default-image

Απανωτά χτυπήματα με την πρώτη σταγόνα κατανάλωσης

Οικονομία
Απανωτά χτυπήματα με την πρώτη σταγόνα κατανάλωσης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απότομη άνοδος των τιμών του πετρελαίου θέρμανσης έρχεται από τώρα και μετά να διαψεύσει τις ελάχιστες ελπίδες μας στην Κρήτη ότι θα βλέπαμε να συνεχίζονται οι - έστω και αργές μειώσεις - αφού το "παιχνίδι" παίζεται πρωτίστως πολύ μακριά από τον τόπο μας και συγκεκριμένα στις χώρες παραγωγής του "μαύρου" χρυσού, που αποφάσισαν μείωση παραγωγής.

Έτσι, με τη μείωση της παραγωγής του πετρελαίου, αρχίζει η άνοδος των τιμών του, ενώ πλέον όλα τα καύσιμα ακολουθούν τον ίδιο δρόμο, και αυτό σε μια περίοδο που αρχίζει για τους Έλληνες να εισβάλει για τα καλά ο χειμώνας και δε θα μπορέσουν, λόγω ανέχειας, να ζεστάνουν τα παιδιά τους!

Τις τελευταίες μέρες έχει δειλά-δειλά αρχίσει στο νομό Ηρακλείου, λόγω των πρώτων χαμηλών θερμοκρασιών του φετινού χειμώνα, να αυξάνεται η κίνηση του πετρελαίου θέρμανσης. Αλλά την ίδια ώρα αρχίζει και η αύξηση των τιμών, που μέχρι και χθες, πάντως, δεν ξεπερνούσαν τα επίπεδα των 0,90 έως 0,95 ευρώ το λίτρο μεταξύ των πρατηρίων.

Όπως όμως τονίζει στη "Ν.Κ." ο πρόεδρός τους Λυκούργος Σαμόλης, προφανώς από σήμερα Δευτέρα, τιμή 0,90 ευρώ δε θα υπάρχει πουθενά! «Ήδη η μέση τιμή ανέρχεται σε 93 με 94 λεπτά το λίτρο. Και από αύριο Δευτέρα (σ. σ. σήμερα) τα 90 λεπτά δε θα υπάρχουν»...

Στο ερώτημά μας κάθε πότε ο πρατηριούχος αναπροσαρμόζει τις τιμές του προς τα πάνω, ο κ. Σαμόλης λέει ότι «πολλές φορές έχουμε και αύξηση αλλά δεν την περνάει ο βενζινοπώλης στον καταναλωτή. Απλά όταν πλέον οι τιμές ανεβαίνουν διαρκώς, κάποια στιγμή υποχρεωνόμαστε κι εμείς να τις αλλάξουμε. Αλλά γενικότερα ο βενζινοπώλης προσπαθεί να τις κρατάει όσο γίνεται σε πιο χαμηλά επίπεδα, γιατί θέλει φτηνές τιμές. Διότι δουλεύουμε με το λίτρο. Όσο πιο πολλά λίτρα πουλήσουμε, τόσο πιο πολλά θα είναι τα έσοδά μας. Το φτηνό λίτρο μάς συμφέρει. Δε θέλουμε ακριβό».

Άρχισε η τροφοδοσία

Ο πολύς κόσμος είτε δε βάζει καθόλου πετρέλαιο, είτε βάζει μικρές ποσότητες για να μπορέσει να ζεστάνει το κοκκαλάκι του, τώρα που ο καιρός έχει κρυώσει. «Βέβαια, σίγουρα υπάρχουν ακόμα κάποιοι που έχουν χρήματα και γεμίζουν τις δεξαμενές τους. Αλλά αυτοί είναι λίγοι», λέει ο πρόεδρος των βενζινοπωλών.

Μάλιστα, ο κ. Σαμόλης ξεκαθάρισε ότι υπάρχει απόφαση του συνδικαλιστικού φορέα των βενζινοπωλών να βάζουν οι βενζινοπώλες ακόμα και πολύ μικρές ποσότητες πετρελαίου στους καταναλωτές που θα το ζητήσουν. «Είναι ενημερωμένοι όλοι από εμένα προσωπικά και τους συμβούλους του Συνδέσμου να εξυπηρετούν και σε μικρές ποσότητες. Διότι η κατάσταση του κόσμου είναι δύσκολη και πρέπει να βοηθήσουμε κι εμείς όσο μπορούμε».

Στο μεταξύ, πάρα πολύς κόσμος ακόμα βάζει πετρέλαιο με μπιτόνια, τα οποία και τα γεμίζει από το βενζινάδικο και τα μεταφέρει μόνος του στο σπίτι του. Αυτή η "λύση" είναι μια λύση ανάγκης που την έχουν υιοθετήσει πάρα πολλοί Έλληνες, κυρίως τα τελευταία δύο με τρία χρόνια.

«Κούρσα τιμών»

Στο μεταξύ, δεν είναι μόνο η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης που ακολουθεί την ανηφόρα. «Έχουμε ραγδαίες αυξήσεις σε όλα τα καύσιμα. Και αυτό οφείλεται στην απόφαση του ΟΠΕΚ να μειώσει την παραγωγή. Και για το λόγο αυτό έχουμε τις αυξήσεις των τιμών», εξηγεί ο κ. Σαμόλης.

Η συμφωνία για μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 1,2 εκατ. βαρέλια ημερησίως, στα 32,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως, η οποία επιτεύχθηκε μεταξύ των μελών του ΟΠΕΚ (Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγών Κρατών), με τη βοήθεια της Ρωσίας, συνέβαλε στη δραστική άνοδο της τιμής του εμπορεύματος, ενώ αναμένεται να οδηγήσει σε αποσυμφόρηση της αγοράς από τα υπερβολικά αποθέματα στις αρχές του 2017.

Περί ποσοστώσεων

Ποια είναι αυτή η συμφωνία στην οποία κατέληξαν οι χώρες-μέλη του ΟΠΕΚ σε συνεργασία με τη Ρωσία; Όπως γράφει η "Καθημερινή", η Σαουδική Αραβία, η μεγαλύτερη πετρελαιοπαραγωγός χώρα του ΟΠΕΚ, θα επωμιστεί και τη μεγαλύτερη περικοπή, κατά σχεδόν 500.000 βαρέλια την ημέρα, στα 10,06 εκατ. βαρέλια, ενώ το Ιράν, η δεύτερη μεγαλύτερη στον ΟΠΕΚ, θα τη διατηρήσει στα επίπεδα των σχεδόν 3,8 εκατ. βαρελιών την ημέρα.

Το Κουβέιτ, το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα θα ακολουθήσουν με 300.000 βαρέλια την ημέρα. Το Ιράκ, η τρίτη μεγαλύτερη πετρελαιοπαραγωγός χώρα του ΟΠΕΚ, αντιστεκόταν σθεναρά, επειδή χρειάζεται χρήματα στον πόλεμο κατά του Ισλαμικού Κράτους. Ωστόσο, συμφώνησε, απροσδόκητα, να περιορίσει την παραγωγή κατά 200.000 βαρέλια ημερησίως.

Όπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές, αναμένεται επιπλέον περικοπή σχεδόν 600.000 βαρελιών την ημέρα και από χώρες εκτός ΟΠΕΚ.

ΕΛΛΑΔΑ

Απανωτά "χτυπήματα" στις τιμές

Η αύξηση στις τιμές των καυσίμων είναι το πρώτο "χτύπημα" που ήρθε για τη χώρα μας.

Το δεύτερο και το τρίτο χτύπημα θα φανούν από το νέο έτος: Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο κίνησης θα αυξηθεί από τα 330 ευρώ ανά 1.000 λίτρα στα 410 ευρώ ανά 1.000 λίτρα, ενώ στην αμόλυβδη η ανατίμηση είναι της τάξεως των 30 ευρώ ανά 1.000 λίτρα. Από τα 670 στα 700 ευρώ ανά χιλιόλιτρο.

Και με δεδομένο ότι στον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης αλλά και στην εργοστασιακή τιμή του πετρελαίου επιβάλλεται και ο ΦΠΑ 24%, ο συγκεκριμένος φόρος θα είναι μεγαλύτερος από το νέο έτος. Το αποτέλεσμα; Το 2017 θα πληρώνουμε ακόμη και κατά 6-7 λεπτά περισσότερο την τιμή της αμόλυβδης, ενώ το πετρέλαιο θέρμανσης σε αρκετές περιοχές της χώρας θα ακριβύνει πάνω από 12 λεπτά.

Η αμόλυβδη αναμένεται να σπάσει το φράγμα του 1,5 ευρώ σε πολλούς νομούς, ενώ το πετρέλαιο κίνησης θα αναρριχηθεί σε αρκετές περιοχές ακόμη και κοντά στο 1,3 ευρώ ανά λίτρο.

Ρεπορτάζ: Χριστόφορος Παπαδάκης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News