default-image

Με πλοία στην Κρήτη τα σκουπίδια από Μήλο και Σαντορίνη

Κρήτη
Με πλοία στην Κρήτη τα σκουπίδια από Μήλο και Σαντορίνη

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ειδική ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού μας με τη Σαντορίνη και τη Μήλο φέρνει ο φόβος νέων "Κουρουπητών", νέων δηλαδή ευρωπαϊκών προστίμων, για τους μη αποδεκτούς πλέον, βάσει ευρωπαϊκής νομοθεσίας ΧΑΔΑ, στα δύο αυτά τουριστικά νησιά. Μόνο που τα καράβια που θα εκτελούν το συγκεκριμένο δρομολόγιο δε θα μεταφέρουν φυσικά επιβάτες, οχήματα ή εμπορεύματα αλλά... σκουπίδια!  

http://vod.cretetv.gr/html5/html5lib/v1.6.12.27i/mwEmbedFrame.php/cache_st/11111/wid/_105/uiconf_id/11170240/entry_id/0_k4g6u925/

Ο κυβερνητικός σχεδιασμός που έσκασε σαν "κεραυνός" σε τοπικό επίπεδο προβλέπει συγκεκριμένα εισαγωγή απορριμμάτων στην Κρήτη και συγκεκριμένα στο ΧΥΤΑ Χερσονήσου από τα δύο αυτά τουριστικά νησιά. Το κρίσιμο ωστόσο ερώτημα είναι αν πρόκειται για ειλημμένη απόφαση χωρίς... επιστροφή και αν αυτή έχει τη συναίνεση του Δήμου Χερσονήσου.

Ο δήμαρχος Χερσονήσου Γιάννης Μαστοράκης, έστω και σε πιο χαμηλούς και πιο ήπιους τόνους συγκριτικά με τη μείζονα αντιπολίτευση του Γιάννη Σέγκου ή και πολιτικούς φορείς όπως η ΝΟΔΕ Ηρακλείου, εξέφρασε χθες επιφυλάξεις, ενστάσεις και έντονο προβληματισμό. Ουσιαστικά ο δήμαρχος και πρόεδρος επίσης του ΕΣΔΑΚ δεν έκλεισε μεν την πόρτα, αλλά έκανε λόγο για επιμερισμό του όγκου σκουπιδιών από τα νησιά σε διάφορες μονάδες και περιοχές της Κρήτης.

Την ίδια στιγμή όμως, ο δήμαρχος Μήλου Γεράσιμος Δαμουλάκης, μιλώντας προ ημερών στην εφημερίδα "Κοινή Γνώμη" των Κυκλάδων, έδωσε άλλη διάσταση. Υποστηρίζοντας πως υπάρχει ήδη συναίνεση από το Δήμο Χερσονήσου!

«Εφόσον οι ΧΥΤΑ δεν έχουν ολοκληρωθεί, αναγκαστικά θα πρέπει να προχωρήσει η θαλάσσια μεταφορά των απορριμμάτων, αφού πρέπει να κλείσουν οι ΧΑΔΑ. Στο θέμα της θαλάσσιας μεταφοράς των απορριμμάτων, μέχρι να δημιουργηθεί ο δικός μας ΧΥΤΥ, έχουμε επικοινωνήσει με το δήμαρχο Χερσονήσου στην Κρήτη και θα δεχτεί τα δικά μας απορρίμματα να μεταφερθούν εκεί» ήταν οι χαρακτηριστικές δηλώσεις του κ. Δαμουλάκη.

Μια αποκάλυψη εκ μέρους του δημάρχου Μήλου που δίνει... άλλη διάσταση σε σχέση με το μοτίβο που κινήθηκε σε δικές του δηλώσεις ο συνάδελφός του δήμαρχος Χερσονήσου.

«Στο πλαίσιο της συναδελφικής, αυτοδιοικητικής αλληλεγγύης, αντιλαμβανόμαστε το σκεπτικό για τη μεταφορά των απορριμμάτων εδώ, αλλά δυστυχώς οι συνθήκες, τα δεδομένα και η ίδια η πραγματικότητα δεν το επιτρέπουν», ανέφερε χθες σε σχετικές του δηλώσεις ο Γιάννης Μαστοράκης, ο οποίος υπογράμμισε πως ο ΧΥΤΑ Χερσονήσου δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος υποδοχής τέτοιου όγκου απορριμμάτων από τα νησιά αυτά.

«Θα πρέπει να δούμε ποιες ποσότητες μπορεί να δεχτεί ο κάθε χώρος χωριστά. Σε καμία περίπτωση όμως δε θα δεχτούμε, με το κύτταρο της Χερσονήσου να είναι στο τέλος της ζωής του, τέτοιες ποσότητες απορριμμάτων από δύο αντίστοιχα μεγάλους νησιωτικούς, τουριστικούς δήμους όπως είναι η Σαντορίνη και η Μήλος», σημείωσε ο κ. Μαστοράκης.

Πού ακριβώς βρισκόμαστε σύμφωνα με το ρεπορτάζ; Όσο και αν ακούγεται ασυνήθιστη και αρνητική για τον τόπο μας η λύση αυτή της μεταφοράς των σκουπιδιών της Σαντορίνης και της Μήλου, το σενάριο όχι απλά υφίσταται... αλλά δεν είναι μακριά από την υλοποίηση, με βάση τις προθέσεις του υπουργείου Εσωτερικών. Αναμφίβολα πρόκειται για μια ακραία λύση ανάγκης, η οποία επιστρατεύεται άρον-άρον μπροστά στο εφιαλτικό σενάριο να πέσουν γερές "καμπάνες" από την Ε. Ε. Τα πρόστιμα, σε μια επανάληψη του δικού μας εδώ Κουρουπητού, είναι προ των πυλών, καθώς τον άλλο μήνα εκπνέει η προθεσμία για την οριστική εγκατάλειψη των Χώρων Ανεξέλεγκτης Διαχείρισης των Απορριμμάτων.

Οι παράνομοι και κόντρα στην ευρωπαϊκή νομοθεσία εδώ και χρόνια ΧΑΔΑ σε νησιά του Αιγαίου, όπως συμβαίνει σε Σαντορίνη και Μήλο, δεν είναι δυνατόν να λειτουργούν πια. Μόνο που άλλη λύση για τη διαχείριση των απορριμμάτων, που όπως είναι εύλογο πολλαπλασιάζονται στα τουριστικά νησιά από εδώ και πέρα λόγω της τουριστικής σεζόν, δεν υπάρχει.

Έτσι ξαφνικά και χωρίς οργανωμένη προετοιμασία, προκύπτει η "συνταγή" των θαλάσσιων μεταφορών των απορριμμάτων, ακόμα και αν είναι εξαιρετικά δύσκολο για πολλούς λόγους να "περπατήσει" ομαλά η λύση της μεταφοράς σκουπιδιών με ειδικά πλοία. Ακόμα κι αν προκύψει ξεσηκωμός στους νέους χώρους υποδοχής των απορριμμάτων των νησιών, όπως εν προκειμένω στη Χερσόνησο...

Στη Χερσόνησο υπάρχει ήδη έντονος αναβρασμός. Τον τόνο έδωσε η μείζων αντιπολίτευση που δηλώνει κάθετα ενάντια στο σενάριο αυτό. Ο επικεφαλής της Σύμπραξης Ενεργών Πολιτών Γιάννης Σέγκος χαρακτήρισε «βόμβα» για την περιοχή της Χερσονήσου την εφαρμογή μιας τέτοιας απόφασης, σημειώνοντας: «Δεν είναι δυνατόν, δεν υπάρχει καμία δυνατότητα, στα πλαίσια της αλληλεγγύης που πρέπει να έχουν μεταξύ τους οι Δήμοι, να δεχτεί η Χερσόνησος τα απορρίμματα αυτά. Θα είναι σαν να κλείνουμε το ίδιο μας το σπίτι!».

http://vod.cretetv.gr/html5/html5lib/v1.6.12.27i/mwEmbedFrame.php/cache_st/11111/wid/_105/uiconf_id/11170240/entry_id/0_k4g6u925/

Αντίδραση από ΝΟΔΕ: «Να μη γίνει η Χερσόνησος σκουπιδότοπος του νότιου Αιγαίου»

Την πλήρη αντίθεσή της στους σχεδιασμούς του υπουργείου Εσωτερικών να μετατρέψει, όπως αναφέρει, την ευρύτερη περιοχή της Χερσονήσου σε σκουπιδότοπο άλλων νησιών εκφράζει με ανακοίνωσή της η ΝΟΔΕ Ηρακλείου.

«Δεν πρέπει να επιτρέψουμε να γίνει η Χερσόνησος ο σκουπιδότοπος της Σαντορίνης και της Μήλου», διαμηνύει χαρακτηριστικά η ΝΟΔΕ και αναφέρει: «Ο ΧΥΤΑ Χερσονήσου δε γίνεται να μετατραπεί σε ΧΥΤΑ του νότιου Αιγαίου με ό,τι αυτό συνεπάγεται, τη στιγμή, μάλιστα, που καλύπτει οριακά τα απορρίμματα της περιοχής», προσθέτει στην ανακοίνωσή της η ΝΟΔΕ Ηρακλείου, που καλεί «τους τοπικούς βουλευτές να πάρουν πρωτοβουλίες τέτοιες που να αναγκάζουν την κυβέρνηση να αλλάξει τους σχεδιασμούς της για τη Χερσόνησο. Διαφορετικά», όπως καταλήγουν τα μέλη της Νομαρχιακής Επιτροπής, «το θέμα αυτό θα αποτελέσει ισχυρό πλήγμα στον τουρισμό της περιοχής και της Κρήτης γενικότερα».

Παρά τις αντιδράσεις, το ΥΠ.ΕΣ. φαίνεται πως έχει εντείνει τις πιέσεις για αποδοχή της ακραίας αυτής λύσης ανάγκης, με τη δημοτική Αρχή Χερσονήσου να επιχειρεί να "απλώσει" το φορτίο και όχι να το επιφορτιστεί μόνο ο προ του κορεσμού ΧΥΤΑ Χερσονήσου. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα σκουπίδια Μήλου-Σαντορίνης είναι όσα παράγει ο Δήμος Χερσονήσου, δηλαδή περί τους 40.000 τόνους ετησίως, οπότε γίνεται αντιληπτή η επιβάρυνση του ΧΥΤΑ, ο οποίος μάλιστα, όπως έκρουσε καμπανάκι ο κ. Μαστοράκης, έχει φτάσει στα όριά του και η διάρκεια ζωής του είναι πολύ μικρή. Μερικών δηλαδή μόνο μηνών...

Μπάμπης Σαββίδης - Έλλη Κοκάλη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News