default-image

Χωρις υδατοδρόμια μένει τελικά η Κρήτη, θύελλα αντιδράσεων

Κρήτη
Χωρις υδατοδρόμια μένει τελικά η Κρήτη, θύελλα αντιδράσεων

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τορπίλη μεγατόνων στο παρά πέντε για την πολυσυζητημένη, τα τελευταία χρόνια, επάνοδο των υδροπλάνων, που κάποτε "μεσουρανούσαν" πάνω στους αιθέρες της Κρήτης και της Ελλάδας!

Πάνω που σε κάποιες περιοχές της χώρας, όπως στη Σητεία, τα διαδικαστικά, μετά από πολυετείς προσπάθειες, είχαν φτάσει στην ολοκλήρωσή τους και αναμένονταν από το Σεπτέμβριο τα πρώτα υδροπλάνα για δοκιμαστικές πτήσεις, όχι μόνο δοκιμαστικές πτήσεις δεν πρόκειται να γίνουν, αλλά η λειτουργία των υδατοδρομίων μέσω νέου νόμου, που έχει ετοιμάσει το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών και έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, επιστρέφει στο απόλυτο σημείο μηδέν!

Το νέο νομικό πλαίσιο, όπως καταγγέλλουν εταιρείες και Δήμοι, έρχεται να βάλει μπλόκο στην ιδιωτική εμπλοκή, μεταθέτοντας το σύνολο της ευθύνης, των διαδικαστικών, της προετοιμασίας που έχουν ήδη κάνει οι ιδιώτες επενδυτές αποκλειστικά στα χέρια των Δήμων και των κατά τόπους δημοτικών Λιμενικών Ταμείων. Ταμείων, όμως, που στις περισσότερες περιπτώσεις αδυνατούν να σηκώσουν το "βάρος" του εγχειρήματος.

Ουσιαστικά, όπως εκτιμούν οι ίδιες οι εταιρείες που έχουν ήδη ξοδέψει κόπο και πολύ χρήμα, αλλά και οι εμπλεκόμενοι Δήμοι, εφόσον περάσει ο νέος νόμος, ακυρώνεται ό,τι έχει γίνει ως τώρα και ισχύει το περίφημο, δυστυχώς, σε αυτή την έρμη χώρα, «φτου και από την αρχή»!

Καταπέλτης για το νέο, προωθούμενο νομοσχέδιο και για την ηγεσία του υπουργείο Υποδομών εμφανίζεται η μία εκ των δύο εταιρειών που πρωτοστατούν στο εγχείρημα του ερχομού των υδροπλάνων στη χώρα μας, ενώ "ξεροί" από την κίνηση αυτή του υπουργείου έμειναν πολλοί εμπλεκόμενοι Δήμοι, όπως ο Δήμος Σητείας...

Στον αέρα βγήκε το νέο "βελτιωτικό" - κατά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών - νομοσχέδιο για την αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία των υδατοδρομίων. Ένα νομοσχέδιο όμως, όπως έσπευσε να καταγγείλει με οργή η εταιρεία Hellenic Seaplanes, που τορπιλίζει όλες τις ιδιωτικές επενδυτικές πρωτοβουλίες, δημιουργώντας έτσι αρνητικό κλίμα για ακόμη μία φορά στο επενδυτικό κοινό των υδροπλάνων.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους, δήλωσε ότι η εταιρεία θα αντιδράσει δυναμικά και θα εργαστεί σκληρά για αποτροπή του νέου προωθούμενου σχεδιασμού.

«Ποτέ δεν αναμέναμε ότι 3,5 χρόνια προσπαθειών μας θα τα ακύρωνε το νέο νομοσχέδιο και θα ενεργούσε μονομερώς ει βάρος της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, ανατρέποντας το μέχρι τώρα θετικό κλίμα της κυβερνητικής στήριξης για την ανάπτυξη των υδατοδρομίων στη χώρα μας», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Χαραλάμπους.

Η "τορπίλη"

Γιατί όμως η τόσο οργισμένη αντίδραση της εταιρείας; «Το καινούργιο νομοσχέδιο ακυρώνει τα ιδιωτικά υδατοδρόμια και δεν αφήνει πλέον τους ιδιώτες να επενδύσουν παρά μόνο με σύμπραξη με το Δημόσιο. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 2, παρ. 2, αναφέρει ότι "η άδεια ίδρυσης υδατοδρομίου χορηγείται μόνο στο Δημόσιο, σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, ΟΤΑ Α' και Β' βαθμού, και σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου των οποίων την πλειοψηφία των μετοχών έχει το Δημόσιο"... Στις δε μεταβατικές διατάξεις το Δημόσιο υφαρπάζει όλες τις εκκρεμείς άδειες των ιδιωτών - συγκεκριμένα την ιδιοκτησία (άδεια ίδρυσης) την παίρνει το Λιμενικό Ταμείο ή Δήμος και ο ιδιώτης επενδυτής παρακολουθεί την επένδυσή του να κρατικοποιείται», αναφέρει η εταιρεία.

Αντιπαράθεση ΥΠΟΜΕΔΙ-Ν.Δ.

Το νέο νομοσχέδιο πυροδότησε τη σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και αξιωματικής αντιπολίτευσης.

«Το σχέδιο νόμου για τα υδατοδρόμια, όχι μόνο δε βελτιώνει το πλαίσιο για την αδειοδότηση ιδιωτικών υδατοδρομίων, αλλά ακυρώνει και κλείνει ερμητικά κάθε δυνατότητα για ιδιωτικά υδατοδρόμια στη χώρα μας», ανέφερε επικριτικά η Ν.Δ., με το υπουργείο Υποδομών να απαντά μέσω… ερωτημάτων που σκιαγραφούν τη δική του λογική:

«Είναι δυνατόν το συνολικό σχεδιασμό των υδατοδρομίων και το πού αυτά θα χωροθετηθούν να τα ρυθμίζουν οι ιδιώτες, βάσει των αιτήσεων που θα κάνουν; Τι θα γίνει στην περίπτωση που ένας ιδιώτης ή μία εταιρεία ή ένα φυσικό πρόσωπο, στο όνομα του οποίαυ έχουν εκδοθεί οι άδειες ίδρυσης, πτωχεύσει;».

Κεραυνός εν αιθρία!

Αντιδράσεις στη Σητεία

Η είδηση του νέου νομοσχεδίου για τα υδροπλάνα έσκασε ως "κεραυνός" σε περιοχές της Κρήτης που είχαν δρομολογηθεί τα τελευταία χρόνια οι διαδικασίες λειτουργίας υδατοδρομίων.

«Πραγματικά συμβαίνουν απίστευτα πράγματα. Μετά από χρόνια, αφού γίνανε συνεννοήσεις με ιδιώτες επενδυτές, αφού υλοποιήθηκαν όλα τα διαδικαστικά, αφού ξοδεύτηκε κόπος και χρήμα, έρχεται μια αιφνιδιαστική πρωτοβουλία του αρμόδιου υπουργείου να τα τινάξει όλα στον αέρα! Ακυρώνεται ό,τι έχει γίνει. Αλλάζουν τα δεδομένα και σε επιστρέφουν στην... αρχή! Αδιανόητα πράγματα», σχολίασε καυστικά στη "Ν.Κ." ο δήμαρχος Σητείας Θοδωρής Πατεράκης.

Καταπέλτης εμφανίστηκε και ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Σητείας, Θοδωρής Πετρουλάκης. «Έμεινα έκπληκτος, σαστισμένος. Εδώ στη Σητεία είχαμε φτάσει στο τέλος του δρόμου. Η εταιρεία, που είχε καταθέσει προσφορά και με την οποία συνεργαζόμαστε στο εγχείρημα, η Hellenic Seaplanes, έχει φτάσει μια ανάσα από την τελική έγκριση. Μας έχει δώσει ήδη και τα πρώτα χρήματα στο πλαίσιο της παραχώρησης χερσαίου χώρου του λιμανιού. Μάλιστα, από το Σεπτέμβριο περιμέναμε τα πρώτα υδροπλάνα για τις απαραίτητες δοκιμαστικές πτήσεις. Και τώρα, με ένα νέο νόμο που πάνε να ψηφίσουν, ακυρώνονται τα πάντα», ανέφερε ο κ. Πετρουλάκης και πρόσθεσε: «Με τον προωθούμενο νόμο, τα πάντα τα αναλαμβάνουν πλέον τα δημοτικά Λιμενικά Ταμεία. Πολλά Λιμενικά Ταμεία, όπως εμείς που είμαστε ένα μικρό ταμείο, δεν έχουν τους πόρους, τα μέσα και το προσωπικό για να καλύψουν το κόστος της αδειοδότησης και κατασκευής των υδατοδρομίων. Πρακτικά μιλάμε για ναυάγιο, αφού δεν μπορούμε να προχωρήσουμε εμείς τις διαδικασίες. Ακόμα και να μπορούσαμε όμως, πηγαίνοντας φτου και από την αρχή ξανά, καταλαβαίνετε ότι θα θέλαμε το λιγότερο μια διετία! Είναι αδιανόητα πράγματα! Αδυνατούμε να αντιληφθούμε πραγματικά τη λογική της κυβέρνησης»...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News