Ποιες ώρες της ημέρας είναι πιο πιθανό να μολυνθούμε από ιούς

Υγεία
Ποιες ώρες της ημέρας είναι πιο πιθανό να μολυνθούμε από ιούς

Το βιολογικό ρολόι, γνωστό στον επιστημονικό κόσμο ως κιρκάδιος ρυθμός, επηρεάζει κάθε λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού, από τον κύκλο του ύπνου και το ανοσοποιητικό σύστημα έως τη θερμοκρασία του σώματος.

Τώρα, μια νέα μελέτη που δημοσιεύεται στο επίσημο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS) υποδεικνύει ότι το βιολογικό ρολόι επηρεάζει και την ευπάθεια σε ιούς.

Σύμφωνα με τα νέα ευρήματα, είμαστε πιο επιρρεπείς στις λοιμώξεις συγκεκριμένες ώρες της ημέρας επειδή το βιολογικό μας ρολόι επηρεάζει τη δυνατότητα των ιών να αναπαράγονται και να εξαπλώνονται μεταξύ των κυττάρων. Συγκεκριμένα, η λοίμωξη είναι περίπου κατά 10 φορές πιο «επιτυχής» τις πρωινές ώρες, αναφέρει το σχετικό δημοσίευμα του BBC.

Σύμφωνα με τον καθηγητή Akhilesh Reddy, έναν εκ των συντακτών της νέας μελέτης, «αυτό σημαίνει ότι μια λοίμωξη τη 'λάθος' στιγμή της ημέρας μπορεί να προκαλέσει πολύ πιο σοβαρή οξεία λοίμωξη». Η θεωρία αυτή συνάδει με τα τελευταία επιστημονικά δεδομένα, τα οποία δείχνουν ότι η αποτελεσματικότητα του εμβολίου της γρίπης καθορίζεται ως έναν βαθμό από την ώρα της χορήγησής του.

Οι ερευνητές μελέτησαν τη σχέση ανάμεσα στον κιρκάδιο ρυθμό και την ευπάθεια σε λοιμώξεις ή την εξέλιξη μιας λοίμωξης σε πειραματόζωα (ποντίκια) που είχαν μολυνθεί από τον ιό του έρπη σε διαφορετικές χρονικές στιγμές μέσα στην ημέρα. Διαπιστώθηκε ότι το βιολογικό ρολόι κάθε κυττάρου καθορίζει πόσο εύκολα θα αναπαραχθεί ο ιός.

Ακόμη, παρατηρήθηκε πως όταν το βιολογικό ρολόι διαταράσσεται η διαδικασία αναπαραγωγής του ιού πραγματοποιείται σε υψηλούς ρυθμούς, ασχέτως της χρονικής στιγμής της μόλυνσης. Αυτό συνεπάγεται ότι τα άτομα που εργάζονται σε εναλλασσόμενες βάρδιες -και επομένως δεν διατηρούν σταθερό πρόγραμμα ύπνου- είναι πιο επιρρεπή στις λοιμώξεις, αφού το βιολογικό ρολόι τους είναι μονίμως εκτός ρυθμού.

Να σημειωθεί πως οι ερευνητές συμπεριέλαβαν στη μελέτη τους έναν DNA ιό (έρπης) και έναν RNA ιό (ιός της γρίπης) και κατέληξαν στα ίδια αποτελέσματα, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα ευρήματα ισχύουν για ευρύτατο φάσμα ιών.

Πηγή: onmed.gr