default-image

Σε ξεχωριστό νομοσχέδιο οι αλλαγές στην εκπαίδευση

Ελλάδα
Σε ξεχωριστό νομοσχέδιο οι αλλαγές στην εκπαίδευση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στο νομοσχέδιο του υφυπουργού Αθλητισμού Σταύρου Κοντονή, με τα μέτρα αντιμετώπισης του φαινομένου της βίας στα γήπεδα, κατατέθηκαν χθες στη Βουλή τροπολογίες του υπουργείου Παιδείας που είχαν χαρακτήρα επείγοντος. Αυτό κρίθηκε σκόπιμο προκειμένου να μη χαθεί πολύτιμος χρόνος μέχρι την κατάθεση του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας.

Όμως υπήρξαν αντιδράσεις: Οι τροπολογίες ήταν 80 εκτυπωμένες σελίδες, ενώ το Σχέδιο Νόμου για την αντιμετώπιση της βίας αριθμεί μόλις 25.

Οι τροπολογίες για τις αλλαγές στην εκπαίδευση θα κατατεθούν ίσως και σήμερα στη Βουλή με τη διαδικασία του κατ' επείγοντος, ως αυτοτελές νομοσχέδιο, το οποίο προβλέπεται να ψηφιστεί έως την Παρασκευή 8 Μαΐου.

Με τις τροπολογίες προωθούνται αλλαγές σε λύκεια, πανελλαδικές και Πειραματικά Σχολεία.

Σε σχέση με τις πανελλαδικές, από την επόμενη σχολική χρονιά:

* Διαμορφώνονται τρεις ομάδες προσανατολισμού: Ανθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.

* Ορίζονται πέντε επιστημονικά πεδία: Ανθρωπιστικές, Νομικές και Κοινωνικές Επιστήμες, Θετικές Επιστήμες, Επιστήμες Ζωής και Υγείας, Επιστήμες της Εκπαίδευσης, Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορική.

* Στις εξετάσεις εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-2016 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες:

α) Να δώσουν εξετάσεις σε 4 μαθήματα και να είναι υποψήφιοι σε ένα μόνο επιστημονικό πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής και

β) να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο επιστημονικό πεδίο, αν επιλέξουν 5ο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.

* Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν από τρία επιστημονικά πεδία το ένα ή τα δύο επιστημονικά πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση.

* Κάθε ομάδα προσανατολισμού έχει τρία κοινά μαθήματα που απαιτούνται σε όλα τα επιστημονικά πεδία όπου έχει πρόσβαση η ομάδα προσανατολισμού. Το τέταρτο μάθημα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο. Με ένα διαφορετικό τέταρτο μάθημα ανοίγεται η δυνατότητα πρόσβασης σε δεύτερο επιστημονικό πεδίο.

* Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (μαθήματα γενικής παιδείας, μαθήματα προσανατολισμού και μαθήματα επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Παράλληλα, η τράπεζα θεμάτων καταργείται, όπως έχει προαναγγελθεί, και επανέρχεται το 9,5 με άριστα το 20 για την προαγωγή στην επόμενη τάξη. Οι εκπαιδευτικοί που είχαν τεθεί σε καθεστώς διαθεσιμότητας-απόλυσης επανέρχονται στα σχολεία και τις οργανικές θέσεις που υπηρετούσαν, ενώ επανασυστήνονται οι τομείς και οι ειδικότητες που είχαν καταργηθεί από τα ΕΠΑ.Λ.

Σε σχέση με τα Πρότυπα Πειραματικά, ο όρος κρίνεται «αντιεπιστημονικός» και καταργείται. Πλέον θα υπάρχουν Πειραματικά, στα οποία οι μαθητές θα εισάγονται με κλήρωση, όπως παλιά, και όχι με εξετάσεις. Θα μείνουν ελάχιστα πρότυπα σχολεία, μόνο στην Αττική.

Επιλογή διευθυντών σχολείων: Ψηφοφορία αντί... συνέντευξης

Με το ξεχωριστό νομοσχέδιο της επόμενης εβδομάδας θα περάσει και ο νέος τρόπος επιλογής των στελεχών εκπαίδευσης. Οι αλλαγές πρέπει να ψηφιστούν άμεσα, διότι η θητεία των υπηρετούντων στελεχών εκπαίδευσης λήγει στις 31 Ιουλίου και πρέπει οι διαδικασίες "να τρέξουν" προκειμένου εγκαίρως να έχουν επιλεγεί τα νέα.

Το "κόψιμο" της συνέντευξης από τα κριτήρια επιλογής εμφανίζεται από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ως κατάργηση του μέσου με το οποίο οι προηγούμενοι "ανέβαζαν" τους ημέτερους. Στην πράξη, όμως, θα βοηθήσει στο να επιλεγούν νωρίτερα οι νέοι διευθυντές στα σχολεία, αν όχι ως την 1η Αυγούστου, τουλάχιστον ως την 1η Σεπτεμβρίου. Τη θέση της συνέντευξης ως κριτήριο επιλογής παίρνει η γνώμη του συλλόγου διδασκόντων του σχολείου, στο οποίο επιθυμούν να βάλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης).

Υποψήφιος που συγκεντρώνει ποσοστό μικρότερο του 20% των ψήφων, κατά τη διαδικασία ψηφοφορίας στο σύλλογο διδασκόντων, αποκλείεται από την περαιτέρω διαδικασία επιλογής, καθώς θεωρείται ότι δεν ικανοποιεί επαρκώς το κριτήριο αποδοχής εκ μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η ψηφοφορία είναι μυστική και απαιτείται η αυξημένη απαρτία (66%) του συλλόγου διδασκόντων. Σε αυτήν δικαίωμα ψήφου έχουν οι υπηρετούντες εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας, μόνιμοι και αναπληρωτές. Κάθε υποψήφιος μπορεί να βάλει υποψηφιότητα το πολύ σε δύο σχολικές μονάδες, εφόσον έχει υπηρετήσει σε αυτές την τελευταία πενταετία.

Αντιστοίχως, η συνέντευξη των υποψήφιων διευθυντών Εκπαίδευσης αντικαθίσταται από τη γνώμη των διευθυντών των σχολείων της περιφέρειας στην οποία επιθυμούν να βάλουν υποψηφιότητα (33% επί της συνολικής μοριοδότησης). Υποψήφιος που συγκεντρώνει ποσοστό μικρότερο του 20% των ψήφων αποκλείεται, ενώ κάθε ένας μπορεί να βάλει υποψηφιότητα σε δύο το πολύ Διευθύνσεις Εκπαίδευσης.

Ελένη Σταυρουλάκη

ΤΑ ΝΕΑ του neakriti.gr στο Google News