default-image

35 χρόνια πανελλαδικές... η ίδια ιστορία

Ελλάδα
35 χρόνια πανελλαδικές... η ίδια ιστορία

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Tρεις προτεραιότητες έθεσε ο νέος υπουργός Παιδείας Κωνσταντίνος Γαβρόγλου κατά την τελετή παράδοσης - παραλαβής τη Δευτέρα. Πρώτον, ένα Τριετές Σχέδιο για την Παιδεία με αυστηρά χρονοδιαγράμματα, δεύτερον τη μεταρρύθμιση που αφορά τις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, τις πανελλήνιες εξετάσεις και το σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, και τρίτον τη συγκρότηση ενιαίου χώρου εκπαίδευσης και έρευνας.

               Λίγο αργότερα, μιλώντας στο ρ/σ "Στο Κόκκινο" τόνισε ότι "ελπίζω να καταργηθούν οι πανελλήνιες και το σχολείο να αρχίσει να παίζει ουσιαστικό ρόλο. Στόχος είναι τα παιδιά που στην A΄ Λυκείου το Σεπτέμβριο του 2017 να γνωρίζουν με ποιο σύστημα θα μπουν στις σχολές".

               Για το θέμα του συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια, στόχος είναι να συζητηθεί στη Βουλή, λαμβάνοντας υπόψη τα μέχρι τώρα πορίσματα και δεδομένα, τα οποία συγκλίνουν στο πώς θα τελειώνουν οι εξετάσεις με το Λύκειο, αποκλίνουν όμως ως προς το ποιος θα έχει την ευθύνη εισαγωγής των μαθητών στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

               Υπενθυμίζεται ότι το πόρισμα της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων, γνωστό ως "πόρισμα Γαβρόγλου", έκανε λόγο για αναβάθμιση του ρόλου του Λυκείου και αποδέσμευσή του από την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Όπως υπογράμμισε ο κ. Γαβρόγλου "υπάρχει το μείζον θέμα για το τριετές σχέδιο στην εκπαίδευση, το οποίο επεξεργάστηκε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου και πρέπει να ολοκληρώσουμε εμείς. Είναι σημαντικό αυτό το τρίγωνο που αποτελείται από τις δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου, τις πανελλαδικές εξετάσεις και τα πρώτα έτη των πανεπιστημίων".

35 χρόνια πανελλαδικές η ίδια ιστορία: ταξικοί φραγμοί, αμάθεια, φροντιστήρια

               Πριν 40 περίπου χρόνια, το Νοέμβριο του 1978, ο τότε υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Κοντογιαννόπουλος ανήγγειλε, «εν μέσω πανηγυρισμών», το νέο τρόπο εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, σύμφωνα με τον οποίο οι μαθητές θα έδιναν εξετάσεις στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου και τα αποτελέσματα τους θα χρησίμευαν όχι μόνο για τη σχολική αξιολόγηση του μαθητή (προαγωγή - απόλυση) αλλά και ως κριτήρια για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

               Την ίδια εποχή η εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ κυκλοφορεί με πρωτοσέλιδο τίτλο ( 9/11/1978 ) : «ΧΩΡΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ 1980 Η ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ»!

               Παράλληλα, ο Βασίλης Κοντογιαννόπουλος, διαβεβαιώνει την κοινή γνώμη ότι «η εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν θα εξαρτάται στο εξής από παράγοντες όπως τα φροντιστήρια και η τύχη που ελάχιστη σχέση έχουν» όπως τονίζεται «με την εκπαιδευτική και μαθησιακή διαδικασία».

               Η βασική «καινοτομία» των Πανελληνίων Εξετάσεων, δηλαδή η διπλή εξεταστική δοκιμασία (Β΄ και Γ΄ Λυκείου), όξυνε τις εκπαιδευτικές ανισότητες και «καθιέρωσε», πραγματικά, την ταχύτατη εξάπλωση των φροντιστηρίων, αφού μετέτρεψε τη Λυκειακή Βαθμίδα σε εξεταστικό κέντρο.

               Αποτέλεσμα; τα περίπου 500 φροντιστήρια που υπήρχαν στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 (1977) το 1982 έχουν γίνει περίπου 1.000 που λειτουργούν ήδη στην Αθήνα και σε όλες τις πρωτεύουσες νομών. Παράλληλα η βασική «καινοτομία» των Πανελληνίων Εξετάσεων, όχι μόνο δεν έφερε την πολυθρύλητη και πολυδιαφημιζόμενη Ελεύθερη Εισαγωγή στα Πανεπιστήμια, αντίθετα, μείωσε τον αριθμό των υποψηφίων και αυτό οφείλεται στη διπλή εξέταση Β΄ και Γ΄ Λυκείου και στο γεγονός ότι οι υποψήφιοι πλέον είναι μόνο οι απόφοιτοι της Γ΄ τάξης του Λυκείου του ίδιου ακαδημαϊκού έτους. Την ίδια στιγμή, βεβαίως, ως φυσική συνέπεια αυξάνεται η φοιτητική μετανάστευση (+20% ανάμεσα στο 1979 και το 1983).

               Αν κανείς κοιτάξει, τα τελευταία περίπου τριάντα - σαράντα χρόνια, τις διακηρύξεις των Υπουργών Παιδείας,  κάθε φορά που άλλαζαν το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εκπλαγεί: Γιατί; Επειδή τα αποτελέσματα των νέων τρόπων πρόσβασης στα ΑΕΙ - ΤΕΙ ήταν εντελώς αντίθετα από τις υποσχέσεις του Υπουργείου Παιδείας σε τέτοιο βαθμό μάλιστα που να μπορεί κάποιος να υποστηρίξει με στοιχεία ότι όποτε το ΥΠΕΠΘ μιλάει για αλλαγή των πανελλαδικών εξετάσεων πρέπει να περιμένουμε τα αντίθετα ακριβώς από όσα υπόσχεται ότι θα πετύχει.

               Τα τελευταία 35- 40  χρόνια έχουμε 4 βασικές αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Την περίοδο 1980-1983 (Πανελλήνιες Εξετάσεις), την περίοδο 1984-1998 (Γενικές Εξετάσεις), την περίοδο 1999-2004 (Πανελλαδικές εξετάσεις Ενιαίου Λυκείου) και την περίοδο 2005-2015 (Πανελλαδικές εξετάσεις Γενικού Λυκείου). Από το 2016 έχουμε την καθιέρωση ενός «μεταβατικού θεσμικού πλαισίου για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», μια παραλλαγή του προηγούμενου συστήματος με περισσότερα Επιστημονικά Πεδία και λιγότερα μαθήματα (4-5 αντί 6-7).

                Δεν υπάρχει Εξεταστικό σύστημα, τα τελευταία τριάντα χρόνια, που να μην περιλάμβανε στην Εισηγητική του Έκθεση σαν στόχους και σαν δικαιολογητικό λόγο της θέσπισής του :

  •     τον περιορισμό της παραπαιδείας,
  •    την  αντικειμενική και αξιοκρατική επιλογή των μαθητών,
  •    την ισότητα ευκαιριών
  •    το άνοιγμα των πανεπιστημίων
  •    την ελεύθερη πρόσβαση
  •    το τέλος του «ασφυκτικού εναγκαλισμού» του Λυκείου από τις απαιτήσεις των εξετάσεων για το πανεπιστήμιο,
  •    την φραστική καταδίκη της έμφασης στην απομνημόνευση

Πηγή: inoreader.com

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News