default-image

ΒΟΑΚ: Πρόστιμα 3 εκατ. ευρώ μέσω των καμερών σε ένα χρόνο

Κρήτη
ΒΟΑΚ: Πρόστιμα 3 εκατ. ευρώ μέσω των καμερών σε ένα χρόνο

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χιλιάδες οδηγοί θα κληθούν να πληρώσουν υπέρογκα πρόστιμα που αγγίζουν και τα τρία εκατομμύρια ευρώ επειδή ξεπέρασαν το όριο ταχύτητας στο Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Μάλιστα, τώρα τον Αύγουστο οι παραβάσεις αναμένεται να φτάσουν τις 1.000, σύμφωνα με εκτιμήσεις αρμόδιων παραγόντων.

Οι κάμερες στο ΒΟΑΚ μέσα σε ένα μόνο χρόνο λειτουργίας τους αύξησαν τα έσοδα και μείωσαν τα τροχαία. Είναι όμως σωστές, αφού διαπιστώνεται μια ανακολουθία στην τοποθέτησή τους, μιας και πριν από 7 χρόνια το οδικό περιβάλλον ήταν τελείως διαφορετικό; Το μόνο σίγουρο πάντως είναι ότι έβγαλαν τα λεφτά τους και μάλιστα με το παραπάνω!

Οι ηλεκτρονικοί μηχανισμοί ελέγχου ταχύτητας ή αλλιώς τα γνωστά σε όλους μας ραντάρ, που βρίσκονται υπό την εποπτεία του υπουργείου Μεταφορών, τέθηκαν σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2014, ενώ είχαν εγκατασταθεί ως εξοπλισμός από το 2007.

Από την αρχή του έτους μέχρι σήμερα στο Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης έχουν χάσει τη ζωή τους 7 άνθρωποι, ενώ το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι, που δε λειτουργούσαν οι κάμερες, είχαν σκοτωθεί 9 άτομα. Την ίδια ώρα, μέσα σε ένα χρόνο λειτουργίας τους βεβαιώθηκαν 9.000 παραβάσεις, σύμφωνα με την Τροχαία του ΒΟΑΚ, και στις συνολικά 36 κάμερες που υπάρχουν στα 225 χιλιόμετρα του ΒΟΑΚ από Κίσσαμο μέχρι Παχιά Άμμο και στις δύο κατευθύνσεις.

Με μια απλοϊκή διαίρεση μια κάμερα αναλογεί σε κάθε 18 χιλιόμετρα ανά κατεύθυνση. Πριν από αυτήν υπάρχουν δύο προειδοποιητικές πινακίδες με το διεθνές σήμα αναγνώρισης του ελέγχου με τεχνικά μέσα. Ωστόσο, καλό θα ήταν, λόγω του ότι είναι τουριστική η περιοχή μας, να υπήρχε και μια λεκτική ενημέρωση και στα Αγγλικά. Η ταχύτητα κυμαίνεται ανάλογα με την κάθετη σήμανση που υπάρχει στο κάθε οδικό σημείο όπου έχει τοποθετηθεί η κάμερα.

Δύο χρόνια μετά την τοποθέτησή τους υπήρξε μια μελέτη χωροθέτησης ορίων ταχύτητας, η οποία όμως τα πέντε χρόνια που πέρασαν μέχρι τη λειτουργία των καμερών ήταν ήδη παρωχημένη. Εκτίμηση μάλιστα του προέδρου του Συλλόγου Εθελοντών για την Πρόληψη Τροχαίων Ατυχημάτων κ. Γιάννη Λιονάκη είναι ότι η συγκεκριμένη χωροθέτηση και τα όρια ταχύτητας πρέπει να μπαίνουν από υπηρεσίες του νησιού μας, όπως η Περιφέρεια και ο Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης, και όχι από την Αθήνα.

Η μελέτη, υπενθυμίζουμε, προέβλεπε τη μείωση των ορίων ταχύτητας στο 60% των οδικών σημείων όπου ήταν τοποθετημένες οι κάμερες. Σε ένα 20% προέβλεπε να παραμείνει σταθερό το όριο ταχύτητας και σε ένα 20% των σημείων να αυξηθεί.

Στο συγκεκριμένο ερώτημα γιατί έπρεπε να μειωθούν τα όρια ταχύτητας στο 60% του ΒΟΑΚ, η παρατήρηση του κ. Λιονάκη ήταν: «Φανταστείτε πόσο κακής ποιότητας και πόσο επικίνδυνος δρόμος είναι ο ΒΟΑΚ που του ταιριάζουν όρια ταχύτητας μικρότερα ακόμη και πολλών σημείων του επαρχιακού δικτύου».

Ο ίδιος μάς ανέφερε πως σε πολλά σημεία του ΒΟΑΚ, όπου υπάρχουν κάμερες, θα έπρεπε να αλλάξουν κάποια δεδομένα. Για παράδειγμα, όπως τόνισε ο κ. Λιονάκης, υπάρχει κάμερα στην Πρασά, όπου έχει όριο ταχύτητας τα 70 χιλιόμετρα. Παλιά είχαμε κάθε χρόνο εκεί συνήθως τέσσερις νεκρούς. Έκτοτε ο δρόμος έχει διαχωριστικό στηθαίο. Το όριο θα έπρεπε να πάει στα 90 ή στα 100 χιλιόμετρα. Άλλο παράδειγμα αποτελεί η διακλάδωση Κοκκίνη.

Παράλληλα, «στη γέφυρα Φρουζή, κοντά στην Παχιά Άμμο, όπου το όριο ταχύτητας είναι 50 χιλιόμετρα, η προειδοποιητική πινακίδα από τη βάση της κάμερας απέχει μόλις 3 μέτρα», πρόσθεσε. Θα πρέπει να αλλάξουν δεδομένα ακόμη και σε οδικά σημεία που υπάρχουν κάμερες και τα οποία δεν ανήκουν στο ΒΟΑΚ. Για παράδειγμα, στις Γούρνες, όπως τόνισε ο κ. Λιονάκης, όπου το όριο ταχύτητας είναι 50 χιλιόμετρα, λίγο πριν ακολουθεί κάμερα και στα 40 μέτρα μετά αρχίζει διαχωριστικό στηθαίο.

Η Τροχαία του ΒΟΑΚ έχει προτείνει νέα χωροθέτηση καμερών σε άλλα σημεία του βόρειου οδικού δικτύου του νησιού, όπως μας είπε ο διοικητής του ΒΟΑΚ Ρεθύμνου κ. Χρήστος Παπαδάκης. Όμως, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει ακόμη τίποτα. Η όλη διαδικασία θεωρείται αρκετά χρονοβόρα, μιας και εμπλέκεται άλλο υπουργείο, που είναι το Μεταφορών, και φυσικά δεν υπάρχουν πλέον χρήματα.

Όσον αφορά στα πρόστιμα, που αποτελούν έσοδα του εκάστοτε Δήμου, αυτά κυμαίνονται στα 40 ευρώ αν η παράβαση είναι μεταξύ του ορίου ταχύτητας του σημείου όπου βεβαιώθηκε έως και 20 χιλιόμετρα παραπάνω. Από 20 έως 30 χιλιόμετρα παραπάνω από το όριο ταχύτητας το πρόστιμο αγγίζει τα 100 ευρώ συν 5 πόντους. Υπενθυμίζουμε πως στους 20 πόντους τη διετία στον οδηγό αφαιρείται το δίπλωμα οδήγησης. Από 30 χιλιόμετρα και άνω από το όριο ταχύτητας ή από 130 χιλιόμετρα και άνω το πρόστιμο αγγίζει τα 350 ευρώ συν τρεις μήνες αφαίρεσης του διπλώματος.

Όπως μας ανέφερε ο κ. Παπαδάκης, «οι περισσότερες παραβάσεις εδώ κι ένα χρόνο που έχουν τεθεί σε λειτουργία οι κάμερες έχουν να κάνουν με το μεγαλύτερο πρόστιμο, ενώ στο ΒΟΑΚ το μεγαλύτερο όριο ταχύτητας είναι μόλις 90 χιλιόμετρα, τουλάχιστον μέχρι να κατασκευαστεί όλος ο δρόμος». Εξαίρεση αποτελεί η γέφυρα Παπαναστασίου-κόμβος Γιοφύρου, όπου το όριο είναι 100 χιλιόμετρα.

Μειωμένη η κίνηση στο ΒΟΑΚ

Φέτος, εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, υπάρχει μια μείωση στην κίνηση των οχημάτων που διέρχονται το Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης και είναι της τάξεως του 10 με 15%. Ωστόσο, από τις ενδείξεις που πάρθηκαν δειγματοληπτικά από τις κάμερες, που ξεκινούν από το Καστέλι Χανίων και φτάνουν μέχρι την Παχιά Άμμο Λασιθίου, διαπιστώνεται πως μέσα σε ένα μήνα και συγκεκριμένα μόνο για το χρονικό διάστημα από 15 Ιουλίου του 2014 έως και τα μέσα Αυγούστου του ίδιου έτους στο ΒΟΑΚ είχαμε 4.400.000 διελεύσεις οχημάτων! Κατά μέσο όρο κινούνταν δηλαδή το θερινό αυτό διάστημα στο δρόμο του ΒΟΑΚ 135.000 οχήματα ημερησίως.

Η περισσότερη κίνηση πάντως, που αυξάνει βέβαια και τις πιθανότητες να βεβαιωθούν παραβάσεις, σημειώνεται τόσο σε Ηράκλειο-Χερσόνησο, όσο και στις περιοχές Σούδα και Πετρέ, που θεωρούνται καθαρά τουριστικές περιοχές.

Το πιο προβληματικό σημείο ωστόσο του ΒΟΑΚ αποτελεί το κομμάτι Σίσες-Φόδελε, όπου εκεί σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία και βρίσκονται τοποθετημένες δύο κάμερες.

Σημειώνεται ότι στην αρχή οι οδηγοί δε γνώριζαν πού βρίσκονταν οι κάμερες. Όταν όμως έμαθαν, υπήρξε το φαινόμενο να ανακόπτουν ταχύτητα και μετά να συνεχίζουν να τρέχουν με μεγαλύτερη ταχύτητα από ό,τι είχαν αναπτύξει τη στιγμή που περνούσαν από τις κάμερες, ώστε να κερδίσουν το χαμένο χρόνο. Όπως μας λέει ο κ. Παπαδάκης, σήμερα, όπως όλα δείχνουν, τουλάχιστον οι περισσότεροι οδηγοί έχουν συνετιστεί. «Η οδηγική συμπεριφορά έχει γίνει καλύτερη με την παρουσία των καμερών», κατέληξε.  

Ιωάννα Βλαχάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News