default-image

Οι S-300, το Καστέλι και το Ισραήλ

Κρήτη
Οι S-300, το Καστέλι και το Ισραήλ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι σχέση μπορεί να έχουν οι S-300, οι εξαγγελίες και τα τεύχη δημοπράτησης του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, η εμπλοκή του Ισραήλ, τα drones και οι εγκαταστάσεις με ισραηλινή εργολαβία σε Ζήρο και Καστέλι στο στρατιωτικό αεροδρόμιο;

Σήμερα στο Καστέλι βρίσκεται ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, προκειμένου να παραδώσει στο δήμαρχο της περιοχής για διαβούλευση τα τεύχη δημοπράτησης του νέου πολιτικού αεροδρομίου της Κρήτης. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την αδρανοποίηση της 126 Σ.Μ. στο Ηράκλειο, μόνο τυχαίο που δεν είναι.

Ακόμη περισσότερο, αν προσέξει κανείς τα σχέδια και τους χάρτες του νέου πολιτικού αεροδρομίου, θα διαπιστώσει ότι αυτό όχι μόνο δεν καταργεί τη στρατιωτική μονάδα της 133 Σ.Μ., αλλά επί της ουσίας εφάπτεται με αυτήν, έχοντας διαφορετική κεντρική πύλη εισόδου από την πλευρά προς Θραψανό, την ώρα που η υφιστάμενη του στρατιωτικού θα παραμείνει ως έχει, ανεξάρτητη και αναβαθμισμένη.

"Τηλεγράφημα" Reuters - Aπάντηση ΓΕΑ - Η άποψή μας

Σε διάψευση "τηλεγραφήματος" του πρακτορείου Reuters σχετικά με την εκπαίδευση Ισραηλινών πιλότων ισραηλινών αεροσκαφών στην αντιμετώπιση του ελληνικού αντιαεροπορικού συστήματος S-300 προχώρησε το ελληνικό Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας. Με ανακοίνωσή του διαψεύδει κατηγορηματικά ως «παντελώς ανυπόστατα» δημοσιεύματα σε μερίδα ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης. «Ουδέποτε πραγματοποιήθηκε τέτοιου είδους εκπαίδευση με οποιαδήποτε τρίτη χώρα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στη σχετική ανακοίνωση του ΓΕΑ. «Πάγια και συνεχής πρακτική της Πολεμικής Αεροπορίας είναι να μην αποκαλύπτει ευαίσθητες επιχειρησιακές δυνατότητες και δεδομένα», τονίζει στην ανακοίνωση.

Η ιστορία

Αν ρίξουμε όμως μία ματιά στο κοντινό σχετικά παρελθόν, θα δούμε ότι τα πράγματα είναι κατά πολύ διαφορετικά από τις σημερινές ανακοινώσεις: Μετά τη συνεκπαίδευση των ισραηλινών μαχητικών παρουσία της πρέσβειρας του Ισραήλ και του Έλληνα ΥΕΘΑ τον Οκτώβριο 2014 και σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας την Κυριακή 7 έως και την Παρασκευή 12 Δεκέμβρη 2014 πραγματοποιήθηκε στην αεροπορική βάση Ovda, στο Ισραήλ, συνεκπαίδευση της 330 Μοίρας της 111 Πτέρυγας Μάχης (Ν. Αγχίαλος) με την 107 Μοίρα της Ισραηλινής Αεροπορίας, στο πλαίσιο του Προγράμματος Στρατιωτικής Συνεργασίας Ελλάδας-Ισραήλ 2014, με παρουσία του αρχηγού του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, αντιπτέραρχου Ευάγγελου Τουρνά.

Μετά το ταξίδι του υπουργού Εθνικής Άμυνας Π. Καμμένου στο Ισραήλ στις 19-21/7/2015, αποφασίστηκε η εγκατάσταση μεγάλου ραντάρ (Over The Ηοrizon) επιτήρησης αέρος και επιφανείας στην ανατολική Κρήτη, ραντάρ ισραηλινής κατασκευής και επιχειρησιακού έλεγχου από ισραηλινό προσωπικό.

Το μεγάλο ραντάρ Over The Ηοrizon

Είναι η πρώτη φορά που στην Ελλάδα την ευθύνη της λειτουργίας μιας στρατιωτικής εγκατάστασης θα την έχει ξένο στρατιωτικό προσωπικό με εξαίρεση φυσικά τις ΗΠΑ, που στο παρελθόν είχαν υπό τον έλεγχό τους αρκετές ελληνικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις, όπως ραντάρ, πυρηνικών κ.λπ. Η απόφαση είναι ανορθόδοξη γιατί συν τοις άλλοις δίνει τεράστιο στρατηγικό βάθος έγκαιρης προειδοποίησης σε μία ξένη χώρα, αλλά και επιτρέπει στο Ισραήλ να μπει στο σκληρό πυρήνα του ελληνικού συστήματος έγκαιρης προειδοποίησης, αφού θα είναι διασυνδεδεμένο με τα υπόλοιπα ραντάρ του ελληνικού χώρου (π.χ. Ανδραβίδα-117 Πτέρυγα Μάχης , Άραξο-116 Πτέρυγα Μάχης σε αναβαθμισμένο ρόλο διεθνούς κέντρου επιχειρήσεων, Άκτιο, Ανώτατo Κέντρο Αεράμυνας στη Λάρισα), σε συνεργασία με τα Unmannend Air Vecicle (UAV) της Leading system inc.

Το μεγάλο ραντάρ Over The Horizon

133 Σ.Μ. και αεροδρόμιο Καστελίου

Η πρώτη μυστική επίσκεψη αξιωματούχων του αμερικανικού στρατού στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Καστελίου, μετά από αίτημα στις 3/9/2013 της Αμερικάνικης Πρεσβείας στην Αθήνα, έγινε στις 5 και 6 Σεπτέμβρη 2013. Σκοπό είχε να επιθεωρήσουν οι δύο αξιωματούχοι όλες τις εγκαταστάσεις της 133 Σμηναρχίας Μάχης στο Καστέλι, να αξιολογήσουν τις επιχειρησιακές δυνατότητες των υποδομών του αεροδρομίου και να προγραμματίσουν την ένταξή του στο σχεδιασμό επίθεσης στη Συρία.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το υπόστεγο 3 στρεμμάτων στο αεροδρόμιο Καστελίου της 133 Σ.Μ. είναι έτοιμο για να υποδεχτεί τα τηλεκατευθυνόμενα κατασκοπευτικά UAV Predator. Οι εγκαταστάσεις δεν έγιναν για να ακυρωθούν. Ειδικοί αποκλείουν να γίνονται τέτοια έργα και να έχουν τέλος με δημοπράτηση για πολιτικό αεροδρόμιο. Οι παλαιότερες δημοπρατήσεις για το αεροδρόμιο έγιναν σε προεκλογικές περιόδους και ακυρώθηκαν όλες μετεκλογικά.

Διευκρίνιση: Η 126 Σ.Μ. στο Ηράκλειο δε διαθέτει υποδομές για UAV Predator. Μετά το κλείσιμο της μονάδας στις 31/7/2015 παραμένουν τα καύσιμα και οι πύραυλοι S-300.

Παλαιότερες εξαγγελίες

Το 2009 με προτάσεις του ΤΕΕ/ΤΑΚ είχαν γίνει μελέτες σύνδεσης νέου αεροδρομίου και ΒΟΑΚ και είχε ζητηθεί από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ να αποσταλούν τα τεύχη δημοπράτησης στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ έφτιαξε ομάδα εργασίας για την παρακολούθηση της πορείας υλοποίησης του έργου.

Στις 15/5/2014 ο υπουργός Υποδομών Μ. Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε από την Κρήτη τη δημοπράτηση του αεροδρομίου στο Καστέλι

Ο εργοληπτικός σύνδεσμος ΣΑΤΕ είχε ζητήσει την άμεση αναστολή του Ν. 4281/14 ("Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, οργανωτικά θέματα υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις"), τουλάχιστον ως την 1η Ιανουαρίου 2016, για λόγους εύρυθμης λειτουργίας του συστήματος παραγωγής δημοσίων έργων, αλλά και προκειμένου να αποφευχθούν τραγελαφικές καταστάσεις.

Τμήματα ΤΕΕ και ο ΣΑΤΕ έχουν ζητήσει από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη την άμεση, πλήρη αναστολή της έναρξης ισχύος του Ν. 4281/2014, γεγονός που επιβεβαίωσε ο κ. Τσίπρας στις δηλώσεις του στις 13/8/2015 για το αεροδρόμιο Καστελίου.

Νέες εξαγγελίες για αεροδρόμιο Καστελίου

«Στις 23 Φεβρουαρίου θα κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, το οποίο θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης και υπολογίζεται να κοστίσει 850 εκατ. ευρώ».

Ο υπουργός Υποδομών κ. Χρήστος Σπίρτζης υπέγραψε την απόφαση έγκρισης των Τευχών Μεταβολών για τη σύμβαση παραχώρησης του αερολιμένος Καστελίου και των οδικών συνδέσεων αυτού με το Βόρειο και Νότιο Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ). Τα νέα τεύχη θα αναρτηθούν για διαβούλευση σήμερα Δευτέρα, ώστε οι υποψήφιοι επενδυτές και τα σχήματα που εξέφρασαν ενδιαφέρον να συμμετάσχουν στο διαγωνισμό και να διατυπώσουν τα σχόλιά τους ως το Σχέδιο Σύμβασης Παραχώρησης.

Κατά την επίσκεψη σήμερα στο Καστέλι του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, επειδή όλα τα παραπάνω μόνο φαινομενικά ασύνδετα που δεν είναι μεταξύ τους, θα είχε ενδιαφέρον να τεθεί και το σχετικό ερώτημα προς τον υπουργό, αναφορικά με την τύχη των στρατιωτικών υποδομών που θα γειτνιάζουν άμεσα με το νέο διεθνές πολιτικό αεροδρόμιο της Κρήτης.

Η ιστορία χρονολογικά

* Οκτώβρης 2014: Συνεκπαίδευση Πολεμικής Αεροπορίας με την Ισραηλινή

* 12/6/2015: Ο ΥΠ.ΕΘ.Α. Π. Καμμένος μιλάει για μεταφορά από την Κρήτη στην Κάρπαθο της ΝΑΤΟϊκής αεροπορικής βάσης

* 20/7/2015: Ο κ. Καμμένος στο Ισραήλ

* 31/7/2015: Έκλεισε η 126 Σμηναρχία Μάχης

* 13/08/2015: «Δημοπρατείται το αεροδρόμιο Καστελίου», δηλώνει ο Αλ. Τσίπρας.

* 28/9/ 2015: Ο κ. Τσίπρας στον κ. Ομπάμα

* 15/11/2015: Ο κ. Τσίπρας στον κ. Νταβούτογλου

* 25/11/2015: Ο κ. Τσίπρας στον κ. Νετανιάχου

* 4/12/2015: Δημοσίευμα του Reuters κάνει λόγο για μυστική δοκιμή από τους Ισραηλινούς των S-300 στην Ελλάδα

Οκτώβρης 2014: Συνεκπαίδευση Πολεμικής Αεροπορίας με την ισραηλινή
20/7/2015: Ο κ. Καμμένος στο Ισραήλ
15/11/2015: Ο κ. Τσίπρας στον κ. Νταβούτογλου
25/11/2015: Ο Τσίπρας στον κ. Νετανιάχου

Γιώργος Σαχίνης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News