default-image

"Ακτινογραφώντας" τον τουρισμό στην Κρήτη

Κρήτη
"Ακτινογραφώντας" τον τουρισμό στην Κρήτη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είναι γεγονός ότι η φετινή χρονιά είναι μια από τις πιο αμφιλεγόμενες για τον κρητικό τουρισμό, μιας και ξεκίνησε με ακυρώσεις λόγω των εξελίξεων και έφτασε σήμερα να κινείται οριακά ανοδικά. Ευτυχώς, οι φορείς του κρητικού τουρισμού κινήθηκαν άμεσα για να αντιστρέψουν το κλίμα, πράγμα που κατάφεραν και μέσω των κρατήσεων της τελευταίας στιγμής.

Σήμερα βρισκόμαστε στο απόγειο της τουριστικής περιόδου και η "ακτινογραφία" του κρητικού τουρισμού για μία ακόμα χρονιά μαρτυρά ότι η αριθμητική ποσότητα υπάρχει, όχι όμως και η πολυπόθητη ποιότητα, που θα αποτυπωνόταν και στους δείκτες της τοπικής αγοράς. Τα πακέτα της τελευταίας στιγμής έφεραν στο νησί χιλιάδες τουρίστες με "καβούρια" όμως στην τσέπη, μιας και όταν αποφασίζουν να κάνουν αγορές ακόμα και προϊόντων με χαμηλές τιμές δε διστάζουν να κάνουν πιεστικά παζάρια.

Σε κάθε τουριστική χρονιά το ζητούμενο είναι οι επισκέπτες μας να κάνουν πιο αισθητή την παρουσία τους στις τοπικές αγορές, κάτι που φέτος καταγράφεται, όχι όμως σε εντυπωσιακά αποτελέσματα, αφού τα all inclusive ξενοδοχεία αποτελούν το βασικό χαρακτηριστικό της κρητικής τουριστικής βιομηχανίας, όπως βέβαια συμβαίνει σχεδόν σε ολόκληρο τον κόσμο.

Η Ρωσία λύγισε

Οι Ρώσοι τουρίστες αποτελούσαν πλέον το "δυνατό χαρτί" του κρητικού τουρισμού. Ωστόσο η φετινή τους μείωση σε ποσοστό ακόμα και 40% έχει αποτυπωθεί σθεναρά και στους τζίρους των καταστημάτων. Μάλιστα, τα γουναράδικα στην Κρήτη φέτος δοκιμάζονται οικονομικά, καθώς βλέπουν τις πωλήσεις τους να έχουν μειωθεί ακόμα και σε ποσοστό 70%.

Ωστόσο, οι Ρώσοι τουρίστες κάνουν κυρίως διακοπές, όσον αφορά στην Ελλάδα τουλάχιστον, τον Ιούνιο και κυρίως τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο αλλά και Σεπτέμβριο, με τον αριθμό τους όμως να μην είναι αρκετός για να καλύψει την οικονομική χασούρα.

Η γερμανική λογική

Παρά τη μικρή άνοδο των γερμανικών αφίξεων, εξακολουθεί η συγκεκριμένη αγορά να αποτελεί μεγάλο στοίχημα για την κρητική τουριστική βιομηχανία, η οποία στήριξε τις βάσεις της από τις αρχές της δεκαετίας του '80 στους Γερμανούς τουρίστες. Οι Γερμανοί είναι οι πολίτες που μαζί με τους Αμερικανούς και τους Ιάπωνες ταξιδεύουν όλο το χρόνο, επιλέγοντας όμως την Κρήτη άνοιξη, καλοκαίρι και φθινόπωρο. Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι Γερμανοί δένονται με περιοχές της Κρήτης, με αποτέλεσμα να χαρακτηρίζονται "επαναλαμβανόμενοι".

Είναι γνωστό εδώ και χρόνια ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των Γερμανών είναι επαναλαμβανόμενοι, επιλέγοντας κυρίως μεγάλες all inclusive ξενοδοχειακές μονάδες. Οι Γερμανοί, φοβούμενοι την παγκόσμια οικονομική κρίση, είναι φειδωλοί στις αγορές τους, όμως ξοδεύουν αρκετά χρήματα στο φαγητό και κυρίως το ποτό, ενώ αγορές σουβενίρ κάνουν κυρίως μερικές μέρες πριν φύγουν από την Κρήτη.

Μάλιστα, φέτος οι Γερμανοί τουρίστες έρχονται στην Κρήτη με μετρητά, φοβούμενοι την οικονομική κατάσταση, γεγονός που τους κάνει και πολύ φειδωλούς στις τυχόν αγορές που προχωρούν.

Αξίζει να σημειωθεί ότι, παρά τις πολιτικές εξελίξεις, στην πλειοψηφία τους οι Γερμανοί τουρίστες δηλώνουν ασφαλείς στην Κρήτη και αυτό είναι σίγουρα μια μεγάλη κατάκτηση για τον κρητικό τουρισμό, αλλά και τους απλούς πολίτες.

Γάλλοι, Ολλανδοί και Βρετανοί

Η Γαλλία, η Ολλανδία και η Μεγάλη Βρετανία αποτελούν βασικές αγορές για την Κρήτη. Οι τουρίστες από αυτές τις χώρες δηλώνουν λάτρεις του Μινωικού Πολιτισμού και επισκέπτονται πολλούς αρχαιολογικούς χώρους. Ωστόσο, με εξαίρεση τους νεαρούς Γάλλους, οι Ολλανδοί και οι Βρετανοί ψηφίζουν σταθερά και νυχτερινή ζωή, επιλέγοντας κυρίως θέρετρα όπου αυτό μπορούν να το βρουν, χωρίς να χρειαστεί να απομακρυνθούν από τις ξενοδοχειακές μονάδες τους.

Τα τελευταία χρόνια, οι Γάλλοι τουρίστες επιλέγουν την Κρήτη τουλάχιστον δύο φορές το χρόνο, με τη φυσιολατρία τους να αποτελεί χαρακτηριστικό των λεγόμενων «ψαγμένων» τουριστών.

Η Σκανδιναβία ψηφίζει Χανιά

Τα Χανιά αποτελούν έναν από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς για τις σκανδιναβικές χώρες. Οι τουρίστες αυτοί λατρεύουν τις μονάδες του Πλατανιά, της Αγίας Μαρίνας, του Σταλού και έχουν κάνει εδώ και χρόνια τη δική τους τουριστική παροικία στη δυτικότερη περιφερειακή ενότητα της Κρήτης. Επιλέγουν all inclusive ξενοδοχειακές μονάδες και μάλιστα επαναλαμβάνονται ως πελάτες στα ίδια ξενοδοχεία χρονιά με χρονιά.

Ένα μεγάλο ποσοστό κυρίως των Σουηδών και των Φιλανδών θα βρεθεί στα Χανιά τουλάχιστον δύο φορές. Τους αρέσει η περιήγηση στην πόλη των Χανίων, ενώ αρέσκονται στο να αγοράζουν μικρά σουβενίρ, αλλά και κρητικά προϊόντα, δηλώνοντας λάτρεις του κρητικού ελαιολάδου. Πάντως, και από αυτούς τους τουρίστες η αγοραστική δυναμική φέτος έχει μειωθεί σε ένα μεγάλο ποσοστό.

Οι αρνητικές επιδόσεις: Κάτω από τη βάση στον ιστιοπλοϊκό τουρισμό

Όπως είναι φυσικό, η έλλειψη υποδομών, παρά το ότι η Κρήτη χαρακτηρίζεται η ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού, δημιουργεί ένα βασικό πρόβλημα στην ανάπτυξη του ιστιοπλοϊκού τουρισμού. Στο νησί υπάρχει μόνο μια οργανωμένη μαρίνα, με τους λεγόμενους σκαφάτους να επιλέγουν κυρίως κοσμοπολίτικα νησιά των Κυκλάδων αλλά και το Ιόνιο, με τις ήρεμες θάλασσες.

Μάλιστα, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, καμιά μαρίνα στην Κρήτη, με εξαίρεση ίσως του Αγίου Νικολάου, δεν παρέχει αυτή τη δυνατότητα ανάπτυξης στο νησί.

Την ίδια ώρα, η γειτονική Τουρκία έχει περάσει δυναμικά μπροστά, καθώς χαρακτηρίζεται ο κυρίαρχος του ιστιοπλοϊκού τουρισμού και οι 22 οργανωμένες μαρίνες της αποτελούν "δυνατό χαρτί" για τη γειτονική μας και ανταγωνίστρια Τουρκία.

Εσωτερικός τουρισμός

Οι Έλληνες τουρίστες επιλέγουν κυρίως τη δυτική Κρήτη για τις διακοπές τους και κατά βάση τα Χανιά. Φέτος, παρά το γεγονός ότι στα Χανιά υπάρχει πολύς κόσμος, οι Έλληνες, λόγω του κόστους, τα επιλέγουν για ελάχιστες διανυκτερεύσεις, κόβοντας όμως και δραστικά τα χρήματα που ξοδεύουν στην αγορά και στη διασκέδαση. Σε κάθε περίπτωση, τα Χανιά υπό φυσιολογικές συνθήκες Ιούλιο και Αύγουστο γίνονταν τόπος συνάντησης Ελλήνων από κάθε γωνιά της χωράς.

Μάλιστα, και ένα μεγάλο ποσοστό των κατοίκων του Ηρακλείου επιλέγουν τα Χανιά και τον Πλατανιά για τις αποδράσεις τους, όπως και τη μοναδική Παλαιόχωρα, ενώ έδαφος τα τελευταία χρόνια για τους Ηρακλειώτες κερδίζει και η πόλη της Σητείας με την ευρύτερη περιοχή, κυρίως όμως για σαββατοκύριακα.

Η αγοραστική δυναμική των τουριστών (*)

Μ. Βρετανία

Σκανδιναβικές χώρες στα ίδια επίπεδα με το 2012

(*) Σε σχέση με πέρυσι, με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς

Μάνος Δασκαλάκης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News