Τι τρώνε τα ψαράκια και πεθαίνουν πρόωρα;

Τα νεαρά ψάρια τρελαίνονται να τρώνε κομματάκια πλαστικού (μικροπλαστικά), με τον ίδιο τρόπο που τα παιδιά και οι έφηβοι προτιμούν το ανθυγιεινό φαστ-φουντ.

Είναι η πρώτη φορά που διαπιστώνεται μια τέτοια σαφής διατροφική προτίμηση για το πλαστικό, από ψάρι ή οποιοδήποτε άλλο ζώο. Το αποτέλεσμα είναι ότι συχνά τα ψαράκια πεθαίνουν πρόωρα, προτού φθάσουν στην αναπαραγωγική ηλικία τους, σύμφωνα με μια νέα σουηδική επιστημονική έρευνα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τη δρα Οόνα Λόνστεντ του Πανεπιστημίου της Ουψάλα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Science", ανακάλυψαν ότι τα ψαράκια τρώνε με ενθουσιασμό το πολυστυρένιο, προτιμώντας το από τις φυσικές τροφές.

Ως συνέπεια της έκθεσης σε μεγάλες ποσότητες πλαστικού, τα ψαράκια (τα πειράματα σε δεξαμενές νερού έγιναν με μικρές πέρκες) είναι μικρότερα, πιο αργά και πιο 'χαζά΄, άρα πιο ευάλωτα στους θηρευτές.

Η παγκόσμια παραγωγή πλαστικών φθάνει τα 300 εκατ. τόνους ετησίως. Μία περυσινή μελέτη εκτιμούσε ότι περίπου οκτώ εκατομμύρια τόνοι πλαστικών αποβλήτων (σακούλες, πλαστικές συσκευασίες, παιγνίδια, συστατικά μικροσφαιρίδια καλλυντικών και προϊόντων υγιεινής κ.α.) καταλήγουν στις θάλασσες κάθε χρόνο.

Η έκθεση στην υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία, η χημική αποσύνθεση και η διαρκής κίνηση των κυμάτων διασπούν τα πλαστικά σε μικρά κομματάκια (όσα είναι κάτω των πέντε χιλιοστών, λέγονται μικροπλαστικά). Τα πειράματα έδειξαν ότι παρόλο που αρχικά τα ψαράκια έτρωγαν το σύνηθες ζωοπλαγκτόν, μόλις ανακάλυψαν το πλαστικό, δεν έλεγαν να ξεκολλήσουν από αυτό.

Η διαπίστωση αυτή, κατά τους σουηδούς επιστήμονες, δημιουργεί αυξημένη ανησυχία για τις επιπτώσεις των πλαστικών στα θαλάσσια οικοσυστήματα και στη διατροφική αλυσίδα, η οποία συχνά καταλήγει στους ανθρώπους. Θα ακολουθήσουν έτσι περισσότερες επιστημονικές μελέτες πάνω στο ζήτημα.

Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ