default-image

Υποβρύχιο καλώδιο, το μόνο "σίγουρο" μεγάλο έργο στην Κρήτη

Κρήτη
Υποβρύχιο καλώδιο, το μόνο "σίγουρο" μεγάλο έργο στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από τις φορές εκείνες που και μόνο μία αναφορά, και μόνο λίγες λέξεις, αλλά από πολύ σημαντικά αν μη τι άλλο χείλη, λένε πάρα... πολλά! Ποιος ΒΟΑΚ και ποια άλλα μεγάλα έργα της Κρήτης;

Η πραγματικότητα δυστυχώς, βεβαίως για την Κρήτη που περιμένει εδώ και χρόνια να προχωρήσει η ανακατασκευή του εθνικού δρόμου- "καρμανιόλα", είναι πως ένα μόνο μεγάλο πρότζεκτ είναι σε πολύ καλό δρόμο και έχει χειροπιαστά, πρακτικά, πολύ μεγάλες πιθανότητες για να πάρει το... δρόμο της υλοποίησης σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα από σήμερα!

Κι αυτό δεν είναι άλλο από την ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα... Το περίφημο υποβρύχιο καλώδιο, δηλαδή, για το οποίο από εκεί που κάποτε ακουγόταν ως... ανέκδοτο τώρα ενδιαφέρονται πολύ ζεστά και στην ελληνική κυβέρνηση, και στις Βρυξέλλες και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Του λόγου το αληθές, το οποίο έχουμε επισημάνει εδώ από τη "Ν.Κ.", ήρθε να επιβεβαιώσει μέσω δηλώσεών του ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, Werner Hoyer, ο οποίος έκανε ειδική μνεία μονάχα σε ένα ελληνικό έργο, αυτό του υποβρύχιου καλωδίου της Κρήτης, που το χαρακτήρισε έργο στρατηγικής σημασίας, πολύ υψηλού ενδιαφέροντος, το οποίο η ΕΤΕπ προτίθεται ανεπιφύλακτα να χρηματοδοτήσει!

Σε μια εφ' όλης της ύλης συνέντευξη, την οποία παραχώρησε συγκεκριμένα στο capital.gr, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κράτησε γενική σιγή ασυρμάτου για τα έργα που προτίθεται να χρηματοδοτήσει η Τράπεζα στην Ελλάδα και για τα ελληνικά έργα που θα προχωρήσουν μέσω του πακέτου Γιούνκερ.

Αναλυτικότερα, λίγο πριν την έλευσή του στη χώρα μας, ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) Werner Hoyer παραχώρησε την αναλυτική αυτή συνέντευξη.

Ο ίδιος έκανε ειδική αναφορά στο κομμάτι της ενέργειας υπογραμμίζοντας το είδος της παρέμβασης που μπορεί να κάνει η Τράπεζα στη χώρα μας, σε τομείς όπως η ενέργεια, ο τουρισμός, αλλά και σε συγκεκριμένα έργα όπως η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα, όπου επισήμανε ότι είναι ένα έργο μεγάλης στρατηγικής σημασίας για το οποίο η Τράπεζα θα παρέχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση.

«Τα κριτήρια που εφαρμόζει η Τράπεζα πάντα σε έργα που χρηματοδοτεί περιλαμβάνουν την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, την τεχνική αρτιότητα, τη χρηματοπιστωτική κατάσταση και, εξίσου σημαντικό, την οικονομική βιωσιμότητα. Οι οικονομικές επιδόσεις των έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας είναι μια πτυχή που εξετάζουμε πολύ προσεκτικά. Οι στρατηγικές αποφάσεις από το δημόσιο τομέα μπορεί να έχουν σημαντική επίδραση στις οικονομικές επιδόσεις των προτάσεων του ιδιωτικού.

Για παράδειγμα, η ενεργειακή σύνδεση του νησιού της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα έχει συζητηθεί εδώ και πολλά χρόνια. Αυτό είναι ένα έργο μεγάλης στρατηγικής σημασίας, για το οποίο η Τράπεζα θα παρέχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση. Αυτός είναι ένας τομέας που έχουμε συζητήσει με την κυβέρνηση εκτενώς», ήταν η χαρακτηριστική, αποκαλυπτική αναφορά του προέδρου της ΕΤΕπ.

Ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων είπε πολλά και ενδιαφέροντα στη σχετική συνέντευξή του, σε γενικό όμως πλαίσιο. Για επιμέρους έργα, πρότζεκτ και επενδύσεις, ο ίδιος τήρησε σιγή ασυρμάτου, την οποία έσπασε μονάχα για το ενεργειακό πρότζεκτ της Κρήτης.

Και μόνο λοιπόν το ότι έκανε ρητή αναφορά μονάχα στο πρότζεκτ αυτό, αλλά και το ότι άνοιξε τα χαρτιά του ανακοινώνοντας τη δεδομένη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ, καταμαρτυρεί το πόσο ψηλά στην ευρωπαϊκή πια ατζέντα είναι το υποβρύχιο καλώδιο της Κρήτης. Αντίθετα βεβαίως, δυστυχώς, με άλλα έργα κρίσιμα για το νησί, όπως είναι η αναβάθμιση του ΒΟΑΚ. Έργο που επίσης υποτίθεται ότι έχουμε κινητικότητα εκ μέρους της κυβέρνησης. Έργο που γίνεται προσπάθεια να ενταχθεί στο περίφημο πακέτο Γιούνκερ, όπου προτάθηκε ως πρώτο έργο της Κρήτης - θυμίζουμε - το καλώδιο, αλλά το οποίο, αντίθετα με την ενεργειακή διασύνδεση του νησιού, είναι χαμηλού ενδιαφέροντος για την Ευρώπη...

Η εξήγηση

Το γιατί το υποβρύχιο καλώδιο είναι πολύ υψηλότερα στην ατζέντα και πολύ πιο μπροστά στην κούρσα της προσπάθειας υλοποίησης σε σχέση με το ΒΟΑΚ, το είχαμε εξηγήσει σε προ καιρού δημοσίευμά μας, με τη βοήθεια τότε ενός δικού μας αιρετού που έχει κάνει ατελείωτες συζητήσεις τα τελευταία χρόνια για τα ζητήματα αυτά και στην Αθήνα, αλλά πρωτίστως στην Ευρώπη.

Ο περιφερειακός  σύμβουλος και εντεταλμένος για Ευρωπαϊκά Θέματα Γιώργος Αλεξάκης είχε εξηγήσει λοιπόν τότε απλά και ρεαλιστικά ότι «το ενεργειακό πρότζεκτ του καλωδίου είναι ένα έργο που ταιριάζει στο προφίλ του πολύ ανταγωνιστικού πακέτου Γιούνκερ και είναι ένα έργο διεθνικό που ενδιαφέρει έντονα και την κεντρική και βόρεια Ευρώπη, που πάντα είναι ζεστή σε θέματα ενέργειας. Παράλληλα σχετίζεται, για να μην ξεχνιόμαστε, με το πολύ μεγάλο διεθνές ενεργειακό πρότζεκτ της διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας που είναι στα σκαριά.

Αντιθέτως, ο ΒΟΑΚ είναι ένα έργο κρίσιμο μεν για την Κρήτη, αλλά πολύ χαμηλού ενδιαφέροντος για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους».

ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News