default-image

Χαμένη χρονιά για το σταφύλι

Κρήτη
Χαμένη χρονιά για το σταφύλι

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Χαμένη χρονιά» είτε στην εσωτερική είτε στην εξωτερική αγορά θεωρούν οι αμπελουργοί της Κρήτης τη φετινή λόγω του ελέγχου των τραπεζικών κεφαλαίων και των γενικότερων πολιτικών και οικονομικών εξελίξεων. Μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα αναμένονται τα πρώτα πρώιμα επιτραπέζια σταφύλια στην εσωτερική αγορά, αλλά ελάχιστοι καταναλωτές ψωνίζουν ήδη φρούτα.

Σε λίγες μέρες αρχίζουν και οι εξαγωγές και τα προβλήματα θα είναι σίγουρα πάρα πολλά, στην περίπτωση που παραμείνουν οι τράπεζες κλειστές, με τα ναύλα των μεταφορικών εταιρειών σχεδόν να διπλασιάζονται, αφού δε θα μπορούν τα φορτηγά επιστρέφοντας από το εξωτερικό να έχουν στα ψυγεία τους άλλα προϊόντα για να μειώσουν το κόστος!  

Όλα έχουν να κάνουν με την έλλειψη ρευστότητας και άρα την έλλειψη αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών και κατανάλωσης των οπωροκηπευτικών, με τα σταφύλια ιδιαίτερα να θεωρούνται, ούτε λίγο ούτε πολύ, ως... είδος πολυτελείας.

Συγκεκριμένα, ο αντιπρόεδρος της Ομάδας Αμπελουργών Κρήτης και μέλος της διοίκησης της Ένωσης Αγροτικών Συνεταιρισμών Ηρακλείου Μύρος Χιλετζάκης τόνισε χαρακτηριστικά: «Όσον αφορά στην εσωτερική αγορά, είναι εγκλωβισμένη. Κι αυτό διότι οι καταναλωτές αγοράζουν τα αναγκαία. Το φρούτο είναι το δευτερεύον. Διότι πρώτα θα κοιτάξουν να πάρουν κρέας και ζυμαρικά και μετά, αν τους περισσέψει το περίφημο πενηντάρικο, θα πάρουν κάποια φρούτα. Ιδιαίτερα το σταφύλι δεν πουλιέται. Δε με συμφέρει που το λέω γιατί είμαι παραγωγός, αλλά αυτή είναι η αλήθεια»...

Στο εξωτερικό

Στο μεταξύ, ο Μύρος Χιλετζάκης λέει ότι ήδη στην Πάτρα, λόγω των καταστάσεων αυτών, είναι σταθμευμένα πάρα πολλά φορτηγά. Από την ώρα που θα ξεκινήσει η εξαγωγική περίοδος στα σταφύλια, θα υπάρξει διπλασιασμός ή και τριπλασιασμός των ναύλων σε σχέση με την περυσινή περίοδο. Πιο αναλυτικά, εξηγεί: «Οι ναύλοι στα ψυγεία-φορτηγά, σε σχέση με πέρυσι, όποιος και αν είναι ο μεταφορέας, θα είναι διπλάσιοι και τριπλάσιοι».

Θα αυξηθούν τα ναύλα;

Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας έδωσε ο αντιπρόεδρος της Ομάδας Αμπελουργών Κρήτης, για να πάει το φορτηγό στο Μόναχο φορτώνοντας σταφύλια από το Ηράκλειο, πληρώνεται με ποσά από 2.800 έως 3.500 ευρώ. Τι έκανε όμως με τα χρήματα αυτά μέχρι πέρυσι ο μεταφορέας;

Έφευγε από 'δω. Και για παράδειγμα στα 3.500 ευρώ, τα 3.300 ήταν τα πετρέλαιά του, τα εισιτήρια σε δύο καράβια που χρειάζεται να χρησιμοποιήσει Ηράκλειο-Πειραιάς και Αγκόνα-Μόναχο. Φόρτωνε κρέατα στη Γερμανία και κατέβαινε στην Ελλάδα. Το 95% των κρεάτων στην Ελλάδα είναι ξένα κρέατα, από εισαγωγές. Τώρα, όμως, θα φορτώσει από 'δω τα σταφύλια και θα πρέπει να αυξήσει το ναύλο, διότι φτάνοντας στη Γερμανία δε θα πάρει κρέατα να κατέβει κάτω, διότι ο κόσμος δεν καταναλώνει το κρέας που κατανάλωνε μέχρι πέρυσι», όπως εξηγεί ο Μύρος Χιλετζάκης.

Στο σημείο αυτό τονίζει με ξεκάθαρο τρόπο ότι όλο αυτό το κόστος που προκύπτει με το διπλασιασμό ή και τριπλασιασμό του ναύλου θα το πληρώσει ο αμπελουργός. «Και αν συμβεί και πάμε στη δραχμή, φανταστείτε τι έχει να γίνει. Στην Ελλάδα πια δε θα υπάρχει κρέας, καθώς δεν παράγουμε για τις ανάγκες μας πάνω από το 5%»!

Στο μεταξύ, οι εξαγωγές όσο είναι κλειστές οι τράπεζες, αντιμετωπίζουν και ένα άλλο ζήτημα. Ότι μέσω των τραπεζών μπαίνουν τα χρήματα των παραγωγών, αλλά δεν είναι δυνατόν αυτά να εισπραχθούν... με τα πενηντάρικα από τα ΑΤΜ.

Χριστόφορος Παπαδάκης

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News