default-image

Πού "πονάει" το Ηράκλειο με τα μάτια των οδηγών

Κρήτη
Πού "πονάει" το Ηράκλειο με τα μάτια των οδηγών

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγώνας για γερά νεύρα έχει καταντήσει η μετακίνηση στο Ηράκλειο, ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής ή όταν αρχίσουν να πέφτουν οι πρώτες σταγόνες της βροχής, με το κυκλοφοριακό πρόβλημα να αποτελεί ένα καθημερινό δράμα και μια ταλαιπωρία χωρίς τέλος για τους δημότες.

Με τους κεντρικούς δρόμους να είναι πέντε όλοι κι όλοι, με τις διεξόδους σχεδόν ανύπαρκτες και με το να προσπαθούν όλοι να κυκλοφορήσουν με το αυτοκίνητο ή με το μηχανάκι, εδώ και πολλές δεκαετίες το Ηράκλειο συμπορεύεται με το κυκλοφοριακό του πρόβλημα, παρά τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει κατά καιρούς. Παρεμβάσεις που όμως δεν αποδείχθηκαν ουσιαστικές, αφού ποτέ δεν έδωσαν οριστική λύση, απουσία ενός ολοκληρωμένο σχεδιασμού με πρόβλεψη για το μέλλον.

Αυτό έχει ως συνέπεια καθημερινά σε κομβικά σημεία της πόλης να δημιουργούνται ατέλειωτες ουρές, να χάνονται αμέτρητα λεπτά πολύτιμου χρόνου των πολιτών και να επικρατούν παντού αναρχία και εκνευρισμός.

17 σημεία

Η σημερινή μας έρευνα για το κυκλοφοριακό φέρνει στο φως 17 κεντρικά και πολυσύχναστα σημεία του Ηρακλείου, όπου χρόνια τώρα εκτυλίσσονται ιστορίες καθημερινής τρέλας και δεν είναι άλλα από την παραλιακή, τη λεωφόρο Κνωσού, ειδικά στο ύψος του Μπεντεβή, την Παπαναστασίου, το Γιόφυρο, τη διασταύρωση για Φοινικιά, την 62 Μαρτύρων, την Αγίου Μηνά, τη λεωφόρο Δικαιοσύνης, τη Δημοκρατίας, την πλατεία Κορνάρου, τη 1821, την Έβανς, την οδό Μητσοτάκη, τη λεωφόρο Ικάρου, την Καλοκαιρινού στο Καμαράκι, τη διασταύρωση για Φοινικιά και στην περιοχή του Κατσαμπά η λεωφόρος Καζαντζίδη. Το κυκλοφοριακό βέβαια επεκτείνεται και σε πολλές αναπτυσσόμενες περιοχές, όπως ο Μασταμπάς, η Αλικαρνασσός, η Θέρισος, τα Δειλινά και τα Καμίνια. Η κυκλοφοριακή συμφόρηση χτυπάει "κόκκινο" σε ώρες αιχμής, δηλαδή μεταξύ 8 με 10 το πρωί, 2 με 3 το μεσημέρι, 5 με 6:30 το απόγευμα και 8:30 με 10 το βράδυ, με συνέπεια σε αρκετές περιπτώσεις να κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα τόσο των πεζών όσο και των οδηγών.

Η παραλιακή των παθών

Εφιάλτης κατά κοινή ομολογία, όπως αποδείχθηκε μέσα από την έρευνά μας, σε ώρες αιχμής για τους Ηρακλειώτες είναι η παραλιακή λεωφόρος, ειδικά στο ύψος του κόμβου 18 Άγγλων, αλλά και του κόμβου για Γιαμαλάκη. Η Σοφοκλή Βενιζέλου ή αλλιώς "παραλιακή των παθών", όπως τη χαρακτηρίζουν πολλοί, τις ώρες αυτές κατακλύζεται από μεγάλο αριθμό Ι.Χ., με την κατάσταση να κάνει πιο δραματική το μποτιλιάρισμα που σημειώνεται στη συμβολή της με την οδό Γιαμαλάκη, την οδό Μητσοτάκη και τον κόμβο 18 Άγγλων. Αυτό οφείλεται στο βάρος της κίνησης των οχημάτων που πέφτει εκεί στην προσπάθεια των οδηγών να βρουν διεξόδους για να αποφύγουν το κέντρο.

Ο "Γολγοθάς" του Γιόφυρου

Τραγική για τους οδηγούς η κυκλοφορία και στο Γιόφυρο, με τον καθένα να αναθεματίζει την ώρα και τη στιγμή που βρέθηκε εκεί, όταν μέσα στη βιάση του να φτάσει στη δουλειά του, βρίσκεται περιτριγυρισμένος από δεκάδες οχήματα, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να απεγκλωβιστεί από εκεί. Σε καθημερινή βάση, τα αυτοκίνητα βρίσκονται σε παράταξη για ένα και πλέον χιλιόμετρο, και το πρόβλημα να επεκτείνεται και στη διασταύρωση για Φοινικιά. Οι πολίτες από την πλευρά τους υπογραμμίζουν πως μια καλύτερη σήμανση ή ακόμα και η τοποθέτηση φαναριών θα μπορούσε να ελαφρύνει κάπως τη δραματική αυτή κατάσταση.

Η λεωφόρος των μαρτυρίων

Δεν υπάρχει πολίτης που να μην έχει εγκλωβιστεί επιχειρώντας να διαβεί την πολύβουη και άναρχη λεωφόρο 62 Μαρτύρων, με τη μέση αναμονή σε ώρες αιχμής και με αφετηρία τη Χανιώπορτα να ξεπερνά ακόμη και τη μισή ώρα, φτάνοντας σε τεντωμένο σχοινί τα νεύρα του. Ωστόσο, το μεγαλύτερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κόμβο έξω από γνωστό πολυκατάστημα πλησίον της γέφυρας, όπου πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας τα οχήματα αναγκάζονται να πηγαίνουν σημειωτών.

Ο "μαρτυρικός" σταυρός στο κέντρο της πόλης

"Κόκκινο πανί" για τους οδηγούς αποτελούν η Δικαιοσύνης, η 1821, η Καλοκαιρινού, η Αγίου Μηνά, η πλατεία Κορνάρου, η Έβανς, η πλατείας Ελευθερίας αλλά και η Δημοκρατίας, όπου καθημερινά σημειώνεται πανζουρλισμός. Όπως όλοι έχουμε δει, αλλά απεικονίζεται και στις φωτογραφίες που σας παρουσιάζουμε, οχήματα και πεζοί γίνονται ένα στην προσπάθειά τους να διασχίσουν τους δρόμους, με τα ατυχήματα την ίδια ώρα να δίνουν και να παίρνουν. Οι περισσότεροι εστιάζουν το πρόβλημα στο Μεϊντάνι, και παράλληλα αναπολούν την τροχονομική βαρέλα που ρύθμιζε την κυκλοφορία στο συγκεκριμένο σημείο τη δεκαετία του '60 και τα φανάρια που τοποθετήθηκαν λίγα χρόνια μετά, ζητώντας την επανατοποθέτησή τους.

Ουρές για γερά νεύρα σε ώρες αιχμής

Στις λεωφόρους Κνωσού, Παπαναστασίου και Ικάρου, στη συμβολή της με την Καζαντζίδη, χωρίς να ξεχνάμε και το Γιόφυρο, το κυκλοφοριακό πρόβλημα θυμίζει μεγάλες λεωφόρους της Αθήνας.

Τη στιγμή που σε πολλές περιπτώσεις την κατάσταση δυσχεραίνει η έλλειψη φαναριών, αλλά και οι κυκλικοί κόμβοι, που, αν και δημιουργήθηκαν για να βοηθήσουν την κυκλοφορία και να μειώσουν τα τροχαία ατυχήματα, εντούτοις με το να μην παραχωρείται η προτεραιότητα και με το να καταλαμβάνουν μεγάλο χώρο στο οδόστρωμα, μάλλον επιβαρύνουν τα πράγματα, όπως λένε οι οδηγοί. Παράλληλα, οι μονοδρομήσεις και το κλείσιμο παράδρομων παίζουν το δικό τους αρνητικό ρόλο, δένοντας τα χέρια των οδηγών που δε βρίσκουν τρόπους διαφυγής από τις ουρές. Μέσα σε όλα αυτά δεν μπορεί να μη γίνει λόγος και για το άλλο μεγάλο ζήτημα της πόλης: την έλλειψη χώρων στάθμευσης, με συνέπεια οι λιγοστοί δρόμοι να στενεύουν από τα παρκαρισμένα εκατέρωθεν οχήματα που τους κάνουν απροσπέλαστους.

Όλη αυτή η κατάσταση αναγκάζει ακόμα και τους πιο νομοταγείς Ηρακλειώτες να παρανομήσουν στην προσπάθειά τους να εξυπηρετηθούν...

Τι λένε οι οδηγοί

Την κατάσταση αυτή αποτυπώνουν σε δηλώσεις τους οι επαγγελματίες οδηγοί, αλλά και οι απλοί πολίτες για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης μας. Έτσι όπως το βιώνουν εκείνοι στο πετσί τους, φτάνοντας πολλές φορές στα όρια της τρέλας, προτείνοντας παράλληλα λύσεις αντιμετώπισης του ζητήματος.

«Μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα αντιμετωπίζει κυρίως ο σταυρός της πόλης. Ωστόσο, το πρόβλημα επεκτείνεται και στους δρόμους εκτός τειχών της παλιάς πόλης», μας λέει ο οδηγός ταξί και εκπρόσωπος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Επιβατηγών Αυτοκινήτων-Ταξί Ηρακλείου στην ΟΕΒΕΝΗ, αλλά και μέλος του προεδρείου της Ομοσπονδίας κ. Αριστείδης Ψαράκης.

Ο ίδιος, φέρνοντας στο μυαλό του ένα περιστατικό απόρροια του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης μας που έτυχε να ζήσει, λέει: «Θυμάμαι στην τελευταία μεγάλη νεροποντή που είχαμε ότι στη μικρή Έβανς ήταν έντονο το κυκλοφοριακό πρόβλημα, με τα οχήματα να έχουν μπλοκαριστεί και να μην μπορούν να κουνήσουν. Τα μηχανάκια περνούσαν από δεξιά και αριστερά και μέσα σε όλο αυτό το χαμό μια μητέρα με ένα παιδάκι στο καροτσάκι να προσπαθεί απελπισμένα να περάσει απέναντι υπό καταρρακτώδη βροχή και με δεκάδες παρκαρισμένα οχήματα να έχουν χτίσει τείχος, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει πουθενά χώρος για εκείνη να διασχίσει το δρόμο και να περάσει απέναντι. Βλέποντας αυτήν την εικόνα, αναγκάστηκα να κατέβω από το ταξί, να σηκώσω το καρότσι και να τη βοηθήσω να περάσει απέναντι».

Μονά-ζυγά

«Η μόνη λύση που προτείνουμε είναι να λειτουργήσει δακτύλιος, μονά-ζυγά, τουλάχιστον στο κέντρο της πόλης. Και να μπει και ένα φανάρι στη διάβαση πεζών στο Μεϊντάνι. Πάντως, μεγάλο πρόβλημα επίσης αντιμετωπίζουμε με τους κυκλικούς κόμβους που έχουν στενέψει τους δρόμους και ένα μεγάλο όχημα αναγκάζεται να πατήσει κάνω τους για να περάσει», σημειώνει ο πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Επιβατηγών Αυτοκινήτων-Ταξί Ηρακλείου Στέφανος Σμυρνιωτάκης. Ο ίδιος προσθέτει ότι ως σύλλογος, συμμετέχοντας στην Επιτροπή Κυκλοφορίας του Δήμου, έχουν ετοιμάζει μια έκθεση με τις προτάσεις τους για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος, τις οποίες θα καταθέσουν σε συνάντηση που θα γίνει επί του θέματος σε περίπου ένα μήνα από τώρα.

Στενοί δρόμοι

Ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Ηρακλείου και της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αστικών Συγκοινωνιών Καλλέργος Βουλγαράκης επισημαίνει την έλλειψη παρουσίας της Αστυνομίας, όχι για να βεβαιώνει κλήσεις, αλλά για να επιβάλλει την τάξη, τη στενότητα των δρόμων και την παράνομη στάθμευση που δυσχεραίνουν το έργο και των επαγγελματιών οδηγών, αναφέροντας ότι «αντί να δημιουργούν θέσεις στάθμευσης δυστυχώς στενεύουν τους δρόμους, όπως για παράδειγμα στη λεωφόρο Πλαστήρα, όπου μέχρι χθες μπορούσαν να παρκάρουν δεκάδες αυτοκίνητα και τώρα με τη νέα διαμόρφωση δεν μπορεί κανείς. Επίσης, όταν ξεκίνησαν οι μονοδρομήσεις, έγιναν προκειμένου να διευκολυνθεί η κίνηση των οχημάτων και να δημιουργηθούν δυο λωρίδες κυκλοφορίας και όχι στάθμευσης, όπως συμβαίνει στη λεωφόρο Δικαιοσύνης, με αποτέλεσμα οι δρόμοι να είναι απροσπέλαστοι και εμείς ως Αστικό ΚΤΕΛ με όλα αυτά να έχουμε καταστεί αναξιόπιστοι στην ακριβή εκτέλεση των δρομολογίων και φυσικά να μην μπορεί να υπάρξει και η πυκνότητα δρομολογίων που θα θέλαμε.

Είναι ανεπίτρεπτο για μια απόσταση 7 χιλιομέτρων όπως αυτή λιμάνι-Μασταμπάς-λιμάνι να απαιτείται μιάμιση ώρα για να εκτελεστεί, με τον οδηγό να συναντά συνέχεια προβλήματα κατά τη διαδρομή του. Όμως, δυστυχώς, θεραπεία δεν υπάρχει, τη στιγμή που η αστυνόμευση είναι ανύπαρκτη στο Ηράκλειο και ο καθένας παρκάρει όπου θέλει. Είμαι 35 χρόνια στο χώρο. Πάντα μιλάμε για το κυκλοφοριακό και λύση δε βρίσκουμε. Το 1974, όταν δούλευα εγώ λεωφορείο, κάναμε 11 δρομολόγια στη βάρδια και τώρα μετά βίας κάνουμε 4-5», είπε ο κ. Βουλγαράκης.

Πιο κοντά με τα πόδια

«Μου έχει τύχει να κάνω 40 λεπτά με το αυτοκίνητο για μια απόσταση που θα έκανα άνετα σε 15 λεπτά με τα πόδια», λέει ο συμπολίτης μας Μηνάς Σφακιανάκης. «Δυστυχώς, το Ηράκλειο έχει καταστεί απροσπέλαστη πόλη τόσο για τον πεζό όσο και για τον οδηγό», ανέφερε ο Γιάννης Παρασύρης. «Πρέπει να γίνουν δραστικές παρεμβάσεις», σημείωσε ο κ. Γιώργος Μυλωνάκης. «Απαιτούνται διανοίξεις δρόμων και καλύτερος σχεδιασμός, αλλιώς η κατάσταση δεν αλλάζει» τόνισε ο κ. Κώστας Αγιομυργιαννάκης.

Μαρία Αντωνογιαννάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News