default-image

"Μπλόκαρε" ξανά ο δρόμος της Μεσαράς

Κρήτη
"Μπλόκαρε" ξανά ο δρόμος της Μεσαράς

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μα, είναι δυνατόν 5-6 μήνες τώρα ο φάκελος της ένστασης κατά του προσωρινού αναδόχου να παραμένει στοιβαγμένος στα συρτάρια του υπουργείου Υποδομών και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου να σφυρίζει αδιάφορα;».

Την απορία αυτή εξέφρασε με αγανάκτηση στη "Νέα Κρήτη" ο τομεάρχης Υποδομών της Ν.Δ. Λευτέρης Αυγενάκης για τη νέα εμπλοκή στον πολύπαθο οδικό άξονα Ηράκλειο-Μοίρες. Αλλά και την ανησυχητική στασιμότητα που καταγράφεται, με κίνδυνο αφενός την απένταξη του έργου από το ΕΣΠΑ και την απώλεια κονδυλίων και αφετέρου την μη ολοκλήρωση του κάθετου άξονα που θα δώσει «ανάσα» στην παραγωγική περιοχή της Μεσαράς!

Το "σκοτσέζικο ντους" για τον κάθετο άξονα, που η Κρήτη ακούει αλλά δεν βλέπει να ολοκληρώνεται εδώ και χρόνια, δυστυχώς συνεχίζεται. Μετά από διετή υπομονή και αναμονή, το έργο φαινόταν να περνά επιτέλους στην τελική ευθεία πριν από ένα περίπου χρόνο, όταν και προέκυψε προσωρινός ανάδοχος στην τρίτη κατά σειρά εργολαβία-σκούπα του κάθετου άξονα. Πάνω που είχαν ολοκληρωθεί όμως τα διαδικαστικά και η ανάθεση της τρίτης εργολαβίας βρισκόταν στις τελικές τζίφρες, προέκυψε νομική εμπλοκή, στο πλαίσιο μιας εργολαβικής «βεντέτας» που, όπως φαίνεται, μαίνεται από το νησί μας...

Το χρονικό

Ας τα πάρουμε όμως με τη σειρά… Το μεγάλο οδικό έργο που ξεκίνησε στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας αρχικά είχε χωριστεί σε δύο εργολαβίες. Η μία εργολαβία, για το τμήμα Απομαρμάς-Άγιοι Δέκα, μήκους 8 χιλιομέτρων, εκτελέστηκε κανονικά και παραδόθηκε. Στο δεύτερο κομμάτι όμως, Αγία Βαρβάρα-Απομαρμάς, υπήρξαν απρόοπτα με κατολισθήσεις και άλλα γεωτεχνικά προβλήματα.

Για το λόγο αυτό δε στάθηκε δυνατό να ολοκληρωθεί κανονικά και κατέστη αναγκαία η προκήρυξη και τρίτης εργολαβίας.

Η εργολαβία καθυστέρησε να δημοπρατηθεί περίπου ενάμιση χρόνο. Με τα πολλά έγινε η δημοπράτηση και προέκυψε στα τέλη Δεκεμβρίου του 2014 προσωρινός ανάδοχος.

Η εργολαβία κατακυρώθηκε συγκεκριμένα στη σχετικά άγνωστη σε επίπεδο Κρήτης εταιρεία "Κλ. Γ. Ρούτσης Α.Ε." με έκπτωση περίπου 35,8% και τίμημα τα 30,17 εκατ. ευρώ, έναντι αρχικής προϋπολογισθείσας τιμής 47 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση εγκρίθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Την περασμένη άνοιξη άναψε επίσης το «πράσινο φως» από την αρμόδια Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. Τότε απέμεναν μονάχα οι τελικές υπουργικές υπογραφές για να ανοίξει ο δρόμος της έναρξης των εργασιών. Καλώς εχόντων των πραγμάτων, όπως εκτιμούσαν όλοι, στις αρχές του καλοκαιριού ο ανάδοχος εργολάβος θα μπορούσε να πιάσει δουλειά. Δυστυχώς οι προσδοκίες διαψεύστηκαν οικτρά!

Εργολαβική βεντέτα

Αναπάντεχα το έργο έμπλεξε σε νομικές περιπέτειες και σε ένα πόλεμο αλληλοενστάσεων μεταξύ εταιρειών που έχουν πάρει 2 μεγάλα οδικά έργα στην Κρήτη. Της κοινοπραξίας εταιρειών «Αθωνική Τεχνική-Γ. Πετρής Ανώνυμη Τεχνική Εταιρεία», που έχει αναλάβει την αναβάθμιση και βελτίωση του οδικού τμήματος Πάνορμος-Εξάντης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο Ρέθυμνο, έργο προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ, και της εταιρείας «Κλ. Γ. Ρούτσης Α.Ε.» που έχει μειοδοτήσει στην τρίτη εργολαβία-«σκούπα» του κάθετου άξονα Ηράκλειο-Μεσαρά.

Οι δύο ανάδοχοι εργολάβοι αλληλοκαταγγέλθηκαν για τα πιστοποιητικά τους (πτυχία, φορολογική ενημερότητα κ.ά.). Και κάπου εκεί προέκυψε απόλυτη εμπλοκή με το έργο του δρόμου Ηρακλείου-Μοίρες.

Εδώ και μήνες τηρείται απόλυτη σιγή ιχθύος στο υπουργείο Υποδομών σε σχέση με την ένσταση κατά του προσωρινού αναδόχου κ. Ρούτση, που έχει καταθέσει ο έτερος εργολάβος κ. Πετρής.

«Πυρά» Αυγενάκη προς το υπουργείο

Η σιγή ιχθύος και η όλη στασιμότητα έχουν θορυβήσει τόσο τους υπεύθυνους του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης, ενώ προκάλεσαν την έντονη αντίδραση του τομεάρχη Υποδομών της Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη.

Ο ίδιος, διαπιστώνοντας μια αδράνεια σε υπηρεσιακό αλλά πρωτίστως σε πολιτικό επίπεδο στο υπουργείο Υποδομών, δεν έκρυψε μιλώντας στη "Νέα Κρήτη" την αγανάκτηση και ταυτόχρονα την ανησυχία του για το έργο που περιμένει πώς και πώς όλος ο νομός Ηρακλείου, αλλά πρωτίστως η Μεσαρά...

«Ένα τέτοιο έργο, πρώτης προτεραιότητας, παραμένει δυστυχώς στάσιμο, με απόλυτη ευθύνη του σημερινού υπουργού Υποδομών-Μεταφορών Χρήστου Σπίρτζη. Η καθυστέρηση δημιουργεί σημαντικά προβλήματα αναφορικά με τη χρηματοδότηση του έργου, καθότι συγχρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ, το οποίο ολοκληρώνεται στα τέλη του 2015 και οι χρόνοι υλοποίησης είναι πλέον απόλυτα οριακοί. Και να θυμίσω ότι μιλάμε για μια μεγάλη και αρκετά απαιτητική εργολαβία, που θα απαιτήσει μια διετία για να υλοποιηθεί», ανέφερε ο κ. Αυγενάκης, για να προσθέσει:

«Οφείλει η κυβέρνηση, ο αρμόδιος υπουργός αλλά και οι κυβερνητικοί βουλευτές του Ηρακλείου να αποδείξουν εμπράκτως ότι καταλαβαίνουν τη σπουδαιότητα του έργου και την κρισιμότητα της καθυστέρησης. Το τραγικό της υπόθεσης, πέραν του ότι η ένσταση εις βάρος του προσωρινού αναδόχου παραμένει στοιβαγμένη επί μήνες στα συρτάρια της αρμόδιας διεύθυνσης του υπουργείου Υποδομών, ενώ θα μπορούσε να εξεταστεί σε 15-20 μέρες, είναι πως ο υπουργός, παρά τις προσπάθειες που έχω κάνει, αδυνατεί, ως φαίνεται, να αντιληφθεί μια σημαντική παράμετρο. Ότι η εργολαβία είναι ενταγμένη στο ΕΣΠΑ. Όσο δεν ξεκινά να εκτελείται το έργο, κινδυνεύει η απορρόφηση των χρημάτων από την Ε.Ε. και κινδυνεύουμε δυστυχώς να μην δούμε το έργο να τελειώνει!».

«Αν υπάρχει παρατυπία από πλευράς του πρώτου μειοδότη, ας προχωρήσει η διαδικασία και ας δοθεί η εργολαβία στον επόμενο μειοδότη. Δεν είναι το θέμα ποιος εργολάβος θα πάρει τελικά το έργο. Το κρίσιμο είναι να ξεκινήσουν επιτέλους οι εργασίες. Να αποφύγουμε τα χειρότερα. Για αυτό καλώ το υπουργείο να αναλάβει επιτέλους σχετική πρωτοβουλία», κατέληξε ο κ. Αυγενάκης.

Μπάμπης Σαββίδης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News