default-image

Μαύρες γιορτές για τους εμπόρους,ο χιονιάς άδειασε την αγορά

Κρήτη
Μαύρες γιορτές για τους εμπόρους,ο χιονιάς άδειασε την αγορά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάθε άλλο παρά ικανοποιημένους άφησε τους καταστηματάρχες η κίνηση όπως αυτή καταγράφηκε στην αγορά του Ηρακλείου και της Κρήτης γενικότερα.

Θέλεις από τη μια ο κακός καιρός που δεν ευνόησε για μια ήσυχη, αμέριμνη, αλλά κυρίως ανεμπόδιστη από καιρικά φαινόμενα βόλτα στην αγορά και διερευνητική ματιά στις βιτρίνες, θέλεις από την άλλη οι περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών, που τους αναγκάζουν να δίνουν προτεραιότητα στην κάλυψη των φορολογικών και άλλων υποχρεώσεών τους;

 Τα παραπάνω αποτέλεσαν τους παράγοντες εκείνους που λειτούργησαν ανασταλτικά, κι έτσι η αγοραστική κίνηση τις ημέρες των εορτών δεν είχε τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα από αυτά που κυρίως οι έμποροι θα επιθυμούσαν.

Όπως κάθε φορά, το καταναλωτικό κοινό του Ηρακλείου και της Κρήτης άφησε για την τελευταία στιγμή να κάνει τα ψώνια του, περιμένοντας πώς και πώς να λάβει τα όποια δώρα, επιδόματα και συντάξεις για να μπορέσει να ανοιχτεί όσο αντέχει οικονομικά.

Όμως η κακοκαιρία και η παγωνιά που επικράτησαν ειδικά τις ημέρες της Πρωτοχρονιάς, οπότε παραδοσιακά κορυφώνονται οι αγορές των εορτών, δεν ευνόησαν στο να κινηθεί ο κόσμος στην αγορά, ενώ και οι θαρραλέοι που αψήφησαν το κρύο και τη βροχή και κατέβηκαν στο κέντρο για τα ψώνια τους, τελικά το μετάνιωσαν, και κακήν κακώς γύρισαν σπίτι.

Βιαστικές αγορές

Έτσι, η όποια κίνηση σημειώθηκε ειδικά τις τελευταίες ημέρες είναι αποτέλεσμα των βιαστικών, αλλά απαραίτητων αγορών που έγιναν για το γιορτινό τραπέζι, για την αγορά των δώρων που ανταλλάχτηκαν λόγω παράδοσης, αλλά και λόγω των ονομαστικών εορτών, καθώς και για την εκπλήρωση κάποιων επιθυμιών των καταναλωτών που εδώ και καιρό έμεναν ανικανοποίητες.

Με βάση αυτά τα κριτήρια, καλύτερα κινήθηκαν τα καταστήματα τροφίμων, τα ζαχαροπλαστεία, τα είδη παιδιών και δώρων, και σε δεύτερη φάση τα ηλεκτρονικά είδη και τα είδη ένδυσης και υπόδησης.

«Ήτανε στραβό το κλήμα, το 'φαγε και ο γάιδαρος», τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Εμπορικών Συλλόγων Κρήτης (ΟΕΣΚ) και πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ηρακλείου Μανόλης Κουμαντάκης, εκφράζοντας έτσι τη γενική δυσαρέσκεια των εμπόρων για την έκβαση της αγοραστικής κίνησης τα Χριστούγεννα, σημειώνοντας παράλληλα πως «γνωρίζαμε την κατάσταση στα νοικοκυριά και δεν περιμέναμε πολλά. Ήρθε και η κακοκαιρία και χάθηκε κάθε ελπίδα, με τον κόσμο να αδυνατεί εκ των πραγμάτων να κάνει τα ψώνια του».

Η κίνηση

Την αγοραστική συμπεριφορά των πολιτών στη διάρκεια των εορτών κατέγραψε το Εργαστήριο Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, με έρευνα μέσω ιστοσελίδων κοινωνικής δικτύωσης, στο διάστημα από 27 έως 30 Δεκεμβρίου.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 85% δήλωσε ότι πραγματοποίησε αγορές για τις ημέρες των Χριστουγέννων, ενώ μόλις το 15% δήλωσε ότι δεν αγόρασε προϊόντα, πράγμα που αμέσως αποτυπώνει τη μείωση της αγοραστικής κίνησης αυτά τα Χριστούγεννα. Οι κυριότεροι λόγοι που δεν αγόρασαν κάποιοι προϊόντα, όπως τόνισαν οι πολίτες, ήταν η έλλειψη χρημάτων (43%), η έλλειψη χρόνου (23%), το ότι δεν υπήρχε ανάγκη (20%) και η πολυκοσμία στα καταστήματα (7%).

Τι ξοδέψαμε, πόσο άντεξε το πορτοφόλι μας

Το 76% των ερωτηθέντων απάντησε ότι δαπάνησε μέχρι 200 ευρώ, το 20% από 201 έως 500 ευρώ και το υπόλοιπο 4% ξόδεψε περισσότερα από 501 ευρώ ενόψει των Χριστουγέννων. Για την Πρωτοχρονιά το 73% του δείγματος δήλωσε ότι θα έκανε αγορές προϊόντων, αλλά η συντριπτική πλειονότητα - ποσοστό 92% - δαπανώντας λιγότερα από 200 ευρώ.

Από την ερώτηση σε ποιες κατηγορίες προϊόντων/υπηρεσιών δαπανήθηκαν τα χρήματα βγαίνει το συμπέρασμα ότι για την αγορά τροφίμων το 54% ξόδεψε το 15-30% των χρημάτων του, ενώ το 37% δαπάνησε το 15% των χρημάτων του για αγορά οικιακών συσκευών.

Το 38% απάντησε ότι διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του για ένα ταξίδι, ενώ το 11% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του γι' αυτό το σκοπό. Για την αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης το 25% του δείγματος διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του, ενώ το 40% των ερωτηθέντων δαπάνησε το 30-60% των χρημάτων.

Σε ό,τι αφορά την αγορά προϊόντων τεχνολογίας, το 28% του δείγματος διέθεσε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του σε τέτοιου είδους προϊόντα, ενώ το 13% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του.

Επιπλέον, το 16% του δείγματος ξόδεψε το 30% των χρημάτων του σε κοσμήματα και αξεσουάρ, ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 10% που δαπάνησε για κοσμήματα και αξεσουάρ το 45% των χρημάτων του.

Το 11% αγόρασε παιχνίδια και ξόδεψε το 30% των χρημάτων του, ενώ ποσοστό 33% ξόδεψε λιγότερο από το 15% των χρημάτων του γι' αυτό το σκοπό. Τέλος, το 3% διέθεσε το 30% των χρημάτων του για την αγορά επίπλων, το 5% έδωσε το 30% των χρημάτων του για την αγορά βιβλίων και ένα 26% ξόδεψε το 30% των χρημάτων του για διασκέδαση.

Ρεπορτάζ: Μαρία Αντωνογιάννακη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News