default-image

Το προφίλ των τουριστών της δυτικής Κρήτης

Κρήτη
Το προφίλ των τουριστών της δυτικής Κρήτης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οικογενειάρχες, δημόσιοι υπάλληλοι και συνταξιούχοι σε ποσοστό 80%, στην πλειοψηφία τους απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και με οικογενειακό εισόδημα πάνω από 50.000 ευρώ το χρόνο, είναι οι πρώτοι επισκέπτες που έφτασαν το μήνα Μάιο στο αεροδρόμιο Χανίων, ανοίγοντας την αυλαία της νέας τουριστικής περιόδου, όπως προκύπτει από τα πρώτα στοιχεία έρευνας που πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο Χανίων από ερευνητές του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Σύμφωνα με την έρευνα, οι τουρίστες που επιλέγουν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό για τις διακοπές τους στην αρχή της τουριστικής περιόδου θεωρούν στην πλειοψηφία τους τις τιμές κανονικές προς φτηνές σε σχέση με άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς, ενώ η σχέση τιμής ως προς την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών και προϊόντων είναι καλύτερη. Η ηλικία των επισκεπτών είναι σαφώς πάνω από το μέσο όρο της τουριστικής περιόδου κατά 7-10 έτη ανεβάζοντας τη μέση ηλικία κοντά στα 50, ενώ η πλειοψηφία έχει επισκεφτεί σε ποσοστό 55% τη δυτική Κρήτη.

Τα οικογενειακά τους εισοδήματα, τα οποία βρίσκονται σε επίπεδο πάνω από 50.000 ευρώ, έχουν μεγαλύτερο μέσο όρο από αυτά της κλασικής σεζόν, με αποτέλεσμα να ξοδεύουν περισσότερα κατά τη διάρκεια των 7 ημερών που διαμένουν στη δυτική Κρήτη με ένα μέσο όρο δαπάνης στα 350 ευρώ κατά κεφαλήν.

Οι επισκέπτες στη συντριπτική τους πλειοψηφία διαμένουν στις γύρω περιοχές του Πλατανιά και των Χανίων, επιλέγοντας σε ποσοστό 64% ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, ενώ αυξημένη είναι η κίνηση των επισκεπτών στην περιοχή της Κισσάμου, η οποία καταγράφει μερίδιο της τάξεως του 12%.

Ένα μικρό ποσοστό 3% επιλέγει μικρά καταλύματα. Οι περισσότεροι από τους επισκέπτες σε ποσοστό 70% είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ οι κρατήσεις των καταλυμάτων σε ποσοστό 55% έγιναν μέσω τουριστικού γραφείου και τουριστικού πράκτορα.

Το κλίμα και η φυσική ομορφιά του τόπου συνεχίζουν να αποτελούν καταλυτικό παράγοντα στην επιλογή του τελικού προορισμού τους, αντλώντας πληροφορίες για τον τόπο διακοπών από το οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον αλλά και από το διαδίκτυο.

Αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι οι πρώτοι επισκέπτες σε ποσοστό μόλις 10,5% ενδιαφέρονται για μουσεία, ενώ ελάχιστοι, ποσοστό 2,7%, για νυχτερινή διασκέδαση.

Σχετικά με τη συνοδεία με την οποία καταφτάνουν οι αλλοδαποί τουρίστες η έρευνα διαπιστώνει μια αλλαγή κράματος των τουριστών, με τους περισσότερους να προτιμούν τις διακοπές με το/τη σύζυγο και μετά έπονται οι οικογενειακές διακοπές.

Συνολικά οι οικογενειακές διακοπές φτάνουν το 71%, ενώ οι μοναχικοί επισκέπτες είναι μόλις το 6%.

Τα ζευγάρια διαφοροποιούνται όσον αφορά τη διαμονή τους, αφού ένα μεγάλο ποσοστό προτιμά ενοικιαζόμενα δωμάτια/studios και ξοδεύουν περισσότερα από το μέσο όρο, κατ' άτομο. Αντίθετα, οι οικογένειες, αν και εμφανίζονται με μεγάλα εισοδήματα, προτιμούν το ξενοδοχείο και το all inclusive με αποτέλεσμα να ξοδεύουν λιγότερα χρήματα.

Αναφορικά με τις μετακινήσεις τους, οι αλλοδαποί τουρίστες χρησιμοποιούν κυρίως τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, ενώ με μεγάλη ικανοποίηση κάνουν χρήση των λεωφορείων και ταξί για τις διάφορες περιηγήσεις τους. Ωστόσο, υπάρχει περιορισμένη κίνηση σε δημοφιλείς προορισμούς, καταγράφοντας αναλογικά χαμηλότερη του μέσου όρου επισκεψιμότητα σε όλα τα σημαντικά αξιοθέατα και "θέρετρα" εκτός των μουσείων, ενώ στην πρώτη θέση επισκεψιμότητας, αναφορικά με τις παραλίες, παραμένει η παραλία του Ελαφονησίου στα νότια της περιοχής των Χανίων.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, ο αλλοδαπός επισκέπτης αισθάνεται εξαιρετικά ικανοποιημένος από τις υπηρεσίες που του προσφέρει το τουριστικό κατάλυμα, έχει βελτιώσει την εικόνα του για τα μεταφορικά μέσα, συνεχίζει όμως να νιώθει σχετικά ανασφαλής για την κατάσταση του οδικού δικτύου και την οδική σήμανση.

Αρνητική άποψη σχετικά με την καθαριότητα στην πόλη των Χανίων και στις παραλίες έχει το 20% των επισκεπτών.

Αναφορικά με τα τοπικά αγροτικά προϊόντα, οι μισοί αλλοδαποί τουρίστες στρέφονται στην αγορά του κρασιού, του ελαιολάδου και της γραβιέρας.

Εκτός από τα έξοδα που έχουν κάνει για τα αεροπορικά εισιτήρια και το κόστος διαμονής τους, εννέα στους δέκα τουρίστες δαπανούν το περισσότερο μέρος του προϋπολογισμού τους στις ταβέρνες και καφετέριες, ακολουθούν οι δαπάνες σε σουπερ-μάρκετ και σε μετακινήσεις, ενώ αντίθετα πολύ μικρό είναι το ποσοστό αυτών που ενδιαφέρονται να δαπανήσουν κάποια χρήματα για τη νυχτερινή τους διασκέδαση.

Στην έρευνα γίνεται αναφορά και για τις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών στο αεροδρόμιο Χανίων με βάση τα πρόσφατα στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας Χανίων.

Για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2015, σημειώνονται 183 χιλιάδες αφίξεις, με αύξηση να καταγράφεται από όλες τις κύριες εθνικότητες, εκτός από Νορβηγούς και Φιλανδούς, οι οποίοι σημειώνουν μια μείωση κατά 10% και 7%, αντίστοιχα. Επίσης, οι μισοί περίπου αλλοδαποί τουρίστες προέρχονται από τις σκανδιναβικές χώρες, ποσοστό το οποίο όμως είναι πολύ μικρότερο σε σχέση με τα πρόσφατα προηγούμενα έτη.

Η έρευνα και η ανάλυση των μέχρι σήμερα δεδομένων συντονίστηκε από το Τμήμα Οικονομίας και Διοίκησης του ΜΑΙΧ, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Συστημάτων Χρηματοοικονομικής Διοίκησης του Πολυτεχνείου Κρήτης, ενώ για τη δόμηση του ερωτηματολογίου και καθ' όλη την πορεία της έρευνας υπήρξε επικοινωνία με την Ένωση Ξενοδόχων Χανίων.

Τα πρώτα συμπεράσματα της έρευνας που παρουσιάστηκαν στα Χανιά, στο πλαίσιο εκδήλωσης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου με θέμα τη σύνδεση του τουρισμού με τον πρωτογενή τομέα, αποτελούν τμήμα της ετήσιας έρευνας του Παρατηρητηρίου Τουρισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη και θα ολοκληρωθεί με το τέλος της τουριστικής περιόδου.

Την ομάδα συγγραφής και ανάλυσης των δεδομένων της έρευνας αποτελούν οι Γιώργος Μπαουράκης, διευθυντής του ΜΑΙΧ, Γιώργος Αγγελάκης, ερευνητής του ΜΑΙΧ, Κώστας Ζοπουνίδης, καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης, και Περικλής Δράκος, καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης.

Αντώνης Νομικός

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News