default-image

"Τορπίλη" για το αεροδρόμιο Καστελίου μέσω Eurostat;

Κρήτη
"Τορπίλη" για το αεροδρόμιο Καστελίου μέσω Eurostat;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όλα του γάμου... δύσκολα τελικά για το έρμο το νέο αεροδρόμιο Καστελίου! Δε φτάνει που μας έχουν ζώσει τα φίδια με τις απανωτές παρατάσεις της δημοπράτησης που έχει πια οριστεί για τις 27 Ιουνίου, έρχονται και "πικρές" πληροφορίες, δημοσιεύματα και διαρροές, με φόντο εμπλοκή από τη Eurostat, να εντείνουν άρδην την ανησυχία για την τύχη του μεγάλου αναπτυξιακού έργου που αισίως έχει κλείσει 13 χρόνια εξαγγελιών!

Το έργο δείχνει να βρίσκεται τη στιγμή αυτή πάνω σε λεπτό σχοινί, καθώς καταγράφεται μια "θολή", αντιφατική εικόνα ως προς το αν τελικά το Καστέλι, όπως εκτιμούν πολλοί, συμπεριλαμβάνεται στα έργα που πέφτουν επί του παρόντος "θύματα" της απαίτησης- "βόμβας" της Eurostat σε σχέση με το δημόσιο χρέος, ή αν το νέο αεροδρόμιο, όπως διαρρέεται από άλλους, περιλαμβάνεται στα έργα που τη γλιτώνουν, ως εξαιρούμενα από την αυστηροποίηση των κανόνων που θέτει η Eurostat για τις συμπράξεις ΣΔΙΤ στην Ευρώπη...

Ας επιχειρήσουμε να ξετυλίξουμε το κουβάρι του μπερδεμένου, ανησυχητικού τοπίου γύρω από το νέο αεροδρόμιο Καστελίου.

Το έργο, βάσει των όσων έχουν επισήμως γίνει γνωστά από την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών-Μεταφορών, μετά την παράταση που δόθηκε στις αρχές Μαΐου θα δημοπρατηθεί στις 27 Ιουνίου. Επισήμως πάντα, σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Υποδομών, η παράταση δόθηκε για τεχνικής φύσης λόγους. Συγκεκριμένα δόθηκε επειδή εκκρεμεί η απάντηση σε ορισμένα σχόλια και ερωτήματα των ενδιαφερομένων που αφορούν στα κατά κύριο λόγο θέματα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), που υποβλήθηκαν τόσο κατά την υποβολή των σχολίων επί των Τευχών Μεταβολών όσο και μετά τη λήξη της περιόδου σχολιασμού των Τευχών Μεταβολών.

Η "τορπίλη"

Μπορεί το υπουργείο να μιλά καθησυχαστικά για τεχνικής φύσης μικρή παράταση, το τελευταίο διάστημα ωστόσο έχουν "πυκνώσει" οι πληροφορίες, οι διαρροές και η φημολογία πως και το Καστέλι, όπως άλλα μεγάλα έργα, έχουν δεχτεί μια ισχυρή τορπίλη από τη Eurostat.

Ποια είναι η τορπίλη αυτή; Η Eurostat ζητεί πλέον μικρή συμμετοχή και περιορισμένα δικαιώματα του Δημοσίου στις εταιρείες ειδικού σκοπού που διαχειρίζονται τα έργα αυτά, ειδάλλως ο τραπεζικός δανεισμός του ιδιώτη και το κόστος της κατασκευής θα συνυπολογίζονται στο δημόσιο χρέος της κάθε χώρας.

Το ενδεχόμενο αυτό θα ήταν καταστροφικό για έργα όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, όπου ο συνολικός προϋπολογισμός εκτιμάται στα 850 εκατ. ευρώ, ή τη γραμμή 4 του μετρό, που ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ.

Μέχρι σήμερα, οι δαπάνες για τα έργα παραχώρησης στην Ελλάδα δε συμπεριλαμβάνονται σε χρέος και έλλειμμα. Με τις αλλαγές που επιτάσσει η Eurostat, ακόμα και ο τραπεζικός δανεισμός των ιδιωτών για ένα έργο με σύμβαση παραχώρησης (π.χ. το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, που θα κοστίσει περί τα 900 σχεδόν εκατομμύρια ευρώ) θα προσμετράται στο δημόσιο χρέος!

Αν το κόστος κατασκευής είναι π.χ. περί τα 180 εκατ. ευρώ ετησίως για την 5ετία που θα διαρκέσει η υλοποίηση του νέου αεροδρομίου, τότε αυτές οι κατασκευαστικές δαπάνες θα θεωρούνται κρατικές δαπάνες και θα υπολογίζονται στο έλλειμμα!

Σε αυτή την περίπτωση είτε η ελληνική κυβέρνηση θα αναγκαστεί να αλλάξει τους όρους για το αεροδρόμιο στο Καστέλι (ώστε να καλύπτει τις απαιτήσεις της Eurostat), κάτι που σημαίνει πως θα σπάσει "κόκκινες" γραμμές που έχει βάλει για υψηλή συμμετοχή και δυναμικό ρόλο και λόγο του Δημοσίου στο νέο αεροδρόμιο, είτε θα εμμείνει στον αρχικό της σχεδιασμό για το έργο, κάτι που σημαίνει πως το Ελληνικό Δημόσιο κινδυνεύει να βρεθεί στην οδυνηρή θέση να αποζημιώνει τον προτιμητέο ανάδοχο επειδή θα ανακαλύψει με καθυστέρηση πως το κόστος του έργου θα επιβαρύνει χρέος και έλλειμμα... Μια οδυνηρή κατάσταση, στην οποία βρέθηκε - να το σημειώσουμε - η βελγική κυβέρνηση.

Η βελγική κυβέρνηση ανακοίνωσε πως ακυρώνει το διαγωνισμό για γραμμή τραμ στη Λιέγη με ΣΔΙΤ, για τον οποίο μάλιστα είχε επιλεγεί ανάδοχος, επειδή απέτυχε όχι μία, αλλά τρεις φορές να πείσει τη Eurostat να μη συμπεριλάβει τη σχετική δαπάνη στο δημόσιο χρέος. Δηλαδή η κυβέρνηση του Βελγίου προτίμησε να πληρώσει πιθανώς αποζημιώσεις στον ανάδοχο, παρά να πάει κόντρα στη Eurostat για τα 385 εκατ. ευρώ που θα κόστιζε το έργο!

Εξαίρεση από τους κανόνες

Αυτή είναι η μία εκδοχή. Κάποια άλλα δημοσιεύματα και διαρροές, πολύ πιο ευχάριστες, θέλουν το αεροδρόμιο Καστελίου και κάποια άλλα έργα ΣΔΙΤ στη χώρα μας να έχουν εξαιρεθεί από την αυστηριοποίηση και τους νέους κανόνες που θέτει η Eurostat. Με βάση την εκδοχή αυτή, εκείνα που την πληρώνουν είναι τα έργα των οδικών αξόνων. Τα έργα αυτά δε θεωρούνται ιδιωτικές επενδύσεις και έτσι κάθε δαπάνη για την κατασκευή τους υπολογίζεται στο έλλειμμα της κεντρικής κυβέρνησης. Αντιθέτως, το Καστέλι λογίζεται σε μεγάλο βαθμό ως ιδιωτική επένδυση και ως εκ τούτου δεν τίθεται θέμα εμπλοκής του στο ελληνικό έλλειμμα...

Ρεπορτάζ: Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News