Ειδήσεις

Μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου οι πιο ισχυροί σεισμοί

Οι επιστήμονες δεν έχουν ακόμη ανακαλύψει το λόγο που οι πιο ισχυροί και με μεγαλύτερο εστιακό βάθος σεισμοί, γίνονται συνήθως μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου.

Ερευνητές στις ΗΠΑ, με επικεφαλής τον Ζονγκγουέν Ζαν του Ινστιτούτου Τεχνολογίας της Καλιφόρνια (Caltech) και τον Πίτερ Σίρερ του Ινστιτούτου Ωκεανογραφίας Scripps, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό γεωφυσικής "Geophysical Research Letters", σύμφωνα με το New Scientist, μελέτησαν όλους τους σεισμούς που συνέβησαν στη Γη μετά το 1900.

Από τους συνολικά 60 μεγάλους και άνω των 7 βαθμών και βαθείς σεισμούς βάθους κάτω των 500 χιλιομέτρων, οι περισσότεροι συνέβησαν την περίοδο Απριλίου-Οκτωβρίου.

Ανάλογο εποχικό πρότυπο δεν φαίνεται να υπάρχει στους μικρότερους και πιο ρηχούς σεισμούς. Εξήγηση γι' αυτό δεν υπάρχει. «Από φυσική σκοπιά, η εποχικότητα δεν έχει νόημα» δήλωσε ο Ζαν.

Πιθανή αιτία είναι οι δυνάμεις που δέχεται ο πλανήτης από τη βαρύτητα του Ήλιου ή λόγω της περιστροφής γύρω από τον άξονά του και οι οποίες μπορεί να αυξομειώνονται ανάλογα με την εποχή του έτους. Παρόλα αυτά, αυτές οι δυνάμεις είναι μικρές σε σχέση με τη βαρυτική επίδραση της Σελήνης πάνω στη Γη.

Από την άλλη πλευρά, σε βάθη 500 έως 700 χιλιομέτρων οι θερμοκρασίες και οι πιέσεις είναι τόσο μεγάλες, που τα πετρώματα θα έπρεπε να είναι τόσο μαλακά, ώστε δεν θα ήταν καν πιθανό να υφίστανται ξαφνικά ρήγματα και να προκαλούνται σεισμοί.

Η εποχική τάση στους σεισμούς είχε προταθεί για πρώτη φορά στη δεκαετία του ΄30. Ωστόσο, τις επόμενες δεκαετίες, νέα στοιχεία και στατιστικά δεδομένα που ήλθαν στο φως, φάνηκε να διαψεύδουν τον ισχυρισμό αυτό. Η νέα μελέτη φέρνει ξανά το ζήτημα της εποχικότητας, χωρίς να έχουν πειστεί όλοι επιστήμονες σχετικά με αυτό.

Σύμφωνα με τη νέα ανάλυση, η εποχικότητα είναι πολύ πιο ορατή σε μερικές περιοχές από ό,τι σε άλλες. Έτσι, για παράδειγμα, στη σεισμογενή Ιαπωνία σχεδόν όλοι οι ισχυροί και βαθιοί σεισμοί συμβαίνουν μεταξύ Απριλίου και Οκτωβρίου.