default-image

Κομβικό σημείο η Κρήτη στο ενεργειακό τοπίο της ΝΑ Μεσογείου

Κρήτη
Κομβικό σημείο η Κρήτη στο ενεργειακό τοπίο της ΝΑ Μεσογείου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όσα φέρνει η ώρα, τελικά, δεν τα φέρνει ο χρόνος όλος! Από εκεί που η Κορακιά, με τη δημιουργία του πολυσυζητημένου εδώ και πολλά χρόνια περιφερειακού ενεργειακού κέντρου, είχε περάσει στην αφάνεια και φαινόταν να έχει παραπεμφθεί στις... καλένδες, τώρα επανέρχεται δριμύτερη στο προσκήνιο, με πολύ ορατές, χειροπιαστές αυτή τη φορά προοπτικές υλοποίησης, αφού φιγουράρει σε ρόλο-κλειδί στο φιλόδοξο διπλό (σε ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο) ενεργειακό εγχείρημα που προωθούν από κοινού Ισραήλ, Κύπρος και Ελλάδα...

Η Κορακιά είναι το σημείο εκείνο, μέσω του οποίου η Κρήτη θα αποτελέσει την ενεργειακή γέφυρα της ανατολικής Μεσογείου, βγάζοντας από την ηλεκτρική απομόνωση την Κύπρο και ενώνοντας τα πλούσια κοιτάσματα της περιοχής της Κύπρου και του Ισραήλ με τις αγορές της Ευρώπης.

Η επιλογή της Κορακιάς φαίνεται πως έχει "κλειδώσει", προς ικανοποίηση και των τοπικών φορέων που επέμειναν σε αυτή τη λύση, χωροθετημένη άλλωστε εδώ και χρόνια για το σκοπό αυτό. Αυτό σημαίνει - για να περάσουμε και στα δικά μας - πως διασφαλίζεται το λεγόμενο μεγάλο καλώδιο της Κρήτης. Δηλαδή η μεγάλη ηλεκτρική διασύνδεση από Κορακιά προς Αττική, για την οποία, παρά τις διαβεβαιώσεις ΔΕΔΔΗΕ, ΡΑΕ και των λοιπών αρμόδιων φορέων, δεν είναι λίγοι εκείνοι που έχουν τις αμφιβολίες τους μήπως μείνει στις... καλένδες, αφήνοντας την Κρήτη μονάχα με το μικρό και λιγότερο κοστοβόρο καλώδιο Χανιά-Πελοπόννησος.

Η Κορακιά αποτελεί παράλληλα κομβικό σημείο και στο έτερο ενεργειακό εγχείρημα μεταφοράς φυσικού αερίου, που επίσης προωθούν Ισραήλ, Κύπρος και Ελλάδα, αφού, όπως ισχύει και στην περίπτωση του υποβρύχιου καλωδίου, ο αγωγός μεταφοράς φυσικού αερίου από Ισραήλ και Κύπρο προς την Ελλάδα θα περνά επίσης από την Κρήτη.

Μιλάμε, δηλαδή, για δύο πρότζεκτ που θα καταστήσουν εις διπλούν το νησί μας ενεργειακό κόμβο της νοτιοανατολικής Μεσογείου, εφόσον βεβαίως υλοποιηθούν.

Το εγχείρημα ασφαλώς δεν είναι διόλου εύκολο... Όχι μόνο από τεχνικής πλευράς, μιας και μιλάμε για υποβρύχιους αγωγούς και υποβρύχια και χερσαία καλώδια σε ένα μήκος πολύ πάνω από τα 1.500 χιλιόμετρα! Είναι δύσκολο και από πολιτικής και γεωστρατηγικής σκοπιάς, μιας και εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό και από τη σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου, που αυτή τη στιγμή, με επίκεντρο τη Συρία, είναι τελείως διαταραγμένη!

Παρά τις δυσκολίες, και οι τρεις χώρες που προωθούν το φιλόδοξο εγχείρημα δείχνουν πρόθεση να δώσουν "σάρκα και οστά" στην τριμερή συνεργασία. Και μάλιστα επίκειται και μια σημαντική συνάντηση αύριο.

Στο πλαίσιο της συνάντησης των τριών υπουργών Ενέργειας Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, που έχει προγραμματιστεί για αύριο στην Αθήνα, στο επίκεντρο θα βρεθεί η προώθηση των ενεργειακών διασυνδέσεων των χωρών της ανατολικής Μεσογείου με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στη συνάντηση πρόκειται να συμμετάσχουν ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης, ο Κύπριος υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης και ο υπουργός Υποδομών, Ενέργειας και Υδάτων του Ισραήλ Yuval Steinitz.

Τα σχέδια που βρίσκονται στο τραπέζι περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την ηλεκτρική διασύνδεση της Κύπρου με την Ε.Ε. μέσω Ελλάδας, όπως και την κατασκευή υποθαλάσσιου αγωγού φυσικού αερίου από την περιοχή της νοτιοανατολικής Μεσογείου προς την Ελλάδα και εν συνεχεία προς την Ιταλία. Πρόκειται για το καλώδιο EuroAsia Interconnector και τον αγωγό East Med, που έχουν ενταχθεί και στον κατάλογο των έργων κοινού ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest, PCI) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Και τα δύο έργα σχεδιάζονται με ενδιάμεσο σταθμό την Κρήτη, ενώ οι πρώτες τεχνικές μελέτες που έχουν γίνει δείχνουν ότι είναι εφικτά από κατασκευαστικής πλευράς.

Ο αγωγός

Αναλυτικά, ο αγωγός φυσικού αερίου σχεδιάζεται να μεταφέρει έως και 16 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως από τα κοιτάσματα της ανατολικής Μεσογείου προς την Ιταλία μέσω Ελλάδας.

Η χάραξη περιλαμβάνει 200 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από τη Λεκάνη της Λεβαντίνης μέχρι την Κύπρο, 700 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από την Κύπρο έως την Κρήτη, 400 χλμ. υποθαλάσσιου αγωγού από την Κρήτη μέχρι την Πελοπόννησο και 600 χλμ. χερσαίου αγωγού από την ηπειρωτική Ελλάδα μέχρι το σημείο διασύνδεσης με τον αγωγό "Ποσειδών" στη Θεσπρωτία.

ΜΕΣΩ ΚΡΗΤΗΣ

Η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας

Με μήκος 1.500 χιλιόμετρα και ισχύ 2.000 MW, η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας σχεδιάζεται με ενδιάμεσο σταθμό τη θέση Κορακιά στην Κρήτη και από εκεί με υποβρύχιο καλώδιο προς την Αττική.

Το πρότζεκτ του καλωδίου συνοδεύεται και από μια σειρά άλλα πρότζεκτ με κυριότερο αυτό της κατασκευής μονάδων ηλεκτροπαραγωγής, που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το φυσικό αέριο, με στόχο η φθηνή ενέργεια να κατευθύνεται προς την Ευρώπη.

Εδώ προκύπτει συγκεκριμένο ενδιαφέρον για την Κρήτη, ανεξάρτητα βεβαίως από το πώς μπορεί κανείς να το δει, θετικά ή αρνητικά.

Θυμίζουμε πως τόσο το ελληνικό κράτος και η ΔΕΗ όσο και ιδιώτες επενδυτές, όπως συγκεκριμένα η ΤΕΡΝΑ, έχουν στα σκαριά τη δημιουργία μονάδας ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο στον Αθερινόλακκο. Η ενέργεια που θα παράγεται εκεί θα χρειαστεί ένα μέσο μεταφοράς, που ακριβώς προσφέρει το κομμάτι της καλωδιακής διασύνδεσης που αφορά στην Κρήτη.

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News