default-image

Ιδιωτικοποίηση και για το λιμάνι του Ηράκλειου

Κρήτη
Ιδιωτικοποίηση και για το λιμάνι του Ηράκλειου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατά... ριπάς προωθούνται πλέον οι ιδιωτικοποιήσεις αεροδρομίων και λιμανιών σε όλη τη χώρα και μέσα σε αυτές περιλαμβάνονται και πύλες εισόδου της Κρήτης!

Μπορεί μόλις πριν λίγες ημέρες ο δήμαρχος Σητείας Θοδωρής Πατεράκης να είχε προειδοποιήσει την κυβέρνηση πως δε θα πρέπει να λογαριάζει χωρίς τον... ξενοδόχο, δηλαδή το Δήμο, εντούτοις το δημοτικό αεροδρόμιο της Σητείας μαζί με άλλα 22 περιφερειακά αεροδρόμια προωθούνται άρον-άρον, με διαδικασίες-εξπρές, να βγουν στο σφυρί, ένεκα βεβαίως και των μνημονιακών υποχρεώσεων της χώρας.

Στον ίδιο δρόμο θα βαδίσει προσεχώς και το λιμάνι του Ηρακλείου μαζί με 9 μεγάλα λιμάνια της χώρας, για τα οποία επίσης, όπως και στην περίπτωση των περιφερειακών αεροδρομίων, το ΤΑΙΠΕΔ αναζητά ειδικούς συμβούλους, ώστε να προετοιμάσουν τους διαγωνισμούς παραχώρησης...

Ας τα δούμε αναλυτικά...

Διαγωνισμό για την πρόσληψη συμβούλου, ο οποίος θα καταθέσει προτάσεις αξιοποίησης των 23 μικρότερων περιφερειακών αεροδρομίων που δεν παραχωρούνται στο σχήμα υπό τη Fraport προκήρυξε το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ). Μάλιστα, ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε με ελάχιστο περιθώριο μόλις 10 ημερών για τους ενδιαφερόμενους, με τη σχετική προθεσμία να λήγει στις 24 Ιουνίου.

Η κατάρτιση σχεδίου για τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια αποτελεί προαπαιτούμενο της συμφωνίας με τους δανειστές. Το ΤΑΙΠΕΔ πρέπει μέχρι το Σεπτέμβριο να παρουσιάσει μελέτη για την αξιοποίηση των συγκεκριμένων αεροδρομίων, τα οποία στη συνέχεια θα μεταφερθούν από το ΤΑΙΠΕΔ στο νέο υπερταμείο εγγυοδοσίας, δηλαδή στην "Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε.".

Στον κατάλογο με τα περιφερειακά αεροδρόμια περιλαμβάνονται, πέρα από το δημοτικό αεροδρόμιο "Βιτσέντζος Κορνάρος" της Σητείας, η Αλεξανδρούπολη, ο Άραξος, η Αστυπάλαια, η Χίος, η Ικαρία, τα Ιωάννινα, η Καλαμάτα, η Κάλυμνος, η Κάρπαθος, η Κάσος, το Καστελόριζο, η Καστοριά, η Κοζάνη, τα Κύθηρα, η Λέρος, η Λήμνος, η Μήλος, η Νέα Αγχίαλος, η Νάξος, η Πάρος, η Σκύρος και η Σύρος. Το ενδιαφέρον της υπόθεσης είναι πως το υπουργείο Υποδομών έχει καταθέσει προτάσεις για παραχώρηση ορισμένων από τα συγκεκριμένα αεροδρόμιο με χρήση κονδυλίων και από το "πακέτο Γιούνκερ".

Ο ρόλος του συμβούλου

Ο σύμβουλος που προσλαμβάνει με διαδικασία-εξπρές το ΤΑΙΠΕΔ θα καθορίσει, όπως αναφέρεται στη σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, αν τα περιφερειακά αεροδρόμια μπορούν να ομαδοποιηθούν, πώς μπορούν να αναπτυχθούν και με ποιους τρόπους μπορούν να παραχωρηθούν.

Ειδικότερα, το σχέδιο που θα κληθούν να παραδώσουν εντός διμήνου οι υποψήφιοι σύμβουλοι περιλαμβάνει πέντε βασικούς άξονες:

1. Επανεξέταση και αξιολόγηση του κάθε αεροδρομίου από λειτουργική, εμπορική και κυκλοφοριακή άποψη.

2. Αναγνώριση της δυνητικής αξίας για κάθε αερολιμένα, λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα να προσελκύσει επιπλέον αεροπορικές εταιρείες και γραμμές προορισμού, καθώς και την παραγωγή αξίας από βοηθητικές λειτουργίες (π.χ. εμπορικές και ακινήτων).

3. Ανάπτυξη βασικού επιχειρηματικού πλάνου για κάθε ένα αεροδρόμιο.

4. Ανάλυση της δυνητικής επαύξησης της παραγόμενης αξίας από τη δημιουργία συστάδων (cluster) αερολιμένων.

5. Αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής.

Λιμάνι Ηρακλείου

Παράλληλα με την προώθηση του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο Σητείας και τα άλλα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που δεν έχουν παραχωρηθεί στη γερμανική Fraport, το ΤΑΙΠΕΔ προχωρά ταχύτατα και έτερο διαγωνισμό για τα λιμάνια, συμπεριλαμβανομένου και του λιμανιού- "φιλέτου" του Ηρακλείου!

Το αμέσως επόμενο διάστημα αναμένεται να προκηρυχθεί διαγωνισμός για την πρόσληψη συμβούλων για ανάλογη διαδικασία, η οποία θα αφορά τα 10 περιφερειακά λιμάνια διεθνούς ενδιαφέροντος. Τα λιμάνια αυτά είναι της Ηγουμενίτσας, της Αλεξανδρούπολης, του Λαυρίου, της Καβάλας, των Πατρών, της Κέρκυρας, της Ελευσίνας, της Ραφήνας, του Ηρακλείου και του Βόλου, μη εισηγμένες, ανώνυμες εταιρείες Οργανισμών Λιμένων, οι μετοχές των οποίων μεταφέρθηκαν στο ΤΑΙΠΕΔ στα τέλη του 2012...

Διάβημα διαμαρτυρίας - Αντιδράσεις στη Σητεία

Στην περίπτωση της Σητείας, μετά την εξέλιξη αυτή θα πρέπει να αναμένουμε τις αντιδράσεις εκ μέρους του Δήμου και των τοπικών φορέων.

Στο Δήμο Σητείας, όπως έχουμε γράψει, "βράζουν" όχι γι' αυτό καθαυτό το σενάριο της αξιοποίησης του αεροδρομίου μέσω ιδιωτών επενδυτών, αλλά για το ότι ο Δήμος είναι εκτός... κάδρου! Στο Δήμο θεωρούν αδιανόητο να σχεδιάζει η κυβέρνηση τέτοιες εξελίξεις για ένα δημοτικό αεροδρόμιο χωρίς να μπαίνει καν στον κόπο να ενημερώσει στοιχειωδώς το Δήμο.

Γι' αυτό ακριβώς και ο δήμαρχος Σητείας Θοδωρής Πατεράκης προχώρησε σε "διάβημα" διαμαρτυρίας προς το υπουργείο Υποδομών-Μεταφορών, στο οποίο είχε αναφέρει: «Κύριε υπουργέ, πληροφορούμαστε από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης ότι ο Δημοτικός Αερολιμένας Σητείας "Βιτσέντζος Κορνάρος" εντάσσεται στην κατηγορία των αεροδρομίων τα οποία πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν.

Είναι απορίας άξιον και μας κάνει τρομερή εντύπωση το γεγονός ότι ο Δήμος Σητείας, ο οποίος είναι και ο ιδιοκτήτης του αεροδρομίου, δεν έχει καμία ενημέρωση για το μέλλον της ιδιοκτησίας του»...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News