default-image

Έκανε την κρητική τέχνη τάση στις διεθνείς πασαρέλες

Κρήτη
Έκανε την κρητική τέχνη τάση στις διεθνείς πασαρέλες

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η κ. Αλεξάνδρα Θεοχάρη αποφάσισε να αφήσει την ασφάλεια του δημοσίου και μέσα στη δίνη της οικονομικής κρίσης να δημιουργήσει τη δική της επιχείρηση. Εμπνεύστηκε από τα παραδοσιακά κρητικά υφαντά που είδε στο Μοναστήρι της Αγίας Ειρήνης στο Ρέθυμνο και πήρε την παράτολμη απόφαση να τα κάνει τάση. Οι σπουδές της στην Ιστορία της Τέχνης, η δύναμη, η αποφασιστικότητα, η σκληρή δουλειά και αρκετό διάβασμα μαζί με δεκάδες υφάντριες σε όλη την Κρήτη θα την βοηθήσουν να τα καταφέρει.

Στον ένα χρόνο λειτουργίας της επιχείρησης τα μοντέρνα κρητικά υφαντά ταξίδεψαν από μια μικρή πόλη της Κρήτης, το Ρέθυμνο, σε όλη την Ελλάδα και στην Ευρώπη. Διαβάστε την ενδιαφέρουσα ιστορία της στη συνέντευξη που ακολουθεί.

- Ποια ήταν η έμπνευση για επιστροφή στην παράδοση;

Η παράδοσή μας είναι ένα προϊόν από μόνο του. Αν το αξιοποιήσουμε σωστά και το εντάξουμε στην καθημερινότητά μας μπορούμε να δημιουργήσουμε μία τάση που θα μας πάει ένα βήμα παραπέρα. Αυτό που μου έδωσε την ώθηση να ασχοληθώ με τις παραδοσιακές τέχνες και να προσπαθήσω να τις επαναπροσδιορίσω είναι η εικόνα που σίγουρα όλοι έχουμε δει με «κρητικά» υφαντά και κεντήματα made in China να κατακλύζουν τους πιο εμπορικούς δρόμους της Κρήτης και άλλων τουριστικών προορισμών. Έχουμε μια πολύ πλούσια παράδοση κι έναν αξεπέραστο πολιτισμό που τον εκμεταλλεύονται όλοι εκτός από εμάς.

Η «στράτα του έρωτα» είναι γνωστό μοτίβο της Κρητικής Υφαντικής που αναφέρεται συμβολικά στον έρωτα με τις ανηφόρες και τις κατηφόρες του.

Πριν  ασχοληθώ με την εταιρεία εργαζόμουν για πολλά χρόνια στο δημόσιο τομέα. Μετά τη γέννηση του τέταρτου παιδιού μου οι οικογενειακές υποχρεώσεις αυξήθηκαν πολύ κι έτσι παραιτήθηκα από την δουλειά μου. Η γνωριμία μου με το εργαστήρι υφαντικής που διατηρούν οι μοναχές στο Μοναστήρι της Αγίας Ειρήνης στο Ρέθυμνο έπαιξε καταλυτικό ρόλο στη συνέχεια. Ενθουσιάστηκα τόσο με την εκπληκτική δουλειά που γίνεται εκεί ώστε αποφάσισα να ξεκινήσω κι εγώ το δικό μου εργαστήριο.

- Έχουν θέση τα κρητικά μοτίβα στις διεθνείς πασαρέλες;

Το Grecian style, τα ελληνικά μοτίβα και η απλότητα της κλασσικής Ελλάδας υπήρξαν ανέκαθεν πηγή έμπνευσης για γνωστούς σχεδιαστές μόδας. Ο Versace έχει χρησιμοποιήσει την Μέδουσα και τον Μαίανδρο για παράδειγμα, στις συλλογές του. Από την άλλη, η Vivienne Westwood με τη σειρά Anglomania πρόβαλε και έκανε αναγνωρίσιμα σε όλο τον κόσμο τα χρώματα και τα μοτίβα της χώρας της. Σίγουρα λοιπόν μπορούμε κι εμείς οι ίδιοι να αξιοποιήσουμε και να διαδώσουμε στοιχεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αρκεί να αποκαταστήσουμε τη σχέση μας μαζί τους, καθώς τα έχουμε δυστυχώς παραγκωνίσει και να τα δούμε με μια πιο φρέσκια ματιά.

- Έχετε επαφές με το εξωτερικό; Από ποιες χώρες γίνονται οι παραγγελίες;

Η εταιρεία μας είναι στα πρώτα της βήματα και η αλήθεια είναι ότι η ελληνική αγορά έχει αγκαλιάσει και στηρίζει την προσπάθειά μας. Έχουμε επαφές με το εξωτερικό, συγκεκριμένα ξεκινάμε μια συνεργασία με κατάστημα στη Φιλανδία, μια χώρα με πλούσια παράδοση στην Υφαντική, που αναγνωρίζει και εκτιμά την ιδιαίτερη ποιότητα του υφαντού προϊόντος. Έχουν δείξει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον επιχειρήσεις που διατηρούν Έλληνες και εμπορεύονται ελληνικά προϊόντα σε Αμερική και Αυστραλία.

- Ποια είναι η πιο απροσδόκητη παραγγελία που δεχτήκατε;

Αυτή ήταν μια πραγματικά απροσδόκητη παραγγελία. Μια κοπέλα από το Ελσίνκι, που ετοιμάζει το γάμο της στην Κρήτη, με βρήκε μέσω διαδικτύου και μου ζήτησε να της φτιάξω το νυφικό της. Είδε τη δουλειά μας ,τη διαδικασία παραγωγής, ήμασταν για πολύ καιρό σε επαφή ανταλλάσσοντας ιδέες, η ίδια διάλεξε το μοτίβο με τα χρώματα που της άρεσαν ώσπου καταλήξαμε στο τελικό σχέδιο. Εκτός από κάποιες μεταξωτές λεπτομέρειες όλο το νυφικό βγήκε από τον αργαλειό, έδεσε άψογα με το concept του γάμου που θα γίνει σ' ένα ρομαντικό περιβάλλον, γεμάτο αγριολούλουδα σε ξωκλήσι του Ρεθύμνου.

- Πως εμπνευστήκατε το συνδυασμό αργαλειού και μόδας;

Τόσο τον αργαλειό, όσο και τη μόδα τα αγαπούσα από πολύ μικρή. Τον αργαλειό τον γνώρισα στο εργαστήρι της γιαγιάς μου όπου πέρασα πολλά από τα παιδικά μου χρόνια. Ο κόσμος της μόδας πάντα με γοήτευε και γι' αυτό το λόγο εκτός των άλλων σπούδασα και σχέδιο μόδας. Αυτά τα δύο ήρθε η στιγμή που μπλέχτηκαν μέσα μου δημιουργικά κι έτσι γεννήθηκε η ΚΛΩΘΏ.

- Πως προέκυψε η επωνυμία;

Η Κλωθώ ήταν η πρώτη από τις τρεις Μοίρες, σύμφωνα με την ελληνική Μυθολογία, που ύφαινε τις ζωές των ανθρώπων. Η δική μου Κλωθώ επαναφέρει και αναβιώνει το Κρητικό υφαντό, δίνοντας του νέα ζωή.

- Ποιος σας έμαθε αργαλειό;

Τον αργαλειό τον μαθαίνω τώρα, βήμα βήμα από τις γυναίκες που συνεργάζομαι σ' ολόκληρη την Κρήτη. Έχουμε συνεργάτες σε όλη την Κρήτη. Η παραγωγή γίνεται εξ ολοκλήρου στην Κρήτη. Συνεργαζόμαστε με τις καλύτερες υφάντριες του νησιού, με τοπικές επιχειρήσεις και βιοτεχνίες. Κάθε υφάντρια έχει τα μυστικά της, είναι απίστευτα ενδιαφέρον να μαθαίνεις κάθε μέρα κάτι καινούριο από τις γυναίκες αυτές που αποτελούν πραγματικά «κιβωτό» γνώσεων μιας Τέχνης που δεν πρέπει να αφήσουμε να εξαφανιστεί.

- Ποιες δυσκολίες αντιμετωπίσατε;

Νομίζω πως το πιο δύσκολο κομμάτι του project είναι να βρεις τους κατάλληλους συνεργάτες που θα μοιραστούν το όραμά σου και θα σε βοηθήσουν να το πραγματοποιήσεις.

- Τι κάνει κάθε προιόν ξεχωριστό;

Η διαδικασία παραγωγής κάθε κομματιού είναι ιδιαίτερη, επίπονη και χρονοβόρα. Κάθε σχέδιο βγαίνει σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων ενώ υπάρχει πάντα η δυνατότητα custom made παραγγελίας, να διαλέξει κάποιος μοτίβα και χρώματα της αρεσκείας του και να τα προσαρμόσουμε πάνω στο ρούχο.

- Ποιο είναι το όραμα για το μέλλον;

Το όραμα για το μέλλον είναι να γίνει το brand συνώνυμο της Κρητικής Υφαντικής διεθνώς .Να μπορούμε να παράγουμε προϊόντα υψηλής πολιτιστικής αξίας με συνέπεια και αξιοπιστία.

Fb: Klotho - Thread of time

Μαρία Αγαπάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News