη προώθηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης». Σύμφωνα, μάλιστα, με τον κ. αντιδήμαρχο, η δημοτική Αρχή έχει ήδη εξασφαλίσει 155.000 ευρώ από το "Πράσινο Ταμείο", για το οραματικό μακροπρόθεσμο σχέδιο του Δήμου Ηρακλείου, όπως χαρακτηρίζεται από τον ίδιο.

Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον κ. Αναστασάκη, ο Δήμος Ηρακλείου θα προχωρήσει όσο το δυνατόν συντομότερο στη διαμόρφωση νέων κόμβων στις περιοχές του "Τζάμπο", της γέφυρας του Αϊ Γιάννη Χωστού, του Κολυμβητηρίου, του Καράβολα και της Καινούργιας Πόρτας. Οι εν λόγω κόμβοι θα διαμορφωθούν παράλληλα με τα έργα πεζοδρομήσεων που έχουν ήδη σχεδιαστεί, ενώ, σύμφωνα με τον ίδιο, κομβικό ρόλο στον κυκλοφοριακό σχεδιασμό της πόλης θα έχει ένα δίκτυο "mini bus", σε συνδυασμό με μια νέα πολιτική για τη στάθμευση των Ι.Χ.

Ρεπορτάζ: Νικόλας Αγγελίνος

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News