default-image

Παράδοξη εξαγγελία, χωρίς προκήρυξη στρατηγικής μελέτης

Κρήτη
Παράδοξη εξαγγελία, χωρίς προκήρυξη στρατηγικής μελέτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Διαγωνισμό για το μεγάλο έργο αναβάθμισης του ΒΟΑΚ μέσα στο α' 6μηνο του 2017 (!) εξήγγειλε η κυβέρνηση, μετά το "πράσινο φως" της Διυπουργικής Επιτροπής Ανάπτυξης, την ώρα όμως που δεν έχει καν προκηρυχθεί η αναγκαία στρατηγική μελέτη που θα υποδείξει το κόστος του έργου.

Μελέτη σημειωτέον η οποία, όταν ξεκινήσει να εκπονείται, θα χρειαστεί κοντά μια 2ετία για να ολοκληρωθεί και να εγκριθεί!

Σε αυτό το μοτίβο, οι εξελίξεις προκαλούν ανάμικτα συναισθήματα στους Κρητικούς, που περιμένουν πώς και πώς εδώ και τόσα χρόνια να ανακατασκευαστεί σε ένα σύγχρονο επιτέλους αυτοκινητόδρομο ο φονικός, αιματοβαμμένος Βόρειος Οδικός Άξονας.

Το ευχάριστο, από τη μια, είναι ότι επικυρώθηκε, επισφραγίστηκε σε κυβερνητικό επίπεδο η βούληση για να προχωρήσει μελλοντικά το μεγάλο έργο υποδομής για το νησί. Και μάλιστα χωρίς διόδια, με συνδυασμό χρηματοδότησης, όπως είπε ο υπουργός Υποδομών, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και από ιδιωτικά κεφάλαια.

Η επικύρωση έγινε μέσω της έγκρισης του σχετικού σχεδιασμού του υπουργείου Υποδομών από τη Διυπουργική Επιτροπή για το "Συντονισμό της κυβερνητικής πολιτικής για την Ανάπτυξη και τις Επενδύσεις"...

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση: «Η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) αποτελεί αναμφισβήτητα το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο υποδομής στην περιοχή της Κρήτης και εντάσσεται στον κεντρικό σχεδιασμό της κυβέρνησης για την προώθηση μεγάλων αναπτυξιακών επενδύσεων.

Οι εξαγγελίες χρόνων από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, που βασίζονταν σε έωλους σχεδιασμούς του ΒΟΑΚ, ποτέ δεν είχαν προχωρήσει τη διαδικασία υλοποίησης του έργου, το οποίο σήμερα αναμένεται να προχωρήσει, να ολοκληρωθεί και να παραδοθεί στο λαό της Κρήτης, μέσω μιας υψηλών προδιαγραφών διαγωνιστικής διαδικασίας με εγγυήσεις διαφάνειας και προστασίας του δημόσιου συμφέροντος»...

Όσον αφορά στο μείζον θέμα της χρηματοδότησης του έργου, κατά τη διάρκεια της εισήγησής του, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης τόνισε χαρακτηριστικά: «Το έργο θα πραγματοποιηθεί με χρηματοδότηση της ΕτΕΠ και ταυτόχρονη συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων. Οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της τράπεζας βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο και ταυτόχρονα οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών προωθούν ταχύτατα τη στρατηγική μελέτη. Εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017 θα είμαστε έτοιμοι για την έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας», κατέληξε ο υπουργός.

Ικανοποίηση Σ. Βαρδάκη

Την ικανοποίησή του μετά την εξέλιξη στη Διυπουργική Επιτροπή έσπευσε να εκφράσει χθες ο βουλευτής Ηρακλείου Σωκράτης Βαρδάκης, ο οποίος τόνισε: «Είναι ιδιαίτερα σημαντική η απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής, έχοντας την έγκριση για χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, καθώς και το χρονοδιάγραμμα που προβλέπει την έκδοση μελετών το επόμενο πεντάμηνο, με σκοπό το πρώτο εξάμηνο του 2017 να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία. Η κυβέρνηση αποδεικνύει για ακόμα μια φορά ότι δεν υπόσχεται απλά μεγάλα έργα για το νησί μας, αλλά δείχνει έμπρακτα ότι η κατασκευή μεγάλων έργων, όπως ο ΒΟΑΚ, αποτελεί μέρος του στρατηγικού σχεδιασμού της κυβέρνησης για την προώθηση μεγάλων αναπτυξιακών επενδύσεων».

Πότε και πόσο θα κοστίσει;

Ερωτηματικά, "αγκάθια" και επιφυλάξεις  

Από το περιεχόμενο της ανακοίνωσης της κυβέρνησης, αλλά και εδώ των κυβερνητικών βουλευτών, όπως του Σωκράτη Βαρδάκη, προκύπτει μια πανηγυρική διάσταση γύρω από τις εξελίξεις. Εύλογο ίσως, θα πει κανείς, από τη μεριά τους, για προφανείς πολιτικούς λόγους.

Ανταποκρίνεται όμως η διάσταση αυτή στην πραγματικότητα; Μάλλον όχι, αν κοιτάξει κανείς ψυχρά τα αντικειμενικά, χειροπιαστά δεδομένα. Ουσιαστικά η εξέλιξη που προέκυψε, αν τη δούμε χωρίς "περιτυλίγματα", είναι πως το μεγάλο έργο πήρε μια τυπική έγκριση, το "πράσινο φως" από τη Διυπουργική Επιτροπή για να μπει σε διαδικασία υλοποίησης. Από αυτό μέχρι το να μιλάμε για χειροπιαστή δρομολόγηση του ΒΟΑΚ υπάρχει μεγάλη... απόσταση!

Το πρόβλημα μάλιστα εδώ έχει να κάνει με τους χρόνους που παρουσιάζει στη σχετική ανακοίνωση η κυβέρνηση.

Όπως προκύπτει μάλιστα από την ανακοίνωση, στην κυβέρνηση υποστηρίζουν πως θα είναι έτοιμοι για την έναρξη του διαγωνισμού εντός του πρώτου εξαμήνου του 2017!

Απορίας άξιον όμως είναι πώς μπορεί να συμβεί αυτό, όταν δεν έχει καν προκηρυχθεί, ούτε καν έχει δοθεί χρονοδιάγραμμα έστω για το πότε θα βγει στον αέρα ο διαγωνισμός για την περίφημη στρατηγική μελέτη του ΒΟΑΚ.

Η στρατηγική μελέτη, την οποία περιμένουμε εδώ και χρόνια, είναι το "κλειδί" για τη δρομολόγηση του έργου ανακατασκευής του ΒΟΑΚ, αφού θα υποδείξει το βασικό, δηλαδή το κόστος του έργου!

Τα περί 1 ή 1,5 δισ. ευρώ που έχουν ακουστεί και έχουν ειπωθεί από κυβερνητικά χείλη, και από τη νυν κυβέρνηση και από τις προηγούμενες, είναι θεωρητικές εκτιμήσεις στο... πόδι!

Πώς λοιπόν θα πάμε στο διαγωνισμό για το ΒΟΑΚ μέσα στους επόμενους μήνες, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση;

Ποιος σοβαρός, δηλαδή, υποψήφιος ανάδοχος, για ένα ούτως ή άλλως περίπλοκο και δύσκολο έργο, πιο δύσκολο επενδυτικά από το αεροδρόμιο Καστελίου, όπου μετά από απανωτές αναβολές δημοπρατήθηκε μεν, αλλά με μία μόνο προσφορά, θα συμμετάσχει σε ένα διαγωνισμό δίχως να υπάρχει καν εκτίμηση κόστους; Χώρια το ότι για ένα μεγάλο μέρος των τμημάτων του ΒΟΑΚ, που θα ανακατασκευαστούν, δεν υπάρχουν καν τεχνικές μελέτες!

Εκτός κι αν στο υπουργείο Υποδομών έχουν πάει σε άλλη λογική. Να μην πάνε σε ένα ενιαίο έργο, αλλά να "σπάσουν" το έργο σε διάφορα τμήματα.

Ομολογουμένως, σε ένα τέτοιο σενάριο οι χρόνοι θα είναι πολύ συντομότεροι... Αλλά θα μιλάμε για άρδην αλλαγή δεδομένων σε σχέση με τις δεσμεύσεις που έχουμε ακούσει περί ενιαίας αντιμετώπισης και όχι αποσπασματικών λύσεων.

Για του λόγου το αληθές, υπενθυμίζουμε σχετικές ανακοινώσεις του τότε υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη για το ΒΟΑΚ στις αρχές Αυγούστου: «Μέχρι σήμερα ο ΒΟΑΚ φτιάχνεται τμήμα-τμήμα με τρόπους και διαδικασίες όχι εξαιρετικά αποτελεσματικές και καλύπτει μόνο ένα πολύ μικρό έως πάρα πολύ μικρό ποσοστό του έργου. Άρα η προσέγγιση η δική μας είναι να γίνει η στρατηγική μελέτη, η οποία θα αντιμετωπίσει ενιαία το έργο, θα επιλύσει τα προβλήματα νέων και παλιών χαράξεων, θα προσδιορίσει το οικονομικό αποτύπωμα-κόστος του έργου και ορισμένες στοιχειώδεις οικονομικές προδιαγραφές κ.λπ.»...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News